[Advies] Router / Access point 60 euro

Pagina: 1
Acties:

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Beste Tweakers,

Wij thuis hebben momenteel een netwerk dat nogal 'houtje toutje' aan elkaar hangt.

Kabels zijn één voor één aangelegd en apparatuur is allemaal los aangeschaft. Dit is gedaan over een tijdsspanne van zo'n 10 jaar. Het grootste gedeelte van het netwerk is ook aangesloten met apparatuur dat maximaal 100Mbit ondersteunt. Tijd voor een make-over dus.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

De huidige situatie
Netwerk Situatie Oud

Huidige Apparatuur
#ProductPrijsSubtotaal
1Sitecom LN-118€ 13,-€ 13,-
1ICIDU Wireless Router 150N€ 0,-€ 0,-
1Sitecom WL-160 Wireless Network Broadband Router 54g€ 0,-€ 0,-
1TP-Link TL-WDR4300€ 68,90€ 68,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 81,90

Woonkamer
De TP-link is momenteel de router (met OpenWRT) en heeft 3 netwerken: 2,4Ghz, 5Ghz en gast 2,4Ghz.

Slaapkamer
De Icidu router is ingesteld als acces point en zend hetzelfde SSID uit als de TP-Link. Dit gebeurd om het bereik op de boven verdiepingen te verbeteren. Het is een waardeloos ding wat ongeveer één keer per week gereset moet worden.

Ik zoek een?

Nieuwe Situatie
Voor de Slaapkamer ben ik op zoek naar een nieuwe router. Deze wordt dan ingesteld als access point met dezelfde wifi netwerken als de TP-link. Is het dan ook mogelijk om het gastnetwerk door te zetten? (Of is hier OpenWRT / Managed switches / vlans voor nodig?)

De wensen voor deze router zijn:
- Wifi B/G/N (AC liever wel ivm. toekomst)
- Ophang mogelijkheden
- 5Ghz
- OpenWRT
- Max. 60 euro (incl. verzending)
- Gbit Lan

Ik heb zelf een lijstje gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1D-Link DIR-850L€ 47,95€ 47,95
1Netgear WNDR3700€ 53,37€ 53,37
1TP-Link Archer C2€ 48,95€ 48,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 150,27

De Netgear heeft ondersteuning voor OpenWRT, maar heeft geen AC en is alweer een router uit 2009. Er zijn 5 verschillende versies van verschenen, waarvan er maar 3 OpenWRT ondersteuning hebben.
De D-link en TP-link hebben wel AC, maar beide geen OpenWRT ondersteuning. Verder heeft de TP-link een hoop slechte reviews op tweakers. Blijft eigenlijk alleen de D-Link over, maar heb weinig ervaring met dat merk en het lijkt erop dat deze niet aan de muur bevestigd kan worden. Heeft iemand ervaring met D-link?

De nieuwe situatie wordt dan::
Netwerk Situatie Nieuw

Hebben jullie nog tips met betrekking tot de nieuwe router en het instellen van 3 dezelfde wifinetwerken op 2 routers?

Wat is je budget?
60 euro (incl. verzending)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nu al een TP-link en die bevalt prima, maar een ander (goed) merk is ook prima. Het liefst geen Sitecom, Icidu en dat soort 'budget' merken.

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 02-10-2015 14:12 ]

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 08:44:
Het is een waardeloos ding wat ongeveer één keer per week gereset moet worden.
Icidu NI-707517 is gelijk aan de TP-Link TL-WR741ND v1 en is geschikt voor OpenWrt of DD-WRT.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Dav1d schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:40:
[...]

Icidu NI-707517 is gelijk aan de TP-Link TL-WR741ND v1 en is geschikt voor OpenWrt of DD-WRT.
Bedankt voor de tip! Ga dat thuis eens proberen te installeren. Dit wordt dan wel een 'spare' router. Want ik ben sowieso opzoek naar een nieuwe die Gbit ondersteunt. Ik zie wel dat er alleen een oude versie van OpenWrt wordt ondersteunt. Maakt dit heel veel uit?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Dav1d schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:40:
[...]

Er draait inmiddels OpenWRT op. Hele verbetering. Bedankt voor de tip en hulp Dav1d.

Stappenplan:
1. Download firmware hw id modifier.exe
2. Download TP-Link TL-WR741ND v1 firmware (TL-WR741ND_V1_100312).
3. Verander hardware ID naar 07410001 - 00100001 met Firmware HD ID Modifier. Uitleg.
4. Update firmware door middel van de GUI terwijl bekabeld aangesloten.
5. Router herstart en is te bereiken via http://192.168.1.1/ (herstart van PC is mogelijk nodig)
6. Download laatste OpenWRT versie (Backfire 10.03.1) (HW ID hoeft niet aangepast te worden. Dit is alleen de eerste keer nodig) en update via de GUI.
7. Klaar. Router is nu benaderbaar via http://192.168.1.1/

Voor de betekenis van andere HW ID's kan je deze post even bekijken.

Ik heb inmiddels een tweede TP-Link TL-WDR4300 aangeschaft. Dus ik ben niet meer op zoek naar een nieuwe / andere router. Moet alleen nog wel even kijken of ik de VLANS voor mijn Gast & Prive (wifi)-netwerk aan de praat krijg op beide routers. Iemand hier nog tips voor?

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 09-10-2015 10:05 ]