Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Ik ben nieuw in de netwerkwereld, en ik snap nog niet helemaal hoe het een en ander werkt. Ik heb net een Synology DS215j gekocht, moet nog een tv kopen en ik heb al een redelijk mooie 5.1-set. [Mijn versterker heeft allemaal analoge (tulp)connectoren, met uitzondering van optische in- en outputs, en een coax input. Geen HDMI of ethernet.]

Waar ik benieuwd naar ben is hoe ik het voor elkaar krijg om de muziek van de NAS via het audiosysteem af te kunnen spelen, en af en toe video via de televisie. Ook wil ik de audio van de televisie via het audiosysteem afspelen. Dat laatste was ik van plan via de optische uitgang.

Video van de NAS op de tv afspelen moet denk ik via DLNA/ethernet kunnen. Maar wat doe ik als ik alleen muziek wil afspelen? Nieuwe versterkers hebben vast ook wel een ethernet-ingang, maar het is een beetje zonde om mijn versterker de deur uit te doen hiervoor.

Dus mijn grote vraag is: hoe kan ik muziek luisteren van mijn NAS op mijn audio-systeem? Ik wil liever niet de televisie elke keer hiervoor aanzetten, en mijn audio-systeem heeft dus geen ethernet-ingang.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/s/raxjcsva0j91g4w/Network.png

[ Voor 7% gewijzigd door Stormbringer op 02-10-2015 16:45 . Reden: Verduidelijking van vesterker-connectoren ]

Don't live for pleasure, make life your treasure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien je niet post welke versterker je hebt en welke ingangen je wel hebt, wordt het erg raden hoe je je NAS gaat aansluiten. Ook het NAS is erg beperkt; het is ethernet (al dan niet naar een WiFi-router) of niets.

Simpelste conclusie: als jouw versterker geen ethernet of WiFi heeft, houdt het op.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 01-10-2015 20:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er moet een doosje tussen die data vanaf de NAS leest en dat omzet naar audio. Sonos maakt zoiets, geen idee of dat compatible is met jouw NAS. Of de TV aan laten staan als je muziek wilt luisteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Mediaplayer toevoegen en die aan de ene kant op het netwerk aansluiten en de hdmi kant aan je tv en/of audio systeem.

Ik heb giede ervaringen met mede8er, neem er een zonder harddisk, daar heb je de Nas voor.

[ Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 01-10-2015 20:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ben(V) schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 20:43:
Mediaplayer toevoegen en die aan de ene kant op het netwerk aansluiten en de hdmi kant aan je tv en/of audio systeem.

Ik heb giede ervaringen met mede8er, neem er een zonder harddisk, daar heb je de Nas voor.
Over een pricewatch: Apple TV (2012) is natuurlijk zat te vinden op T.net en de prijs ligt ook laag genoeg als extra component in de omgeving.

Dat gezegd hebbende; een ander/duurder NAS had direct HDMI gehad en had je al meer opties gehad om alles aan elkaar te pluggen. Ook staat er niet in de topicstart of de versterker HDMI-IN heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wie wil er nu een Nas naast z'n TV hebben staan en dat is noodzakelijk als je de NAS via HDMI wilt aansluiten.

Die dingen maken geluid!!!!

Een med8er heeft ook gewoon audio uit, hoeft niet perse via hdmi.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chromecast/Apple TV/Willekeurige Mediaplayer in de HDMI van de versterker proppen, en je bent er.

Iets zegt me dat dat wel te vinden moet zijn geweest.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 02-10-2015 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-08 20:04
Als je met DLNA gaat werken heb je een aantal zaken nodig:

1. Een DLNA renderer (Raspi met openelec bijvoorbeeld, of een andere mediaplayer die DLNA ondersteund) Als het ware de interface tussen netwerk en versterker.
2. Een DLNA server en bijbehorende storage voor je muziek (kan vast op je NAS draaien)
3. Een DLNA controller om de streams aan te sturen. Als het ware je afstandsbediening. (een App op je telefoon/tablet of PC)

Eigenlijk het enige wat je dient in te stellen is de server. De rest werkt over het algemeen out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
DLNA geeft altijd beperkingen en is door elke fabrikant weer anders geimplementeerd.
Als het kan moet je zo ver mogelijk weg blijven van DLNA.

[ Voor 42% gewijzigd door Ben(V) op 02-10-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het type nummer van de 5.1 set? En kun je misschien een foto van de achterkant met de in/uitgangen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben(V) schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:54:
DLNA geeft altijd beperkingen en is door elke fabrikant weer anders geimplementeerd.
Mee eens, heeft ook mijn voorkeur.
Zeker als het voorkomt dat je vanaf verschillende apparaten tegelijk de NAS wilt benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
Bedankt voor de reacties!

Mijn versterker heeft allemaal analoge (tulp)connectoren, met uitzondering van optische in- en outputs, en een coax input. Geen HDMI of ethernet.
MAX3400 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 20:47:
[...]

Over een pricewatch: Apple TV (2012) is natuurlijk zat te vinden op T.net en de prijs ligt ook laag genoeg als extra component in de omgeving.

Dat gezegd hebbende; een ander/duurder NAS had direct HDMI gehad en had je al meer opties gehad om alles aan elkaar te pluggen. Ook staat er niet in de topicstart of de versterker HDMI-IN heeft.
Ben(V) schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:48:
Wie wil er nu een Nas naast z'n TV hebben staan en dat is noodzakelijk als je de NAS via HDMI wilt aansluiten.

Die dingen maken geluid!!!!

Een med8er heeft ook gewoon audio uit, hoeft niet perse via hdmi.
MikeyMan schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:50:
Chromecast/Apple TV/Willekeurige Mediaplayer in de HDMI van de versterker proppen, en je bent er.

Iets zegt me dat dat wel te vinden moet zijn geweest.
- Mede8er ziet/klinkt niet heel gebruiksvriendelijk wat ik zo lees.
- Chromecast klinkt leuk, maar ik heb meer vertrouwen in een bedraad netwerk. Bovendien gaan er toch kabels richting de versterker/tv, ééntje meer is geen probleem.
- Zo'n AppleTV lijkt me dan de beste oplossing (ik heb meerdere Apple-producten).
enterz schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 11:31:
Als je met DLNA gaat werken heb je een aantal zaken nodig:

1. Een DLNA renderer (Raspi met openelec bijvoorbeeld, of een andere mediaplayer die DLNA ondersteund) Als het ware de interface tussen netwerk en versterker.
2. Een DLNA server en bijbehorende storage voor je muziek (kan vast op je NAS draaien)
3. Een DLNA controller om de streams aan te sturen. Als het ware je afstandsbediening. (een App op je telefoon/tablet of PC)

Eigenlijk het enige wat je dient in te stellen is de server. De rest werkt over het algemeen out of the box.
Over punt 1 weet ik niet zeker, maar de rest wordt volgens mij door Synology ondersteund. Wat ik in ieder geval begreep is dat hun software één van de beteren is, en dat heeft me ook doen besluiten voor dat merk te gaan.
Ben(V) schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:54:
MikeyMan schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:00:
[...]

Mee eens, heeft ook mijn voorkeur.
Zeker als het voorkomt dat je vanaf verschillende apparaten tegelijk de NAS wilt benaderen.
Ok, zo'n AppleTV geldt dan niet als DLNA dan toch? Wel jammer dat een best uitgebreid apparaat de oplossing is, ik hoopte dat een simpel adaptertje het kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Kwam net nog iets tegen; Muvit heeft een BlueTooth naar Tulp adapter. Nou denk ik even simpel (dus zoek het zelf ff goed uit); je zou dus het NAS op je WiFi kunnen hangen en dan via je smartphone/tablet streamen van WiFi naar BT-adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
Bedankt MAX3400. Maar ik wil verbinding via optische ingang of coax om de surround-sound te hebben. Tulp is alleen stereo. Bovendien ben ik voorlopig niet onder de indruk geweest van bluetooth verbindingen voor audio.

Ik heb wel een nieuw idee, en dat is een externe geluidskaart die ik via USB aan de NAS zou kunnen aansluiten. Geen idee of dat werkt, maar ik hoop het van harte. Over ca een week kan ik het uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een mede8er is behoorlijk gebruikers vriendelijk en heeft ook een optisch spdif uitgang.

Wat betreft DLNA is de Synology meestal niet het probleem maar de TV.
De dlna implementatie van tv's is waardeloos.
Dat komt doordat ze het eigenlijk helemaal niet goed willen doen want ze zijn gelieerd met de media industrie die helemaal tegen afspelen via het netwerk zijn.

Apple tv levert met bepaalde formaten ook problemen, met name met ondertitels.

Pagina: 1