Eigenwijze 120mm fan op CPU2-header

Pagina: 1
Acties:

• reinholdsnoek
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 14:57
Ik heb laatst een coolingupgrade gedaan aan mijn pc, en dat is allemaal erg geslaagd... op één ding na. Er is nu één fan die altijd op 100% staat te draaien, wat ik ook doe, hij blijft voluit draaien. Dit is best vervelend als je pc gewoon idle draait, en die éne fan draait een stuk sneller dan de rest. Dit brengt herrie en dus irritatie met zich mee.

Het gaat om een MSI Z97 MPOWER MAX AC moederbord, en een Corsair AF120 Blue LED fan. Andere fanheaders heb ik niet meer, zitten allemaal al vol (ja dat zijn best veel fans :P)

Heeft iemand tips of suggesties? Ik hoor het heel graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Blijkbaar is het dus geen PWM fan(4pins)
Kan zijn dat de config van die header moet instellen op DC in de bios. Of je moederbord ondersteund geen regeling via DC. Dan moet je een kabeltje met een weestand gebruiken.

Veel plezier met het lezen van de handleiding van je moederbord

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• reinholdsnoek
Is het dan logisch dat de acties van de fan per header verschillen? Op een Systemfanheader doet die namelijk wel netjes wat ik via de software tegen hem zeg. Het is wel specifiek deze header, want op een andere header doet die fan ook gewoon normaal met de rest mee.

Maar het zou dus kunnen dat ik het in mijn bios kan wijzigen voor deze specifieke header?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Dat is inderdaad mogelijk.
Werkt dat niet, dan is er mogelijk iets mis met de header waardoor die altijd de maximale hoeveelheid aan de fan geeft. Dan zou zoals brid suggereerde, een kabeltje met een weerstand kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinholdsnoek
Thnx guys, Heb het uitgezocht en de Systemfanheaders, hebben dus een andere indeling dan de CPU-fanheaders. Ook al zien ze er exact hetzelfde uit. Een 3-pins fanconnector is dus wel te regelen via een Systemfanheader, maar niet op een CPU-fanheader. Ik had hier niet aan gedacht toen ik deze fan op de CPU2 Fanheader plaatste, maar hartelijk bedankt voor het meedenken!