Garantie uitbreiding Asus kwijt na omruil laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:31
In januari een Asus NX500 gekocht met daarbij een extra jaar garantie ( via de asus webshop de garantie aangeschaft ). Deze laptop ging na 7 maanden stuk en bleek niet meer te repareren. Hierbij gekozen om het geld terug te laten storten naar de winkel en met bijbetaling een nieuwe Asus G501 gekocht.

Ik dacht ik bel Asus en dan laat ik dat extra jaar garantie overzetten naar de nieuwe laptop. Helaas kan dit niet want de garantie zit gekoppeld aan de laptop zelf volgens de medewerker.

Ik voel me een beetje genaaid. Hun kunnen de laptop niet repareren na 7 maanden al. Het extra jaar garantie is nog niet aangebroken. Dus het zou me weer 79 euro kosten om een jaar garantie aan te schaffen.

Wat vinden jullie hiervan?

_edit_

Toch ff teruggebeld en een andere werknemer het verhaal uitgelegd. Even een mailtje sturen en geen probleem we gaan dit voor u rechtzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoINC08 op 01-10-2015 18:53 . Reden: waarschijnlijk opgelost ]

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:13

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
Als je de overeenkomst met betrekking tot de laptop ontbindt, geeft dat je ook het recht om alle hiervan afhankelijke overeenkomsten te ontbinden.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:38
SkiFan schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 19:42:
Als je de overeenkomst met betrekking tot de laptop ontbindt, geeft dat je ook het recht om alle hiervan afhankelijke overeenkomsten te ontbinden.
Ook als dit bij verschillende partijen gekocht is? Als ik de post van TS namelijk goed begrijp heeft hij de laptop gekocht, en daarna via een ander kanaal het jaar extra garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je bij Asus imho gekocht hebt is het RECHT een extra jaar garantie te kunnen UITOEFENEN op een specifiek product. Das iets anders dan een periode van twee jaar garantie. Asus zegt nu dat je dat recht niet over kunt zetten. Imho niet eens zo heel gek.

Stel je de aandelenmarkt eens voor. Je hebt opties (recht om iets te kopen) op een aandeel in bedrijf x. Dat bedrijf gaat failliet. Dan heb je niet ineens recht om opties op aandelen van bedrijf Y te kopen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 09:27
The Eagle schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 20:10:
Wat je bij Asus imho gekocht hebt is het RECHT een extra jaar garantie te kunnen UITOEFENEN op een specifiek product. Das iets anders dan een periode van twee jaar garantie. Asus zegt nu dat je dat recht niet over kunt zetten. Imho niet eens zo heel gek.

Stel je de aandelenmarkt eens voor. Je hebt opties (recht om iets te kopen) op een aandeel in bedrijf x. Dat bedrijf gaat failliet. Dan heb je niet ineens recht om opties op aandelen van bedrijf Y te kopen :)
Deze vergelijking is wel heel erg krom imho... totaal niet toepasbaar op dit geval. Wat de TS heeft aangeschaft is een soort van verzekering, niet een optie op aandelen... je moet geen appels met peren vergelijken.

Hij had een product van Asus en nu weer een product van Asus, wat dat betreft blijft de 'optie' gewoon bij hetzelfde bedrijf. Ook is dat extra jaar garantie bij vrijwel iedere laptop aan te schaffen en in die zin zeker niet op een specifiek product toepasbaar, het is alleen aangekocht bij een specifiek product.

Maar zoals nu al in de edit staat van de TS gaat Asus dit netjes oplossen, wat niet meer dan redelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
Dennism schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 19:46:
[...]

Ook als dit bij verschillende partijen gekocht is? Als ik de post van TS namelijk goed begrijp heeft hij de laptop gekocht, en daarna via een ander kanaal het jaar extra garantie.
Had ik inderdaad even overheen gelezen. Dan zal het inderdaad lastig worden. Deze bepaling moet je doorgaans meer zien in de trant van autofinancieringen en telefoniecontracten en financieringsovereenkomsten bij aankoop van een smartphone.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
MicGlou schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 20:24:
[...]

Deze vergelijking is wel heel erg krom imho... totaal niet toepasbaar op dit geval. Wat de TS heeft aangeschaft is een soort van verzekering, niet een optie op aandelen... je moet geen appels met peren vergelijken.

Hij had een product van Asus en nu weer een product van Asus, wat dat betreft blijft de 'optie' gewoon bij hetzelfde bedrijf. Ook is dat extra jaar garantie bij vrijwel iedere laptop aan te schaffen en in die zin zeker niet op een specifiek product toepasbaar, het is alleen aangekocht bij een specifiek product.

Maar zoals nu al in de edit staat van de TS gaat Asus dit netjes oplossen, wat niet meer dan redelijk is.
Bij verzekeringen ligt dat ook weer verschillend. Wordt je verzekerde fiets gejat dan krijg je een nieuwe, maar betaal je wel weer de volle pond voor je verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Opgepleurd schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 01:32:
[...]

Bij verzekeringen ligt dat ook weer verschillend. Wordt je verzekerde fiets gejat dan krijg je een nieuwe, maar betaal je wel weer de volle pond voor je verzekering.
Helemaal eens... ik zei ook 'soort van' omdat het niet helemaal aansluit, maar iig een stuk beter dan de vergelijking met de opties op aandelen. Maar het aankopen van een verlengde garantie blijft sowieso een wat vreemd fenomeen, zeker in Nederland omdat je eigenlijk standaard al vrij goed gedekt bent als consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:49
Opgepleurd schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 01:32:
[...]

Jup, maar in dat geval maak je ook aanspraak op je verzekering. Dat heeft TS nu niet gedaan. Had asus de laptop kunnen repareren, dan was zijn extra garantie ook sowieso blijven staan. Feit dat TS nu een nieuwe laptop koopt ipv vervanging krijgt maakt het wel lastiger, maar zo te horen goed opgelost door Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Ik denk, maar weet het niet zeker, dat dit altijd zo is.
Toen ik mijn nieuwe fiets kocht (optare, tijd geleden ;) ), kon ik de fiets langer verzekeren. Toen werd het er zelfs bij verteld dat als deze stuk ging of gestolen werd, ik een nieuwe fiets mocht uitzoeken van gelijke waarde. De verzekering vervalt op dat moment, want is gekoppeld aan de fiets zelf.

Heb hetzelfde ook meegemaakt met een versterker, maar deze ging stuk buiten de normale garantie.
(Ze noemen het verlengde garantie in de winkel, maar eigenlijk is het, net als met de fiets, een verzekering)

[ Voor 22% gewijzigd door tilburgs82 op 04-10-2015 09:53 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
The Eagle schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 20:10:
Wat je bij Asus imho gekocht hebt is het RECHT een extra jaar garantie te kunnen UITOEFENEN op een specifiek product....
Dat hebben ze natuurlijk niet waar kunnen maken, ze slagen er niet in hun deel van de overeenkomst na te komen, lijkt me reden voor ontbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nope. Want die verzekeringen lopen niet bij Asus zelf, maar bij een derde partij. Aon bijvoorbeeld doet veel van dat soort dingen. Door hem aan te schaffen wordt in 1x de premie betaald voor de hele looptijd. Dat betaal je aan Asus, maar die sluit hem elders af en betaalt in 1x door aan de verzekeringsmaatschappij. Asus is slechts de intermediar in deze, zoals een assurantiekantoor dat is voor personen.

Ik ben wel eens benieuwd naar de kleine lettertjes van die verzekering. Staat er bijvoorbeeld in dat die overdraagbaar is of niet? Ik gok van niet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 04-10-2015 13:14 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:31
Ik heb de garantie idd bij Asus zelf gekocht dus los van de notebook. Het is trouwens geen verzekering.

Op deze site staan de voorwaarden:
https://serviceshop.asus....uct_details.aspx?rowid=50

Ik heb volgens mij gewoon recht en betaald voor 3 jaar garantie. Bij garantie bestaat er volgens mij niet zoiets als, je hebt gebruikt gemaakt van een reparatie onder garantie dus vervalt automatisch de rest van de garantie looptijd. Vind die vergelijking ook erg krom. Sterker nog volgens mij is het aan hun het produkt net zo lang te repareren om te ruilen totdat de 3 jaar om zijn. Of dat ze er voor kiezen de koop de ontbinden door geld retour.

Doordat ik zelf gekozen heb om een gedeelte van het geld terug te krijgen en met bijbetaling een nieuwe te kopen doe ik natuurlijk afstand van de oude laptop met bijbehorend garantie.

Het gaat hier puur om het los gekochte en nog niet gebruikte extra jaar. Best interessante kwestie. Maar het word recht gezet.

[ Voor 63% gewijzigd door RemcoINC08 op 04-10-2015 15:16 ]

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
The Eagle schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 13:14:
Nope. Want die verzekeringen lopen niet bij Asus zelf, maar bij een derde partij. Aon bijvoorbeeld doet veel van dat soort dingen. Door hem aan te schaffen wordt in 1x de premie betaald voor de hele looptijd. Dat betaal je aan Asus, maar die sluit hem elders af en betaalt in 1x door aan de verzekeringsmaatschappij. Asus is slechts de intermediar in deze, zoals een assurantiekantoor dat is voor personen.

Ik ben wel eens benieuwd naar de kleine lettertjes van die verzekering. Staat er bijvoorbeeld in dat die overdraagbaar is of niet? Ik gok van niet ;)
Zoals de TS al aangeeft is die verlengde garantie bij de webshop van Asus zelf afgesloten, die is daar dan automatisch ook verantwoordelijk voor... en zoals al aangegeven is het niet echt een verzekering, je koopt 'zekerheid' dmv een jaar extra (volledige?) garantie boven op de 1 a 2 jaar (volledige?) garantie die de winkel al belooft. Maar het extra inkopen van verlengde garantie is zeker in NL een enigszins discutabel onderwerp omdat de wet in principe al in veel voorziet en garantie vaak ook buiten de door de winkel vastgestelde garantie nog geldig is in de vorm van verwachte levensduur van een apparaat. Overigens blijkt nergens uit dat die garantie door een derde wordt geregeld, het wordt zelfs specifiek 'Asus premium care' genoemd. Ik heb het een soort van verzekering genoemd vanwege de wettelijke bepalingen die er in Nederland over garantie bestaan, de gestelde 1 jaar garantie die de winkel hanteert mag zelfs twijfelachtig worden genoemd gezien de Nederlandse wetgeving omtrent garantie... je mag simpelweg van een laptop verwachten dat deze langer dan een jaar mee moet gaan.

Het apparaat is stuk gegaan binnen de normale garantie periode, al zou de extra garantie gekoppeld zijn aan het apparaat dan zou het ook niet meer dan redelijk zijn geweest dat TS de aanschafwaarde van de laptop plus de extra betaalde garantie retour krijgt. TS heeft er zelfs voor gekozen om een nog duurder product aan te schaffen bij dezelfde leverancier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zie https://serviceshop.asus....uct_details.aspx?rowid=52 en dan onder restricties punt 2: het spul hangt aan het serienummer. En dankzij punt 2 is dus de garantie komen te vervallen.

@MicGlou: je hebt gelijk, NL recht gaat een stuk verder dan de meeste fabrikanten zouden willen. Echter heb je gelijk hebben, gelijk krijgen en gelijk halen. Ik denk dat die laatste twee in dit geval kostbaarder zullen zijn dan een nieuwe laptop of garantie ;) En dat is ook exact wat de fabrikanten weten.

@TS: je kunt de klantenservice om coulance vragen, kijken wat ze voor je kunnen doen. Ben bng dat dat je laatste strohalm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
The Eagle schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 22:15:
@TS: je kunt de klantenservice om coulance vragen, kijken wat ze voor je kunnen doen. Ben bng dat dat je laatste strohalm is.
Ehm, laatste stukje van de TS :
RemcoINC08 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 16:19:
...
_edit_

Toch ff teruggebeld en een andere werknemer het verhaal uitgelegd. Even een mailtje sturen en geen probleem we gaan dit voor u rechtzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:59

BaRF

bijna kerst

*nevermind*

mooi dat ze het fixen

[ Voor 70% gewijzigd door BaRF op 05-10-2015 10:44 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
The Eagle schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 22:15:
Zie https://serviceshop.asus....uct_details.aspx?rowid=52 en dan onder restricties punt 2: het spul hangt aan het serienummer. En dankzij punt 2 is dus de garantie komen te vervallen
...
Dat lijkt mij niet opgaan ' Het serienummer op het product, componenten daarvan of accessoires is gewijzigd, geschrapt of verwijderd.' Het serienummer is niet gewijzigd, geschrapt of verwijderd. Het product (defect) en het product(vervangend) hebben gewoon hun 'eigen en ongewijzigde' serienummer. Daarnaast is het sowieso zo dat, mocht je de (mogelijke, tenslotte heeft Asus het serienummer volledig in eigen hand) 'verandering van serienummer' van oud product naar nieuw product als verandering van serienummer willen zien, het serienummer toen aanspraak werd gedaan op de dienst niet was gewijzigd, geschrapt of verwijderd, waardoor de bepaling niet van toepassing is en TS dus recht had op gratis reparatie of vervanging. Iets wat men niet heeft kunnen waarmaken... Of men heeft het wel kunnen waarmaken, door de vervanging met bijbetaling te zien als onderdeel van die dienst, in dat geval zie ik geen punten waarom de dienst niet ook op het plaatsvervangende product van toepassing zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
begintmeta schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:10:
[...]
Dat lijkt mij niet opgaan ' Het serienummer op het product, componenten daarvan of accessoires is gewijzigd, geschrapt of verwijderd.' Het serienummer is niet gewijzigd, geschrapt of verwijderd. Het product (defect) en het product(vervangend) hebben gewoon hun 'eigen en ongewijzigde' serienummer.
Waar jij de fout ingaat is dat je de 2 producten aan elkaar linkt. Wat voor een Asus nergens gebeurt.

Het defecte product is 100% geld terug gegeven vanuit een Asus.
En er is een nieuw ander product gekocht vanuit een Asus.

Voor de klant kunnen die wel aan elkaar gelinkt zijn maar dat is meer omdat ze bij de winkelier deels aan elkaar gelinkt zijn. Maar voorbij de leverancier is er geen link meer (tenzij de winkelier het aangeeft).

Zou je het echt correct willen hebben dan had bij het defecte product ook de garantie geretourneerd moeten zijn en bij de nieuwe aanschaf ook een jaar extra garantie aangeschaft moeten worden, alleen dan praat je dus weer over dingen waar de winkelier geen weet van heeft want dat is weer niet bij hem aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gomez12 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:41:
...
Waar jij de fout ingaat is dat je de 2 producten aan elkaar linkt. Wat voor een Asus nergens gebeurt.
...
Ik geef aan dat: als je de producten zou linken, er geen reden is waarom de garantie niet zou gelden voor het vervangende product, en als je ze niet zou linken, dat Asus dan klaarblijkelijk niet nakomt (want er is ontbonden, geen reparatie of vervangend product geleverd) (en had daaruitvolgend dus vanzelfsprekend ook het geld voor die dienst moeten worden teruggeboek, en vervolgens een nieuwe garantie bij de nieuwe computer kunnen worden aangeschaft)

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 05-10-2015 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
begintmeta schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:01:
[...]

Ik geef aan dat: als je de producten zou linken, er geen reden is waarom de garantie niet zou gelden voor het vervangende product, en als je ze niet zou linken, dat Asus dan klaarblijkelijk niet nakomt (want er is ontbonden, geen reparatie of vervangend product geleverd) (en had daaruitvolgend dus vanzelfsprekend ook het geld voor die dienst moeten worden teruggeboek, en vervolgens een nieuwe garantie bij de nieuwe computer kunnen worden aangeschaft)
Het nadeel is dat het ingewikkeld is / wordt gemaakt doordat er van alles door elkaar heen gegooid wordt.

In theorie is het vrij simpel :
- TS heeft product (laptop) aangeschaft bij partij A
- TS heeft product (garantie) aangeschaft bij partij B

Koopovereenkomst met partij A is ontbonden maar dit betekent niet automatisch dat partij B ook iets moet doen.
Dat is de simplistische weergave zoals hij eigenlijk is.

Het gerommel begint al enigszins dat het product van partij B gebonden is aan het product van partij A (maar dit is niet echt ongewoon, menig laadsnoer of accessoire werkt enkel bij 1 ander product).
Alleen in de IT-branche wordt het veelal nogal veel ingewikkelder gemaakt doordat : partij B achter partij A staat (op zich geen probleem gebeurt wederom veel vaker) en dit ook overduidelijk laat merken bijv door TS een voorstel te doen etc (hier wordt het al ingewikkeld)

Maar neem anders eens 2 andere producten :
- TS koopt een laptop bij winkel A
- TS koopt in de week daarna een extra voedingskabel (hij wil er gewoon 2 hebben) op de webshop van Asus
En neem even aan dat een voedingskabel niet universeel is

Dan heb je eenzelfde situatie, maar ik neem toch aan dat iedereen zal zeggen : Das pech, geld weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gomez12 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 00:58:
[...]

Het nadeel is dat het ingewikkeld is / wordt gemaakt doordat er van alles door elkaar heen gegooid wordt.

In theorie is het vrij simpel :
- TS heeft product (laptop) aangeschaft bij partij A
- TS heeft product (garantie) aangeschaft bij partij B

Koopovereenkomst met partij A is ontbonden maar dit betekent niet automatisch dat partij B ook iets moet doen.
Dat is de simplistische weergave zoals hij eigenlijk is.

Het gerommel begint al enigszins dat het product van partij B gebonden is aan het product van partij A (maar dit is niet echt ongewoon, menig laadsnoer of accessoire werkt enkel bij 1 ander product).
Alleen in de IT-branche wordt het veelal nogal veel ingewikkelder gemaakt doordat : partij B achter partij A staat (op zich geen probleem gebeurt wederom veel vaker) en dit ook overduidelijk laat merken bijv door TS een voorstel te doen etc (hier wordt het al ingewikkeld)

Maar neem anders eens 2 andere producten :
- TS koopt een laptop bij winkel A
- TS koopt in de week daarna een extra voedingskabel (hij wil er gewoon 2 hebben) op de webshop van Asus
En neem even aan dat een voedingskabel niet universeel is

Dan heb je eenzelfde situatie, maar ik neem toch aan dat iedereen zal zeggen : Das pech, geld weg
Je kan de dienst in kwestie vanwege de specifieke aard niet vervangen door een kabel.

1: koper koopt bij A een laptop X
2: koper koopt bij B een garantie/verzekering Y: gedurende drie jaar heeft hij (behoudens enkele uitsluitingsgronden) recht op gratis vervanging of reparatie van X

(Bij een kabel bestaat die koppeling tussen een en twee nu eenmaal niet, die komt voort uit de aard van Y)

X gaat kapot, hij heeft nu vanwege Y recht op gratis reparatie/vervanging van X door B (uiteraard heeft hij daarnaast ook rechten ten opzichte van A). Reparatie is niet mogelijk, dus blijven twee opties: vervanging van X door X' (gezien Y nog niet is uitgewerkt (drie jaar looptijd), zal X' er ook onder vallen en blijft Y bestaan) of ontbinding van de overeenkomst over Y (want B kan blijkbaar niet repareren of vervangen) en vervolgens, omdat A er ook niet meer aan kan doen dan B, over X. In dat geval moet A voor X terugbetalen (en kan dit verhalen op hun voorschakel vanwege het regresrecht), en moet B voor Y terugbetalen. (Er is ook een derde mogelijkheid natuurlijk, B vervangt of repareert niet (en komt dus Y niet na, moet terugbetalen en A vervangt (met bijbetaling op verzoek/uit coulance van de koper) wel.)

IMHO lijkt dit geval het meest op: B komt Y na door X door X' te vervangen (wel met bijbetaling op verzoek/uit coulance van de koper), Y blijft daarom ook voor X' lopen.

Bij niet-nakoming van een onvereenkomst bestaat uiteraard ook altijd de mogelijkheid geleden schade te verhalen. Uiteindelijk ligt het het meest voor de hand dat het scenario van vervanging door B van toepassing is.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 06-10-2015 09:08 ]

Pagina: 1