EFI boot alleen met F12

Pagina: 1
Acties:

• H@rry
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 09:31
Ik heb een Acer Aspire S3-391 met origineel windows 7 (Windows 8 model heeft nieuwere bios). Deze laptop heeft een 500GB hdd en een 20GB SSD. Ik geloof dat het 2 losse schijven zijn maar dat weet ik niet zeker. Nu heeft iemand hier Windows 8 op gezet en een illegale key erop gezet etc. Daardoor is dus de recovery partitie weg. Een originele recovery gaat dus niet meer lukken. Nu wil ik hem netjes in originele staat brengen en heb Windows 7 Home Premium erop gezet. Deze moest ik met USB erop zetten omdat er geen dvd-speler in de laptop zit.

Booten van USB lukte in eerste instantie niet. Ik maak altijd de USB sticks met dd op linux, en dit werkt altijd. Ik heb later een EFI stick gemaakt en toen zag ik de stick met F12 boot menu en kon de installatie voltooien. Nu blijkt dus dat windows een EFI partitie aangemaakt heeft en dat lijkt allemaal netjes te werken, alleen snapt het BIOS nu niet waarvan deze moet booten.

Als ik boot met F12 zie ik netjes de HDD en de EFI Windows disk staan en kan ik booten. Laat ik de laptop zelf opstarten geeft hij "no bootable drive". In het BIOS kan ik geen optie vinden om tussen UEFI/LEGACY te switchen. Ik heb de BIOS geupdate naar de laatste versie, tenminste voor de windows 7 versie van de laptop. De windows 8 BIOS versie kan ik dus niet installeren. De bios is een InsydeH2o

Iemand nog ideëen?

GoT a clue? Specs

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 01:23
Waarschijnlijk heeft je oude Acer laptop gebrekkige of geen EFI ondersteuning en is het alsnog in GPT gepartitioneerd. Wel een beetje jammer dat een BIOS update het niet heeft verholpen aangezien er een Windows 8 model bestaat.

Ik zou dan desbetreffende SDD weer opnieuw laten indelen (en formatteren) in MBR.

Dit kan door in het Windows installatie menu de terminal te openen (Shift+F10 of via het herstel menu) en diskpart te gebruiken. Dan krijg je vanzelf de optie om voor MBR of GPT te kiezen.
Dav1d in "Windows 10 product code"

Kijk dan wel even of je de SSD (ipv de HDD) selecteert, als het echt 2 losse schijven zijn.
diskpart
list disk
select disk 0
clean

[ Voor 18% gewijzigd door Ketho op 30-09-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H@rry
Ik ben nog een tijdje aan het spelen geweest, maar wat ik ook probeer windows wil alleen een GPT disk aanmaken. Nu heb ik alles via een fedora live stick (die overigens wel meteen boot) leeggehaald en geconverteerd naar MBR en een NTFS partitie aangemaakt. Ik start nu de installatie, loop tegen een bug in de installer aan waardoor je bij de knop install now je stick in een andere poort moet doen anders kan hij de installatie bestanden niet vinden, krijg ik opnieuw de formatting tool te zien in de installatie en dan zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://drive.google.com/uc?export=download&id=0B9TrOBdQi5PEZDhYTGVSOUtwZFE

oftewel: windows denkt dat het een EFI systeem is. Maar de BIOS lijkt het daar wel niet mee eens.

Kan het aan de versie van de ISO liggen die ik heb? Ik heb dit nog niet eerder gehad en deze ISO heb ik vaker gebruikt.

GoT a clue? Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-07 22:49

nIghtorius

Poef!

H@rry schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 13:09:
Ik ben nog een tijdje aan het spelen geweest, maar wat ik ook probeer windows wil alleen een GPT disk aanmaken. Nu heb ik alles via een fedora live stick (die overigens wel meteen boot) leeggehaald en geconverteerd naar MBR en een NTFS partitie aangemaakt. Ik start nu de installatie, loop tegen een bug in de installer aan waardoor je bij de knop install now je stick in een andere poort moet doen anders kan hij de installatie bestanden niet vinden, krijg ik opnieuw de formatting tool te zien in de installatie en dan zie ik dit:

[afbeelding]

oftewel: windows denkt dat het een EFI systeem is. Maar de BIOS lijkt het daar wel niet mee eens.

Kan het aan de versie van de ISO liggen die ik heb? Ik heb dit nog niet eerder gehad en deze ISO heb ik vaker gebruikt.
Nee, windows wéét dat het een EFI systeem is (bootpad via UEFI gebeurt, dus het setup is dan ook gestart via de EFI-bootloader op het installatiemedium)

Het probleem is dat je HDD/SSD het MBR indeling heeft. EFI kan niet booten vanaf een MBR ingedeelde schijf. Om windows te installeren moet je je schijf leegmaken..

kan met: (in de setup bij het partitieselectie met SHIFT+F10) LET OP!: ALLE DATA GAAT VERLOREN.
code:
1
2
3
4
5
6
diskpart
list disk --> zoek daarna ID van je schijf (0, 1, 2, etc..)
select disk <id>
clean
exit
exit

klik dan op vernieuwen.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H@rry
Ja dat snap ik, maar als je mijn eerste post lees dan zie je dat de laptop niet met EFI wil booten, alleen via F12. Dus dan moet ik hem straks aan iemand teruggeven met de melding dat hij zijn laptop moet starten met F12, lijkt me niet de bedoeling.

Ik snap gewoon niet dat ACER die functionaliteit eruit sloopt, slaat nergens op. Ik kan ook niet de Windows 8 bios erop zetten zodat EFI booten wel kan. Moedwillig kreupel gemaakt door acer... ongelofelijk.

GoT a clue? Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Ken de bios zelf niet maar staat daar wel de juiste disk geselecteerd? Als ik in mijn systeem M2 kies start hij niet op. Kies ik Windows bootmanager M2 dan start hij netjes op.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H@rry
Wat jij nu bedoel is volgens mij als je dus een EFI BIOS heb. Dan zou er inderdaad een EFI: Windows Bootmanager optie moeten zijn. Die is er simpelweg niet. Dat krijg ik dus alleen te zien via F12. (handmatige boot menu)

GoT a clue? Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Volgens mij kan je kiezen tijdens het boot menu of je een USB stick normaal, of met EFI wilt booten.
Ketho in "Windows 10 product code"

Dan zou Windows geen problemen moeten hebben met de MBR partitie.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lofGJnvm.jpg
Ik start nu de installatie, loop tegen een bug in de installer aan waardoor je bij de knop install now je stick in een andere poort moet doen anders kan hij de installatie bestanden niet vinden, krijg ik opnieuw de formatting tool te zien in de installatie
Dat vind ik wel vaag 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door Ketho op 04-10-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H@rry
Die boot optie heb ik dus ook geprobeerd, maar dan krijg ik dus "No bootable device found" en kom ik niet in de installer.

Ik heb het gevoel dat de BIOS op EFI staat en legacy menu laat zien ofzo.

Ik ga proberen Linux te installeren en kijken wat die doet. Ik heb dit nooit eerder meegemaakt. Wel dat een stick niet wou booten maar dat heb ik nu wel onder de knie dacht ik...

GoT a clue? Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:21

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

...Ik start nu de installatie, loop tegen een bug in de installer aan waardoor je bij de knop install now je stick in een andere poort moet doen anders kan hij de installatie bestanden niet vinden, krijg ik opnieuw de formatting tool te zien in de installatie en dan zie ik dit:
...
Je usb stick steekt in een niet ondersteunde poort, alleen de USB2.0 poorten achteraan worden standaard ondersteund. Ow shiit het is een laptop, dan is het proberen van welke poort hij boot en kan installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 05-10-2015 09:37 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H@rry
Ik heb het met een Fedora Live Workstation 22 geprobeerd, en ik krijg wel degelijk verschil als ik via F12 naar de USB stick boot, of de EFI USB stick. Dus hij lijkt wel beide te kunnen booten. Zal het dan aan de windows ISO liggen?

GoT a clue? Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Hoe heb je de bootable USB gemaakt? Media Creation Tool, Rufus, diskpart, of een andere manier?

Geen idee of het dan wel aan de ISO kan liggen, had je de SHA-1 hash al gecontroleerd voor de zekerheid?

[ Voor 15% gewijzigd door Ketho op 19-10-2015 14:09 ]

Pagina: 1