Nieuwe router voor fiber 500/500

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:16
Na vele reviews te hebben gelezen, ben ik er nog steeds niet uit.

Uiteraard heb ik ook bij http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view gekeken en daar vind ik (men) ook heel veel. Alleen kom ik daar 'snelle' routers tegen die al enige tijd meedraaien. En niet alle merken zijn daar te vinden.

Ik ben dus opzoek naar een router die de snelheid 500/500 RUIM aankan (liefst sneller, met oog op nog sneller internet vanuit de ISP).

Wi-Fi behoeft geen 802.11ac te hebben, daar ik dat niet nodig heb (Alle apparatuur is bekabeld en over de telefoons stream ik niet)

Voor nu gebruik ik een D-link DIR-855 en die is niet rap genoeg voor de verbinding die ik heb. Deze heeft maar een WAN-LAN throughput van 322 Mbit/s, dus daar schiet ik al tekort :)

Ik had ook gekeken naar pfsense, maar als ik dat zou doen dan ben ik stukken duurder uit dan een kant en klare router. En ik kan in de meterkast geen grote spullen meer kwijt, dat geldt tevens ook voor de Asus r7000 (en alle anderen in die orde van grootte).

Misschien iemand die weet of er aanstonds nieuwe routers op de markt komen en daar al wat info over heeft?

Wat mag het kosten? Max. €250,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom wil je een nieuwe router nemen als je - zoals al aangegeven - prima kunt volstaan met paar jaar oude exemplaar? High-end routers kunnen al meerdere jaren >800Mbps WAN to LAN doen, enig verschil tussen pakweg een Asus N66U en een AC87U is de WiFi, waar je zelf van zegt dat het er niet toe doet...

Dat gezegd, met een dergelijk budget is het bijna zonde om geen WiFi-ac te nemen. Maar dan gewoon een degelijke router nemen die DD-WRT kan draaien (niet helemaal Pfsense, maar komt goed in de buurt). TP-Link Archer C7 v2 komt gelijk in me op. Default fw is niet bepaald geniaal, maar DD-WRT support is prima, en performance zowel bedraad als draadloos ook. Met rest van het geld kun je een bijzonder aangenaam avondje uit bekostigen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
"Wifi behoeft geen 802.11ac te zijn", en dan volgt voor mij eigenlijk een uitleg dat er totaal geen nood is aan wifi. Is er dus überhaupt wifi nodig? Wat is het minimum van lan-poorten dat nodig is? Toch nog basic info die ontbreekt, vind ik.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
Rappe reacties :)

Wifi gebruik ik wel in huis voor bijv. whatsapp op de telefoon. Ik verwacht geen apparatuur aan te schaffen in nabije toekomst dat wel 802.11ac moet zijn.

Het aantal lan poorten op de router is in de regel 4... maar aan 3 heb ik genoeg, daar er direct achter de router 2 netgear switchen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over het algemeen leveren die isp's zelf een router aan. Zeker bij glasvezel en die snelheden.

Welke provider gaat het om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:07:
Over het algemeen leveren die isp's zelf een router aan. Zeker bij glasvezel en die snelheden.

Welke provider gaat het om?
Betreft Caiway en de router die zij kunnen leveren wil je echt niet hebben (Sitecom).

Ik ga eens na het bericht van dion-b, dan toch ook maar eens kijken naar DD-WRT. En zien of ik mij daar ik kan vinden.

Verwijderd

Nu deel ik compleet je mening maar je mag er toch vanuit gaan dat dat ding gewoon die snelheden aankan.

Tenzij je moet bijbetalen voor dat ding zou ik het in ieder geval proberen.

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Deze zijn ook best populair voor gebruikers met (professionele) netwerkkennis:
MikroTik RB750Gr2 - hEX (specs: http://routerboard.com/RB750Gr2)
>> review van de "Lite" variant (100Mbit ipv. Gigabit): MikroTik Routerboard RB750r2 - hEX lite
>> eventueel hier te koop: http://www.amazon.de/Mikr...rd-hEX-mit/dp/B013E1DXHS/

En het grotere broertje met WiFi:
MikroTik RB2011UiAS-2HnD-IN

Als je daarintegen een gebruiksvriendelijke router wilt met WiFi en >500Mbit WAN capaciteit, dan lijkt me de TP-Link Archer C7 ook de betere keuze zoals dion_b al zegt. Echter moet je er dan vanuit gaan dat je er DD-WRT opzet. Een tweede optie: Linksys EA6900

[ Voor 6% gewijzigd door marcop82 op 30-09-2015 09:08 ]

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:06

DYX

Ik zit zelf ook bij Caiway en heb 500/500. Persoonlijk ben ik voor de Asus RT-AC68U gegaan. Deze haalt zonder problemen de maximum snelheid en kan tot 800-900mb/s halen als ik het goed had. Dus kan daarmee nog wel even vooruit :)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Kijk eens naar de Draytek Vigor 1000 serie die haalt met gemak de dubbele snelheid en heeft een interface waar je rechtstreeks de glasvezel in kunt stoppen en ruim binnen je budget.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 30-09-2015 10:51 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > AAC

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Als je naar de toekomst wilt kijken en routers hebben die ruim 1gbit passthrough kunnen behalen, dan kun je eens kijken naar ubiquiti routers:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
AP:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (nieuwe variant, net op de markt)
Beide hebben een strakke webinterface om het verkeer te monitoren.

Deze winnen het met snelheid van consumentenrouters en ook erg goedkoop. In combinatie met een accesspoint ben je redelijk goedkoop uit. Ik gebruik deze router ook voor mijn gbit verbinding en dit werkt prima! Een TP-Link switch is misschien wel handig om het te verdelen, gewoon een switch van 30 euro is al goed genoeg. pricewatch: TP-Link TL-SG108

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2015 11:57 ]

• Paddywacker
DYX schreef op woensdag 30 september 2015 @ 09:55:
Ik zit zelf ook bij Caiway en heb 500/500. ............Asus RT-AC68U..........
Deze heeft AC, waarvoor je dus ook betaal. Tevens kan deze out of the box alleen staand geplaatst worden. Ik wil 't gewoon ophangen (en dan niet met aanpassingen die ik eerder tegenkwam in het topic van deze router)
Ben(V) schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:50:
Kijk eens naar de Draytek Vigor 1000 serie die haalt met gemak de dubbele snelheid en heeft een interface waar je rechtstreeks de glasvezel in kunt stoppen en ruim binnen je budget.
Draytek was ik voorheen altijd wel een fan van. Ik heb nog steeds twee routers ervan, waarvan 1 nog steeds werkt.... alleen om wifi door te zetten. De ander ligt stof te happen :)
De Draytek Vigor 1000 heeft alleen een aansluiting om direct de glasvezel erin te stoppen, dat kan in mijn geval niet, want dan moet ik de zegel verbreken :S. Maar opzich een mooi product!
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:54:
Als je naar de toekomst wilt kijken en routers hebben die ruim 1gbit passthrough kunnen behalen, dan kun je eens kijken naar ubiquiti routers:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
Daar heb ik ook een "vluchtige" blik opgeworpen. Is ook niet al te groot en is gewoon op te hangen.

Voor voorlopig heb ik nog wel wat uitzoek werk. Jullie houden me in ieder geval even van de straat :)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Als je niet op je glasvezel kunt aansluiten zit er dan een sc naar utp converter bij of ben je verplicht een modem van caiway te gebruiken?

Als alternatief kun je de draytek Vigor 2132 of zoals al eerder genoemd de Ubiquiti EdgeRouter Lite 3.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Verwijderd

Ben(V) schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:44:
Als je niet op je glasvezel kunt aansluiten zit er dan een sc naar utp converter bij of ben je verplicht een modem van caiway te gebruiken?

Als alternatief kun je de draytek Vigor 2132 of zoals al eerder genoemd de Ubiquiti EdgeRouter Lite 3.
De modem wordt vrijwel altijd geinstalleerd door de ISP. Dit zal ook nooit een bottleneck zijn, aangezien het fysiek omgezet zal worden naar utp. Het enige wat nodig is, is een modem met UTP die de pass-through 100% kan behalen. Gewone consumenten routers kunnen dit niet snel genoeg berekenen. Daarom zoek ik ook altijd de pass-through op van de recente routers WAN to LAN inclusief firewall.

*knip* stond al in zijn post*

Edit: In mijn geval is 1Gbit vrijwel onmogelijk met consumenten routers. 500Mbit is wel mogelijk, zoals in de lijst staat vermeld, best veel opties.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2015 21:57 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb zelf Caiway glas icm: pricewatch: AVM FRITZ!Box 7490 Edition International

Retestabiel (downtime / resets nodig op nul), snel, en je hebt meteen je telefonie geregeld. Toegegeven, heb je wel 5 GHz en wireless-ac (en DFS, ook wel relaxt voor draadloze handel), maar een goede router van de plank zonder -ac wordt met de dag lastiger te vinden. Review: productreview: AVM FRITZ!Box 7490 Edition International review door Foritain

Of als je niet om dect features geeft:
pricewatch: AVM FRITZ!Box 3490 Edition International
100% gelijk, maar dan zonder telefoniegedeelte, en een stuk goedkoper.
Pagina: 1