[Laptop] Vreemd probleem met scherm

Pagina: 1
Acties:

• solutionnl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-01 17:52
Beste Tweakers,

Onderlaatst heb ik het gebroken scherm van mijn Acer Aspire 7551 laptop vervangen met een scherm die ik uit een HP Pavilion DV7 heb gehaald welke de zelfde resolutie (1600 x 900, WXGA++) had en ook glimmend was.
Alles paste prima en werkte ook nog toen ik de laptop aanzette; keurig een POST en kon alles in de BIOS instellen.
Prima, geen probleem dacht ik, kan mijn laptopje weer gewoon gebruiken, dus ik helemaal blij, echter had ik de HDD (via andere PC) al eerder een keer gewiped dus nieuwe een nieuwe installatie van Windows was vereist)

Echter, toen ik Windows 10 vanaf een USB stick ging installeren merkte ik iets raars op, namelijk het volgende;
De windows installatie voltooide uitstekend, echter bij eerste keer booten gebeurde er iets mafs. zodra de "apparaten voorbereiden" stap kwam, sloeg het beeld op zwart.
Ik vermoedde dat het kwam doordat de laptop al wat ouder is, en dat de videokaart drivers (ATI Radeon Mobility HD4250) wellicht niet helemaal lekker ondersteund werden.

Vervolgens heb ik de installatie nog een aantal keer geprobeerd; telkens het zelfde resultaat.
Ook heb ik dezelfde stappen nog een keer opgevolgd met een Windows 8.1 en een Windows 7 installatie media.
En raad eens? Exact dezelfde problemen.

Vervolgens nog eens een keer een poging gewaagd om met een Linux (ubuntu als distro) live USB stick te testen; ook dit werkt prima, totdat ik de videokaart drivers wilde installeren.

Op dit punt dacht ik bij mijzelf; Het kan niet anders dan dat het aan de videokaart ligt.
Ook doordat het scherm totaal donker is (zonder backlight, net zoals het scherm er ook uit ziet als de laptop uit staat)

Echter lijkt dit tegen te spreken nadat ik het volgende heb geprobeerd:

Laptop aangezet met USB muis en toetsenbord aangesloten, beeldscherm dichtgeklapt, en via VGA een extern scherm aangesloten.
Vreemd genoeg werkt de installatie van Windows 10 nu uitstekend, zelfs bij het installeren van de drivers is er geen enkel probleem.

Nu zou ik het liefste natuurlijk de laptop zonder extern toetsenbord, muis en scherm willen gebruiken, echter tot nochtans heb ik geen oplossing kunnen vinden om dit te kunnen realiseren.

Google linkt mij (met de zoekopdrachten die ik heb geprobeerd) telkens naar problemen die wel vergelijkbaar zijn, maar óf te maken hebben met een defect scherm (helemaal geen beeld) of een rotte Windows installatie (Beeldscherm drivers niet goed meer, (dus wel BIOS logo en pas vanaf dat Windows geladen wordt enkel een muis cursor bijvoorbeeld).
Mijn probleem is dus toch een tikkeltje anders dan alles wat ik gevonden krijg.

Graag wil ik jullie vragen of jullie wellicht een oplossing weten, of met mij mee kunnen denken met wat ik nog kan proberen.

Alvast hartelijk dank!

Indien jullie meer informatie wensen te hebben hoor ik het graag.

• solutionnl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-01 17:52
*kickje*

Probleem speelt nog steeds, nog geen oplossing gevonden.

Iemand wellicht een idee?