Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lastige keuze tussen 2 acer laptops

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik twijfel over de aanschaf van een laptop en weet niet welke van de 2 opties ik moet kopen. Het gaat om
De Acer Aspire V3-371-76AX en de Acer aspire V3-371-54UB

Beiden kosten nagenoeg hetzelfde.
De 76AX heeft een intern geheugen van 8 GB en een i7 processor. De 54UB heeft een intern geheugen van 4 GB en een i5 processor.
Logischerwijs lijkt de 76AX een betere keuze. De kloksnelheid van de 76AX is echter 2000mhz daar waar de 54UB een kloksnelheid van 2700mhz heeft.

Welke laptop zou de beste keuze zijn op het gebied van snelheid en hoe kan het dat de laptop met een i7 processor en meer intern geheugen een lagere kloksnelheid heeft dan de ander?

Ik zie jullie reactie graag tegemoet!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wel zo handig te vertellen waar je de laptop voor gaat gebruiken aangezien 'het gebied van snelheid' niet 1 eigenschap is voor alle software, zoals je zelf ook al ziet door de kloksnelheid verschillen tegenover de marketingnaam i7 welke normaal beter is dan een i5 ;)
De i7 heeft een veel lager TDP (15 watt) vergeleken met de i5 (23 watt) en zou dus veel betere accuduur moeten hebben, ze hebben allebei twee cores en hyperthreading dus niet al te veel verschil behalve stroomverbruik, de turbofrequentie van beide CPU's ligt op 3.1Ghz dus niks anders daar.
Grootste verschil tussen de twee is de GPU, welke bij de i5 een stuk nieuwer is en een stukje beter zou moeten presteren bij lichte games.
Daarom is het handig te vermelden wat je wilt, alleen dan is het mogelijk te zeggen welke van de twee beter is daarvoor en misschien ook alternatieven aan te raden welke beter of goedkoper zijn.
Dus als je nog even beschrijft wat je ermee wilt doen (browsen, licht gamen en dingen als vaak reizen vanwege het kleine scherm en lage gewicht bijvoorbeeld?) en wat je budget is.

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
Beste RGAT,

Dank voor je snelle reactie en fijn dat je mee denkt.
Ik sta zeker open voor eventuele andere mogelijkheden!
Wat ik belangrijk vindt bij mijn aankoop is dat de laptop niet te groot of zwaar moet zijn, een 13,nogwat inch is dus fijn. Ook de accuprestaties zijn belangrijk aangezien ik veel onderweg ben.
Ik ben muzikant dus ik werk vooral veel met muziek- en componeer-programma's die, met mijn beperkte verstand van zaken, volgens mij niet erg zware programma's zijn. (Ik werk veel met GuitarPro 6).
Daarnaast wil ik mijn social media kunnen beheren en (hobby matig) filmpjes kunnen editten die ik maak met een gopro (HD).
Ik vind het dus met name belangrijk dat ik een lichte laptop heb, een goede accuduur die snel opstart/afsluit en waarmee ik muziek en filmpjes mee kan bewerken.

Kan je wat met deze informatie?
( en zou de HP 430 g2 oid ook een goede optie zijn?)

Ik wacht je reactie af en, nogmaals, sta ook zeker open voor andere opties!

Alvast dank!

Verwijderd

Topicstarter
O, en mijn budget is Max 800,- zo rond die prijsklasse is wat ik zoek.

• TepOneA
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-10-2023
http://cpuboss.com/cpus/I...0U-vs-Intel-Core-i5-5257U
De i5 is sneller dan de i7...

Verder wil ik meegeven dat Acer (en HP ook niet) niet echt een goede naam heeft. Hier zijn de meningen echter over verdeeld zoals altijd.

Tja, van andere merken lijken er dan weer geen opties te zijn binnen je budget.
pricewatch: Asus PU301LA-RO239G
Stuk duurder, iets minder snel, geen Full HD, wel 256GB SSD...

[ Voor 36% gewijzigd door TepOneA op 01-10-2015 13:56 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:55

D4NG3R

kiwi

:)

CPUBoss op Tweakers is als vloeken in de kerk, en daarnaast - zoals gewoonlijk - onzin.

In de situaties waar de TS de laptop wil gebruiken heeft hij meer aan de i7 met 8GB RAM. Verreweg de meeste populaire muziekprogramma's kunnen gebruik maken van HT, en ook video-editing heeft veel baat bij hyperthreading.

Ah ja.. Bij de mobiele processors ligt het soms wat anders met de naamgeving.. Beide zijn dualcores met HT. In dat geval zal de i5 beter uit de verf komen, al is 4GB RAM wel erg mager voor wat jij er mee wil gaan doen.

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 01-10-2015 13:48 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TepOneA
CPUBoss op Tweakers is als vloeken in de kerk, en daarnaast - zoals gewoonlijk - onzin.
Want (serieus benieuwd)? AFAIK is CPU Boss gewoon een site waar resultaten van verschillende partijen worden samen gezet tot een overzicht...

[ Voor 96% gewijzigd door TepOneA op 01-10-2015 13:54 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Omdat CPUBoss enkel standaard bij elkaar gegraaide nummertjes naast elkaar gooit en geen in-depth benchmarks draait onder fatsoenlijke omstandigheden? Als jij 2 hardwarecomponenten serieus wil vergelijken dan zoek je individuele benchmarks op welke gebruik maken van dezelfde benchmarking software. CPUBoss, GPUBoss e.d. zijn geen goede websites om te bepalen wat sneller is. Wel zijn het handige websites om in een oogopslag nummertjes te vergelijken.

• TepOneA
D4NG3R schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:50:
Omdat CPUBoss enkel standaard bij elkaar gegraaide nummertjes naast elkaar gooit en geen in-depth benchmarks draait onder fatsoenlijke omstandigheden? Als jij 2 hardwarecomponenten serieus wil vergelijken dan zoek je individuele benchmarks op welke gebruik maken van dezelfde benchmarking software. CPUBoss, GPUBoss e.d. zijn geen goede websites om te bepalen wat sneller is. Wel zijn het handige websites om in een oogopslag nummertjes te vergelijken.
En de Benchmarks die op CPUBoss staan, zijn niet te vertrouwen?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

TepOneA schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:52:
[...]

En de Benchmarks die op CPUBoss staan, zijn niet te vertrouwen?
Ik was iets te snel in m'n redenering, maar nee. De benchmarks op CPUBoss zijn niet te vertrouwen, o.a. omdat er geen toelichting word gegeven en er niet met meerdere laptops word getest. Beide processoren presteren verschillend onder verschillende benchmarks. De i5 is ruimschoots sneller met single- en dualcore processing (Waar je ook tegenwoordig nog steeds het meeste mee te maken hebt) maar presteert minder wanneer ook HT word gebruikt.

http://www.notebookcheck....k-Processor.115083.0.html
http://www.notebookcheck....k-Processor.127680.0.html

Notebookcheck ben ik ook geen groot fan van, maar er ontbreken specifieke reviews voor deze processoren.

De grootste bottleneck in de systemen van de TS blijft het geheugen, 'slechts' 4GB RAM merk je snel met deze eisen, gelukkig is los RAM bij kopen niet duur.

Het probleem met CPU/GPUBoss is dat ze de data direct van de webites van o.a. GeekBench en 3DMark halen. Leuk, maar de data die daar op staat is erg vaak foutief omdat mensen er mee kloten of flink overklokken.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 01-10-2015 14:02 ]

Pagina: 1