Verwijderd

Topicstarter
Hoi, Ik ben bezig om een z.g. hangende V-plotter te bouwen om kingsize tekeningen op papier, muren en evt. ruiten te maken. Hier een voorbeeld van zo'n plotter. Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8171/8057702175_32cbbaeb9c_b.jpg

Veel van de programma's die ik er voor vind werken met z.g. SVG bestanden.

Een probleem waar ik tegenaanloop is dat de tekenobjecten in zo'n bestand vaak niet... op locatie gesorteerd zijn. Hierdoor legt de pen van m'n plotter soms enorme afstanden af tussen 2 objecten, terwijl hij onderweg genoeg objecten passeert die hij ook nog moet tekenen. Uiteindelijk... wordt elk onderdeel wel getekend, maar legt de pen waarschijnlijk 6-7 keer zoveel afstand af als nodig is.
De plotter is daarnaast sowieso al een stuk trager als normale plotters.

Als hardware-man zou ik het niet erg vinden als ik de data, voor afdrukken, een stuk beter kon sorteren. Ik heb ook wel eens wat gelezen over het z.g. "traveling salesman problem", een methode om de weg zo kort mogelijk te houden, maar heb softwarematig te weinig verstand om zoiets zelf te programmeren.

Zijn er wellicht utilities/truukjes die ik zou kunnen gebruiken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:43
Bekend probleem, ik zit er ook wel eens mee. Wat ik dan nog wel eens doe, is kleinere delen groeperen, dan blijft het binnen de perken. En zeker als je daarna de groepen op volgorde zet, gaat het prima.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de tip, dat werkt al een stuk beter !

Ik heb net een gestippelde tekening in groepen verdeelt met Adobe Illustrator (waar ik ook geen held in ben). M'n gesimuleerde plotter staat nu keurig in de aangegeven vlakken te "dansen".

Nu nog een methode vinden om de boel automatisch in kleine groepjes, goed achterelkaar te zetten.
Ik zag net dat SVG eigenlijk een tekst bestand is en vermoed dat ik het evt zelfs met m'n steenkolen-Basic wel klaren kan.

Dank je !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik ben er eigenlijk nooit achter gekomen hoe de bestanden worden opgebouwd. Bij plotter/lasercutting gaan svgs/overige vector formats plots van de ene plek naar de andere. Het groeperen is een zeer welkome tip (onder andere bij lasersnijden ivm stukken in de fik zetten) maar zelfs bij het doorploegen van postscript (bij pdf's) ben ik nooit een echte logische volgorde tegengekomen (in ieder geval niet op basis van welke bezier als eerste geplaatst is)

Als je overige info vind is dat erg welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Het is volgens mij opgebouwd in de volgorde waarin getekend moet worden. Als je verschillende kleuren in de tekening hebt zitten, maakt het uit in welke volgorde je gekleurde lijnen over elkaar heen tekent.
Met alleen een zwarte pen maakt de volgorde niet uit.

Het optimaliseren van de tekentijd is een vak apart. Bij machines die relatief lang over bewegingen doen wordt vaak software bijgeleverd om de bewegingen te optimaliseren om zo de machine zo snel mogelijk te maken.
De afbeelding verdelen in kleinere vlakken is inderdaad al een goed begin.
Als je nog meer wil optimaliseren kan je van elke vorm de start en eindpunt in een lijst zetten en deze sorteren. Als je klaar bent met de ene vorm te tekenen, kijk je in de lijst naar de dichtstbijzijnde vorm om nog te tekenen. Maar dit kan aardig wat (reken)werk kosten om dit goed te laten werken, en misschien is dat uiteindelijk zelfs iets trager dan de afbeelding in kleinere vlakken te verdelen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben sinds een half jaartje vrijwilliger op een Fablab en toevallig heb ik de tekening, waar ik het eerder over had, ook met een lasersnijder op een spiegel gegraveerd. (achterkant in spiegelschrift weg"fikken" en daarna met zwarte verf inkleuren staat best mooi)

De lasercutter hier heeft inderdaad een optie om, bij graveren, een stuk te optimaliseren.
Zonder danst hij maar wat heen en weer, met.. werkt hij regel voor regel af, net als een inktjet-printer.
Als er niets in het midden staat is dat nog niet optimaal, maar in elk geval een stuk beter als nu.

In de tussentijd ook nog een optimaliseer-program voor 1 specifieke v-plotter tegengekomen, helaas geen SVG-output en heeft ook nogal moeite met m'n tekening.

Heb verder een week flink plat gelegen en ben nog niet aan het programmeren geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2015 01:35 ]

Pagina: 1