Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwbouwhuis: advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• AnUtrecht
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 05-10-2015
Ik krijg een nieuwbouwwoning van 5 verdiepingen, aangesloten op glasvezel.

De meterkast zit op de onderste verdieping, half onder de grond. Ik moet nu een keuze maken wat betreft leidingwerk. Er zullen 6 vaste aansluitingen voor televisie en internet komen, dus in principe 12 loze leidingen aan laten leggen. Er zit een patchkast voor 12 aansluitingen in meterkast. Verder wil ik ook draadloos internet.

Wat is een goede keuze wat betreft bekabeling: 2 datakabels of 1 datakabel en 1 coaxkabel? Nog andere mogelijkheden?

Ik wil het nu gelijk goed doen nu het nog kan. De bouwer verwacht dat je later geen nieuwe kabels kunt trekken door de leidingen van bijv. 5 hoog.

Vandaag bij Ziggo en KPN informatie ingewonnen, maar de keuze blijft lastig.

Wat ik van Ziggo begreep: glasvezelkabel naar modem in meterkast, coax kabel voor de tv en bij de tv een digitale ontvanger (max. 5 stuks mogelijk, 1 tv mogelijk met zo’n Ziggo CI+ module). Voor internet een datakabel van modem naar aansluiting voor PC. Extra router voor draadloos internet. CAI-versterker in meterkast.

Wat ik van KPN begreep: glasvezelkabel naar modem in meterkast, 2 datakabels naar de 6 punten (1 voor tv en 1 voor internet). Dan bij de tv een interactieve ontvanger. Extra router voor draadloos internet.

Onze kopersbegeleider vertelde dat 1 datakabel genoeg zou zijn voor internet en tv. Er zou daar een bepaald kastje geplaatst kunnen worden, waardoor ze alle twee op 1 datakabel kunnen. KPN vertelde dat dit niet kon.

Datakabels zijn Cat.6.

Ik heb op dit forum al een boel gelezen, maar de woordkeus is te technisch voor mij.
Kunnen jullie mij advies geven in duidelijk Nederlands. Ben een totale leek op dit gebied, maar begin er iets van te snappen. Graag geen technische woorden.
Bedankt alvast voor de reacties.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Technische woorden ga je helaas sowieso nodig hebben, al is het alleen maar om de aannemer te vertellen exact wat je wilt.

M.i. moet je vooral nadenken over wat je zelf wilt.

Ik doe even een paar aannames op basis van wat je zegt:
- dit is een bijzonder riante woning
- budget is - mede daarom - niet bijzonder krap
- je wilt het in een keer goed doen voor meerdere jaren
- je wilt je niet verdiepen in de techniek, je wilt ontzorgd worden

Belangrijkste vraag is: wat versta je precies onder "TV" en wat wil je er exact mee?

Vroeger, tot ongeveer 10 jaar geleden, was dat simpel: TV was iets dat uitgezonden werd vanaf Hilversum en over coaxkabel kwam het jouw huis binnen. Als je ergens TV wilde kijken, dan zorgde je voor een coaxkabel binnenhuis naar de juiste kamer (met evt versterker in meterkast als het allemaal te lang werd0 en die sloot je aan op je TV.
Dat is wat we nu "analoge televisie" noemen. Dat bestaat nu nog steeds en kun je van Ziggo krijgen - maar over een paar jaar gaat het afgeschaald worden en uitgeschakeld. Het is dus niet toekomstbestendig en kwaliteit is sowieso niet van deze tijd.

Het alternatief voor ouderen (lees: mensen die niet met internet opgegroeid zijn) is digitale televisie. Probleem is dat "digitale televisie" alleen iets zegt over hoe het beeld van decoder naar je TV-scherm gaat, het zegt weinig over hoe het van meterkast naar decoder gaat. Dat kan over de coaxkabel (levert Ziggo), dat kan over IP (netwerkkabel, levert KPN en dochters), het kan over satelliet (levert CanalDigitaal) en het kan over-the-top over het internet (denk aan Netflix).

Maar... dat is de situatie nu. De situatie over paar jaar gaat zijn dat alle providers alles binnenhuis over IP gaat doen. Dat is namelijk efficienter dus goedkoper.

Daar komt bij dat jongeren (iedereen die wel met internet opgegroeid is) totaal ander kijkgedrag heeft en nauwelijks tot niet in ouderwetse TV zenders geinteresseerd is. Zij kijken vrijwel alles over het internet en willen niet wachten tot iemand in Hilversum vindt dat zij een bepaald soort content mogen kijken.

Met andere woorden, als je even een paar jaar vooruit kijkt is er bijzonder weinig reden om nog coax in nieuwbouw te plaatsen. Enige reden waarom je het wel zou willen is als je tussen nu en vijf jaar wilt doorverkopen aan mensen die daar anders tegenaan kijken.

Dus, lang verhaal kort maken, als je zeker weet dat je niet binnen 5 jaar gaat verhuizen, laat die coax lekker zitten en overal dubbel UTP steken.

Dat verhaal van aparte voor TV en internet is natuurlijk het verschil tussen wat technisch kan (wat je kopersbegeleider zegt) en wat KPN officieel ondersteunt (wat KPN zegt). Bovendien is dit overduidelijk iets wat in toekomst gaat veranderen. Maar dan nog kan het geen kwaad twee netwerkkabels naar elke kamer te hebben. Al is het alleen maar voor telefonie.

Draadloos is verhaal apart, maar een makkelijke: 90% van uitdagingen bij WiFi is het krijgen van een goede bedrade verbinding met de router beneden. Dat heb je alvast prima aangepakt. Enige wat hier nog bij moet is meerdere Access Points om de bedrade verbinding draadloos uit te breiden. Dit kun je zo krap of ruim doen als je budget toestaat. Als m'n aannames kloppen en je in principe geld over hebt voor ontzorging, dan zou ik zeker bij zo'n grote pand aanraden om te gaan voor managed WiFi. Dat betekent dat het systeem zichzelf in principe regelt en voorzover je zelf iets moet doen je dat maar een keer op een plek hoeft te doen. Je zou kunnen kijken naar de produkten van Ubiquiti, en dan vooral naar de UniFi AP AC Lite die volgende maand uitkomt. Koop daar een aantal van (als het huis van beton is zou ik een per verdieping aanraden), ze kosten rond de EUR 100/stuk. Sluit ze aan op de dichtstbijzijndste netwerkaansluiting, meld je aan bij Ubiquiti, voer de serienummers van de apparaten in en klaar.

Soittakaa Paranoid!

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:32
En als je dat toch rekening houdt met access points, neem dat ook mee bij het aanleggen van die leidingen.

Fatsoenlijke accesspoints zijn regelmatig uitgevoerd in 'rookmeldermodel' (zo ook de UniFis die dion_b aanraadt), als je daarmee rekening houdt dmv. een leiding naar je plafond ben je helemaal goed voorbereid.

• AnUtrecht
Dion en Thralas, bedankt voor de snelle reactie.

Hoor inderdaad bij de ouderen (bijna 60) en kijk inderdaad om 20.00 uur het Journaal. Goed ingeschat.

Je hebt de doorslag gegeven wat betreft de coaxkabel, had zelf inmiddels ook het vermoeden dat het over niet al te lange tijd achterhaald is.Beslissing: 2x loze leiding met 2x netwerkkabel.

Wat moet ik laten aanleggen voor zo'n Access Points. Ook een loze leiding met netwerkkabel? En houdt dat dan in dat ik nog 6 loze leidingen moet laten aanleggen? Kun je niet van die draadloze versterkers gebruiken? Of red je het daar niet mee?

Misschien nog andere tips? Alvast bedankt weer voor de reactie.

• luxan
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 27-04 22:35
Als je het gelijk goed wil doen is een WiFi versterker (ook wel repeater genoemd) een stap achteruit.

Je hebt inderdaad voor elk Access Point dat je wil plaatsen een apparte leiding met netwerkkabel nodig. Let er bij het aanschaffen van Access Points op dat ze PoE (Power over Ethernet) ondersteunen. Dan hoef je geen stroomdraden te trekken.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Je hebt het over 12 leidingen voor 6 aansluitpunten. Je realiseert je dat je door 1 3/4" leiding prima 2 netwerkkabels kunt trekken? Je kunt met 2 leidingen per aansluitpunt coax + 2x data of 4x data realiseren. :)

Verder... Een woning met 5 verdiepingen en dan maar op 6 punten een aansluiting? :? Dat red ik in mijn tweekamer-appartement al! Ik zou toch minstens data aansluitingen realiseren op 2 plekken in de woonkamer, in de keuken (daar gebruik ik het momenteel om muziek te streamen, maar wie weet wat de nabije toekomst biedt qua "smart" keukenapparatuur), in iedere slaapkamer, mocht je een werkkamer hebben dan daar ook wat extra aansluitingen realiseren, als je wel eens met een laptop aan de eettafel zit dan is data daar in de buurt ook wel handig... etc.

Net iets meer dan 1x dubbel data per verdieping lijkt mij persoonlijk zeer weinig. Heb je plattegronden van je nieuwe woning? Misschien dat we hier mee kunnen denken wat handig is.

Voor wifi zou ik zeker niet gaan werken met draadloze repeaters. Kabels zijn nog steeds vele malen betrouwbaarder en met een repeater halveer je ook meteen de beschikbare bandbreedte. Als je de mogelijkheid nu hebt, zou ik op een paar tactische plaatsen (overloop?) een buisje uit het plafond laten komen waar je een accesspoint op kunt hangen.

Verder zou ik de bouwer verzoeken om het leidingwerk netjes aan te leggen zodat je er later nog wel iets doorheen kunt trekken. :P Wat voor afstanden hebben we het dan over voor leidingen naar de 5e verdieping? 30m ofzo moet nog best te doen zijn. Heb je anders geen technische ruimte die wat centraler ligt dan de meterkast? Misschien kun je daar alle data-bekabeling samen laten komen en van daar af een paar kabels naar de meterkast om de boel met je modem te verbinden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• AnUtrecht
Iedereen bedankt voor de reacties,
Ik heb besloten om een afspraak met een computer-/internetdeskundige te maken om me goed te laten voorlichten.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Je hebt ook nog de keuze om in plaats van alles naar een punt per verdieping een centraal punt te maken en daarvandaan naar een centraal punt/ meterkast.
Ik zou als het financieel kan in iedere kamer twee netwerk aansluitingen maken, al is het niet nu voor jezelf dan is het voor de toekomst. Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:29
Persoonlijk zou ik eerst de keuze maken of ik voor ziggo of een andere providers ga.

Als je voor ziggo gaat dan heb je ook coax nodig en het verhaal dat coax een aflopende zaak is, is volkomen onzin.
Er zal nog vele tientallen jaren gebruik gemaakt worden van coax.

Het voordeel van coax is dat het rechtstreeks je tv in kan en niet weer een kastje nodig hebt om dat data signaal om te zetten naar een signaal dat de tv aankan.

Overigens zou ik ook eens nadenken over coax op andere kamers, want een extra tv-tje op de slaapkamer en/of werkkamer vind ik persoonlijk wel prettig.

Zoals anderen al gezegd hebben zorg er in ieder geval voor dat je 3/4 " leidingen krijgt en geen 5/8", ook is het van belang dat je eist dat er geen flexibele leidingen gebruikt worden, die zijn een ramp om kabels door te trekken als je later iets wilt veranderen.
Als je dan twee leidingen neemt kun je zelfs drie data kabels en een coax kabel aanleggen, want een datakabel kan prima samen met een coaxkabel in een buis.

En ook zou ik zeker minimaal (maar liever twee) naar elke kamer in het huis leggen, dan ben ook ook nog eens flexibel waar je de wifi accesspoint kunt plaatsen.

Ben(V) wijzigde deze reactie 04-10-2015 10:03 (3%)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Ben(V) schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:58:
Persoonlijk zou ik eerst de keuze maken of ik voor ziggo of een andere providers ga.

Als je voor ziggo gaat dan heb je ook coax nodig en het verhaal dat coax een aflopende zaak is, is volkomen onzin.
Er zal nog vele tientallen jaren gebruik gemaakt worden van coax.
Coax naar het huis toe ja, maar dan volledig IP. Dedicated DVB broadcast streams zijn ongelofelijk inefficient. Voor iemand die maar een enkele zender op een enkele stream van max 16Mbps zit te kijken, zit je ruim 30 DVB streams en 30 analoge zenders toe te sturen wat bijna 3Gbps weggegooide bandbreedte is :o

Het is een commerciele beslissing van providers wanneer dat aangepakt gaat worden, maar strategisch gezien is het je reinste onzin om zoveel bandbreedte weg te gooien en technisch is er geen reden meer voor. De vraag is niet of, de vraag is wanneer. En als je een huis bouwt, doe je dat niet voor een jaar of 1, 2. Binnen de levensduur van een huis kun je er blind vanuit gaan dat coax binnenhuis net zo overbodig gaat worden as gasleidingen voor de gaslampen :')

Komt bij dat het anno 2015 ook nauwelijks nodig is. Ziggo levert al IPTV binnenhuis met de extra Horizon boxen. Enig probleem daar is dat het nog een reguliere Horizon-geval in de woonkamer vereist, dus ik ga in zoverre met je mee dat een legacy coaxkabel naar woonkamer te overwegen is.
quote:
Het voordeel van coax is dat het rechtstreeks je tv in kan en niet weer een kastje nodig hebt om dat data signaal om te zetten naar een signaal dat de tv aankan.
1 woord: apps. TV's kunnen prima IPTV decoderen, doen dat nu al (Youtube en Netflix apps) en geheid dat providers binnen zeer korte tijd hun TV content via apps gaan aanbieden - die kastjes kosten de providers ook klauwenvol geld, als ze hun diensten kunnen leveren zonder kastje doen ze dat al te graag.

En tot dat moment kun je tijdelijk toch zo'n kastje nemen.

Sowieso, Ziggo is maar een provider. Er zijn er een stuk meer. Geen van die andere vereisen coax. Ik zou zeker geen geld uitgeven voor legacy zooi dat hoe dan ook maar voor een enkele provider relevant is en bovendien daar ook hooguit een paar jaar nodig of zelfs maar handig gaat zijn.

Soittakaa Paranoid!

• Ben(V)
Een coax kabel in een buis kun je nauwelijk geld uitgeven noemen.

Verder heb je gelijk dat coax een shared medium is, maar als ze binnenkort het de analoge kanalen eraf gooien is en nog zoveel bandbreedte over dat het makkelijk met glasvezel kan concurreren.

Als het werkelijk zo loopt als jij schets (al betwijfel ik dat sterk) dan is zo'n coax kabel zo vervangen door een utp kabel (mits er geen flexibele buis gebruikt wordt).

En die apps waar jij het over hebt introduceren alleen maar problemen.
Op dit merk tv draait die app weer niet of zit vol bugs etc. etc.

Tv frabrikanten willen helemaal niet dat je via apps makkelijk externe bronnen afspeelt, want daar zijn de content providers heel sterk tegen, dus die apps zullen altijd alleen aan betaal tv zoals netflix gelieerd blijven of restricted aan vrije content zoals Youtube.

Elke TV is nog steeds voorzien van een coax ingang die altijd probleemloos werkt.

Maar zoals ik al zei, beslis eerst of je ziggo of een andere provider wilt op basis van wat ze bieden en na die keuze leg je de infrastructuur in je huis aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Ben(V) schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:44:
Een coax kabel in een buis kun je nauwelijk geld uitgeven noemen.

Verder heb je gelijk dat coax een shared medium is, maar als ze binnenkort het de analoge kanalen eraf gooien is en nog zoveel bandbreedte over dat het makkelijk met glasvezel kan concurreren.
Exact. Maar als je legacy analoog en DVB eraf gooit (en je dus alleen DOCSIS overhoudt) gaat dat alleen tot eerste modem/gateway device in huis. Voorbij dat punt is het IP.
quote:
Als het werkelijk zo loopt als jij schets (al betwijfel ik dat sterk) dan is zo'n coax kabel zo vervangen door een utp kabel (mits er geen flexibele buis gebruikt wordt).
TS gaf juist nadrukkelijk aan dat kabels niet achteraf vervangen konden worden. Dat is juist het probleem.
quote:
En die apps waar jij het over hebt introduceren alleen maar problemen.
Op dit merk tv draait die app weer niet of zit vol bugs etc. etc
Het zit nu nog in de kinderschoenen, maar wederom, je bouwt een huis niet voor nu maar voor decennia. Zeer veel diversiteit, lage kwaliteit en veel interop problemen zijn tekenen van een nieuwe industrie in de kinderschoenen. Denk aan HD-DVD vs BluRay. De oplossing was echter niet om dan maar VHS te blijven gebruiken :z
quote:
Tv frabrikanten willen helemaal niet dat je via apps makkelijk externe bronnen afspeelt, want daar zijn de content providers heel sterk tegen, dus die apps zullen altijd alleen aan betaal tv zoals netflix gelieerd blijven of restricted aan vrije content zoals Youtube.
TV fabrikanten willen het juist wel, waarom denk je dat er zo'n enorme wildgroei. Het zijn inderdaad de content providers die erop tegen zijn, maar dat heeft puur met verdienmodel te maken. Als ze hetzelfde geld binnenkrijgen van dezelfde partners (de kabelbedrijven) gaan ze het echt niet tegenhouden. Kijk maar naar Horizon.go.
quote:
Elke TV is nog steeds voorzien van een coax ingang die altijd probleemloos werkt.
...mits je coaxsignaal op dat plek binnenhuis ook probleemloos is, wat het in 90% van huizen niet is, waardoor je teveel demping hebt op de hoge frequenties, te sterk signaal op de lage en stoorpieken van signalen in de lucht (digitenne, T-DAB, LTE etc etc) op specifiek kanalen/streams door slechte afscherming.

Dat wil zeker niet zeggen dat het onmogelijk is om coax goed aan te leggen, maar het is aanzienlijk ingewikkelder dan lukraak kabel trekken en hopen dat het goed gaat :o
quote:
Maar zoals ik al zei, beslis eerst of je ziggo of een andere provider wilt op basis van wat ze bieden en na die keuze leg je de infrastructuur in je huis aan.
Oneens. Je bouwt een huis voor jaren zo niet decennia. Je gaat waarschijnlijk niet zo lang trouw blijven aan een enkele telecomprovider, het is dan niet zinnig om de boel in te richten zodat je alleen maar die ene kunt gebruiken. Dat is jezelf onnodig vendor lock-in opleggen.

Zoals gezegd, je hebt ook voor Ziggo helemaal geen coax nodig naar andere kamers dan woonkamer, dan ben je raar bezig als je dat wel overal aanlegt voor diensten die nu al end-of-life zijn en vroeg of laat afgeschakeld gaan worden.

Soittakaa Paranoid!

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:19
Heb jij een glazenbol staan? Misschien is over 20 jaar alles wel glas, ook binnenshuis, daar zit je dan met je UTP kabels.

Coax is een prima medium binnenshuis, zeker als het gecombineerd wordt met DVB-C. Bij ons komt staat er op de 2e fiber (van de 4 die bij iedereen binnen gelegd worden) een analoog en DVB-C signaal dat direct wordt omgezet naar COAX. Coax kabel in de TV en het werkt. Geen extra kastjes nodig, geen onnodig energie verbruik, geen privacy issues.

Bij veel mensen ligt al een coax netwerk, Ziggo maakt zich niet populair als de daar nu direct de stekker uit gaan trekken.

Wat je aan kabels aan legt blijft toch altijd een compromis. Daarbij maakt iedereen zijn eigen inschatting en afwegingen. Je bouwt een huis in eerste instantie voor je eigen woongenot en niet voor de verkoop, natuurlijk kan je daar rekening mee proberen te houden, maar tot welke kosten en compromissen?

• Ixus74
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 17-05 12:06
Ik ben er niet op uit om van dit topic een COAX wellus/nietus spelletjes te maken, maar wil wel mijn eigen ervaring meegeven. Ook wij zijn bezig met een nieuwbouwhuis en hebben de zelfde overweging gemaakt.

In ons huidig huis (zowel glas als COAX (Ziggo) aanwezig), we hebben nu een alles in één abbonement bij Ziggo. Hiervoor internet/telefoon gehad via Concepts glasvezel maar eigenlijk altijd digitale TV via Ziggo.

Voor ons nieuwbouwhuis hebben we besloten om helemaal over te gaan naar glasvezel, dit omdat het steeds moeilijker wordt om de COAX met een goed beeld te krijgen, veel digitale zenders hebben regelmatig last van storing, en ik heb echt goede kwaliteit kabels liggen. Daarnaast maakt Ziggo het ook steeds lastiger om met een willekeurige TV met CI+ module alle zenders te kijken, op nieuwe TV's zal het wellicht goed werken, maar op mijn Philips van 5 jaar oud en LG van drie jaar oud is het al bijna niet mogelijk om zenders in een logische volgorde op de TV te krijgen... (ik weet dat KPN glas dit ook nog niet goed heeft). Ook het feit dat we steeds minder lineaire TV kijken en steeds meer on-demand (Netflix e.d.) maakt de keuze voor ons makkelijker.

In ons nieubouwhuis komt alleen in de woonkamer op twee plekken nog een COAX aansluiting voor het geval dat, maar de rest van huis komt op elke kamer een dubbele netwerkaansluiting (Cat 6(a)). Mochten we ooit weer naar Ziggo gaan dan zullen we inderdaad zoals eerder beschreven via een remote Horizon box o.i.d. een tweede TV aansluiten, dus via ethernet/IP .

Kortom ik zou niet meer in COAX door het hele huis willen investeren.

• Ben(V)
Enig idee hoeveel huizen alleen coax in huis hebben en helemaal geen utp en wat er gebeurd als ziggo binnen afzienbare tijd zou gaan roepen dat iedereen dat maar even door utp kabel moet gaan vervangen?

Get real man!

• Ixus74
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 17-05 12:06
quote:
Ben(V) schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:23:
Enig idee hoeveel huizen alleen coax in huis hebben en helemaal geen utp en wat er gebeurd als ziggo binnen afzienbare tijd zou gaan roepen dat iedereen dat maar even door utp kabel moet gaan vervangen?

Get real man!
In die huizen kan het huidige systeem toch gewoon gebruikt worden 8)7 >
Ik heb toch nergens gezegd dat ziggo over zou gaan op utp, alleen dat ik het niet in mijn nieuwbouwhuis nodig acht omdat er ook bij ziggo technieken zijn om alleen tot de eerste Horizonbox COAX nodig is en daarna enkel utp, hetgeen waarvoor ik ook COAX aansluitingen heb voorzien in de woonkamer.

De toekomst zal uitwijzen ik ooit nog naar Ziggo terug wil.

• Ben(V)
Was meer als commentaar bedoelt naar dion_b die zegt dat binnen afzienbare tijd alles alleen utp wordt.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Hier in huis van de 5 bewoners inmiddels nog maar 1 persoon die via coax tv kijkt: moeders de vrouw.
Maar als ze series via netflix kijkt gaat dat niet via de coax.

In ons geval is dus een goede lan/wifi inmiddels 1 van de 1e levensbehoeften :+
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True