• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Heeft iemand enige onderbouwing over de zin cq onzin van sportmassage?

Zelf doe ik veel aan sport maar heb niets met massage. Om te onderzoeken of ik mezelf daarmee tekort doe kom ik niet verder dan zeer veel informatie van de vele massage praktijken waarop de heilzame werking van massages als absolute eerste levensbehoefte wordt voorgeschoteld.

Maar onderbouwing door deskundigen? Een oordeel van niet direct belanghebbenden? Ik kan er verdomd weinig over vinden.

alles kan off-topic

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:57
http://triathlete-europe.competitor.com/search?q=massage bijvoorbeeld?
Hoeveel is veel en welke sport? Het kan zeker nut hebben, al is het maar om tijdig blessures te ontdekken. Het is vooral bevorderlijk voor het herstel, maar als je trainingen niet heel dicht op elkaar liggen, kan je je afvragen of het nodig is.

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:04
Ik laat me af en toe masseren en het voelt prettig en ik voel me daarna wat soepeler etc maar ik zou het niet noodzakelijk noemen. Ik sport dan ook maar 1x per dag ongeveer 6 keer per week. Ik ken mensen die beroepsmatig met sport bezig zijn als topsporter en die regelmatig 2x per dag trainen / sporten en voor zover ik weet ervaren zij het wel als noodzakelijk om goed te kunnen herstellen en door te kunnen trainen.

• NitroTec
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10 11:28
Het platform Optimaalsporten.nl heeft wel een stuk over het nut van sportmassage wat "objectief" aandoet...

Ik sport zelf ongeveer 6 a 7 uur in de week (hardlopen & hockey) en ga ongeveer 2x per maand naar de sportmasseur. Persoonlijk heb ik daar (naast het feit dat het lekker is... :P ) veel baat bij. Ik merk gewoon dat mijn herstel (ben 34) sneller gaat en dat ik minder blessure gevoelig ben.

Denk dat de omvang van de voordelen voor iedereen individueel anders zijn. Afhankelijk van je leeftijd, sport-intensiteit, lichaamsbouw, blessure-gevoeligheid, etc..

Waarom zou je het niet een periode proberen....baat het niet (sport-gericht) heb je in ieder geval een x of wat een prettige massage gehad :)

Dont work hard, just party!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-11 14:30
zelf ga 3x in de week hardlopen in groepsverband.
Ik ga niet naar een massagesalon o.i.d., maar na het sporten masseer ik mijn onderbenen met wat spray/olie. Ik merk, ondanks een goede cooling down, dat ik hier baat bij heb. Mijn spieren ontspannen zich wat beter, wat resulteert in minder lang strak-staande spieren waardoor ik ook (vooral de dag erna) geen/weinig last meer er van heb.

Zolang ik vind dat het helpt, blijf ik het doen. Of het wetenschappelijk bewezen ook help, zou ik ook graag willen weten.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 07:53

Apie!

Newer, better & confusinger

Google eens op trigger points.

Daarnaast is je lymfestelsel - itt je bloedstelsel dat afhankelijk is van je hart - afhankelijk van beweging, beweging die je o.a. kunt simuleren door te masseren.

Ik ga zelf 1-2 keer per maand naar een masseuze en dan laat ik afwisselend mijn hoofd/nek, rug of benen doen.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 01:28

zomertje

Barisax knorretje

Er zijn verschillende soorten massage. Sportmassage richt zich op punten die 'vast' zitten is mijn ervaring. Door overbelasting of andere spanningen kunnen je spieren vast gaan zitten en je soms ook beperken. Eigenlijk zou t beter 'kantoorwerkmassage' kunnen heten ;)

Ik ga zelf eens per maand ongeveer (rug, nek en schouders), en zit daarna 'losser' in elkaar. Had ooit last van mn schouder wat niet vanzelf overging en daar heeft t goed bij geholpen. Je kunt t altijd een keer proberen toch?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik sport zelf 4-6 keer in de week (hardlopen, volleybal, krachttraining). Soms heb ik wat spierpijn, soms voelt het lichaam vermoeid/overbelast. Dat is voor mij het teken een dagje rust te nemen of lichter te trainen. Maar massages, zit niet in mijn systeem. (ook veel te ingewikkeld, ik heb echt niet de tijd om zomaar een afspraak in te plannen voor als ik mogelijker wijs volgende week donderdag stijf ben....)

Daarnaast ken ik een fysio die vrij uitgesproken is. Geen idee of ze gelijk heeft, maar zijn weigert in principe om patienten te masseren, ook als ze er zelf om vragen. Volgens haar is masseren alleen voor een goed gevoel maar draagt het niet bij aan herstel.

alles kan off-topic

Pagina: 1