Windows 7 op SSD schijf neemt steeds meer ruimte in beslag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananenbennie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05-2021
Ff vraagje. Heb 3 dagen geleden opnieuw windows 7 op mijn SSD schijf geinstalleerd. Heb maar beperkte ruimte, 28 GB. Ook nog 500 GB op gewone HD maar daar wil ik het OS uiteraard niet op hebben. Heb vanwege de weinig ruimte een Windows Lite versie erop gezet van 3 GB. Na clean install geeft ie dat ook keurig aan. Maar kijk ik net, neemt het imiddels alweer 13 GB ruimte in beslag.. alle program files geinstalleerd op de 500 Gb HD, en alle cache van die programma's ook daarheen verwezen. Disk Cleanup van de SSD helpt ook niks..

Geinstalleerde programma's:

- Photoshop
- Illustrator
- Office
- 7Zip
- Spotify
- Popcorn
- Google drive
- Adobe reader
- uTorrent

Allemaal dus niet op de SSD en cache ook niet.

In 3 dagen 10 GB erbij.. ergens slipt er iets dicht, maar waar?

[ Voor 15% gewijzigd door bananenbennie op 02-10-2015 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En hoeveel neemt de Windows map zelf in beslag? Daar is al je ruimte naartoe gegaan. Je hebt dan wel leuk een 'lite' versie geïnstalleerd, dat neemt niet weg dat je alsnog updates krijgt van onderdelen die je denkt te hebben verwijdert. En dat geeft ook nog een hoop backups en herstelpunten met zich mee.
Heb je ook gekeken naar pagefile en hibernate? Als je 8 GB hebt, ben je snel door je ruimte heen dankzij die twee.

Sowieso, hoe kom je aan een SSD van 28 GB? Waar is de rest van de ruimte gebleven? Of is het een van de eerste generaties van 32 GB? Dat zou eigenlijk ook wel voldoende moeten zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

^ plus: download de Win10 install niet toevallig op de achtergrond? Vaak ook weer een goede 6GB. Ofwel, controleer of er een verbogen folder bestaat op de C-schijf met de naam $Windows.~BT.

[ Voor 32% gewijzigd door Jean Paul op 02-10-2015 08:22 ]

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afgezien van een tekort aan basale informatie zoals inderdaad de pagefile / hibernation, is me ook volledig onduidelijk waarom er nog niet met een standaard gratis programma is gekeken welke directories of files nou zo groot zijn.

Vergeet ook niet dat als jij "even" een ISO op je desktop parkeert, dat dat meteen invloed heeft op de vrije ruimte van je SSD terwijl je je misschien helemaal niet realiseert dat je het bestand nog had staan.

Daarnaast heb je het over cache; geen idee wat je daarmee bedoelt maar als je 100% zeker weet te melden dat je dus %appdata% en dergelijke een redirect hebt gegeven, ben je ook technisch genoeg om zelf een SSD van nog geen 32GB te troubleshooten op gebreken/ruimte.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Even schijfopruiming uitvoeren (cleanmgr.exe) en dan ook je systeembestanden laten opschonen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik zou even met TreeSize (er is een gratis versie) kijken waar je ruimte precies naartoe gaat.

Een standaard Windows 7 SP1 installatie is grofweg 20Gb en groeit ook dankzij patches. Zelf geloof ik niet bepaald in dat "lite" gedoe. Je hebt kans dat het de WinSxS map is die zo hard groeit. Page file en Hibernation file kan ook veel ruimte innemen.

Maar waarom Windows 7 genomen? Windows 10 is beter als je zo'n kleine disk hebt. Windows 10 doet automatisch compressie aanzetten op zijn eigen bestanden op kleine disks. Dat kan je nog wat Gb besparen.

Alternatief kan je ook investeren in een grotere SSD. 128Gb en 256Gb zijn behoorlijk betaalbaar tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

CMD-Snake schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:06:
Ik zou even met TreeSize (er is een gratis versie) kijken waar je ruimte precies naartoe gaat.

Een standaard Windows 7 SP1 installatie is grofweg 20Gb en groeit ook dankzij patches. Zelf geloof ik niet bepaald in dat "lite" gedoe. Je hebt kans dat het de WinSxS map is die zo hard groeit. Page file en Hibernation file kan ook veel ruimte innemen.

Maar waarom Windows 7 genomen? Windows 10 is beter als je zo'n kleine disk hebt. Windows 10 doet automatisch compressie aanzetten op zijn eigen bestanden op kleine disks. Dat kan je nog wat Gb besparen.

Alternatief kan je ook investeren in een grotere SSD. 128Gb en 256Gb zijn behoorlijk betaalbaar tegenwoordig.
Ik gebruik zelf WinDirStat voor dit probleem. Mijn ouders SSD zit vaak ook zomaar tot de nok toe vol en dan gebruik ik dat om via de blokjes structuur (zie link) uit te vinden wat er zoveel in beslag neemt. Een aanrader!

https://windirstat.info/

Is overigens gratis. :>

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Pagina: 1