Speakers laten inbouwen in de auto.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-09 21:56
Dit zal vast vaker gevraagd zijn, echter kan ik het niet met zoeken vinden. Zou wel wat mis gaan aan mijn kant.

Maar hallo Tweakers!

Aankomende maand ga ik een Ford Fiesta (2010) aanschaffen. Hier wil ik de stock speakers vervangen door een beter setje. Deze wordt standaard als het goed is alleen met 2 speakers voor geleverd.

Het moet het liefst een beetje aan de low-budget / mid-range kant blijven. Voor Hi-fi heb ik thuis een leuk setje, voor in de auto moet het vooral gewoon een leuke bass-weergave geven en wat beter geluid dan de stock-speakers zodat ik wat fijner kan rijden.

Het wordt dus waarschijnlijk gewoon 2 nieuwe speakers, een subwoofer en een versterker. Hoedenplank speakers kan ik volgens mij voor nu wel weglaten. Wellicht als ik later wat er bij wil hebben deze er alsnog inbouwen.

Helaas heb ik dus echt geen flauw idee wat ik zo kwijt ben aan een systeempje in de auto.
Simpel op google een beetje kijken komt een beetje op het volgende uit.

Standaard speakers ~€40,-
Subwoofer: ~€80,-
Versterker €100,-

Dit lijkt een beetje rond de €260,- te komen.
Denk dat ze bij een garage dan nog zo'n €200 zullen rekenen voor het inbouwen?

Een aantal vragen die ik dus op dit moment heb..
-Weet iemand een goede garage om speakers in te laten bouwen in de regio Gelderland / Overijssel / Flevoland?
-Is het verstandig om zelf alles aan te schaffen en het bij de garage in te laten bouwen?
-Is het verstandig om bij de garage aan te geven wat je budget is en hun de keuzes voor je te laten maken?
-Heeft iemand aanraders in welke speakers/subs je wel of niet moet aanschaffen.
-Iemand een idee wat je in totaal kwijt zal zijn?
-Hoe zit het met de stock radio van de Fiesta? Lijkt me dat die niet snel (of überhaupt) vervangen kan worden. Trekt deze radio het aftermarket systeem wel?

Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Valandin op 02-10-2015 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hallo!

Even mijn visie op een paar vragen van je.

Ik zou je speakers niet in laten bouwen door een garage, deze rekenen vaak een hoog tarief en dat zou zonde zijn. Immers had je voor dat geld ook betere audio kunnen aanschaffen.

De garage je audio laten samenstellen lijkt me ook niet zo handig. Over het algemeen hebben die mensen enkel verstand van auto's, niet van audio.

Voor wat betreft de keuze en kosten van een eventueel systeem is dit moeilijk in te schatten. Het is je persoonlijke voorkeur. Zelf heb ik voor zo'n 350 euro aan audio geïnvesteerd, maar mijn versterker is flinke overkill.. Kan gelukkig wel mee naar een volgende auto.

Ik zou je aanraden om te gaan voor een composetje voor, dus twee deurspeakers en twee tweeters. Vaak zal 15cm wel volstaan, maar dit is afhankelijk van je auto. Ook moet je de diepte van de ruimte in je deur goed meten! Verder zou je nog twee speakers kunnen plaatsen bij de achterbank, veelal 10cm speakers, maar is niet nodig als je van plan bent voor hoedenplank speakers te gaan.

Het installeren is vrij eenvoudig. Je legt een voedingskabel van je accu naar de kofferbak, waar je een zekering kan plaatsen in het stukje net na de accu. Een tip, leg de voedingskabel niet langs audiokabel. Dit kan storing veroorzaken.

Het zou mooi zijn om de speakers in de deuren ook op de versterker aan te sluiten, dus daar zal je dan ook wat speakerdraad voor moeten leggen.

Even wat vragen aan jou:

Wat is je budget?
Hoe nieuw is de autoradio?
Welke aansluitingen heeft de radio?
Hoeveel vermogen heb je in gedachten?

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-09 21:56
dennisk. schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 08:24:
Hallo!

Wat is je budget?
Hoe nieuw is de autoradio?
Welke aansluitingen heeft de radio?
Hoeveel vermogen heb je in gedachten?
Tegen de €400,- is mijn budget ongeveer. Maar het liefst zo goedkoop mogelijk (Bang for buck..)
Hoe nieuw de radio is en wat voor aansluitingen hij heeft weet ik helaas niet.

De Ford fiesta (MK7) heeft zo'n ingebouwde radio (Zie foto)
Afbeeldingslocatie: http://turbo.paulstamatiou.com/uploads/2009/11/fiesta_radio_bokeh_1400.jpg

Ik weet niet eens of deze überhaupt te vervangen is?
Kan nergens op google vinden wat de aansluitingen op de unit zijn :/
Ik ben écht een leek in Car HiFi, dus excuses voor de weinige informatie die ik kan geven 8)7

Vermogen zou ik ook geen uitspraken over willen doen, weet dat de car hifi erg verschilt met de thuis hifi qua vermogen. Wil gewoon een leuk setje waar ik onderweg een beetje naar bonkende deep house / rock kan luisteren met een goede lage weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hmmm, dat ziet er uit als een vrij moderne auto haha.

Ik vermoed wel dat de radio een uitgang heeft voor een rca kabel met 2 tulpen, maar ook ik kan dit niet vinden op google.

Vervangen van de radio zal niet nodig zijn, mits de uitgang aanwezig is.

Zelf ben ik ook niet zo'n expert op het gebied van Car Hifi.

Op www.pimtensen.nl heb je wel een redelijk aanbod van Car Hifi, kwa speakers en subwoofers. Op het gebied van versterkers ben ik niet zo sterk, dus daar kan ik je ook geen advies over geven.

Wel is een ding erg belangrijk. Je versterker moet het RMS vermogen van de speakers aankunnen.

Hopelijk zijn er mensen op dit forum die je wat verder kunnen helpen!

Om een idee te kunnen geven van waar je naar zou kunnen kijken:

http://www.pimtensen.nl/c...ponenten-speaker-systeem/

http://www.pimtensen.nl/c...m-300-watt-rms-subwoofer/

http://www.pimtensen.nl/c...a-b-4x-70-watt-rms-4-ohm/

Reviews

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Wat je nodig hebt is inderdaad een gezekerde stroomkabel die vanaf je accu naar de versterker loopt (dit is vaak in de kofferbak) en twee audiokabels met daaraan tulpaansluitingen die vanaf je radio (ook wel headunit genoemd) naar de versterker lopen. Sommige fabrieksradio's hebben geen versterkeruitgang en dus geen tulpaansluitingen. Hier moet je dus wel goed op letten. Verder heb je vanaf je versterker nog een - kabel nodig, de zgn massa. Deze wordt vaak op het chassis van de auto aangesloten. Een setje kabels (deze worden inderdaad ook handig verkocht in sets) bestaande uit: stroom (gezekerd), massa, en 2x tulp/audio kost rond de 25 euro. Daar moeten dan wel audio kabels vanaf de versterker naar de woofer toe nog bij, maar dat kost geen drol.

Met jouw budget en wensen kom je (excl. inbouw) wel een eind. Als je in de toekomst niet snel gaat uitbreiden kan je er evt. voor kiezen om een actieve subwoofer te kopen. Dit is een subwoofer met daarin een versterker ingebouwd, deze setjes verkopen ze bijv. bij mediamarkt en zijn best betaalbaar. Het nadeel hiervan is dat je hier bij evt. toekomstige uitbreiding, geen tweeter/compo setje op aan kan sluiten maar daar kan je altijd een tweede versterker voor aanschaffen. Overigens hebben actieve subwoofers ook gewoon stroom vanaf de accu e.d. nodig.
Wat betreft het vervangen van je stock speakers, begrijp ik het goed dat deze niet op de versterker worden aangesloten? In dat geval zou ik je budget voor deze speakers iets oprekken naar rond de 70 euro. Ik weet natuurlijk niet wat voor stock speakers er nu inzitten, maar ik denk niet dat je echt veel beters voor 40 euro kan krijgen. Mocht je de aankomende vervanging van de stock speakers op een versterker aan willen sluiten, dan zit je sowieso op minimaal 120 euro voor een beetje degelijke speakers...en daar begint het dan net.

Wat betreft het inbouwen bij een garage, ik denk dat die 200 euro wel een aardige schatting is maar als je het zelf kan doen is het altijd mooi meegenomen want garage's zijn inderdaad vrij duur. Weet je wat het is, het aansluiten en het materiaal kopen/gebruiken is allemaal helemaal niet zo ingewikkeld. Het lastige is op een nette manier de kabels wegwerken onder de dorpels, kappen etc. Dit is in vrijwel elke auto goed te doen, je moet alleen precies weten hoe wat los te halen en dit allemaal zonder beschadigingen kunnen. Is het anders geen optie om (via bijv. Marktplaats) een handige Harry te vinden bij jou in de buurt? Er zijn volgens mij zat jonge gasten te vinden die hier ervaring mee hebben en dit best aardig kunnen.

Tot slot zijn er ook versterkers met een zgn 'high input'-ingang, deze hebben volgens mij geen tulpaansluitingen nodig en zou evt. een oplossing zijn op fabrieksradio's zonder versterkeruitgang maar hier heb ik weinig ervaring mee en ik weet ook niet 100% of dit zo werkt. Low input is eigenlijk altijd beter omdat je de volumes ook beter/apart kan regelen.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Er zijn door heel nederland meer dan genoeg auto hi fi zaken die ook doen inbouwen. Dat is goedkoper dan een garage. Die kunnen je vaak ook goed adviseren. Gewoon even zoeken naar car hifi zaken in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Met Dirk33, ga ff praten bij zo'n zaak en kijk eens wat ze voorstellen.
Ik denk wel dat je je budget iets naar boven moet bijstellen, voor een nette composet, een versterker en misschien een subwoofer.
Pagina: 1