iSCSI vragen over gebruikte schijven

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Hallo,

Ik heb voorheen IOCELL opslag stations, het gemak van aansluiten over netwerk bevalt goed. Na ongeveer een jaar gebruik worden problemen groter. De kleine fans geven de geest, temperaturen gaan wat omhoog en er ontstaan lees/schrijf fouten. Ik krijg zelfs corrupte schijf mee.
Uiteindelijk is het zo ver gekomen dat ik alle stations uitgeschakeld heb om lage betrouwbaarheid. Ik zit nu met stapel van 12 harde schijven.

Dan zit ik te kijken naar iSCSI techniek, dat beetje lijkt op IOCELL methode. Daarom heb ik wat vragen:
- Kan je op windows systeem met iSCSI target software (gratis versies zijn er genoeg te vinden) de gebruikte schijven direct mounten en meteen leesbaar maken op andere computer?
- Bij FreeNAS is er ook iSCSI optie, maar ik kom achter dat HDDs zelf eerst geformatterd worden met eigen linux partitie. Dan wordt er soort image gemaakt waar op Windows computer (als iSCSI Initiator) en die wordt dan geformatteerd als NTFS drive. Klopt dat?
- Welke gratis oplossingen zijn goed aan te bevelen op Windows computer? Ik lees dat Starwind iSCSI een favoriet is, maar ze zijn veranderd en hebben dan "Virtuele SAN". iSCSI target software link lijkt verdwenen te zijn. iSCSI Cake zie ik ook als gratis oplossing. Derde optie is Kernsafe software.

Er bestaan hardware oplossingen zoals Dell EMC2 AX100i, wat kan ik hiermee doen en kan ik ook daar direct mounten of gaat die server ook alle schijven vooraf formatteren? Of gebeurt dat niet omdat controle via Windows Server gebeurt (hier doe ik met Windows 7) en daarom vooraf formatteren in juiste formaat niet nodig is. Vertel eens over AX100i als voorbeeld. Wie heeft ermee gewerkt?

Ik heb geen zin om terabytes aan software over te gooien, daarom wil ik ze direct mounten en via iSCSI direct beschikbaar maken. Ik heb geen kennis met iSCSI beeld, daarom heb ik hier vragen gesteld.

Wat kan ik dus doen? Alvast dank.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:45
Ik ken IOCELL niet als bedrijf, maar een snelle google geeft aan dat ze redelijk passe zijn ;) Ik heb het idee dat ze voornamelijk NAS-technologie ontsluiten.

Dan is mijn vraag: ben je op zoek naar NAS-Technologie, of SAN? Anders gevraagd: wat wil je precies gaan doen?

Is het voor privé, en begin zakelijk: FreeNAS kan prima iSCSI ontsluiten. Het is gebaseerd op FreeBSD, en niet op Linux, maar werken als een trein.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je vraag is nogal storage specifiek en daar is CSA niet geschikt voor, daar hebben we Opslag Techniek voor. Ik verplaats daarom dit topic naar OT.

Verder moet je je goed beseffen wat iSCSI precies is en wanneer je 't zou gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Zodra je schijf aanwijst in FreeNAS voor iSCSI gebruik, wordt die schijf zelf ingedeeld als NTFS door Windows, of wordt het eerst een partitie gemaakt voor FreeNAS zelf (zoals extFS) en voor iSCSI instellen wordt er soort image / virtuele drive gemaakt zodat ruimte vrij ingedeeld kan worden door Windows?

IOCELL bestaat zelf niet meer, hun website is al down. Ze zijn ermee gestopt sinds paar jaar. Ze hebben direct-nas protocol van andere bedrijf gekocht om te mogen produceren. Het resultaat zijn de goedkope stations. Er zit alleen board op voor netwerk naar drives verkeer.

IOCELL maakt gebruik van direct disk toegang. iSCSI doet dat ook zo ongeveer, en daarom kijk ik even mee. Het gaat mij meer om of ik wel gebruike schijven (met alle data nog erop op NTFS partitie) gewoon erin kan stoppen en laten mounten. Dit kan wel bij IOCELL. Aantal kenmerken komen overeen, maar omdat er ook hardware oplossingen zijn moet ik even weten of schijven vooraf ingedeeld worden of niet. Dit moet namelijk op de normale NAS, anders werkt het niet.
Het is inderdaad een SAN opzet.

Verder heb ik op een plaats AX100i stations gezien, kunnen deze direct op netwerk (en dus normale TCP/IP met ipadres) en zo direct aanspreken via Windows 7 computer. Een aantal verhalen wijzen dat op, of is tussenkomst van een server nog steeds nodig?

• DukeBox
  • Laatst online: 23:37
MrDummy schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 22:10:
- Kan je op windows systeem met iSCSI target software (gratis versies zijn er genoeg te vinden) de gebruikte schijven direct mounten en meteen leesbaar maken op andere computer?
Om welk 'windows systeem' gaat het ?

Er zijn maar weinig oplossingen die direct lun passthrough doen van een block device. In wezen neemt dat ook alle flexibiliteit weg die je met iSCSI krijgt op een array.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 01-10-2015 23:29 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
In plaats van kijken naar protocollen en on-disk formaten kan je ook kijken naar wat je nou precies nodig hebt. Wat wil je precies bereiken? Een 'externe schijf'? Of bestaanden delen tussen meerdere computers?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik lees eigenlijk: we hadden oude spullen staan. Die zijn kapot. De spullen werkten middels een out-of-date vertaling van HDD -> end-user. Nu staat er nog data op de disks. Wat nu?

De data zal ongetwijfeld "iets" waard zijn in financiele of emotionele waarde; het lijkt me dus zaak om desnoods eerst wel wat geld te investeren om van elke van de 12 HDD's een dump te maken voordat je ze ergens anders in/aan gaat hangen en mogelijk iets corrupt maakt.

Door geen informatie over hoe de disks vroeger aan elkaar hingen of van elkaar afhankelijk waren, is het zeer lastig een oplossing te noemen. Wat je kan proberen is gewoon een trial-versie van Windows Server 2012/2016 downloaden, installeren op een werkstationnetje, 1 HDD ernaast prikken en met de rollen "File Server" en "iSCSI Target Server" te installeren en de Wizard te doorlopen.

Kost dus niks (de eerste 180 dagen) en geeft je in ieder geval een idee/mogelijkheid of je snel uit de voeten kan om de data van de 12 disks weer toegangelijk te maken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Met Windows systeem bedoel ik dus Windows 7, voorzien van software iSCSI.
Ik weet alleen niet hoe bijvoorbeeld AX100i werkt en of schijven met data (het zijn normale partities gemaakt in Windows 7) wel zomaar aan de voorkant ingeschoven kan worden en data is meteen te lezen zonder ze te eerste te formatteren.

Ik ga straks even experiment doen met Windows 7 computer. Die zal voorzien worden van gratis iSCSI software (1 van de 3 eerder genoemde softwares), ingesteld als target en kijken of het inderdaad direct te gebruiken is. Ik hoef niet hiervoor Windows Server te nemen.

De schijven zijn allemaal los, er is geen RAID opzet. Ik wil alleen alle schijven af en toe benaderen, doorzoeken op gegevens, wat gegevens schuiven en ze bekijken waar nodig is.

Met AX100i (welke ik misschien kan kopen) moet ik eerst uitzoeken of het wel werkt. Als het toch niet werkt, hoef ik ook niet kopen. De AX100i moet gewoon gebruikte schijven mounten en ze meteen beschikbaar maken als losse drives zonder alles te formatteren via windows 7 computer, ingesteld met iSCSI Initiator. Dit moet ook over normale thuisnetwerk lopen. Of het kan alleen via aparte iSCSI netwerk lopen. Dan is er aparte server nodig voor overgang tussen iSCSI netwerk en thuisnetwerk. Maar hier wil ik even rechtsreeks doen. Dat moet ik even weten of het mogelijk is.
Ik heb al gelezen op internet hoe het werkt, maar er is nogal weinig informatie over de reeds gebruikte schijven erin gooien. De meeste gaat over nieuwe schijven, formatteren en ze gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door MrDummy op 03-10-2015 22:09 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mag ik vragen waarom je persé een iSCSI target wil gaan benaderen vanuit Windows 7 (daar lijkt 't nu wel op).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MrDummy schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 22:06:
...Ik hoef niet hiervoor Windows Server te nemen...
Nee, stel je voor dat je een OS neemt wat voor dit soort iSCSI-taken geschikt is en in ieder geval niet EoL zoals Windows 7. Maar ja, ik lees later wel wat je resultaten zijn met de software die je genoemd hebt; je hebt wel door dat sowieso StarWind 2 nodes nodig heeft om te werken en het in de documentatie er niet op lijkt dat het op 1 node "simpel" werkend te krijgen is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik begrijp de sterke focus op iSCSI niet, wat is eigenlijk het probleem waar dit kennelijk DE oplossing voor is? Een door iSCSI geleverd block device zal een filesystem moeten hebben om gemount te kunnen worden en daarmee is het gewoon een over het netwerk benaderbaar filesystem geworden, zeg maar een NAS.
De in de IOCELL gebruikte disks gebruiken een eigen protocol om benaderd te worden met hun eigen doosjes, maar als alle disks inderdaad NTFS geformatteerd zijn zoals je zegt dan kunnen ze aangesloten en gebruikt worden aan iedere willekeurige machine. Daarna kun je ze al of niet sharen op het netwerk.
Let wel, dat werkt alleen indien de disk zelf is geformatteerd: als ze in de IOCELL dingen zijn "initialized" met daarna via een driver geformatteerd, heb je kans dat het simpelweg als iSCSI target op het netwerk zetten niet gaat werken.
De disk is dan als blockdevice beschikbaar, maar het filesystem kan dan niet worden bereikt (of gemount).

Specs ... 67 is twee jaren te lang!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Sinds het wegvallen van IOCELL zijn er bijna geen direct mount oplossingen dan meer bekende en meer gebruikte iSCSI. IOCELL bestaat ook niet meer.
Ik zie wel dat sommige NAS iSCSI functie hebben. Of als FreeNAS erop zit, dan werkt iSCSI ook als het daarop ingesteld wordt.

Gewone NAS verplicht formattering van harde schijven omdat hun linux systeem dan beter mee werkt en instelt. Het kan niet direct NTFS partities lezen (alleen over USB) maar het wordt afgeraden.
Ik ga niet 12 schijven formatteren en overgooien. Daar ben ik wel dik een week mee bezig.
Ik weet niet of iSCSI meer transparanter is, zoals IOCELL. Daarom ga ik uitzoeken met software iSCSI target hoe het precies zit. En als het goed gaat, ga ik checken met hardware versie AX100i.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:56
Met iSCSI kun je een reeds geformatteerde schijf beschikbaar maken over het netwerk. Ik doe het zelf met een truecrypt-versleutelde schijf zodat ik mijn externe schijf overal in huis kan benaderen zonder dat deze fysiek aan de laptop gekoppeld zit. Als ik 'm wil meenemen kan ik 'm rechtstreeks aan de laptop hangen, dat maakt geen verschil. Ik heb ooit Starwind gebruikt, dat werkte prima maar ik had geen licentie. Dus nu gebruik ik Kernsafe met een gratis licentie voor thuisgebruik en dat werkt ook goed.

Ik gebruik het dus puur om het probleem op te lossen dat ik een ge-encrypte schijf zowel lokaal als via het netwerk wil kunnen benaderen. Maar of het voor professioneel gebruik geschikt is?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het is gewoon thuisgebruik hoor, heel serieus is het niet. Maar 1Gbit netwerk is wel nodig voor vlot bestanden schuiven.
En de computer die klusje moet doen hoeft niet complex te zijn.

Ik heb FreeNAS erop gedaan. Vooraf een schijf geformatteerd en een bestand erop gegooid als test op Windows 7. Ik stel dan allemaal in FreeNAS, laat het niet formatteren via wizard (dus cancel), stel even in
(met behulp van http://blog.pluralsight.com/freenas-8-iscsi-target-windows-7) en verbind dan met andere W7 pc .... en huppa ik krijg inderdaad verbinding met de harde schijf. De inhoud blijft behouden en bestand staat er nog steeds.

Daarmee voldoet het aan mijn wens. Dus via iSCSI kan het wel. Straks maar even iemand vragen om AX100i te mogen testen om te kijken wat men allemaal mee kan doen.

Alle schijven zijn al geformatteerd en zijn gevuld met bestanden. Ze moeten daarom niet leeggemaakt worden, zeker niet op een normale NAS met eigen linux systeem.
FreeNAS doet het prima.

Philipsfan heeft goed in het kort geantwoord.
Pagina: 1