Hoe dikke mappen documenten het beste bewaren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik heb een tiental van die dikke fardes, type rug breedte 10 cm of zo, vol oude documenten, die ik moet bewaren. Alles is ingescanned, dus digitaal beschikbaar for futur reference maar ik moet de originelen bewaren. Nu staan die gewoon in twee curver bakken in de garage.

Ik vroeg me af op welke manier ik die het beste zou bewaren om de tand des tijds er zo weinig mogelijk vat te laten op hebben. Ik ga geen extreme dingen doen en meer dan een paar Euri wil ik er niet voor investeren, zo belangrijk zijn die niet, maar misschien zijn er wat huis-tuin-keuken trucjes die ik kan toepassen om het papier ervan en de vorm van de mappen zelf en zo wat beter te beschermen? Die dingen moeten vooral zo veel mogelijk uit de weg staan en wellicht verhuizen ze binnenkort naar de zolder.

Dank voor eventuele tips!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-06 19:59
Nu staan die gewoon in twee curver bakken in de garage.
Wat is hier niet goed aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Grootste vijanden zijn vocht, licht, beestjes en vuur.

Dus misschien vacuüm verpakken en in een lichtdichte kist bewaren en plaatsen waar de kleinste kans op brand is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Op zich werkt het wel, maar in mijn ervaring gaan die mappen, als ze jarenlang "recht" staan (of liggen) gaan vervormen, de metalen houdertjes openen en sluiten niet goed meer, enz enz, en het wordt lastig om helemaal tot achteraan te bladeren om een document te vinden.

Nu, als het goed is moet ik die toch nooit meer opendoen, heb alles toch digitaal, maar misschien zijn er toch eenvoudige trucjes dacht ik, om te gaan zorgen dat bijvoorbeeld stof of weet-ik-veel-wat-huisstofmijten of andere toestanden de documenten in 20 jaar niet gaan wegvreten enzo.

Nu, ja, is allemaal niet van staatsbelang dus als er geen goedkope eenvoudige tips uit de bus komen, zwier ik die curverbakken gewoon op de zolder, eventueel met een plastic zeiltje erover tegen het ergste stof.
Standeman schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:34:
Grootste vijanden zijn vocht, licht, beestjes en vuur.

Dus misschien vacuüm verpakken en in een lichtdichte kist bewaren en plaatsen waar de kleinste kans op brand is.
Vacuüm trekken, Standeman, had ik al aan gedacht, is misschien nog de elegantste oplossing om stof en microscopische beestjes te slim af te zijn. Zou zoiets eenvoudig/goedkoop te realiseren zijn voor ringmappen?

[ Voor 21% gewijzigd door demichel op 01-10-2015 13:37 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:25

Standeman

Prutser 1e klasse

demichel schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:35:
[...]

Vacuüm trekken, Standeman, had ik al aan gedacht, is misschien nog de elegantste oplossing om stof en microscopische beestjes te slim af te zijn. Zou zoiets eenvoudig/goedkoop te realiseren zijn voor ringmappen?
Er bestaan volgens mij wel grote zakken die je met een stofzuiger "vacuüm" kan trekken (echt vacuüm is het natuurlijk niet, eerder een stevige onderdruk ;) ). Ik heb ze ooit wel eens op tellsell gezien voor veel te veel geld :p

Op google kan je er genoeg vinden..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Standeman schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:44:
[...]

Er bestaan volgens mij wel grote zakken die je met een stofzuiger "vacuüm" kan trekken (echt vacuüm is het natuurlijk niet, eerder een stevige onderdruk ;) ). Ik heb ze ooit wel eens op tellsell gezien voor veel te veel geld :p

Op google kan je er genoeg vinden..
Aha, yup, nu je het zegt... mijn vrouw gebruikt dat soort stofzuiger-vacuümzakken om dekens en winterkledij tijdens de zomer e.d. op te slaan. Indrukwekkend, een reusachtige zak kledij wordt herleidt tot een een baksteen... Had ik nog niet aan gedacht. Die dingen haalt ze vrij goedkoop van de Action shop of zo en lijken wel OK te werken.

Mmmmm, moest ik misschien maar eens proberen met zo'n ringmap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-06 16:22
Waarom niet van die kunstofringen en dan in een stevige archiefdoos. Een ordner in leven houden is na verloop van tijd vrijwel onmogelijk, vooral met veel papier erin.

Heb ook nog zo'n backlog liggen, ik stel het telkens uit, maar doe er eigenlijk geen reet mee (hallo Dutchtone telefoonrekening uit 1999 :P).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Señor Sjon schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:55:
Waarom niet van die kunstofringen en dan in een stevige archiefdoos. Een ordner in leven houden is na verloop van tijd vrijwel onmogelijk, vooral met veel papier erin.

Heb ook nog zo'n backlog liggen, ik stel het telkens uit, maar doe er eigenlijk geen reet mee (hallo Dutchtone telefoonrekening uit 1999 :P).
Bedoel je dan door vervorming van de kaft zelf? Heb zelf ook nog ringmappen van 20 jaar oud van de zolder gehaald en daar moest je toch echt wel moeite mee doen om de achterste documenten te "bereiken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:02

arie_papa

Running on Ubuntu

Hier op mijn werk hebben we een hele kelder vol met klappers / ordners staan waarvan er een aantal nog uit de jaren 80 komen. Deze zijn nog prima bruikbaar, hooguit dat hier en daar de inkt "plakt". Gewoon goed droog bewaren. Of een garage daar bij uitstek geschikt voor is hangt heel erg van de garage zelf af.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap