Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Certificaat probleem

Pagina: 1
Acties:

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:24
Ik heb het volgende problem op m'n vaders computer, Windows 7 (ik zit er nu niet achter, dus probeer uit m'n hoofd uit te leggen wat er mis is, morgen ga ik er heen en hoop ik een oplossing te hebben ;) ):

Op meerdere websites krijgt hij een certificaat foutmelding, iets als: certificaat niet vertrouwd / niet bekend, ga niet door naar de website (klik hier als u toch naar de website wilt gaan)
Je kan dan natuurlijk gewoon naar de website gaan, maar aangezien het ook op een paar sites is waar hij geldzaken regelt, vindt hij dat niet fijn. Vorige keer toen ik er was heb ik handmatig het certificaat geprobeerd te installeren (voor zover ik kon zien was het allemaal wel vertrouwd), maar de melding blijft. Ik heb nu nog eens zitten googlen en kom de volgende suggesties tegen:
-In other cases, resetting the browser to its default configuration fixes the problem.
Betwijfel of dit helpt aangezien ik in verschillende browsers hetzelfde probleem heb
-Download the Root Certificates. You can update your root certificates by downloading the list from Microsoft.
Lijkt me het proberen waard.

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

• Matthijz98
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-11 12:14
Staat de tijd op de computer ook goed, dit kan vaak problemen geven.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-11 22:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals hierboven, de tijd kan een probleem zijn. Maar denk ook aan malware of anti-virus software dat https injectie/inspectie doet. Ga dus eens na wat de hele chain is en of die wel klopt. Let ook op eventuele typfouten in het certificaat. Zo is er eens geweest dat men dacht fatsoenlijk met de Google servers te communiceren, maar de uitgever was net iets anders, er stond een punt achter de bedrijfsnaam.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Idd tijd/klok nakijken en waarschijnlijk mist de pc een hele hoop windows updates....

• Hoof
Goede tips, bedankt! Volgens mij klopt de tijd wel, maar zal dat nakijken. In de chain (voor zover ik daar met mijn beperkte kennis iets over kan zeggen ;) ) komt er dus ergens een certificaat dat niet bekend is. Zal ook eens kijken of Windows-updates niet per ongeluk uit staat.

Zijn dit trouwens dingen die, mocht het mij niet lukken om op te lossen, een reparateur makkelijk op kan lossen (bijvoorbeeld http://www.informatique.nl/, zit bij m'n ouders in de buurt)?

[ Voor 3% gewijzigd door Hoof op 02-10-2015 09:46 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die zullen zeer waarschijnlijk een nieuwe installatie doen en niet diep in het OS duiken om het op te lossen.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 23:29
Alle browsers hebben een manier om meer info over de foutmelding tevoorschijn te toveren. Daar staat vervolgens precies wat er aan het handje is.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Op welke sites gebeurd dit? Wn kun je eens een screenshot van de keten plaatsen?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-11 03:15
Allereerst, controleer inderdaad de datum en tijd.

Als dat klopt. Met welke browsers heb je hier last van? Internet Explorer en Firefox of in één van de twee niet? Het zou kunnen dat je een Root CA om wat voor reden dan ook uit kwijt bent geraakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Dadona op 02-10-2015 19:09 ]

De CSL/OT kroeg !

• Hoof
Zit over een uur of twee achter die computer, zal dan een screenshot plaatsen. Het gebeurt in ieder geval in alle browsers, heb IE, Firefox en Chrome geprobeerd. Volgens mij heb ik zo'n root CA handmatig geïnstalleerd (als dat kan), maar daarna bleef de foutmelding.

• Hoof
Geen succes nog:
-tijd klopt (gesynchroniseerd ook)
-windows is up to date
-fout in alle browsers
-foutmelding (het is het bovenste certificaat in het pad):
Dit CA-basiscertificaat wordt niet vertrouwd omdat het zich niet in het archief met vertrouwde basiscertificeringsinstanties bevindt.

Edit (sorry, had ik met m'n vorige post ook moeten doen): als ik IE7 als admin start en het certificaat installeer, krijg ik netjes de melding "import gelukt" maar de fout blijft. Het gaat om een certificaat van Entrust, ik heb niet het idee dat er met die partij iets mis is. Website waar ik o.a. de foutmelding krijg is www.robeco.nl

[ Voor 36% gewijzigd door Hoof op 03-10-2015 14:21 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En welke chain hangt er nou aan? Dat is al een paar keer gevraagd, zelfs een plaatje voldoet, maar dat ben je vergeten. Kan je dat alsnog leveren? Anders schiet het niet echt op.

• Hoof
Hmm ja vergeten plaatje te maken... Waren in ieder geval een certificaat of 4 die allemaal goed zijn, tot het bij de bovenste, dus de hoogste, kwam. Dat is dan die van entrust die niet herkend wordt. Jammer genoeg dus computer van mn vader, waar ik niet zo makellijk weer achter kan zitten :(

Moet zeggen dat ik met alles wat ik op internet kon vinden ook niet veel verder kwam. Laatste idee (aangezien we zonder Screenshot een beetje vast zitten): zou een Windows 10 installatie het probleem kunnen verhelpen?

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Als ik bij Robeco.nl kijk, zie ik dat ze een EV-certificaat hebben. van Entrust, met een certificeringspad van drie lagen diep.
Een root, een intermediate en het certificaat voor Robeco zelf. Op hun ser ver staat netjes hun eigen certificaat en het intermediate certificaat... en de keten wordt voltooid door de root op je eigen machine (alle root-certificaten worden bijgehouden via de updates van je OS).
Als de Entrust-root mist, is er iets vreemds met je machine... als er een andere root wordt verwacht, dan is je machine voorzien van bagger... en is (mijns inziens) een herinstallatie geen onzinnig idee.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Hoof
Het is dus inderdaad die entrust root waar hij een fout op geeft. Op de site van entrust kwam ik die fout ook tegen bij een betaal gedeelte van ze. Dan maar een Windows 10 installatie volgende keer als ik er ben. Dank voor het meedenken in ieder geval!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ho0f schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 19:20:
Het is dus inderdaad die entrust root waar hij een fout op geeft. Op de site van entrust kwam ik die fout ook tegen bij een betaal gedeelte van ze. Dan maar een Windows 10 installatie volgende keer als ik er ben. Dank voor het meedenken in ieder geval!
Bekijk de gehele keten eens.

Certificaten lijken lastig te doorgronden maar zijn opzich héél logisch. Jij vertrouwd Robeco. Robeco vertrouwt Verisign (bijvoorbeeld)...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1