Lage snelheid glasvezel door Cat5e

Pagina: 1
Acties:

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-02 14:44
Allereerst een indruk van ons, niet al te ingewikkelde netwerk thuis. Alle lijnen die je ziet zijn fysieke Cat5e kabels van het merk Draka.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pyU9cnL.png

We hebben thuis een 200/200 glasvezelaansluiting gekregen. Rechtstreeks via het modem is deze snelheid inderdaad te halen. Helaas haal ik (pc 1) maximaal 100 Mbps. Nu weet ik dat dit aan een aantal verschillende dingen kan liggen. Zo kwam ik erachter dat de switches die ik had maximaal 100 Mbps aankonden. Deze heb ik dus vervangen voor twee nieuwe TP-Link 1Gbit switches.

Helaas haal ik na het vervangen nog steeds maximaal 100Mbps op mijn PC. Hierna heb ik de kabel tussen de router en Switch 1 getest door deze voor switch 1 los te maken en aan te sluiten op mijn laptop. Ook dit is een Cat5e kabel (die volgens mij gewoon tot 1Gbit zou moeten ondersteunen?). Op deze link kreeg ik al een linkspeed van 100 Mbps via speedtest.net. Er zitten verder tussen de router en de switch geen andere switches of kabels.

Is dit een indicatie dat die Cat5e kabel (van router -> switch 1) kapot is en deze moet worden vervangen? Of zie ik mogelijk andere dingen over het hoofd?

• thund3rball
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-10-2019
"rechtstreeks via het modem is deze snelheid inderdaad te halen". bedoel je hiermee een pc, rechtstreeks aangesloten op de router, of op het glasvezelkastje?

kan je router wel 100mbit+ snelheden aan? firewalling/spi e.d. leveren behoorlijk vertraging op normaal....

snelle laptop pakken en stapje voor stapje vanaf het internet gezien testen, met twee verschillende kabels.

[ Voor 17% gewijzigd door thund3rball op 30-09-2015 22:06 ]

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 00:22
Misschien ondersteunt je netwerkkaart in die trage pc maar 100Mbps, of misschien staat hij ingesteld op 100Mbps?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wat is het Merk en Type van de Router?
Wat is het Merk en Type van de Netwerkkaart(en)?
Staan de netwerkkaarten op fixed of op Auto?

Hier ligt het vol met Cat5e kabels van 1 meter tot 50 meter kabels en diverse Switches (TP-Link en Netgear). En volledig 1000mbps wordt gewoon gehaald. Dus het probleem zal niet aan type kabel liggen.

Het enige wat een probleem kan zijn:
- er is een ader defect in de patchkabel
- netwerkkaart is maximaal 100mbps
- netwerkkaart staat fixed op 100mbps

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Brainscrewer
thund3rball schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:05:
"rechtstreeks via het modem is deze snelheid inderdaad te halen". bedoel je hiermee een pc, rechtstreeks aangesloten op de router, of op het glasvezelkastje?
Rechtstreeks op het modem. (Moden/Router in-één oplossing van onze kabelboer, (Genexis Titanium-48)).
Tommert38 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:06:
Misschien ondersteunt je netwerkkaart in die trage pc maar 100Mbps, of misschien staat hij ingesteld op 100Mbps?
De laptop waarmee ik heb getest is veruit het traagste device bij ons thuis. Zelfs hiermee haalde ik rechtstreeks op het modem aangesloten 200Mbit+
Wim-Bart schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:13:
Wat is het Merk en Type van de Router?
Wat is het Merk en Type van de Netwerkkaart(en)?
Staan de netwerkkaarten op fixed of op Auto?
Zie hierboven.

Mijn netwerkkaart: Intel 82579 Gigabit Network Connection. Onder 'speed & Duplex' staat hij ingesteld op 1 Gbps Full duplex.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Brainscrewer schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:16:
[...]

Rechtstreeks op het modem. (Moden/Router in-één oplossing van onze kabelboer, (Genexis Titanium-48)).

[...]

De laptop waarmee ik heb getest is veruit het traagste device bij ons thuis. Zelfs hiermee haalde ik rechtstreeks op het modem aangesloten 200Mbit+

[...]

Zie hierboven.

Mijn netwerkkaart: Intel 82579 Gigabit Network Connection. Onder 'speed & Duplex' staat hij ingesteld op 1 Gbps Full duplex.
toon volledige bericht
Het enige wat ik kan bedenken is dat de kabel tussen switch en router rot is. Die TP-Link Gigabit sitches (TP-Link TL-SG108E/TL-SG105E/TL-SG1008D/TL-SG1005D) halen 1 Gbps full duplex met twee vingers in de neus. Pas nog een test uitgevoerd met 4 systemen aan 1 switch waarbij de transfer speed tussen 2 systemen full 1Gbps was in full duplex, dus gewoon 4 gbps door de switch heen).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:26
Als er teruggeschakelt wordt naar 100Mb is meestal de kabel defect.
100Mb werkt nog als er twee aderparen goed zijn, voor 1Gb heb je alle aderparen nodig.

Vervang de kabel of test hem met een kabeltester.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:14
Brainscrewer schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:16:
[...]

Zet die eens op auto, je zal niet de eerste zijn waar het instellen van snelheid en duplex juist problemen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 21:14
+1
Volgens antieke standaard moet je als je er met handshake niet uit komt naar 100/half omgeschakeld worden. Maar waarom een Intel NIC en een TP link switch er samen niet uitkomen snap ik niet.

Auto setting is vaak het beste tegenwoordig.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
Gigabit Ethernet is verplicht negotiated, dus met die setting vertelt de PC de switch alleen dat hij GbE/Full wil zien; maakt dus niet uit in dit scenario. Bij 10/100 werkt dat inderdaad anders. Ik denk gezien dit scenario eerder aan een defecte kabel (zoals Ben(V) al aangaf).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:26
Het komt wel eens voor dat als je op auto staat en je hebt een oude netwerkkaart of switch die alleen 100Mb aankan dat de negotiation niet goed werkt en hij niet naar 100Mb terugschakelt.

Andersom komt nooit voor, want alle devices die 1GB aankunnen zullen altijd eerst 1Gb proberen en als je dus iets op fixed 1Gb hebt staan werkt het altijd.

Ik blijf de kabel of de connector verdenken. Het is ook wel eens voorgekomen dat de connector in een device zelf niet lekker contact maakt.

Dat was met een switch en een andere poort nemen was de oplossing, later heb ik voorzichtig met een pincet de contactjes "gerepareerd".

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Bijna zeker dat dit veroorzaakt wordt door een slechte UTP kabel of aangeknepen connector. Bespaar jezelf de moeite en schaf voor 10€ een simpele kabeltester aan om te verifieren dat alle 8 de aders goed contact maken aan beide uiteinden van de kabel.

http://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_kabel_tester.html

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 14:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

koop voor een tientje 5 goede kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-05 19:53
Brainscrewer schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:01:
Rechtstreeks via het modem is deze snelheid inderdaad te halen.
Blijkbaar is die specifieke UTP kabel tussen modem en het eerstvolgend apparaat dan in orde.
Maar wat al eerder hier wordt geadviseerd : koop een kabeltester en meet alles door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
EverLast2002 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:40:
[...]

Blijkbaar is die specifieke UTP kabel tussen modem en het eerstvolgend apparaat dan in orde.
Maar wat al eerder hier wordt geadviseerd : koop een kabeltester en meet alles door. :)
Het gaat wel om een andere kabel dan, als dat nog niet duidelijk was :-P. Ik vermoed ook dat de kabel tussen de router en de switch kapot Is. Ik zal deze even doormeten.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-05 21:19

M2M

medicijnman

Of gewoon even testen. Kabel tussen switch en laptop of router leggen en kijken wat de auto settings aangeven

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:46
De switch heeft toch ledjes die aangeven of de aansluitingen op de juiste snelheid draaien?
100Mbit = geel
1Gbit = oranje
Of andere kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:14
ijdod schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:20:
Gigabit Ethernet is verplicht negotiated, dus met die setting vertelt de PC de switch alleen dat hij GbE/Full wil zien; maakt dus niet uit in dit scenario. Bij 10/100 werkt dat inderdaad anders. Ik denk gezien dit scenario eerder aan een defecte kabel (zoals Ben(V) al aangaf).
Theorie en praktijk komen niet altijd overeen, ik heb in de praktijk meermaals gezien dat een dergelijke instelling problemen oplevert en dat auto gewoon werkt en een gigabit verbinding oplevert.
Pagina: 1