Welke mini pc voor touchscreen met win 10 als agenda, kook,

Pagina: 1
Acties:

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:15
Mede-auteur:

Anoniem: 20999

Hallo,

Om meteen maar te beginnen, ik wil graag een 23 inch touchscreen lcd 1920/1080 reso in de keuken aan de muur hangen met win 10.

Dit gaat gebruikt worden voor agena, ( gesynchroniseerd aan telefoons) recepten om te koken, eventueel Netflix kijken tijdens koken, notities, etc.

Ik zie meerde mini pc's welke mij wel oke lijken. En ik mooi weg kan werken in de meterkast welke vlakbij zit. Router en WiFi hangt daar ook dus internet geen probleem.

Die dingen zitten een beetje tweedehands vanaf 80 euro tot nieuw 140 euro.

Een 60 gb ssd van kingston heb ik nog ongebruikt liggen die kan ik er nog indrukken mits hij in de mini pc past dus dat zou ook leuk zijn om lekker snel op te starten.

Even een paar voorbeelden,

nettop foxcon nta350 Link http://nl.hardware.info/p...op-nt-a3500/specificaties

Mini pc Windows 8.1 box. Link http://www.aliexpress.com...-mini-pc/32259813617.html. Deze past soiezo geen ssd in, nadeel dus.

Wat is verstandig? Games draaien is natuurlijk niet nodig. Wat wel een vereiste is, is dat het systeem lekker snel werkt en het zwaarste wat erop zal lopen is YouTube en netflix.

Het moet Windows 10 kunnen draaien en overweg kunnen met de wat oudere touchscreens met optische Multi-Touch. Lees hier en daar wel dat Windows 10 met sommige dingen moeilijk doet met de optische multi touch screens vanwege dat de randen niet werken maar daar kan ik mee leven.

Wie kan me helpen?

Vr groet Chris

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 10:49
Is het niet handiger om hier gewoon een tablet voor te gebruiken?

De Foxconn Nettop nT-A3500 is overigens nog te koop in V&A.

Als mini PC zou ik een Intel NUC aanraden en dan jouw Kingston SSDNow V300 60GB er in zetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC5CPYH€ 133,85€ 133,85
1Crucial CT102464BF160B€ 38,85€ 38,85
Importeer productenTotaal€ 172,70

[ Voor 26% gewijzigd door Ketho op 30-09-2015 23:49 ]

• Chrisje1983
We hebben twee iPads maar die dingen zijn zo gesloten, ik kan er in ons netwerk niks mee. Daarnaast vindt ik ze ideaal voor browsen en Netflix maar meer doe ik er ook niet mee. En een tablet aan de muur hangen is ook zo wat he.

Die mini pc die jij linkt dat is een barebone dus moet ik componenten zoals geheugen en schijf nog inzetten? En voor de rest is hij compleet? Hij lijkt kwa specs minder snel als wat ik opperde maar ik ben er nog niet helemaal uit. De laatste pc die ik zelf bouwde was een Pentium 4 in 2004 en toen waren de processors toch wat makkelijker uit elkaar te houden.

Heb ook nog 4 gb redelijk recent geheugen liggen uit een Sony vaio 11 inch AMD 450 laptop. Scherm afgebroken, wou het moederbordje van de Sony eerst voor dit project gebruiken maar het geheugen zal ook in die mini gaan? Weet zo even niet uit m'n hoofd welk type het is.

Dank voor je reactie!

[ Voor 7% gewijzigd door Chrisje1983 op 30-09-2015 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Misschien kan je nog vermelden om welke touch screen monitor het gaat, voor de aansluitingen.

Ja, je moet de componenten er dan zelf inzetten, dan hoeft er inderdaad alleen nog geheugen en een SSD in.
Maar er zit ook een hele mooie handleiding bij :P

Hopelijk is dat reepje dan DDR3L SO-DIMM, wellicht kan je het model van die laptop even vermelden.

Qua specs is de Intel Celeron N3050 in deze NUC vergelijkbaar met de Intel Atom Z3735F in de Vensmile IPC002 op AliExpress. http://cpuboss.com/cpus/I...3050-vs-Intel-Atom-Z3735F

En anders kan je een NUC met een Core i3 nemen, het is wel een stuk duurder en heeft dan een Mini DisplayPort of Mini-HDMI aansluiting nodig.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5i3RYH€ 269,-€ 269,-
1Crucial CT2KIT51264BF160BJ€ 40,50€ 40,50
Importeer productenTotaal€ 309,50

[ Voor 56% gewijzigd door Ketho op 01-10-2015 00:35 . Reden: wat dingen vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Oke best een interessante optie.

Kan hem naast muur agenda en kookboek ook nog als media center met een lange HDMI kabel aan de receiver en tv hangen, doet hij meteen dubbel dienst. Hou deze er even in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Die tweede optie word wel ineens erg duur voor wat ik wil. Neem aan dat de eerste optie snel zat is toch?

Ik heb er eigenlijk geen idee van,

Hoe snel is de eerste optie met celeron in verhouding met mijn Sony vaio AMD 450? Die was eigenlijk prima en snel zat.

Vindt celeron een beetje een nare smaak in de mond geven, maar dat was dan ook bagger in de tijd dat ik er nog wat meer kijk op had.

Ja scherm, komt neer op vga, dsub wat ik tot nu toe heb gezien tweedehands, budget 140 euro. Ligt er maar net aan wat in de buurt is voor een mooi prijsje. Zag al een leuke Dell en een hp met optisch multitouch 23 inch. Dus mini HDMI of display port word wel lastig.

Nogmaals bedankt!

Deze Sony laptop http://tweakers.net/price...e-(zilver)/specificaties/

[ Voor 33% gewijzigd door Chrisje1983 op 01-10-2015 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Ze hebben ook nog een versie van 180 euro, met een andere intel cpu.

Voor de rest zie ik weinig verschillen tussen die van 140, 180 en 260 euro. Voornamelijk dus de cpu's en de goedkoopste heeft minder usb3 aansluitingen en een analoog audio uit. De 260 euro versie valt soiezo af vanwege de video uitgangen. Wil er een met dsub en hdmi uit. Dus dan blijven de 140 en 180 euro versie over.

De 180 euro versie heeft geen analoog audio uit, beetje een nadeel voor een touchscreen met speakers. Wou het liefst een touchscreen met minimale speakers erin en die zijn toch vrijwel allemaal met analoge input. Kan wel een audio bluetooth ontvangertje hangen aan de audio input van een touchscreen en zoals nog audio krijgen.

Beetje in dubio hier, die 140 euro versie nemen, of de 180.

Denk niet dat ik veel verschil ga merken of wel?

Dit is de 180 euro versie met een Intel Pentium N3700 cpu, maar dus geen analoog audio out.

pricewatch: Intel NUC Kit NUC5PPYH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Chrisje1983 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:06:
De 180 euro versie heeft geen analoog audio uit, beetje een nadeel voor een touchscreen met speakers. Wou het liefst een touchscreen met minimale speakers erin en die zijn toch vrijwel allemaal met analoge input. Kan wel een audio bluetooth ontvangertje hangen aan de audio input van een touchscreen en zoals nog audio krijgen.
De NUC5CPYH met Pentium N3700 lijkt me ook een goede oplossing, die was ik helemaal vergeten :F
Het grootste verschil is dat die een quadcore is ipv dualcore. (CPUBoss)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC5PPYH€ 175,99€ 175,99
1Crucial CT102464BF160B€ 38,85€ 38,85
Importeer productenTotaal€ 214,84

Zowel de NUC5CPYH als NUC5PPYH hebben digitaal optische (TOSLINK) audio uit. Ik heb er alleen niet zo veel verstand van mbt analoog optische audio uit :?

En anders kan je even kijken of jouw touch screen ook geluid via HDMI kan krijgen, tenminste in de wat nieuwere modellen is dat gebruikelijk.

Je zou DDR3 SODIMM geheugen kunnen stoppen in een DDR3L SODIMM slot, maar dan zou het wellicht minder stabiel zijn omdat je het geheugen undervolt. (1.35V ipv 1.5V) (Wikipedia, Tom's Hardware)

Voor de zekerheid zou ik alsnog DDR3L geheugen bestellen.

De Intel Celeron N3050 is ook weer vergelijkbaar met de AMD Fusion E-450 in de Sony Vaio VPCYB3V1E.
Het is 3 jaar nieuwer en een stuk zuiniger. (CPUBoss)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Oke,

Nou de goedkoopste heeft normaal analoog uit. Je weet wel een koptelefoonstekkertje.

De touchscreens waar ik na kijk tweedehands hebben allemaal analoge inputs en dsub en vga. Dus geen HDMI met audio input helaas. De goedkope van 140 euro heeft dus nog een analoge audio output vandaar.

Wil de HDMI output van die mini pc aan de tv en receiver hangen, heb ik meteen een mooie media pc en hoef ik de ps4 niet meer voor Netflix te gebruiken.

Ga eens even nadenken, die quadcore in plaats van dual core is ook wel interessant. Heb wat benchmarkjes bekeken tussen deze twee en het verschilt van 10 % tot 110% winst afhankelijk van de applicatie en dat voor een kleine 40 euro verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Nog een keer mij,

De 180 euro versie heeft een gedeelde audio uit. Of analoog stereo uit, of toslink uit.

Heel erg bedankt voor je reacties!

Bestelling is geplaatst, de quadcore dus met het reepje 8 gb van corsair.

Als hij er is maar eens even uitzoeken hoe ik win 7 erop krijg voor ik uberhaubt kan upgraden naar win 10, ging lastiger als win 8.1 had ik ergens gelezen. Of geld dit alleen installatie vanaf usb?

Heb nog wel een usb dvdrom liggen liggen en originele win 7 disk.

[ Voor 57% gewijzigd door Chrisje1983 op 01-10-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Het zou geen probleem moeten zijn om Windows 7 (of 8.1) te installeren via een USB-stick.

De Media Creation Tool is erg handig hiervoor.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/home

En anders heb je idd nog altijd je externe dvd-rom :)

Is dat trouwens wel een nieuwe/aparte licentie, of zet je het over van een andere pc oid? Dan kan je beter even kijken in Windows Clients

[ Voor 81% gewijzigd door Ketho op 02-10-2015 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Die win 7 licentie is vrij te gebruiken.

Pakketje komt als het goed is zaterdag aan, was maar 1 webshop die allebei op voorraad had. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Bedankt nog, win 7 was trouwens een hel om te installeren. Geen USB 2 op de nuc dus geen ondersteuning voor muis en toetsen. Uiteindelijk drivers geïmplanteerd in een iso van win 7. Wat nogal een klusje was met hulp van tutorials,

Werkt erg mooi zo'n nuc, veel plezier van.

Danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Chrisje1983 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 13:15:
Bedankt nog, win 7 was trouwens een hel om te installeren. Geen USB 2 op de nuc dus geen ondersteuning voor muis en toetsen. Uiteindelijk drivers geïmplanteerd in een iso van win 7. Wat nogal een klusje was met hulp van tutorials
Ik dacht eerst serieus dat de NUC gewoon USB 2.0 poorten had, blijkt dat het in de interne headers zit |:(
Intel NUC USB 2.0 header van 1.5 mm pitch
http://nucblog.net/2015/0...the-nuc5cpyh-or-nuc5ppyh/

Nog een optie zou zijn om Windows 10 rechtstreeks te activeren met de Insider Preview Build 10565 maar daar ben ik dus te laat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Oke ja geeft niet staat er inmiddels mooi op.

Nog een keer schone win 10 install doen. Heb het idee dat de opstart veel sneller moet gaan met ssd. Duurt nu 40 seconden, heb alle chipset en andere bijhorende drivers geïnstalleerd maar toch vreemd. Fastboot staat trouwens nog niet aan in de nuc omdat ik er dan makkelijker inkom maar dan nog wel lang opstarten.

In win 10 zelf is hij hartstikke snel, zeker vergeleken met me win 10 laptop met normale schijf erin.
Pagina: 1