Mini-pc gezocht als mediacenter

Pagina: 1
Acties:

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik ben dus op zoek naar een mini-pc (bijv Intel NUC) die als mediacenter kan dienen. Eisen:

- Moet XBMC kunnen draaien onder Windows 10
- Moet koel blijven, geen herrie maken (liefst geen geluid)
- Moet razendsnel opstarten
- Liefst met ingebouwde infraroodpoort
- Moet grote MKV's kunnen afspelen, 1080P24, bijv 1:1 bluray rips
- Moet HD audio kunnen bitstreamen

Vooral over dat laatste is weinig te vinden. Ik weet niet of de goedkoopste instap-Celeron al voldoende is om dit voor mekaar te krijgen, of dat ik toch richting een i3 / i5 moet (welke ook weer iets duurder zal zijn, en warmer zal worden).

Momenteel gebruik ik een zelfbouw HTPC op basis van een i3 die zijn werk ook aardig doet, echter kan ik geen HD audio bitstreamen omdat Intel geen Audio-drivers uitbrengt voor deze 1e generatie i3 onder Windows 10.

Groetjes, FaceDown.

• Rene_goris
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-04-2021
Om te voorkomen dat je topic zo meteen op slot gaat zouden wij graag meer informatie willen.
Wat heb je zelf al gevonden?
Wat is je budget?
Zie ook andere topics hoe je dit het beste kunt doen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik lees veel zaken die moeten maar je vergeet te beschrijven hoe het spul wordt aangeleverd. Codecs (!!!) zijn aanzienlijk belangrijker dan de container; MKV kan je hernoemen naar TXT en dan wordt het spul alsnog afgespeeld.

Ik kan niet raden wat je aan spul binnentrekt; vergeet even niet dat H265 ook al aktief wordt gebruikt en dat Atmos de nieuwe(re) standaard is/gaat worden voor HD Audio. Dit vergt volledig andere hardware om te decoden/afspelen zoals een relatief dure GPU en/of aanvullende versterker.

Ook zoiets "razendsnel opstarten". Wie start een HTPC nog op? Ten eerste zijn er voldoende kant & klaar barebones die amper stroom verbruiken en dus altijd aan staan of in een snelle slaapstand gezet kunnen worden. Als jij nu 2 minuten gewend bent om op te starten, is 1 minuut echt ontzettend veel sneller terwijl iemand anders denkt/vindt dat opstarten niet langer dan 3 seconden mag duren.

[ Voor 39% gewijzigd door MAX3400 op 30-09-2015 13:30 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:27:
Ik lees veel zaken die moeten maar je vergeet te beschrijven hoe het spul wordt aangeleverd. Codecs (!!!) zijn aanzienlijk belangrijker dan de container; MKV kan je hernoemen naar TXT en dan wordt het spul alsnog afgespeeld.

Ik kan niet raden wat je aan spul binnentrekt; vergeet even niet dat H265 ook al aktief wordt gebruikt en dat Atmos de nieuwe(re) standaard is/gaat worden voor HD Audio. Dit vergt volledig andere hardware om te decoden/afspelen zoals een relatief dure GPU en/of aanvullende versterker.

Ook zoiets "razendsnel opstarten". Wie start een HTPC nog op? Ten eerste zijn er voldoende kant & klaar barebones die amper stroom verbruiken en dus altijd aan staan of in een snelle slaapstand gezet kunnen worden. Als jij nu 2 minuten gewend bent om op te starten, is 1 minuut echt ontzettend veel sneller terwijl iemand anders denkt/vindt dat opstarten niet langer dan 3 seconden mag duren.
Atmos hoeft niet, DTS-HD is voldoende, h.264 ook. En opstarten mag inderdaad ook resume from standby zijn, dus dat kunnen ze ook allemaal.
Het gaat met name dus om de vraag of een Celeron ook DTS-HD kan bitstreamen, en h264 kan afspelen, of dat ik dus richting de i3 / i5 moet.

Wat ik zelf gevonden heb lijkt me duidelijk: De NUC alleen weet ik dus niet welk type. Dacht dat het overduidelijk was uit de OP.
Budget is niet belangrijk, als het maar goed is (maar wel met de juiste prijs-kwaliteit-verhouding; hoef dus geen i7 met 16GB in).

[ Voor 4% gewijzigd door FaceDown op 30-09-2015 14:22 ]

Groetjes, FaceDown.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar CAA, want enkel product.

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 30-09-2015 16:45 ]