• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11 16:05
Een tijdje geleden heb ik een tweedehands Canon 50D aangeschaft, en iets later een Sigma 17-50 2.8.
Op één of andere manier valt mij de combinatie tegen. De foto's zijn niet haarscherp. Ik ben met micro-adjustent aan het instellen geslagen, maar krijg geen bevredigende resultaten.

Hiervoor heb ik een 30D met een Sigma 17-70 gehad, waarbij ik loeischerpe platen genereerde.

Ik schiet altijd RAW, kan het hiermee te maken hebben, dat door het ontbreken van verscherping ik iets mis?
RAW's haal ik altijd door lightroom, en dan nog word ik niet echt blij.

Onlangs heb ik een 85 1.8 geleend, en hiermee kreeg ik ook geen fijne resultaten, ondanks dat de lens op een 6D prachtige resultaten geeft. Aan het objectief ligt het dus niet.

Ik ben nu op het werk, dus kan geen voorbeelden posten, maar zal dat vanavond even doen.

Kan het een technisch mankement van de camera zijn, doe ik wat verkeerd, of moet ik accepteren dat een 50D anders is dan een 30D en ben ik te veel aan het pixelpeepen?

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
107mb schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 10:25:
...

Ik schiet altijd RAW, kan het hiermee te maken hebben, dat door het ontbreken van verscherping ik iets mis?
RAW's haal ik altijd door lightroom, en dan nog word ik niet echt blij.

...
En als je op jpeg schiet? Dan merk je meteen het verschil. En heb je heel toevallig die 17-70 nog om te vergelijken? Daarnaast kan het inderdaad zijn dat je front of back focus hebt maar daar weet ik weinig vanaf.

[ Voor 5% gewijzigd door Sluw op 01-10-2015 10:44 ]

Verwijderd

Je bent nu natuurlijk wel van 8MP naar 15MP gegaan die zit erop 100% anders uit.

Maar post anders eens een tweetal foto's met een voorbeeld zodat wij een beter idee hebben wat jij wel en niet scherp vind. Misschien kunnen we zo beter bepalen of er wat mis is of dat er toch wat anders aan de hand is.

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Heb je de bekende front/back-focus tests gedaan met een A4'tje? Dan weet je namelijk direct of de betreffende lens last heeft van front of backfocus. Als dat niet (ernstig) het geval is, kun je die oorzaak van de lijst afstrepen. Het kan exemplarisch zijn, maar ook aan je instellingen liggen.

Het ligt er ook nogal aan wat je fotografeert. Heb je een situatie met perfect licht gebruikt? Bijvoorbeeld flitslicht of rechtsreeks zon op een object met veel details (of beter nog: een persoon). Schiet niet wide open maar op een f-waarde waarvan je zeker weet dat het resultaat dan scherp zou moeten zijn, b.v. f/8. Werk vanaf daar naa beneden tot f/2.8. Dan krijg je meer inzicht in het probleem.

Foto's zouden wel erg helpen overigens. Nu blijft het een nogal theoretische discussie...

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:36
Er zit op de 50D natuurlijk ook nog een wieltje voor de viewfinder voor bril correctie, die toevallig niet neutraal, of indien brildragend niet op jouw oogafwijking ingesteld?

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Schiet eerst met manueel focus in liveview met 10x vergroting. Als je dan wel scherpe foto's krijgt, ligt het aan de AF van je lenzen op je 50D.
Bril correctie heeft geen invloed op de foto's, je viewfinder is dan enkel wazig.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-11 15:54

Barrycade

Through the...

Maar je hebt het dus niet omgekeerd getest dus je 17-50 op een andere camera?

Het kan ook nog gewoon aan je Sigma liggen.

Waardoor je zo heb lopen pielen met back en front focus dat die andere lenzen ook niet meer scherp zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Barrycade op 01-10-2015 20:51 ]

• 107mb
gisteren is het er helaas niet van gekomen om testfoto's te maken.

@BarryCade: De Canon50D heeft micro adjustment voor 20 individuele lenzen alsmede één instelling voor alles. Uiteraard heb ik de eerste optie gekozen.

In de directe omgeving ken ik twee Canon-shooters, beide met een full-frame. De 17-50 kan ik dus niet eenvoudig op een andere camera testen.

• Universal Creations
De sigma 17-50 past gewoon op een fullframe camera. Je hebt alleen beetje kokerzicht. Maar zoals gezegd, controleer eerst of manueel focus wel goed is. Ik zie nergens dat je dat al hebt geprobeerd.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
107mb schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:52:
gisteren is het er helaas niet van gekomen om testfoto's te maken.
Het beste is om even een focuscart uit te printen, en een focus test te doen.
Dan kun je op je foto gewoon direct zien of er sprake is van front of backfocus of iets anders.
http://bobatkins.com/phot...hnical/focus_testing.html

• 107mb
Gisteravond een tweetal foto's gemaakt.:

AF

MF

instellingen:
50 mm
F2.8
1/100
ISO 400 - het was al donker. Ik heb geen halogeen bouwlampen in de keuken hangen
JPG fine - gedaan om de standaard onscherpte van de RAW te omzeilen

flickr settings: JPG quality 80% verder geen aanpassingen

voor mijn gevoel: de MF scherp, en de AF heeft het scherptepunt op het cijfer twee liggen, achter het zwarte balkje waar op gefocussed is.

Graag meningen en kritiek op de testmethode en resultaten :)

• Universal Creations
Volgens mij ligt de focus redelijk goed. DoF ligt om het streepje heen. Iets meer aan de achterkant, dan aan de voorkant aan de rechterkant. Linkerkant is het evenwichtiger. Dat soort afwijkingen zijn gewoon normaal. Klein tikje backfocus zou je kunnen bijstellen, maar meer ook niet.

Gezien je opmerking over de hoeveelheid licht: heb je dan niet vanaf statief gefotografeerd? Want anders is jouw beweging vaak datgene wat de DoF verschuift.

[ Voor 22% gewijzigd door Universal Creations op 03-10-2015 09:06 ]

Pagina: 1