Internet infrastructuur Duitsland

Pagina: 1
Acties:

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Geachte medeTweakers,

Voor mijn afstuderen ben ik onderzoek aan het doen voor een bedrijf die haar diensten in Duitsland wil aanbeiden. Om deze diensten aan te kunnen bieden is de beschikbaarheid van internet en een pre.

Door artikelen zoals: http://fd.nl/economie-pol...euzelen-met-snel-internet 15-juli-2015 heb ik de indruk dat het in Duitsland slecht geregeld is. Helaas kan ik niet veel informatie vinden over de infrastructuur op gebied van internet. Dit komt eventueel mede doordat Duits niet mijn sterkste kan is.

Door de omvang van Duitsland en doordat de deelstaten enorm van elkaar kunnen verschillen heb ik in mijn onderzoek mijn pijlen gericht op de deelstaten Nedersaksen, Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts.

In het kort wat ik wil weten:
De beschikbaarheid (aanwezigheid/providers/snelheid) en stabiliteit van internet
Eventuele valkuilen waar ik rekening mee moet houden.
Zijn de (genoemde) deelstaten vergelijkbaar met de buitengebieden van Nederland waar maar een klein deel fatsoenlijk internet heeft en de rest geluk heeft als er al een 4mbit dsl lijn aanwezig is?

https://www.internetanbieter.info/ is al een bron van informatie. Met onder andere de aanbieders.
Daarnaast heb ik gezocht op onder andere (een combinatie van) de termen via Bing en Google:
Internet | Duitsland | Provider | Infrastructuur | ISP | Business Internet | Deutschland | Zusammenfassung

Wegwijs worden in Nederland is imo al een opgave, daarom graag jullie hulp.

Heeft iemand kennis van zaken en/of kan iemand mij op weg helpen hier meer inzicht in te krijgen?

Alvast bedankt,

RadioKies

Curse your sudden but inevitable betrayal!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet om het een of het ander, maar dit lijkt me geen denderende combo:
Voor mijn afstuderen ben ik onderzoek aan het doen voor een bedrijf die haar diensten in Duitsland wil aanbeiden.

[...]

Dit komt eventueel mede doordat Duits niet mijn sterkste kan is.
Duitsland is een erg prettig land om zaken in te doen - in het Duits. In vergelijking met pakweg NL kom je veel minder ver met Engels of andere talen zoals. Je gaat waarschijnlijk tegen meer uitdagingen aanlopen dan alleen uitzoeken hoe het met ISP's zit :o

Als ik zo zie dat je nota bene met NL-talige termen (niet eens EN-talig) bezig bent zou ik vooral daarop focussen - het lijkt me vooral verstandig om eerst je Duits op te poetsen. Weekje daar zitten temidden van de Duitsers doet al wonderen. Komt bij dat je dan op locatie vragen kunt stellen over (zakelijke) internetverbindingen.

En ja, ik zeg dit als iemand die met 4 gemiddeld Duits liet vallen in de 4e klas, maar later in de studie 19e eeuwse Duitse boeken moest lezen. Daar zat maar een ding op: leren. En hard. Heb ik op gegeven moment zelfs tijdje DE vriendin aan overgehouden :D

Oslik blyat! Oslik!

Anoniem: 176232

Beste TS,
Ik woon in Duitsland (Niedersachsen), ik ben programmeur en ik had al internet toen SBS6 nog opgericht moest worden (grapje). Ik woon ook nog eens in het buitengebied, buiten de omliggende dorpen.
Er is 1 ding waarmee je rekening moet houden in DL: privacy. In NLD heeft bijna iedereen een vast IP-adres, heel handig, maar enorm privacy-gevoelig. In DL wijzigt je IP-adres dagelijks, erg onhandig, maar wel goed voor je privacy. In NLD is ThePirateBay gewoon bij wet verboden (belachelijk), in DL niet.
Dan moet je begrijpen dat als je in NLD een andere provider neemt het een kwestie is van modempje aansluiten en draaien, maar in DL gaat alles via PPP0E, erg lastig in te stellen. Daarbij hoef je je modem vanuit Nederland niet mee te nemen, want de ADSL in DL gaat op een andere frekwentie.
Kortom, DL gaat compleet anders om met het internet dan wat je gewend bent in NLD. Ik woon in een buitengebied, ook gewoon buiten de gemeente en ver weg van de dichst-bijzijnde centrale. Ik heb dus 3Mbps down en 384kbps up. Dat is vastgelegd in contract. Dat is dus duits. Tot 20 Mbps zoals ze in NLD aanbieden is onvoldoende. Ik betaal voor 16 Mbps, maar contractueel is vastgelegd dat ik 'om technische beperkingen' maar 3 Mbps krijg. Daarvoor heb ik moeten tekenen. Normaal gesproken lopen contracten in DL voor 3 jaar, dus je zit er 3 jaar aan vast als je tekent.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, voor verdere vragen laat maar een PB achter.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraag eens aan Jolke die woont daar ook :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• RadioKies
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Jaap, bedankt voor de 5 seconden. Erg nuttige links.

Dat Duits een obstakel is weet ik, ben ook druk bezig daar wat aan te doen. Het lezen gaat wel, het schrijven/spreken niet. De meeste bedrijven die ik spreken krijg zijn internationaal en kom ik met Engels uit de voeten. Bij het onderdeel internet kreeg ik echter wel een *slik* momentje, omdat dit veel tijd zou kunnen kosten terwijl het maar een klein onderdeel is. Vandaar de vraag hier.

Ik zelf had uiteraard eerst ook mijn twijfels of de Duitse taal een probleem zal zijn en of ik niet beter door kon gaan met zoeken. Echter in overleg met de afstudeercoördinator en rondvraag bij wat organisaties en betrokkenen was ik overtuigd dat het moet kunnen. Uiteraard ook wat Engelse zoektermen gebruikt, het is ook een greep van gebruikte termen.

Ik hou van uitdagingen en daarom ook voor deze afstudeeropdracht gekozen omdat het weer wat anders is en leerzaam zal zijn/is, zoals dit moment :) Vooral het verschil tussen Nederland en een land dat ernaast ligt is imo iets wat mijn interesse wekt. Het is dat ik een NDA heb moeten tekenen, anders zou ik ook mijn rapport openbaar maken.

Oprecht bedankt voor de zorgen.

czar2020,
Bedankt! Vooral dat een IP niet vast zit is belangrijk ivm het systeem waar ze hier mee werken IP gebonden is. Daar zal dan wat op gevonden moeten worden.

RadioKies schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:20:Czar2020,
Bedankt! Vooral dat een IP niet vast zit is belangrijk ivm het systeem waar ze hier mee werken IP gebonden is. Daar zal dan wat op gevonden moeten worden.
Hoezo? Dat je in NLD iemand al kunt koppelen aan een IP-adres is ergerlijk. IP-adres weten is ongeveer gelijk aan de persoon kennen. Dat is in DL natuurlijk veel beter afgezekerd. Ik ben wel voor handig, maar privacy staat gewoon hoger in het lijstje. En zolang wij een MP hebben gehad die dacht dat je met een muis op het beeldscherm moest tikken (Kok) heb ik bar weinig vertrouwen in de politieke sukkels in NLD.
Simpel gezegd: duitsers zijn 10x slimmer dan de gemiddelde NLD-er. In DL kom je de NLD-se waanzin dan ook niet tegen. Nederland is veel dommer en eigengereider dan ze zelf denkt. En dat meen ik.

• RadioKies
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Voor de burger wel, maar voor het bedrijf is het een stukje extra beveiliging dat je niet overal vandaan kan inloggen of bij de servers kan. Voor de gebruikers wel lastig, vooral als je eens van huis af werkt. Ik weet niet hoe het bij fiber.nl zit (waar ik nu bij zit), maar toen ik nog UPC had en de modem er even uit lag had ik alweer een ander IP en kon ik weer een aanvraag doen voor het wijzigen van mijn geregistreerde IP.

Ah, dat verklaard wel het een en ander.. Jolke is een Duitsert :+

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:58
Duitsland is een vervelend land qua internet. Er is wetgeving in Duitsland die er voor zorgt dat 4G in afgelegen gebieden beschikbaar moet zijn. Dit zie je terug in de kleine vlekjes op de dekkingskaarten van de mobiele providers en verklaart ook waarom je op de meest idiote plaatsen ineens 4G tegen komt waar nog nooit eerder een 2G zendmast heeft gestaan.

Een Nederlands modem kan prima werken in Duitsland (bijvoorbeeld de Fritzbox werkt prima zowel hier als daar). Duitsers werken op oude lijnen nog met strak ingestelde profielen. Het buitengebied is enorm want de onderlinge afstanden zijn veel groter, veel mensen zijn dus gebonden aan 1-2Mbit ADSL en kunnen niet sneller. Ook de mobiele dekking is niet te vergelijken in Nederland waar je zo goed als overal waar in de omgeving iets van een weg te vinden is ook 2G en 4G te vinden is. In Duitsland mag je soms al blij zijn als je überhaupt 2G-dekking hebt.

Veel Duitsers maken dan ook gebruik van satelliet internet via bijvoorbeeld SkyDSL. In de grotere steden is overigens voldoende VDSL/fiber/Docsis te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door RadioAir op 30-09-2015 15:27 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RadioKies schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:20:
[...]

Ik zelf had uiteraard eerst ook mijn twijfels of de Duitse taal een probleem zal zijn en of ik niet beter door kon gaan met zoeken. Echter in overleg met de afstudeercoördinator en rondvraag bij wat organisaties en betrokkenen was ik overtuigd dat het moet kunnen. Uiteraard ook wat Engelse zoektermen gebruikt, het is ook een greep van gebruikte termen.
OK. Het leek alsof je al moeite had met zoeken in EN, wat het helemaal kansloos zou maken. Een derde taal functioneel leren gebruiken is aanzienllijk makkelijker dan een tweede.
Ik hou van uitdagingen en daarom ook voor deze afstudeeropdracht gekozen omdat het weer wat anders is en leerzaam zal zijn/is, zoals dit moment :) Vooral het verschil tussen Nederland en een land dat ernaast ligt is imo iets wat mijn interesse wekt.
Erg leerzaam idd. Je had overigens wat dat betreft ook BE kunnen nemen. Voor de helft geen taalprobleem nouja, tenzij je in Westvlaanderen terechtkwam, maar in sommige opzichten grotere culturele verschillen dan tov EN of DE. Zo'n dom streepje op de kaart stelt enerzijds niets voor, maar als mensen gaan geloven in zo'n streepje en zich ernaar gaan gedragen kan werkelijk alles in het leven anders zijn aan de andere kant ervan.
Dat gaat idd bij consumentenlijnen niet werken. Als het gaat om zakelijke verbindingen is vast IP ook geen sinecure maar wel tegen meerprijs leverbaar. Uiteindelijk wordt het gewoon een kostenafweging. Klinkt trouwens als use case voor VPN's - gebruik ik ook altijd als ik in DE dingen wil doen die daar lastiger gaan om welke reden dan ook.

Oslik blyat! Oslik!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12-2024

Twisted

Mogli <3

Neem het bedrijf Deutsche Glasfaser mee in je onderzoek. Dit is een dochtermatschappij van Reggefiber en rolt nu in NRW in buitengebieden glasvezel uit.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Het niet hebben van een vast IP-adres is natuurlijk geen probleem voor particulieren, je hebt nog zoiets als DynDNS. Feitelijk heb je in NLD ook geen garantie op een vast IP-adres, maar het lijkt vast omdat je IP-adres wordt uitgegeven op basis van de IP-pool.
Bedenk dat in DL het buitengebied veel meer mensen betreft dan in NLD en bedenk dat bijv. kabel wel bestaat, maar dan met name in steden. DL is niet heel anders dan NLD, maar de afstanden zijn groter. Wat verschilt is de vrijheid en privacy van burgers.
Nederland heeft voor burgers de snelste verbindingen gemiddeld, maar ze hebben helaas ook Marktplaats. De handel online is in DL veel groter dan in NLD, durf ik wel te zeggen. Het betaal-systeem is Pay-Pal, al is Sofort (groter dan i-Deal) ook al aan het uitbreiden.
Ik begrijp, sinds ik in DL woon, wel waarom online handel zo goed gaat in de VS. Ik zou niet weten waar ik in DL bepaalde zaken moet kopen in het buitengebied. Ik ken de omliggende dorpen en steden best goed, maar waar haal ik een elko van 2200 uF? Je moet er vaak 20 km voor rijden en dat weegt niet op tegen de verzendkosten die lager liggen dan in NLD.

Om terug te komen op je initiële vraag TS: in DL is online handel enorm, veel groter dan in NLD. Vrijwel alles gaat via e-bay en Amazon. Er zijn andere spelers die aan de deur kloppen en er is een zekere weerstand tegen e-bay en amazon. Betalen gaat vrijwel alleen via Pay-Pal en via Sofort. Een eigen webshop hebben kan handig zijn om de kosten van e-bay/amazon/paypal te ontlopen, maar de kosten overstijgen meestal de baten. De ouderwetse garage-verkopen bestaan ook vrijwel niet meer, ook alle particulieren verkopen via e-bay (bieden vanaf 1 euro!), en dat werkt. Duitsers overschatten hun spullen niet in waarde en laten het grotendeels aan de markt over om te bepalen wat het echt waard is. Ik noem het nog steeds een verademing dat er niet zoiets bestaat als marktplaats.de

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 176232 op 30-09-2015 19:31 ]

• RadioKies
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Ik had, als ik kijk naar de taal, liever zelf ook Belgie onderzocht, maar het bedrijf wil specifiek naar Duitsland kijken.

Van wat ik tot nu toe gevonden heb over Duitsland zal ik mij gaan richten op de NRW. De NRW is het meest vergelijkbaar met Nederland op gebied van inwoners, markt, cultureel, gevestigde bedrijven, technologie en wetgeving. Hesse, Frankfurt buiten beschouwing gelaten op sommige punten.

Het is voornamelijk B2B waar ik mee te maken heb. Het vanuit huis in moeten kunnen loggen is eigenlijk alleen voor beheerders van locaties zodat ze niet op locatie hoeven te zijn (bijv. buiten werktijden om). Alleen al een agenda in kunnen kijken die webbased is heb je een IP voor nodig die geregistreerd staat bij de server (naast een geldig certificaat). Naar mijn mening is het wat te overdreven beveiligd op die manier. Aan de andere kant staan er bijvoorbeeld in de agenda wel weer privacy gevoelige informatie van mensen zoals NAW, telefoon, persoonsnummer e.d. Heb soms net het gevoel alsof ik bij een kernreactor werk als je naar de eisen kijkt die ze stellen en de reglementen :+

ps, e-bay is idd een heldensite voor als je wat uit Duitsland wilt/moet hebben. Marktplaats zie ik een beetje zoals een lokale markt in Turkije of een Tunesië. You my friend, special price for you. Just 300% markup and 100% real Skye leather as pictured.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-05 01:34
Anoniem: 176232 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:15:
Ik woon in een buitengebied, ook gewoon buiten de gemeente en ver weg van de dichst-bijzijnde centrale. Ik heb dus 3Mbps down en 384kbps up.
Nu werkt Telekom wel aan het plaatsen van DSL apparatuur in de wijkkasten. In NRW zie je dat je dan in het buitengebied van 768Kbps down naar 50Mbps. Voor een kaartje kijk op https://www.telekom.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/EKI-PK-Site/de_DE/-/EUR/ViewCategoryTheme-Start?ServiceboxCatID=netzausbau&KeywordPath=zuhause%2Finfo-box%2Fberatung%2Fnetzausbau

Verder heb ik ook bij kennissen gezien een Vodafone via LTE voor thuis oplossing. Je krijgt dan een 4G router met een buitenantenne waardoor je toch een redelijk goede snelheid krijgt. Echter wel met datalimiet: na enkele GB's ga je terug naar enkele honderden Kbps. Ondertussen zie ik dat de limieten wel verhoogd zijn naar 10 tot 30 GB per maand: https://zuhauseplus.vodafone.de/internet-telefon/lte/zuhause-l.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Anoniem: 176232 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:15:
Er is 1 ding waarmee je rekening moet houden in DL: privacy. In NLD heeft bijna iedereen een vast IP-adres, heel handig, maar enorm privacy-gevoelig. In DL wijzigt je IP-adres dagelijks, erg onhandig, maar wel goed voor je privacy. In NLD is ThePirateBay gewoon bij wet verboden (belachelijk), in DL niet.
Upload via Bittorent - EUR 815 boete (Duitsland)

Meer privacy?! Dit voorbeeld kennen we in Nederland gelukkig niet/nauwelijks, dat je brieven krijgt omdat er iets op jouw IP-adres gebeurd is (wat door van alles kan komen natuurlijk). En TPB werkt gewoon in NL, ook de niet-werkende blokkade is opgeheven.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-04 21:44
Bij o.a. o2 zijn er tegenwoordig weer data limieten.
Waar het "vroeger" faire use was, is het nu een vast limiet. https://dsl.o2online.de/p.../produkte/dsl-home/dsl-m/

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jurry schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 00:06:
[...]
In NRW zie je dat je dan in het buitengebied van 768Kbps down naar 50Mbps.
Van 768kbps down naar 50Mbps?
Even een geestelijke inzinking?

In Duitsland geldt voor verbindingen hetzelfde als in NLD, maar wel strenger op gebied van privacy, en er zijn minder snelle aansluitingen (vooral kabel). Aangezien er meer buitengebieden zijn liggen meer huizen ver van een centrale af waardoor de ADSL-verbindingen trager zijn. In veel grote steden ligt kabel, dus dan kun je snel internet krijgen. De meeste ADSL-centrales staan dicht bij of in de steden, dus dan is snel ADSL mogelijk. In Nederland adverteren ze met TOT 20 Mbps, in Duitsland adverteren ze met TOT 16 Mbps via ADSL. Dat is dan natuurlijk gewoon de download-snelheid, het is immers Adsl, dus A-synchroon (upload is veel trager dan download, itt SDSL).
Wat ze in Duitsland beter doen is in contract je werkelijke snelheid zetten. Dus als je reageert op een advertentie van 16 Mbps voor 30 euro per maand, dan gaan ze het voor jouw adres echt testen en dan krijg je een contract (voor 3 jaar overigens) waarin staat dat die 16 Mbps om technische redenen is teruggebracht naar bijv. 3 Mbps, maar dat kan ook 6 Mbps zijn als je dichter bij de centrale zit. Je krijgt wat overeengekomen is, niet wat de reclame schreeuwde. Nederlandse aanbieders van ADSL liegen dus gewoon als ze zeggen niet te weten wat de werkelijke snelheid zal zijn. Dat is simpel te meten en te garanderen, nou ja simpel, het is technisch realistisch.

Toch zijn er vele valkuilen in Duitsland, rommel-aanbieders zogezegd. Die heb je in NLD ook. Die beloven gouden bergen en dan blijf je problemen houden. Geen verbinding, moeilijke helpdesk, vage beloftes etc. In Duitsland kun je beter iets meer betalen aan de Telecom, net zoals de KPN in NLD, dan rond shoppen voor iets goedkopers. Het is dan wel goedkoper, maar de kans dat je een klote-verbinding hebt, of helemaal geen verbinding, is vele malen hoger dan in NLD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-05 01:34
Anoniem: 176232 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 18:46:
[...]
In Duitsland kun je beter iets meer betalen aan de Telecom, net zoals de KPN in NLD, dan rond shoppen voor iets goedkopers.
Helemaal met dit advies eens! Ondanks dat Telekom ook niet perfect is en behoorlijk bureaucratisch kan zijn als er bijvoorbeeld iets misgaat bij een migratie, zijn de verbindingen over het algemeen erg stabiel. In het voorbeeld dat ik gaf van een ADSL verbinding met een downstream snelheid van 768 Kbps (;)), was de verbinding wel stabiel. Dit ondanks het verhoogde risico op verstoringen omdat de meeste kabels voor telefonie buiten de dorpskernen nog grotendeels bovengronds via palen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gelukkig had ik een duitse collega die ook redelijk technisch was. Die waarschuwde me voordat ik naar DL verhuisde. Zijn vriendin, die nog in Duitsland woonde, had al maanden problemen met de verbinding van een goedkopere aanbieder. alsook zijn ouders. Het probleem zit 'm deels ook in het feit dat je vaak voor 3 jaar aan een overeenkomst vast zit en snel weer overstappen ook niet tot de mogelijkheden behoort.
Ik heb begrepen dat ik inmiddels 6 Mbps kan krijgen i.p.v. 3 Mbps, maar die is dan niet gegarandeerd en wordt aangeboden op basis van de snelst mogelijke verbinding voor zover de drukte het toelaat. Dat durf ik wel aan, het blijft dezelfde aanbieder (Telecom) en ik weet dat er geen heavy users van internet bij mij in de buurt zitten. Mijn upload, gegarandeerd op 384 kbps, is wel erg traag. Ik moest laatst 1,3GB uploaden :-( Met 3 Mbps down valt prima te leven.
Pagina: 1