Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

snap het niet met dat glasvezel modem routers

Pagina: 1
Acties:

• rino26
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-03 01:53
hallo,

zit op dit moment bij Vodafone thuis. moet deze maand voor nieuwe provider kijken want me aanbieding is afgelopen.
het gaat over glasvezel modem

zat te kijken. tussen weer Vodafone en kpn.
kan heel slecht info vinden van de modem van kpn.

mag zag ook iets van je eigen modem gebruiken bij kpn of zo.
en dan kijk in via de pricewatch hier op tweakers en kan ik alleen maar modem + routers vinden. met een lan in poort.
wat is de benaming van de wan aansluiting?
en kan je dan gewoon de modem weg halen en je eigen modem meteen op de glasvezel kabel plaatsen?
en kan dat dan met elke provider?

heb nu bijv. een vigor 2132F van Vodafone. die zit met een glasvezel kabel in de modem + router zelf. kan ik dan met wijs van spreken de zelfde kopen en die aansluiten en het werkt? of moet zoon modem speciaal gecodeerd voor dat het netwerk van je provider. waardoor je niet je eigen modem + router kan vervangen?

ik hoop dat jullie dit begrijpen.
als er meer vragen zijn vraag ze gerust.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gezien je vragen en je manier van schrijven kan ik alleen maar zeggen dat het af te raden is om daar mee te gaan spelen.

Het modem van KPN is een Experia Box, je krijgt bij KPN een FTU waar een Ethernet kabel uit komt, die gaat dan in de Ethernet WAN poort van de Experia Box. Die gebruikt drie VLANs die op de KPN aansluiting zitten om internet, TV en telefoon uit te delen binnen het netwerk.

Bij Vodafone is de FTU eigenlijk een miniGBIC adapter. Dat is dat metalen ding waar de fiber in gaat en wat in z'n geheel in de miniGBIC poort van de draytek zit.

Waarom wil je een eigen modem aansluiten? Heb je features nodig die niet met het modem van de ISP te krijgen zijn? Het kan altijd wel, soms met behoud van alle bestaande functionaliteit, soms zonder telefonie of TV...

• rino26
nou ja waar ik al achter kwam bij Vodafone was dat veel dingen niet kon instellen bijvoorbeeld de qos. dus wat je eigenlijk zegt is dat je van kpn van een glasvezel omvormer krijgt. en een een losse modem? en het daarom je eigen router kunt kiezen. maar als je bijv. wel bij Vodafone blijf. en zou de modem +router vervangen. door bijv. deze zelfde modem + router alleen zelf gekocht werkt het dan. of is dat verbonden met Vodafone zelf?

heb er wel verstand van alleen kan het niet zo goed uitleggen.
stel altijd zelf mijn router in en maak me eigen pc. en zo.

je krijg van kapen een glasvezel naar zeg maar kabel omvormer. en een modem + router. en de modem + router kan je vervanger voor je eigen modem + router. maar dan heb je ook alle dingen die je met de
modem + router van kpn hebt?
als ik het zo goed begrijp.

[ Voor 30% gewijzigd door rino26 op 01-10-2015 02:09 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zou er niet aan beginnen. Glas op een eigen router aansluiten is niet goedkoop. Daarnaast kan het zijn dat het MAC adres van de router fixed is. Je hebt eigenlijk ook geen Modem. Een modem is een ouderwets ding. Wat jij hebt nu bij Vodafone is een router met een glas WAN poort waarop een aantal VRF's geconfigureerd zijn, of separate VLAN's binnen komen. Binnen je router worden deze omgezet in een VLAN voor TV en voor Internet. Telefonie kan ook over een eigen VLAN gaan maar waarschijnlijk gaat dit over het VRF of VLAN van Internet heen en maakt gebruik van SIP.

Op de router zelf is al QoS ingesteld waarbij een bepaalde verdeling plaats vindt tussen TV, Telefonie en Internet. Daar mee spelen heeft geen zin of je moet echt weten wat je doet.

Bij KPN is het iets anders, daar krijg je inderdaad een Experia Box. Dat is ook een router. Het enige verschil is dat daar geen glas interface op zit, dus krijg je er een "media converter" bij. De functie van deze router is identiek.

Wat je niet ziet op beide oplossingen is de configuratie aan de buitenkant. Alleen de binnenkant kan je configureren, en dat is maar goed ook, want 1 verkeerde instelling en je hebt niks meer.

Ik weet niet hoe het bij glasvezel zit, maar het zou in theorie mogelijk moeten zijn om achter de router een eigen router te zetten, waarmee je veel meer speelruimte hebt. Die koppel je dan gewoon met de WAN poort op een LAN poort van de router van KPN of Vodafone, mits je deze voor Internet in Bridge modus kan laten plaatsen.

Maar ik zou er zelf niet 1-2-3 aan beginnen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• rino26
daarom vraag ik het ook. het oude systeem ken ik wel, maar met het glasvezel netwerk wou ik het graag weten.

denk dat ik naar kpn ga. nog niet helemaal zeker.

maar dan lees je wel dat het beter is de Experia Box te vervangen.
maar je zegt eigenlijk dat als ik op tweakers kijk de filter modem moet weg vinken?

maar mijn vraag is dan alleen nog als ik de Experia Box vervang. wat voor spec moet die dan sowieso hebben?
en als ik de Experia Box vervang moet hij dan nog gebruikt worden voor tv en telefonie? had zoiets gezien op een foto hoe je alles met elkaar verbind.
of kan het ook helemaal zonder de Experia Box?

en welke merken zijn goed voor een router?
want bijv. asus is goed met pc an laptops, maar router ook?

[ Voor 7% gewijzigd door rino26 op 01-10-2015 03:29 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

rino26 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 03:26:
daarom vraag ik het ook. het oude systeem ken ik wel, maar met het glasvezel netwerk wou ik het graag weten.

denk dat ik naar kpn ga. nog niet helemaal zeker.

maar dan lees je wel dat het beter is de Experia Box te vervangen.
maar je zegt eigenlijk dat als ik op tweakers kijk de filter modem moet weg vinken?

maar mijn vraag is dan alleen nog als ik de Experia Box vervang. wat voor spec moet die dan sowieso hebben?
en als ik de Experia Box vervang moet hij dan nog gebruikt worden voor tv en telefonie? had zoiets gezien op een foto hoe je alles met elkaar verbind.
of kan het ook helemaal zonder de Experia Box?
Als je telefonie wilt blijven gebruiken moet die Experia box er tussen blijven zitten. Voor TV hoeft dat in theorie niet, maar je moet gewoon een ROUTER hebben en die er achter zetten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• rino26
je zegt me nou dat ik dat moet doen. maar heb ook al een switch omdat ik aan 4 porten niet genoeg heb. en dan heb ik een Experia Box en nog eens een router dat vind ik een beetje veel apparaten.
dus wil gewoon antwoord op me vraag.
en als jij er geen antwoord op kan geven dan heb ik iemand anders nodig.

neem aan dat er dan een adsl op moet zitten.
maar analoog of isdn? en moet het dan adsl2 zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door rino26 op 01-10-2015 03:43 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
rino26 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 03:35:
je zegt me nou dat ik dat moet doen. maar heb ook al een switch omdat ik aan 4 porten niet genoeg heb. en dan heb ik een Experia Box en nog eens een router dat vind ik een beetje veel apparaten.
dus wil gewoon antwoord op me vraag.
en als jij er geen antwoord op kan geven dan heb ik iemand anders nodig.
Tja zoals Wim-Bart zegt, je moet ALTIJD een router hebben als je meer dan 1 apparaat gebruikt voor internet, en aangezien het met glasvezel op een bepaalde manier geleverd wordt, moet je een router hebben als je televisie en/of telefonie over glasvezel binnen krijgt.
Afhankelijk van hoe je aansluiting geleverd wordt (mediaconverter, SFP of anders?...) is dat 1 filter waar je op moet zoeken, met een mediaconverter krijg je een gewone 100Mb of 1Gb RJ45 poort en zal elke normale router daar gewoon op passen met zijn Wan poort. Maar een SFP slot zal je niet gauw op consumenten routers vinden, dan zit je al gauw in de zakelijke routers te kijken met bijbehorende prijzen. Dus dat is een vraag wat je zelf moet uitzoeken met je provider.
Verder moet de router e.a. aan VLAN's ondersteunen waardoor de goedkopere routers vaak al afvallen, misschien dat je met DD-WRT wel VLAN's kan aanmaken maar VLAN en DD-WRT ondersteuning zijn geen filter in de pricewatch :/
Verder is er een grote kans dat je die 4 poort switch ook de deur uit kan doen omdat die niet VLAN's ondersteunt (plaats even modelnaam) dus da's ook nog iets...

Alles bij elkaar moet je heel wat zaken uitzoeken en weten om de juiste router te vinden en nog lastiger: deze correct in te stellen. Niet verkeerd bedoeld maar het is mogelijk te ingewikkeld om zo maar even in te springen, het kost gewoon veel tijd en moeite en zeker als je alleen QoS wil kunnen instellen wat in de praktijk alleen voordeel heeft als je exact weet wat je doet en dan nog zal de winst zo minimaal zijn dat het niet de moeite waard is om alleen daarvoor dit allemaal te doen en kopen ;)

Eens in de zoveel tijd zelf ook wat moeite doen mag wel, dan hoef je ook niet zo kortaf te reageren op iemand die je wilt helpen ;)

Fixing things to the breaking point...

• rino26
oke volgens mij komt kpn met converter.
me switch is een tp-link tl-sg1005D
er komt nu ook al vlan uit mijn modem +router van Vodafone.
alleen dan zou ik de switch zelf niet kunnen bedienen.
en nee niet alleen om de qos. vind het zelf wel leuk op alle instelling uit te zoeken wat wat is en hoe het werkt.
heb bijvoorbeeld in deze router + modem van Vodafone de 3 uitgangen een apart ip gegeven.

DD-WRT= casio en linksys toch?

maar moet ik alleen vlan hebben of ook DD-WRT?

en de tijd heb ik wel. op dit moment heb ik geen werk dus genoeg tijd.
wou niet zo reageren maar hij gaf geen antwoord hij zei gewoon wat ik moest doen en wou gewoon weten hoe het zat.
maar voor telefonie zou ik de Experia Box nog steeds nodig hebben?
http://netwerkje.com/eigen-router

oke als je router vlan ondersteunt dan heb je de Experia Box helemaal niet nodig.
vlan zijn dus gewoon een meerdere verschillende signalen. maar dat wil dus zeggen dat er in de toekomt meer andere signalen door kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door rino26 op 01-10-2015 04:33 ]

• rino26
vet verveld dat tweakers de vlan niet gewoon gefilterd heeft. zie wel 10 tallen modellen en die allemaal los vergelijken. das ook niet echt fijn.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
rino26 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 04:25:
oke volgens mij komt kpn met converter.
Converter? Van glas naar cat5? Ja dat komen ze allemaal.
me switch is een tp-link tl-sg1005D
Die switch kan je prima achter de Experiabox van KPN hangen.
er komt nu ook al vlan uit mijn modem +router van Vodafone.
alleen dan zou ik de switch zelf niet kunnen bedienen.
Switch bedienen? De sg1005D is geen managed switch dus veel "bedienen" kan je er niet mee.
en nee niet alleen om de qos. vind het zelf wel leuk op alle instelling uit te zoeken wat wat is en hoe het werkt.
heb bijvoorbeeld in deze router + modem van Vodafone de 3 uitgangen een apart ip gegeven.
Tja, je hebt nu over instellingen die wel heel erg basic zijn terwijl je vraagt om een veel complexer probleem op te lossen.
DD-WRT= casio en linksys toch?
Google eerst maar eens op DD-WRT
maar moet ik alleen vlan hebben of ook DD-WRT?
Je moet een router hebben die Vlans ondersteunt anders gaat je hele IPTV je internet kapot maken.
en de tijd heb ik wel. op dit moment heb ik geen werk dus genoeg tijd.
wou niet zo reageren maar hij gaf geen antwoord hij zei gewoon wat ik moest doen en wou gewoon weten hoe het zat.
maar voor telefonie zou ik de Experia Box nog steeds nodig hebben?
http://netwerkje.com/eigen-router
Ja.
oke als je router vlan ondersteunt dan heb je de Experia Box helemaal niet nodig.
vlan zijn dus gewoon een meerdere verschillende signalen. maar dat wil dus zeggen dat er in de toekomt meer andere signalen door kunnen.
Dat klopt, alleen ondersteunen zo goed als geen consumentenrouters vlans.

Als je toch genoeg tijd hebt, koop je toch zoiets: https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/

Kan alles wat je wilt, alleen geen knopjes om mee te spelen, veel gaat over CLI ipv gui.

Als je het alleen gaat om wat prutsen en Qos (wat je volgens mij niet nodig hebt), koop een paar oude cisco routers en zet een testopstelling op.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:18

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

rino26 Ik denk dat je grootste probleem in de communicatie zit. Ik kan werkelijk geen touw vastknopen aan je vragen en verhaal, het lijkt wel of je op een totaal andere golflengte zit dan wat hier rondloopt.
Als ik de termen zie die je gebruikt krijg ik niet echt de indruk dat netwerken iets is wat je kennisgebied is, wellicht is het dan ook juist niet verstandig om vanaf de glasvezel die in je meterkast omhoog komt alles zelf te willen gaan regelen.

Neem iets wat meer tijd om naar je bericht te kijken voor je op 'verstuur' klikt.

Tijd voor een nieuwe sig..

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:26
TS, wil je per se je eigen router kunnen gebruiken achter de glasvezelaansluiting, of ben je al blij met een router waar je wat meer bij kan instellen dan een experia-box o.i.d?

In het laatste geval is het misschien een optie om voor XS4ALL te kiezen in plaats van KPN. Je krijgt dan een FritzBox als router waar je nog aardig wat dingen in kan stellen (Ik heb geen idee of QoS 1 van die dingen is. Ik zie geen reden om daar aan te gaan zitten).

Het gesloten karakter van de experiabox (van horen zeggen, ik heb er nooit 1 gehad) was voor mij in ieder geval reden om voor XS4ALL en dus de FritzBox te kiezen. Ik kan daar alle instellingen maken die ik nodig heb, maar ik moet daar wel bij zeggen dat ik niet zo gek veel nodig heb.

Als het je puur gaat om het kunnen spelen met de router, dan je misschien eens een lijst kunnen maken van de dingen die je wilt kunnen doen. Dan kan je gericht vragen of de standaardrouter die een leverancier meelevert die dingen ondersteunt of niet.

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 17:34
Het "probleem" bij kpn is dat je de experiabox kan vervangen maar dat kpn dit niet ondersteund. Daardoor kan het nogal problematisch zijn de juiste instellingen uit te vogelen. Minimale vereiste in ondersteunig voor vlan.
Ondanks dat de meeste consumenten routers dit,niet ondersteunen vanaf fabriek zou je ook eens kunnen kijken naar de openwrt table of hardware waarmee vlans wel worden ondersteund.
Daarnaast faciliteert de experiabox ook de aansluiting voor je telefoon, dus mocht je die blijven willen gebruiken zal je opzoek moeten naar iets wat ook sip telefonie ondersteund, waarbij je eigenlijk alleen uitkomt op fritzbox.

Als laatste wordt de term modem voornamelijk nog gebruikt voor adsl of kabel modems, waarbij het vooral gaat om de extra aansluiting.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Misschien wat offtopic, maar dit is toch een enorme troll?

Learn something new every day.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:32
Ja want waarom zou je QoS willen gebruiken op je koppeling naar internet. De ISP zal als hij slim is alles remarken naar iets wat hem uit komt (dscp 0 waarschijnlijk)
Wellicht alleen zinvol als je te weinig bandbreedte naar buiten neem, ofwel te veel wilt op een te kleine lijn.
Als ik met een experiabox iets download (548 mbps) dan doen andere devices als ipads en telefoons het nog prima. Dus een experia box doet ook wel iets aan priorisatie lijkt het.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1