Ja, "App Store" is het naampje dat bedrijven als Apple en Google (en tegenwoordig ook Microsoft) aan het veel oudere idee van package management gehangen hebben.
Apt is een voorbeeld van een programma waarmee je software uit zo'n repository kunt installeren.
Technisch gezien is apt een front-end voor dpkg, die het daadwerkelijke package management uitvoert, maargoed
Fish schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 18:43:
[...]
Ja dat koomt dan toch wel op hetzelfde neer "vertrouwen" en geen garanties
als ik dus een niet debian repository toevog omdat hij niet in de debian repository zit dan zit ik toch in het zelfde schuitje als random windows software.
(kan serieus zijn dat ik het niet begrijp)
Je voegt geen repositories toe. Alhoewel, het kan wel, maar dat is niet waar ik op doel.
Debian is een voorbeeld van een Linux-distributie. Dat je Debian als project vertrouwt is wel een gegeven lijkt me, want je hebt immers het besturingssysteem zelf al geïnstalleerd...
Debian heeft een repository die momenteel meer dan 50k packages bevat. Er is dus een grote kans dat het programma dat jij zoekt, in de repository aanwezig is. Aangezien het in de repository zit, kun je er vanuit gaan dat het betrouwbaar is. En ja, dat zijn wel "garanties" want die packages zijn gesigned door Debian. Ik geloof niet dat er ooit malware in de Debian repositories aangetroffen is of iets dergelijks.
Andere voordelen van package management is dat het dependencies oplost (als programma X library Y nodig heeft, wordt dat automatisch geïnstalleerd), dat alles automatisch centraal geüpdatet kan worden en dat niet elk programma z'n eigen installer nodig heeft.
Zoals ik al zei is het wel mogelijk om repositories van derden toe te voegen, maar dat is over het algemeen niet nodig omdat vrijwel alle software die je nodig hebt in de Debian repository zit.
Nu heb ik even Debian gebruikt als voorbeeld, maar dit gaat uiteraard ook op voor andere distributies. Arch Linux is een ander voorbeeld van een distributie die zijn package management goed op orde heeft. De main Arch repository bevat meer dan 10k packages, en de AUR (die door de community beheerd wordt) gooit er daar nog eens meer dan 25k bovenop.
Ubuntu gebruikt hetzelfde package management als Debian (dpkg), maar heeft hun eigen repository. Hetzelfde geldt voor Mint.
[
Voor 67% gewijzigd door
Compizfox op 03-10-2015 19:19
]