Toon posts:

Oude floppy disks bestandformaat (windows 3.1/msdos) lezen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig m'n oude data te backuppen. De zip disks zijn na een hoop zwoegen gelukt. Nu heb ik van zolder een paar bakken vol met 3.5 floppy disks gehaald.

Na een diskdrive geinstalleerd te hebben in een oude computer waar windows xp op staat (niet geupdate, want geen netwerk verbinding) ben ik de floppy disks aan het bekijken.

Op sommige staat wat, maar sommige zijn ook compleet leeg, eentje is totaal niet te lezen (waarschijnlijk linux file format).

Op sommige labels van de floppy disk, die leeg lijken te zijn, staat wel dat er iets op moet staan. Misschien zijn de labels gewoon verkeerd, maar voor de zekerheid vraag ik het toch even.

Is het mogelijk dat windows xp een bepaald bestandsysteem (oud windows 3.1/msdos misschien windows 95 nog) wel kan lezen (dus geen error geeft zoals bij linux bestandsysteem) maar de inhoud niet kan weergeven?

Indien dat het geval kan zijn is er dan misschien een programmatje waar mee ik beter oude floppy disks kan bekijken?

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-01 15:46

Ravefiend

Carpe diem!

Vergeet ook niet dat als deze inderdaad al zo oud zijn dat de data mogelijks onleesbaar is geworden omdat het magnetisme niet sterk genoeg meer is.

Verwijderd

Topicstarter
Ravefiend schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:00:
Vergeet ook niet dat als deze inderdaad al zo oud zijn dat de data mogelijks onleesbaar is geworden omdat het magnetisme niet sterk genoeg meer is.
Ik vermoed dat dat niet het geval is. Windows zou dan de floppy helemaal niet meer kunnen lezen en een error geven (of het format disk venstertje). Ik kan bijvoorbeeld van een floppy de properties bekijken (bestand systeem fat, used en free space, enzovoorts).

Wat wel vreemd is, en wat me nog niet opgevallen was, is dat sommige floppies "used disk space" hebben, maar de bestand lijst geeft niks weer. Vreemd!

Of zou er dan iets op de mbr staan maar dat is toch geen 73.000 bytes groot.