Inventor Workstation

Pagina: 1
Acties:

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-06 12:59
Bij mijn huidige baan (als technisch tekenaar) ben ik toe aan een nieuwe nieuwe pc. Ik begin me steeds vaker te ergeren aan de traagheid van m'n pc, die alweer 3,5 jaar oud is.

Specs huidige pc:
HP Z210 Workstation
Intel Xeon E3-1225 3.1GHz
16 GB werkgegeugen (4x 4GB 1333MHz)
Nvidia Quadro 2000

Het probleem is dat ik niet zomaar durf om de best buy guide te volgen (wat ik normaal gesproken doe wanneer ik een nieuwe pc aanschaf), aangezien het om een workstation gaat die o.a. het CAD programma Inventor 2016 draait.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet Inventor 2016 soepel kunnen draaien, waarbij het assemblies voor z'n kiezen krijgt met 10K+ onderdelen. Af en toe draai ik een FEA (eens in de twee weken gemiddeld), om bijvoorbeeld constructies door te rekenen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag zo'n €2500,- kosten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, huidige pc zal gebruikt gaan worden door een collega.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil in ieder geval een SSD kaart voor het sneller laden van eigenlijk alles. Verder twijfel ik dus over of het echt nodig is om een professionele GPU te nemen. Zo te zien zijn gaming GPU's een stuk sneller voor inventor als ik de benchmarks mag geloven.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet redelijk stil zijn, aangezien ik en collega's er geen last van mogen hebben.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Het systeem hieronder is uitgezocht door onze ict'er uit de VS (Amerikaans bedrijf). Het zijn vergelijkbare specs waarmee m'n Amerikaanse collega's mee werken. Ongetwijfeld zijn hier op- en aanmerkingen over te maken, die ik graag hoor :)

Specs:
Intel Xeon E3-1241 V3 (3.5Ghz)
16GB werkgeheugen (2x 8GB PC3 1600MHz)
Nvidia Quadro K2200 4GB
180 GB SSD
1TB HDD

Nu lijkt me de SSD sowieso wat aan de kleine kant. Op dit moment werk ik nog veel met bestanden die op een server in ons kantoor staat, maar ik wil graag gaan lokaal gaan werken met projecten waar ik aan werk (die elke dag dan weer worden gebackupt op de server).

Daarnaast wil ik het werkgeheugen ook verhogen naar 32GB. Het is wel eens voorgekomen dat ik de limieten van m'n huidige werkgeheugen hebt bereikt met een FEA :).

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik zou toch wel minimaal voor een zescore gaan, anders is de prestatiewinst tov je huidige in mijn ogen niet groot genoeg.
vandaar dat ik met een zescore i7 kom, eventueel zou je zelfs nog voor een 8core i7 /xeon kunnen gaan, afhankelijk van ECC nodig ja of nee. dit heeft namelijk ook invloed op je moederbord en geheugen (en je hebt een Xeon nodig). verder is dit een stille kast, een ruime en snelle SSD (heb je direct veel ruimte) en een stille goede koeler. overklokken zou ik me wel even in verdiepen, met zulke grote files kan het best wel eens wat uitmaken of je op stock of een 0.5 ghz hoger loopt, en zo moeilijk is het niet.
per website lijkt het advies te verschillen, over 't algemeen worden gamingkaarten inderdaad aangeraden ivm veel lagere kosten.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-11 18:27
Alleen FEA en nog wat andere externe modules voor inventor zijn multithreaded voor het modelen zelf gaat het vooral om de single core performance van de processor.
Als je regelmatig FEA's draait is ECC geheugen wel aan te raden je wilt niet twijfelen aan je FEA als die een paar dagen heeft gedraaid. Het nadeel is alleen dat je een Xeon nodig hebt voor ECC geheugen en volgens mij zijn de recente Xeon's niet meer over te klokken.
Videokaart in principe is een gaming videokaart voldoende dit hebben developers bij autodesk zelf ook aangegeven.

Ik zou in deze richting denken

-Snelle Xeon (skylake komt volgens mij binnenkort uit dus zou daarop wachten)
-DDR4 ECC
-Gaming videokaart (een GTX960 zal waarschijnlijk al voldoen)
-180GB ssd (OS + Programma's)
-500GB ssd (projecten)

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11 10:59
Wij zitten op de afdeling met het volgende als nieuwe Catia werkstations;

Dell Precision Tower 5810 a 2590 Dollar

Intel® Xeon® Processor E5-1650 v3 (6C, 3.5GHz, Turbo, HT, 15M, 140W)
16GB (4x4GB) 2133MHz DDR4 RDIMM ECC
NVIDIA® Quadro® K2200 4GB (2 DP, DL-DVI-I) (1 DP to SL-DVI adapter)
250gig ssd

Vergelijkbaar scenario met grote modellen en sterkteberekeningen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit klinkt niet onwijs als een zelfbouw context, zo'n Dell van hierboven ofzo is hier nog best op z'n plek? Dat ze je uberhaupt laten zelfklussen? En gezien dat het een werkomgeving is lijkt me ECC ook niet echt raar.

Voor FEA is de quad channel ram van socket 2011-3 wel leuk maar als je niet overclocked kun je gezien wat je doet veel beter voor een quadcore 1151 xeon gaan met veel mhz. Die zouden ook rond deze tijd uit moeten komen?

Single link qpi link xeons zijn gewoon over te clocken dus ik in jouw situatie zou zelf een 1650 nemen en die op een asrock bord met ecc zetten, en dan wel overclocken. :)

specs

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-12 17:13
Als ik de Bbg even volg een GTX 750 is volgensmij een heel goede kaart voor in een workstation...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ligt er aan voor wat he; maar veel pro applicaties, zoals inventor, zijn niet meteen heul zwaar voor de gpu, meer voor 1 cpu core en het ram. Als je zelf bouwt kun je natuurlijk makkelijk een gtx van 100 euro proberen, en bevalt het niet dat kun je altijd nog te veel betalen voor een quadro. :)

Maar in zo'n pro dell bak heb je vaak niet gek veel keuze. En in zo'n omgeving als geschetst is een volledig gecertificeerde machine ook wel op z'n plek.

specs

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 18:58

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Wat eventueel ook kan is een combinatie van zelfbouw en dan kijken of een lokale pc boer jou on site support kan garanderen. De architect waar ik gewerkt heb deed dit ook. Hij kocht de pcs bij een lokale pcboer en deze leverde ook on-site support. Ikzelf heb er geen gebruik van hoeven te maken. Maar het was wel eens voorgekomen dat een graka het af liet weten. Toen heeft hij na 2 uur een wat ouder model gekregen en twee dagen later het zelfde model. Maar hij kon wel binnen een uurtje of 3 weer gewoon aan het werk. Dus minimale uitval. Maar wel het gebalanceerde van zelfbouw. Overclocken had die shop ook gedaan. Dus eventueel even rond mailen/bellen kijken of dit mogelijk is. (kost wel wat extra maar dan heb je wel goede service.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:21
Welk programma gebruik je voor FEA? Hoeveel cores kun je daarmee gebruiken? Indien je FEA pakket meer dan 4 cores kan gebruiken dan zou dat het enige argument zijn om een 6 core CPU (E5-1650 v3) te kiezen, aangezien je het vrij incidenteel gebruikt lijkt me die Xeon E3-1241 V3 (3.5-3.9 Ghz) een prima keuze. En indien je ECC niet zo belangrijk vindt zou je voor een i7 6700K kunnen gaan.
Professionele GPU lijkt me in geval van Inventor niet nodig. Mogelijk ga je met grote samenstellingen wel merken dat een Quadro K2200k de bottleneck is.
Voor installatie van OS en programmas zul je zo`n 100 gb nodig hebben op je SSD. Dan kun je kiezen hoeveel werkruimte je over wilt hebben. SSD's van 500 gb zijn tegenwoordig niet meer zo duur.

[ Voor 29% gewijzigd door busscherski op 01-10-2015 20:00 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-06 12:59
Splitinfinitive schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:34:
Wat eventueel ook kan is een combinatie van zelfbouw en dan kijken of een lokale pc boer jou on site support kan garanderen. De architect waar ik gewerkt heb deed dit ook. Hij kocht de pcs bij een lokale pcboer en deze leverde ook on-site support. Ikzelf heb er geen gebruik van hoeven te maken. Maar het was wel eens voorgekomen dat een graka het af liet weten. Toen heeft hij na 2 uur een wat ouder model gekregen en twee dagen later het zelfde model. Maar hij kon wel binnen een uurtje of 3 weer gewoon aan het werk. Dus minimale uitval. Maar wel het gebalanceerde van zelfbouw. Overclocken had die shop ook gedaan. Dus eventueel even rond mailen/bellen kijken of dit mogelijk is. (kost wel wat extra maar dan heb je wel goede service.
Misschien was het handig te vermelden, maar dit is ook de bedoeling :P. Op dit moment heb ik nog een gecertificeerde HP workstation, maar de volgende pc zal gebouwd en gesupport worden door een lokale pcboer. Goede tip over de graka die snel was vervangen, hier zullen ook harde afspraken over gemaakt moeten worden.
xer_00 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:20:
Alleen FEA en nog wat andere externe modules voor inventor zijn multithreaded voor het modelen zelf gaat het vooral om de single core performance van de processor.
Als je regelmatig FEA's draait is ECC geheugen wel aan te raden je wilt niet twijfelen aan je FEA als die een paar dagen heeft gedraaid. Het nadeel is alleen dat je een Xeon nodig hebt voor ECC geheugen en volgens mij zijn de recente Xeon's niet meer over te klokken.
Videokaart in principe is een gaming videokaart voldoende dit hebben developers bij autodesk zelf ook aangegeven.

Ik zou in deze richting denken

-Snelle Xeon (skylake komt volgens mij binnenkort uit dus zou daarop wachten)
-DDR4 ECC
-Gaming videokaart (een GTX960 zal waarschijnlijk al voldoen)
-180GB ssd (OS + Programma's)
-500GB ssd (projecten)
Ik zal proberen een quote te vinden van een developer van autodesk op het forum, zodat ik onze ict'er kan overtuigen :). Daarnaast erg fijne tip over de nieuwe aankomende processoren! Zo te zien komen ze in december uit, dat kan ik nog wel even uitzingen.

Verder wil ik iedereen hier erg bedanken voor het meedenken! Zoals ik al eerder zei ben ik niet heel onbekend met pc hardware, maar voor professioneel gebruik is nog wat nieuw voor me :).

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Wat gaat er dan langzaam? Het modellen of het renderen? (of beide)
En zit er momenteel in je pc een SSD?

Ik werk zelf met Autodesk 3Dstudio max. Volgens mij is Inventor net als max DirectX. (uit t hoofd zelf even bevestigen) Dus wil je inderdaad een gaming GPU wanneer je aan het werk bent. Die Quadro zou eventueel voor het renderen beter zijn maar voor de workflow dus juist weer niet.
Verder is inderdaad single core performance voor het werken het beste. Helaas klokken de Xeon cpu een stuk lager dan de I7 modellen als de 4790K of de nieuwe Skylake I7.
Dan nog renderen. Renderd inventor op cpu of gpu? In 3Dsmax heb je de keuze waarbij uiteraard gpu zonder meer de meest interesante is van de twee.
Als je op die skylake optie gaat wachten zoals eerder genoemd misschien alvast een (snelle) SSD aanschaffen die je dan meeneemt naar je nieuwe build.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:04

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb zelf ook eens workstations laten bouwen puur voor inventor.
Werken in inventor is inderdaad voornamelijk single core performance. als je 1x in de 2 weken FEA doet zou ik ook niet voor een Xeon gaan. Ik heb zelf ook gewerkt met assemblies van richting de 10K Parts en dan moet je zo lang wachten voor elke bewerking dat elke 0,1ghz scheelt.

Videokaart werkt gewoon op directx dus een quadro of firepro is niet nodig. Ik heb het zelf een keer vergeleken met een quadro of geforce en er is eigenlijk geen verschil. Videokaart wil je bij grote assemblies wel 2gb videogeheugen of meer hebben. Volgens benchmarks doen de amd kaarten het redelijk goed in inventor.

Werk je met vault trouwens?

Ik zou het volgende pakken
Intel 6700K
AMD R9 390
Moederbord met M2 slot
Samsung 950 Pro M2 256gb (heel veel kleine bestanden doet deze ssd erg goed)
32gb geheugen (Ik heb zelf bij grote assy's nog wel eens de 16gb vol gekregen en dan crasht het gewoon)

Verder kun je dan een kast naar keuze pakken (mitx build kan prima) en ongeveer 550w hoge kwaliteit voeding.

Ik heb even wat samengesteld, Gegaan voor een asus sabertooth vanwege de betrouwbaarheid, moederborden zijn de componenten die eigenlijk het vaakst kapot gaan tegenwoordig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 379,80€ 379,80
1Asus Sabertooth Z170 MARK 1€ 251,25€ 251,25
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 354,-€ 354,-
1NZXT S340 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
2Kingston HyperX Savage HX426C13SBK2/16€ 139,25€ 278,50
1Seasonic G-series 550 watt€ 76,-€ 76,-
1Samsung 950 Pro 256GB€ 174,49€ 174,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.614,94

[ Voor 58% gewijzigd door Nutral op 01-10-2015 15:05 ]

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Dank aan de bevestiging van DirectX. Ook al wist ik dat ergens wel.

In Autodesk 3Ds max ben je verplicht tot Nvidia (cuda) wil je optimaal (GPU) gaan renderen. Aangezien je veel ervaring hebt met het bouwen van Inventor specifieke builds, misschien nog handig voor ts om uit te sluiten dat dit voor Inventor niet geld.

Ook voor 3Ds max geld dat met grote scenes je de 16GB ram echt wel vol krijgt. Vooral wanneer je veel met Xref werkt (verwijzingen naar andere scenes). Max crasht dan overigens niet maar het is alles behalve soepel te noemen. Groot voordeel van Skylake is dat de limiet van 32GB ram naar 64GB is gegaan. Momenteel nog niet nodig maar voor een evt upgrade in de toekomst kan het dan nog.
Ook de komst van de snelle SSD's maakt veel goed qua laadprocedures en bewerkingen.

Bovenstaande build is een prima uitgangspunt!
Voor een redelijk stil systeem zou je een PCGH versie van de mugen 4 kunnen overwegen. Koelt maar heeeel weinig minder maar wel een flinke stap stiller (2 fans ipv1) Ook is skylake koeler dan haswell!
Kast zonder raam is stiller. Bovendien is het een werkstation en waarschijnlijk zonder fancy gaming led troep e.d.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

Pagina: 1