Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samsung-tv's lijken in het echt meer energie te verbruiken d

Pagina: 1
Acties:

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 17:59

Vickiieee

Kritische lezer.

Topicstarter
nieuws: Samsung-tv's lijken in het echt meer energie te verbruiken dan bij te...

Kan het toch niet laten. Kritische lezer meldt zich weer B)

Allereerst even dit: het artikel van The Guardian is lekker uitgebreid en goed te lezen, maar er is nergens een link naar welk onderzoek of welke bevindingen dan ook. We (en dus ook Tweakers) moet The Guardian maar geloven dat zij het juist interpreteren.

We beginnen bij de titel:
Samsung-tv's lijken in het echt meer energie te verbruiken dan bij testen
Hoewel het aangehaalde bronartikel van The Guardian een nagenoeg dezelfde kop heeft, staat in de eerste zin van het artikel al een kleine nuance: "Independent lab tests have found that some Samsung TVs in Europe appear to use less energy during official testing conditions [...]"
(Ze kunnen uiteraard niet álle Tv's van Samsung testen).
After tests in February, a ComplianTV report, which did not name Samsungg, said: “The laboratories observed different TV behaviours during the measurements and this raised the possibility of the TV’s detecting a test procedure and adapting their power consumption accordingly. Such phenomenon was not proven within the ComplianTV tests, but some tested TVs gave the impression that they detected a test situation.”
Several EU states have already complained about the problem, including the Swedish Energy Agency in a letter to the European commission earlier this year.

The Swedish Energy Agency’s Testlab has come across televisions that clearly recognise the standard film (IEC) used for testing,” says the letter, which the Guardian has seen. “These displays immediately lower their energy use by adjusting the brightness of the display when the standard film is being run. This is a way of avoiding the market surveillance authorities and should be addressed by the commission.” The letter did not name any manufacturers.
Naar aanleiding van de twee bovenstaande quotes (uit het bronartikel van The Guardian) is het dus even de vraag wie nu welke test heeft gedaan en welke resultaten daaruit voortkwamen. Deze twee quotes lijken aan te tonen dat het namelijk niet ComplianTV was die met de tests kwam, maar The Swedish Energy Agency.
Samsung ontkent de aantijgingen en zegt dat het een functie in tv's heeft zitten die de helderheid moet verlagen bij bijvoorbeeld snel bewegende beelden.
Hier mag de naam van het 'beestje' best even genoemd worden naar mijn mening: "motion lighting".
“The purpose seems to be to pass the peak luminance measurement test and then reduce luminance (and power) to get a better energy label ranking when the on power is measured,” the correspondence says. “All very clever and it is not dimming so much that it makes a huge difference, but does the commission consider this an acceptable practice or is this a non-compliant activity?”
Hieruit lijkt het verschil in helderheid dus enorm mee te vallen. Hoe groot het verschil nu daadwerkelijk is kunnen we nog nergens teruglezen, absolute cijfers worden helaas nergens genoemd.

Mooi artikel, maar naar mijn mening hier en daar te stellig (door Tweakers) geschreven. Echt hard bewijs tegen Samsung lijkt er niet te zijn. Samsung wordt niet daadwerkelijk genoemd als boosdoener en dat ze het moedwillig doen, het wordt alleen geconstateerd. Maar óók bij Tv's van andere merken!

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Allereerst even dit: het artikel van The Guardian is lekker uitgebreid en goed te lezen, maar er is nergens een link naar welk onderzoek of welke bevindingen dan ook. We (en dus ook Tweakers) moet The Guardian maar geloven dat zij het juist interpreteren.
Klopt. Nu is The Guardian een betrouwbare bron, maar ik heb contact opgenomen met ComplianTV. De testresultaten zijn vertrouwelijk en willen ze niet opsturen. In de bron staat
Some of the ComplianTV study results were presented at a Royal Society meeting sponsored by the Energy Saving Trust in London on Tuesday.
Het lijkt erop dat ze daar de data vandaan hebben.
Naar aanleiding van de twee bovenstaande quotes (uit het bronartikel van The Guardian) is het dus even de vraag wie nu welke test heeft gedaan en welke resultaten daaruit voortkwamen. Deze twee quotes lijken aan te tonen dat het namelijk niet ComplianTV was die met de tests kwam, maar The Swedish Energy Agency.
Beide dus.
Hier mag de naam van het 'beestje' best even genoemd worden naar mijn mening: "motion lighting".
Vind ik ook. Toegevoegd :)
Hieruit lijkt het verschil in helderheid dus enorm mee te vallen. Hoe groot het verschil nu daadwerkelijk is kunnen we nog nergens teruglezen, absolute cijfers worden helaas nergens genoemd.

Mooi artikel, maar naar mijn mening hier en daar te stellig (door Tweakers) geschreven. Echt hard bewijs tegen Samsung lijkt er niet te zijn.
Ik vind het helemaal niet stellig. Er staat een duidelijk voorbehoud in de kop en de inleiding. Nergens staat de beschuldiging als feit genoemd.
Samsung wordt niet daadwerkelijk genoemd als boosdoener en dat ze het moedwillig doen, het wordt alleen geconstateerd. Maar óók bij Tv's van andere merken!
Dat laatste lees ik niet. Ik ben nog verder research aan het doen, even kijken waar het op uitkomt.
Kan het toch niet laten. Kritische lezer meldt zich weer B)
Heel goed, waardeer ik zeer. Dank voor je bijdrage!