Dilemma - vervangen of doorrijden Corolla E12

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Topicstarter
Avond!
Ik sta voor een dilemma, ik zal uitleggen waarom.

huidige situatie
Momenteel rijd ik in een Corolla E12 d4d uit 2002. Hij heeft ruim 675.000 op de teller. Ik rijd momenteel +- 36dkm per jaar. Auto is verder afgeschreven maar ik heb wel er een carkit in laten bouwen, winterbanden erbij. Gewoon compleet, alles werkt nog.
Staat van onderhoud is verder prima.

Maar nu heb ik issues met de koppelingsplaten+drukgroep+vliegwiel. Dat moet vervangen worden, auto rijdt nog prima. Maar heeft 20% van de tijd issues, dus er moet wel een knoop doorgehakt worden.

Als ik mijn kenteken invul op mijngarage of dat soort sites, dan word ik niet blij. 1400 euro ben je zo kwijt en bij de dealer een veelvoud daarvan. Nu kan ik via via voor 1000 euro klaar zijn, imitatieonderdelen uiteraard, maar ik ga de kilometerstand toch niet verdubbelen.

Nu dus het dilemma, doorrijden en dus weer investeren of kijken naar wat anders. Wat anders kan private lease zijn, maar ook een tweedehandsje. Horizon: een jaar of 2. Dan kan ik waarschijnlijk voor niet al te veel geld, een goede auto via via overnemen.

Budget: €2000.
Waarde huidige auto bij verkoop (schatting) €400-500

Huidige maandlasten:
• wegenbelasting: €111
• verzekering incl pechhulp: €40
• reservering van €100 per maand voor onderhoud en die komt wel op.
[li[ brandstof, maar dat heb ik bij elke keuze die ik maak

Private lease:
Het goedkoopste wat ik kon vinden was een nieuwe C1 voor €299 per maand met 40dkm voor (ik geloof) 3 jaar. Ik hoef niet per se nieuw te rijden, en ik vind €299 maandlasten wel aardig wat.
Formaat is wel erg klein, we wonen samen. Geen kids en die verwacht ik ook niet binnen twee jaar.
Maar met boodschappen enzo is een beetje kofferbakruimte wel handig. Maar als het een 5deurs is, dan kan ik daar ook wel mee leven. Komen nog winterbandjes bij. Die kan ik eventueel los kopen als dat goedkoper is.

Blijven doorrijden
Auto is nu wel prima; carkit, winterbanden, stoelen laten vervangen en alles werkt verder nog. Wel verwacht ik dat over een half de scv-kleppen weer vervangen moet worden (kwaaltje van dit type motor a €350) en misschien wat remmen. Maarja, geen glazen bol, dus je weet nooit wat er kapot gaat, helemaal niet bij zo'n kilometerstand. Turbo is nog origineel en de koppelingsplaten zijn dat (tot nu toe) ook.

een tweedehandje
Voor het budget van €2000 (en dan natuurlijk de winterbanden erbij aanschaffen en carkit e.d. laten overzetten, dus feitelijk minder) kom je in de categorie benzineauto en starlet-206-Atos e.d.
Alleen met een tweedehands weet je natuurlijk nooit echt wat de staat is van de auto of wat er binnenkort vervangen moet worden. Voor het zelfde geld heb ik die auto 3 maanden en moet daarbij ook de koppeling vervangen worden. Maar benzine-reparaties zijn volgens mij wel een stuk goedkoper dan bij diesels.. Met mijn huidige auto weet ik precies wat er vervangen is of niet.

Ik heb een paar eisen aan een tweedehandsje:
• airco,
• stuurbekrachtiging
• centrale deurvergrendeling
• een beetje fatsoenlijke stoelen zijn ook wel fijn, ik zit bijna 3 uur per dag in dat ding.
• Het liefst een 5deurs hatchback, 3 deurs mag wel, maar dan niet kleiner dan wat ik nu heb. Hoe kleiner de auto, hoe liever 5 deurs.

Inmiddels al druk aan het zoeken geweest op speurders, autotrack, autoscout24 enzo.
Zo'n starlet-206 lijk me op zich prima, maar ook dan weet je niet wat voor onderhoud er aan komt.

Maar ik blijf twijfelen, wat is wijsheid? Iemand die voor het zelfde dilemma heeft gestaan of die wat wijze woorden heeft? Of weet iemand misschien een type auto die bij dit budget weinig risico's heeft? :)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Je weet nu wat je hebt, ik zou voor die 2 jaar deze nog 1000 euro in stoppen om hem te fixen.

Als je nu een tweedehandsje koopt voor 2000 euro mag je ws de eerste 2 jaar ook nog eens 1000 euro erin stoppen om het achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar te dekken. Meeste mensen weten ruim van te voren dat de auto eruit gaat en krijgt de garage opdracht om alleen maar kleine beurtjes te doen.

En een auto over de 750dkm rijden heeft ook wel wat natuurlijk. :)

[Edit] dat zou ik doen he, je krijgt hier straks nog 50 reacties en de uitkomst zal ongeveer 50/50 zijn om hem wel of niet te houden, met van beide kanten prima argumenten, dus ben bang dat je je dilemma straks deelt met 50 andere mensen ipv dat je er wijzer van wordt. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Flagg op 01-10-2015 18:29 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Flagg schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 18:24:
[Edit] dat zou ik doen he, je krijgt hier straks nog 50 reacties en de uitkomst zal ongeveer 50/50 zijn om hem wel of niet te houden, met van beide kanten prima argumenten, dus ben bang dat je je dilemma straks deelt met 50 andere mensen ipv dat je er wijzer van wordt. ;)
Bedankt voor je reply!
Misschien zijn er nog argumenten die ik zelf nog niet bedacht heb en weet iemand me te overtuigen ergens wel of niet voor te gaan. Dat hoop ik :)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou de reparatie laten uitvoeren. Je hebt nu een auto die voldoet en waarvan je weet wat de technische staat is. Een setje winterbanden en je carkit laten overbouwen kost je al gauw 500 euro, dus hou je effectief 1500 over voor een andere auto, die gezien je eisen een barrel zal worden. Bouw je je carkit zelf over dan heb je waarschijnlijk rond de 1650 over... Als je tevreden bent (en dat ben je geloof ik wel gezien de tekst), zou ik adviseren om de auto te houden.

En verder natuurlijk de argumenten van de vorige poster.

[ Voor 5% gewijzigd door teigetjuh op 01-10-2015 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 01:31

Bullet NL

Eigen Wijs

675 km op de klok? Origineel blok? Dat zou erg netjes zijn ;)
Ik denk dat je met de geschatte restwaarde aan de hoge kant zit.
Probleem is, dat jij met 2000 euro niet zomaar een auto hebt die waarschijnlijk een stuk beter is dan waar je nu in rijd....

Lastig dilemma

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Bullet NL schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 18:42:
675 km op de klok? Origineel blok? Dat zou erg netjes zijn ;)
Ik denk dat je met de geschatte restwaarde aan de hoge kant zit.
Probleem is, dat jij met 2000 euro niet zomaar een auto hebt die waarschijnlijk een stuk beter is dan waar je nu in rijd....

Lastig dilemma
Die €400 reken ik ook als oud ijzerprijs
Wel waardevast :9
Het is een origineel blok, met een originele turbo en zelfs nog originele koppelingsplaten.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 01:31

Bullet NL

Eigen Wijs

De KM-strand is rond uit netjes, maar nogmaals... waarschijnlijk moet jij in tientjes denken met deze KM stand... Maakt feitelijk ook niet uit. Punt is alleen dat jij voor 2000 euro er qua vermoedelijke kosten niet heel erg veel op vooruit zal gaan. Auto's die je voor 2000 euro tegen komt hangen allemaal tegen onderhoud aan. Wanneer jij zeker weten dat van je auto het rollende deel (ophanging, remmen enz enz) en het motorische deel (Motor, Bak/Koppeling) nog in goede staat is vraag ik het me af als een andere auto, welke in jou budget valt, een oplossing is...

Grote kans dat jij met een auto van 2000 euro, met jou dagelijkse km's ook snel tegen relatief veel onderhoud aanhangt.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Persoonlijk zou ik 1000 investeren voor 2 jaar. Zo duur is dat niet, dat is <50/maand. Bij een goedkoop tweedehandsje mag je zo 1000 erbij optellen voor allerhande onderhoud.

Met 36k km/jaar zou ik benzine echt niet overwegen overigens ivm kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Auto opknappen, sparen voor als je echt een andere auto nodig hebt

Short lease of private lease zou ik persoonlijk niet zo snel kiezen. Het enige dat je weet, is dat je 300 euro pm kwijt bent (excl brandstof!!!) en aan het eijde van je contract met lege handen staat.
Ga je over de 40dkm, mag je ook extra aftikken

En heel eerijk, voor 2000 euro kan je niet verwachten een auto in goede conditie te vinden... Zal eerder richting de 5000 gaan

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

I stand corrected. :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
EWK schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 18:14:
Private lease:
Het goedkoopste wat ik kon vinden was een nieuwe C1 voor €299 per maand met 40dkm voor (ik geloof) 3 jaar. Ik hoef niet per se nieuw te rijden, en ik vind €299 maandlasten wel aardig wat.
Formaat is wel erg klein, we wonen samen. Geen kids en die verwacht ik ook niet binnen twee jaar.
Maar met boodschappen enzo is een beetje kofferbakruimte wel handig. Maar als het een 5deurs is, dan kan ik daar ook wel mee leven. Komen nog winterbandjes bij. Die kan ik eventueel los kopen als dat goedkoper is.
Let wel dat deze prijs mogelijk de vanaf prijs is. De advertenties gaan veelal uit van iets als 10-15.000km op jaarbasis als zo'n bedrag genoemd wordt. Meer kilometers is een hoger maandbedrag.

En een C1 is inderdaad best klein.
Blijven doorrijden
Auto is nu wel prima; carkit, winterbanden, stoelen laten vervangen en alles werkt verder nog. Wel verwacht ik dat over een half de scv-kleppen weer vervangen moet worden (kwaaltje van dit type motor a €350) en misschien wat remmen. Maarja, geen glazen bol, dus je weet nooit wat er kapot gaat, helemaal niet bij zo'n kilometerstand. Turbo is nog origineel en de koppelingsplaten zijn dat (tot nu toe) ook.

een tweedehandje
Voor het budget van €2000 (en dan natuurlijk de winterbanden erbij aanschaffen en carkit e.d. laten overzetten, dus feitelijk minder) kom je in de categorie benzineauto en starlet-206-Atos e.d.
Alleen met een tweedehands weet je natuurlijk nooit echt wat de staat is van de auto of wat er binnenkort vervangen moet worden. Voor het zelfde geld heb ik die auto 3 maanden en moet daarbij ook de koppeling vervangen worden. Maar benzine-reparaties zijn volgens mij wel een stuk goedkoper dan bij diesels.. Met mijn huidige auto weet ik precies wat er vervangen is of niet.
Als je moet kiezen tussen deze opties is doorrijden aantrekkelijker. Ik denk dat het nog lastig is om een betere auto te vinden voor dat bedrag. Nu weet je wat je hebt en wat de staat van onderhoud is. Dat moet je nog maar zien met een volgende auto. Daar kan je ook voor onverwachte uitgaven komen te staan.

Overigens zou ik ook niet direct bij reparaties naar imitatieonderdelen grijpen. Je koppeling heeft het 675K km volgehouden, imitatieonderdelen zijn veelal van lagere kwaliteit. Dan wordt goedkoop vaak duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
Hoezo dan houdt die het nog maar 200.000 km uit ipv 675.000 ?
Imitatie kan prima, er zijn 100-en fabrikanten die koppelingen make

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222094

wd200 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:33:
Hoezo dan houdt die het nog maar 200.000 km uit ipv 675.000 ?
Imitatie kan prima, er zijn 100-en fabrikanten die koppelingen make
maakt niet uit verder, hij gaat er toch maar 2 jaar in rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 30-05 12:21
Als hij verder prima rijdt, dan wordt het met zo'n kilometerstand toch gewoon een sport om te zien hoever je gaat komen zonder extreem duur onderhoud? En €1k investeren om weer een paar jaar door te kunnen, dat noem ik dan niet 'extreem duur'. Dan weet je wel wat je hebt, terwijl je bij een andere auto van €2k nog maar moet afwachten wat de staat is.

Ik zou het op een gegeven moment gewoon als een uitdaging zien om de teller weer op 0 te krijgen.
En dan aanmelden voor Klokje Rond bij Autoweek :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Lekker mee doorrijden, 2002 is nog een goed toyota jaar.

Snap alleen niet dat die koppeling repareren 1000 euro moet kosten, is gewoon t droge gedeelt. Is niks speciaals aan, standaard sltijtage object. Al vaker zelf vervangen.

Hoe ver versleten is t? Er is nogal een verschil tussen enigzins versleten en helemaal op. Je moet de km stand wel in acht nemen, een nieuwe auto zal t nooit meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 00:16
Dit soort keuzes heb ik in het verleden ook wel eens moeten maken.
Of je gaat geld investeren in jouw huidige auto en daar nog een paar jaar in rijden, of je koopt een andere auto met een redelijke kans dat je daar ook nog wat geld in moet investeren.

Je hebt het in de TS over 20% van de tijd issues. Dat is op een 5 daagse werkweek dus één keer per week een issue. Wat zijn dit voor issues?
Als je iedere week verantwoording moet afleggen bij de baas omdat er weer iets is met de auto dan is de keuze niet zo moeilijk denk ik.

Naast de koppelingsplaten+drukgroep+vliegwiel zou je ook een moeten kijken naar de distributieriem (of ketting). Moet deze binnenkort ook worden vervangen? Een kapotte distributieriem betekent over het algemeen flinke schade aan de motor.
Als je een andere auto koopt waarvan je de onderhoudshistorie niet kent dan is het verstandig om deze preventief te vervangen.

Met 36dkm per jaar zou ik gaan zoeken naar een diesel auto. Bij mijn weten hebben deze minder onderhoud nodig dan vergelijkbare benzine modellen.
Als je zelf geen trekhaak nodig hebt, zoek dan naar een auto zonder trekhaak. Bij auto's waar vaak een aanhanger achter heeft gehangen hebben de motor en koppeling vaak ook meer te lijden.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Iedereen bedankt! Nu aan het werk, ik ga vanavond uitgebreid reageren :)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 17:39

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik zou ook mooi nog even door blijven rijden met deze auto. Je kan wel iets meer uitgeven maar daarmee koop je ook weer een stuk onzekerheid. Dat kan positief uitpakken maar ook negatief. Nu weet je tenminste redelijk goed waar je aan toe bent.
Mijns inziens kan je dan beter door sparen zodat je over een paar jaar een andere auto koopt waarbij je er ook echt op vooruit gaat (nieuwer en vaak automatisch al luxer)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Anoniem: 319464 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:19:
Lekker mee doorrijden, 2002 is nog een goed toyota jaar.

Snap alleen niet dat die koppeling repareren 1000 euro moet kosten, is gewoon t droge gedeelt. Is niks speciaals aan, standaard sltijtage object. Al vaker zelf vervangen.

Hoe ver versleten is t? Er is nogal een verschil tussen enigzins versleten en helemaal op. Je moet de km stand wel in acht nemen, een nieuwe auto zal t nooit meer worden.
Dubbel massa vliegwiel!

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Spuit 11 reactie, maar ik wil het wel even kwijt :)

Ik zou zeker doorrijden. Van je huidige auto ken je het verleden, je weet dat je hem netjes onderhouden hebt en wat er qua (verwacht) onderhoud aan zit te komen. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, maar datzelfde geldt voor welke auto je ook koopt voor 2000 euro. Waarom zou iemand zo'n auto inruilen? Een deel van die auto's wordt ingeruild, omdat er duur onderhoud aankomt.

Dus steek nog zo'n 1000 - 1500 euro in jouw auto en je kunt weer een jaar of 2 (?) verder. Dat is geen zekerheidje, maar zoals hierboven ook al geschetst wordt ben je voor private lease in die periode 300 * 12 * 2 = 7200 euro kwijt :X Dat is een hoop geld voor 2 jaar mobiliteit zonder brandstofkosten. En dan zo'n C1, wat toch een veel kleinere auto is dan jouw Corolla.

En voor de 2000 euro van jouw budget zou ik niet weten wat je kunt kopen wat beter is dan wat je nu rijdt. Voor mij is deze keuze een "no brainer" :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
:9
BastaRhymez schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 19:52:
Auto opknappen, sparen voor als je echt een andere auto nodig hebt

Short lease of private lease zou ik persoonlijk niet zo snel kiezen. Het enige dat je weet, is dat je 300 euro pm kwijt bent (excl brandstof!!!) en aan het eijde van je contract met lege handen staat.
Ga je over de 40dkm, mag je ook extra aftikken

En heel eerijk, voor 2000 euro kan je niet verwachten een auto in goede conditie te vinden... Zal eerder richting de 5000 gaan

Succes met je keuze!
Dankjewel, ik zag inderdaad niet veel bijzonders staan voor dit bedrag
Bartjuh schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 19:05:
Persoonlijk zou ik 1000 investeren voor 2 jaar. Zo duur is dat niet, dat is <50/maand. Bij een goedkoop tweedehandsje mag je zo 1000 erbij optellen voor allerhande onderhoud.

Met 36k km/jaar zou ik benzine echt niet overwegen overigens ivm kosten.
Je pakt natuurlijk wel heel wat terug doordat je iets van €250 minder aan wegenbelasting gaat betalen per maand. Maar daar staat ook een hogere benzineprijs tegenover natuurlijk.
Bullet NL schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 19:04:
De KM-strand is rond uit netjes, maar nogmaals... waarschijnlijk moet jij in tientjes denken met deze KM stand... Maakt feitelijk ook niet uit. Punt is alleen dat jij voor 2000 euro er qua vermoedelijke kosten niet heel erg veel op vooruit zal gaan. Auto's die je voor 2000 euro tegen komt hangen allemaal tegen onderhoud aan. Wanneer jij zeker weten dat van je auto het rollende deel (ophanging, remmen enz enz) en het motorische deel (Motor, Bak/Koppeling) nog in goede staat is vraag ik het me af als een andere auto, welke in jou budget valt, een oplossing is...

Grote kans dat jij met een auto van 2000 euro, met jou dagelijkse km's ook snel tegen relatief veel onderhoud aanhangt.
Rollende gedeelte en motorisch is ie nog prima in orde. Inmiddels denk ik dat een andere auto van €2000 inderdaad niet de beste optie is.
dreamscape schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:12:
Als hij verder prima rijdt, dan wordt het met zo'n kilometerstand toch gewoon een sport om te zien hoever je gaat komen zonder extreem duur onderhoud? En €1k investeren om weer een paar jaar door te kunnen, dat noem ik dan niet 'extreem duur'. Dan weet je wel wat je hebt, terwijl je bij een andere auto van €2k nog maar moet afwachten wat de staat is.

Ik zou het op een gegeven moment gewoon als een uitdaging zien om de teller weer op 0 te krijgen.
En dan aanmelden voor Klokje Rond bij Autoweek :)
Het is erg leuk om bij een onbekende garage te komen (voor een lampje ofzo) en dan die monteurs te zien kijken naar de kilometerstand :). Het dik gedrukte is ook hoe ik er in sta. Je weet niet wat je weer koopt en ook dan ik extra geld kwijt aan winterbanden, carkit over laten zetten, andere stoelen wellicht etc.
Jaapio_B schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 11:25:
Dit soort keuzes heb ik in het verleden ook wel eens moeten maken.
Of je gaat geld investeren in jouw huidige auto en daar nog een paar jaar in rijden, of je koopt een andere auto met een redelijke kans dat je daar ook nog wat geld in moet investeren.
Precies, ik weet wat ik nu heb.
Je hebt het in de TS over 20% van de tijd issues. Dat is op een 5 daagse werkweek dus één keer per week een issue. Wat zijn dit voor issues?
Als je iedere week verantwoording moet afleggen bij de baas omdat er weer iets is met de auto dan is de keuze niet zo moeilijk denk ik.
Nee, het is dat ie enorm schudt en wat langzamer optrekt, ik kom er niet door te laat. Het is oncomfortabel en waarschijnlijk niet zo goed voor de motor.
Naast de koppelingsplaten+drukgroep+vliegwiel zou je ook een moeten kijken naar de distributieriem (of ketting). Moet deze binnenkort ook worden vervangen? Een kapotte distributieriem betekent over het algemeen flinke schade aan de motor.
Als je een andere auto koopt waarvan je de onderhoudshistorie niet kent dan is het verstandig om deze preventief te vervangen.
De huidige distributieriem is gewoon om de ton vervangen, dus al 6 keer :o.
Bij de aanschaf van een tweedehandsje zal dat inderdaad iets zijn om rekening mee te houden
Grrrrrene schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 20:13:
Spuit 11 reactie, maar ik wil het wel even kwijt :)

Ik zou zeker doorrijden. Van je huidige auto ken je het verleden, je weet dat je hem netjes onderhouden hebt en wat er qua (verwacht) onderhoud aan zit te komen. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, maar datzelfde geldt voor welke auto je ook koopt voor 2000 euro. Waarom zou iemand zo'n auto inruilen? Een deel van die auto's wordt ingeruild, omdat er duur onderhoud aankomt.

Dus steek nog zo'n 1000 - 1500 euro in jouw auto en je kunt weer een jaar of 2 (?) verder. Dat is geen zekerheidje, maar zoals hierboven ook al geschetst wordt ben je voor private lease in die periode 300 * 12 * 2 = 7200 euro kwijt :X Dat is een hoop geld voor 2 jaar mobiliteit zonder brandstofkosten. En dan zo'n C1, wat toch een veel kleinere auto is dan jouw Corolla.

En voor de 2000 euro van jouw budget zou ik niet weten wat je kunt kopen wat beter is dan wat je nu rijdt. Voor mij is deze keuze een "no brainer" :)
Helemaal eens!

Bedankt allen voor de input, ik heb besloten om de €1000 te investeren en er mee door te rijden.
Omdat:
• ik weet wat ik nu heb en ik niet weet wat ik voor €2000 terug krijg
• private lease geen optie is omdat je dan na twee jaar niets hebt, behalve veel geld weg.
• benzine eigenlijk geen optie is met mijn kilometers en een diesel niet te doen is met een budget van €2000
• de afschrijving nu 0 is, hij is vandaag nauwelijks wat waard en morgen nog steeds
• ik nu gewoon een complete auto hebt die het verder prima doet en prima onderhouden is.

Dank u allen! _/-\o_

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30
Post over 1/2 jaar nog even een update ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

EWK schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 20:20:
[...]
Je pakt natuurlijk wel heel wat terug doordat je iets van €250 minder aan wegenbelasting gaat betalen per maand. Maar daar staat ook een hogere benzineprijs tegenover natuurlijk.
250 minder per maand? :p Ik denk dat je kwartaal of jaar bedoeld...

Ik rij zelf ook diesel, en betaal geloof ik 193 euro per kwartaal (930kg). Deze diesel had ik gekocht toen ik nog 3000km+ per maand reed (ook 36k+ km/jaar). Inmiddels rij ik iets van 12k-15k per jaar, maar zelfs nu kan het uit tov dezelfde auto op benzine. Turn-over point voor dit model auto ligt bij ca 950km/maand. Het kan nét uit, maar het kan uit, dus ik diesel lekker verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Prima besluit om de auto van nieuwe koppeling te voorzien.

Mocht je nou echt aan het twijfelen zijn geslagen door die private lease: voor hetzelfde maandbedrag kan je een vergelijkbaar bedrag lenen én de vaste kosten van de auto betalen. Met jouw kilometers is een nieuwe auto geen doen: je schrijft veel te hard af (en daarom is de private lease ook zo duur). Een gebruikte auto van rond de €5000 is dan een beter idee. Kies iets niet al te geks, evt bij een dealer met garantie en je hebt keuze zat in nette en betrouwbare modellen (bijv Yaris, Golf 4, Civic, Jazz, C3). Is onder de streep goedkoper dan private lease. Plus, na aflossing vd lening heb je je auto nog steeds voor de deur :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Rukapul schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 20:25:
Post over 1/2 jaar nog even een update ;)
Nou? :P

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:54
Hij in januari dit jaar een zelfde model Corolla gekocht ter vervanging van de Corolla waar dit topic om is begonnen, zie: EWK in "Het grote Toyota-topic"

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2016 17:32 ]

Pagina: 1