Kabelkatrol (retractable)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webber
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11-2024
Dag medetweakers,

Inleiding
Voor een nieuw projectje dat mij weer enkele weken van de straat moet houden ben ik opzoek naar ideeën. Het plan is om een RaspberryPi systeem met RetroPi er op in een "flight case" te bouwen.

Om een beeld te geven, de binnenmaten zijn; lengte: 255mm, breedte: 310mm, hoogte 85mm, met hier een plaatje van een (lees: snel in elkaar geflanst) opzetje voor de layout en hoe de koffer er uit ziet.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/1zd6qu9.png

ter hoogte van 47 millimeter komt de bovenkant van een schuimlaag waarin de speakers passen en waarin uitsparing worden gemaakt voor de controllers en eventueel andere onderdelen.

Mijn vraag:
Bij het bestellen van onderdelen kwam ik op het idee om zowel de stroomkabel als de controllers retractable te maken. Denk aan een rolmaat die vanzelf weer inrolt.

Aan een veer voor zoiets valt nog vrij gemakkelijk te komen maar ik kom met twee uitdagingen.
Namelijk het draaiende punt, waar ook nog signaal in doorgegeven moet worden en een klik, zodat er niet constant druk staat op de kabel tijdens het spelen.

Vooral voor de controllers lijkt me dit een lastig verhaal, maar ik ben vastberaden om er toch een soort van wow factor aan te geven. Vandaag mijn vraag naar jullie input!

Ideeën die ik tot dusver heb gehad.

- Een stofzuigerkatrol (voorbeeld) (de stroomkabel die zich oprolt door met je voet op de knop te gaan staan):
Dit kan werken voor de stroomvoorziening, alleen zijn deze vaak groot. en zover ik heb gezocht gaat het ook wat werk kosten om de aansluiting netjes en veilig af te werken.

- De standaard usb retractable kabeltjes (voorbeeld)
Deze zijn er in alle kleuren en maten, echter werken al deze die ik gevonden heb van twee kanten. En ik wil nou juist zo graag dat ding in de koffer mounten.

- Rolgordijn mechanisme (hiervan heb ik nog geen goed voorbeeld kunnen vinden)
Sommige rolgordijnen hebben een veringsmechanisme waardoor ze vanzelf weer omhoog gaan als je ze net iets naar beneden trekt en dan los laat. Dit is in principe precies wat ik wil, echter komt het probleem weer spelen dat de data ook nog door het draaiende deel moet worden verkregen.

Ik ben erg benieuwd of iemand al eens iets soortgelijks heeft gedaan en hoe jullie dit aan zouden pakken, met name het katrol verhaal van de controllers. Alle input is welkom. :)

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik had laatst een soortgelijk probleem voor het doorvoeren van stroom/signalen door een as.
Mij werden hier sleepringen aangeraden.

Ik heb er een paar van ebay gehaald:
http://www.ebay.com/sch/i...0&_nkw=slip+ring&_sacat=0

Er zijn twee types: SR en ZSR met verschillende uitvoeringen van aantal contacten en diameters, ik heb ze open gehad, en volgens mij was alleen een busje om het draaiende deel verschillend (metaal/plastic).

Alleen het aangegeven amperage vind ik dubieus.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
En een soort katrol systeem? Onder een dubbele bodem een paar katrollen met veren monteren die uitrekken als je de kabel uit de koffer trekt. Dan een soort trek ontlasting maken die de kabel vasthoudt als deze is uitgetrokken. Vervolgens maak je de trek ontlasting los en trekt de kabel zich tetug door de spanning van de veren.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:54
Gefeliciteerd met je verjaardag ;) *O* d:)b

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 20:19
Leuk idee maar als je gaat kijken naar profesionele installaties (Bijvoorbeeld een broadcast wagen) die hebben dus normale kabelhaspels met een losse connector aan de zijkant. Als een soort verlengkabel.

Als je deze op- of afrolt maak je de kant aan de binnenkant los en doe je je ding. En als je klaar bent verbind je de kabel weer. Sleepcontacten zie je nooit in dit soort toepassingen.

In dit plaatje zie je een installatie zoals in een typische OBV. Kabelhaspels met een kleine kabel aan de zijkant die je op de haspel vast maakt zodat deze niet in de knoop gaat tijdens het uitrollen. Als je klaar bent patch je die kabel zodat je deze kan gebruiken.
http://elviapro.tv/Files/testImg/ace05_03_upraveno.jpg

En als ik nog een tip mag geven, als je je externe connectors mooi weg wilt werken; gebruik connectors van Neutrik. Deze zijn te koop bij o.a. Bax-shop.nl (hdmi, vga, ethernet, powercon) Voor powercon zal je nog wel zelf een kabel moeten maken :)

[ Voor 14% gewijzigd door Hennie-M op 30-09-2015 10:13 ]

Anoniem: 187449

ik kan je deze shop aanbevelen 8)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ga binnenkort ook zoiets maken, met een TFT scherm in het deksel ingebouwd. Omdat ik zo weinig mogelijk met 230V wil doen maak ik een Neutrik Powercon aan de zijkant. Deze kan dan met een kabel in het stopcontact.

De USB-adapter bouw ik intern in met een 1-voudig stopcontact. De Raspberry Pi komt op de zijkant te liggen waar geen connectors in komen, in een behuizing. Dit zorgt er voor dat er ruimte overblijft voor een klein USB-toetsenbord, muis en kabels.

Het TFT scherm wil ik vastzetten met een paar boutjes aan het deksel, kwestie van een paar kunststof of metalen platen er tussen zodat het materiaal van de koffer niet gaat scheuren.

Mooi ding voor mij om te gebruiken als uitleenobject voor leerlingen die daar in geïnteresseerd zijn.

• Webber
Anthor schreef op woensdag 30 september 2015 @ 01:07:
Ik had laatst een soortgelijk probleem voor het doorvoeren van stroom/signalen door een as.
Mij werden hier sleepringen aangeraden.

Ik heb er een paar van ebay gehaald:
http://www.ebay.com/sch/i...0&_nkw=slip+ring&_sacat=0

Er zijn twee types: SR en ZSR met verschillende uitvoeringen van aantal contacten en diameters, ik heb ze open gehad, en volgens mij was alleen een busje om het draaiende deel verschillend (metaal/plastic).

Alleen het aangegeven amperage vind ik dubieus.
Kijk! dat is precies wat ik zoek inderdaad. Als ik aan zo'n sleep ring cilinder nou een soort veer kan bevestigen waardoor de kabel automatisch oprolt ben ik klaar!
Hier heb ik helaas niet echt iets bruikbaars kunnen vinden, maar toch bedankt!
Hennie-M schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:11:
Leuk idee maar als je gaat kijken naar profesionele installaties (Bijvoorbeeld een broadcast wagen) die hebben dus normale kabelhaspels met een losse connector aan de zijkant. Als een soort verlengkabel.

Als je deze op- of afrolt maak je de kant aan de binnenkant los en doe je je ding. En als je klaar bent verbind je de kabel weer. Sleepcontacten zie je nooit in dit soort toepassingen.

In dit plaatje zie je een installatie zoals in een typische OBV. Kabelhaspels met een kleine kabel aan de zijkant die je op de haspel vast maakt zodat deze niet in de knoop gaat tijdens het uitrollen. Als je klaar bent patch je die kabel zodat je deze kan gebruiken.
http://elviapro.tv/Files/testImg/ace05_03_upraveno.jpg

En als ik nog een tip mag geven, als je je externe connectors mooi weg wilt werken; gebruik connectors van Neutrik. Deze zijn te koop bij o.a. Bax-shop.nl (hdmi, vga, ethernet, powercon) Voor powercon zal je nog wel zelf een kabel moeten maken :)
Goed om inderdaad naar professionele installaties te kijken maar mij gaat het hierbij niet per se om wat het makkelijkst is of wat het minst kost. Mij lijkt het nou juist zo gaaf als je de controllers op kan rollen en dan zonder de extra stap van het opnieuw inpluggen :)

Connectors van Neutrik, ik heb er even tussen gekeken en dat ziet er inderdaad strak uit! Goeie tip! heel erg bedankt daarvoor.
sypie schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:30:
Ik ga binnenkort ook zoiets maken, met een TFT scherm in het deksel ingebouwd. Omdat ik zo weinig mogelijk met 230V wil doen maak ik een Neutrik Powercon aan de zijkant. Deze kan dan met een kabel in het stopcontact.

De USB-adapter bouw ik intern in met een 1-voudig stopcontact. De Raspberry Pi komt op de zijkant te liggen waar geen connectors in komen, in een behuizing. Dit zorgt er voor dat er ruimte overblijft voor een klein USB-toetsenbord, muis en kabels.

Het TFT scherm wil ik vastzetten met een paar boutjes aan het deksel, kwestie van een paar kunststof of metalen platen er tussen zodat het materiaal van de koffer niet gaat scheuren.

Mooi ding voor mij om te gebruiken als uitleenobject voor leerlingen die daar in geïnteresseerd zijn.
Ja ik moet misschien ook maar af zien van de stofzuigerhaspel en gewoon voor zo'n connector maken aan de buitenkant.

Qua scherm ben ik mij nog aan het orienteren. Ik zit te kijken of er ook een 2e hands laptop paneel in zou kunnen, en dan vooral wat betreft de beeldconnectie.

[ Voor 18% gewijzigd door Webber op 30-09-2015 21:35 ]

• sypie
  • Niet online
Het gebruik van een laptopdisplay is een mogelijkheid: https://hackaday.io/proje...aptop-display-interfacing

Zelf wil ik een simpel scherm er in bouwen zodat bij en defect er iedere willekeurig ander scherm in kan, liefst met dezelfde schroefgaten op de achterkant. Mocht dat niet zo zijn dan boren we een paar nieuwe... Ik hoef dan ook niet af te wijken van de standaard verkoopkabeltjes, wat me een heleboel gesoldeerd scheelt.

• Webber
sypie schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:29:
Het gebruik van een laptopdisplay is een mogelijkheid: https://hackaday.io/proje...aptop-display-interfacing

Zelf wil ik een simpel scherm er in bouwen zodat bij en defect er iedere willekeurig ander scherm in kan, liefst met dezelfde schroefgaten op de achterkant. Mocht dat niet zo zijn dan boren we een paar nieuwe... Ik hoef dan ook niet af te wijken van de standaard verkoopkabeltjes, wat me een heleboel gesoldeerd scheelt.
Zeker gemakkelijker om een scherm gewoon aan te sluiten op hdmi o.i.d. Echter wil ik graag je mogelijkheid behouden om een hdmi kabel in te pluggen om met een beamer of televisie te verbinden. :9

Bedankt voor het linkje trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webber
Na lang zoeken kwam ik op een hondenriem terecht. Eigenlijk dom dat ik hier niet eerder op ben gekomen!

Ik denk dat ik het mechanisme uit een hondenriem maar eens ga proberen in combinatie met een sleepring.

http://www.ehow.com/how_5...etractable-dog-leash.html

[ Voor 11% gewijzigd door Webber op 01-10-2015 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Een extern HDMI-apparaat aansluiten kun je doen door een kleine HDMI-splitter in je koffer in te bouwen. In de zijkan van je koffer bouw je dan een HDMI-doorvoerpoort in: http://www.neutrik.com/en/multimedia/hdmi/nahdmi-w-b

En een korte HDMI-splitter:
Afbeeldingslocatie: https://bonanzleimages.s3.amazonaws.com/afu/images/2054/5158/87/hdmi-splitter-cable.jpg

Extra korte kabel:
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxNjAw/z/itQAAMXQCgpRoI2X/$(KGrHqZ,!lgFF-Rz,)TsBRoI2Wj-wg~~60_35.JPG

Sleepringen en hoge spanningen en stromen is geen probleem. Sleepringen en data-overdracht zou ik niet doen, veel te gevoelig. Je moet dan, voor 2 controllers, in ieder geval met 5 aders werken. (2* USB-apparaten moet toch over 1 USB-kabel kunnen?)

[ Voor 19% gewijzigd door sypie op 01-10-2015 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webber
sypie schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 07:08:
Een extern HDMI-apparaat aansluiten kun je doen door een kleine HDMI-splitter in je koffer in te bouwen. In de zijkan van je koffer bouw je dan een HDMI-doorvoerpoort in: http://www.neutrik.com/en/multimedia/hdmi/nahdmi-w-b

En een korte HDMI-splitter:
[afbeelding]

Extra korte kabel:
[afbeelding]

Sleepringen en hoge spanningen en stromen is geen probleem. Sleepringen en data-overdracht zou ik niet doen, veel te gevoelig. Je moet dan, voor 2 controllers, in ieder geval met 5 aders werken. (2* USB-apparaten moet toch over 1 USB-kabel kunnen?)
Super, daar had ik helemaal nog niet aan gedacht! Dit is zeker een veel gemakkelijkere oplossing!

Hartelijk dank :)
Pagina: 1