Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router terminaal of mijn onkunde?

Pagina: 1
Acties:

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:15
02-10-2015
Beste allemaal,

Onlangs heb ik op advies van enkele tweakers hier op het forum, mijn thuisnetwerk situatie veranderd. Vorige week vrijdag (25-09-15) begon mijn mediaspeler problemen te vertonen met het afspelen van films. De zaterdag erna heb ik mijn computer vernieuwd en ben ik overgestapt op windows 10. Op dat moment kwam ik er achter dat ik m'n cisco router niet meer kon bereiken via de browser, dus de genoemde oplossing in dat topic heb ik op dat moment niet kunnen doorvoeren. Na het opnieuw installeren van deze router kreeg ik problemen met het instellingenmenu in de browser. Deze was vaak niet toegankelijk en als hij wel toegankelijk was, bleef deze op een gegeven moment hangen op een bepaald menu-blad. Ook na restarten van de pc én router bleef ik terechtkomen op dat ene menublad. Een ander probleem wat speelde was het slecht verbinding houden van mijn mobiele apparaten. Ik maakte ook gebruik van wifi-repeaters, dus dat werd eigenlijk meteen als directe oorzaak gezien.
Mijn oude situatie was alsvolgt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s6bpCeR.jpg

Op advies van enkele tweakers hier heb ik mijn cisco modem een andere functie gegeven, namelijk die van accespoint. Ik heb de stappen gevolgd uit het topic elders hier op het forum. Ik heb mijn cisco modem verbonden met een cat5e kabel welke gaat van LAN 1 vanuit de ziggo modem naar LAN 1 van de cisco-router. DHCP is uitgeschakeld en de SSD is niet gelijk (met die van het ziggo modem), maar de sleutel en encryptie/beveiliging wel. Het ziggo modem staat op channel 6. De Cisco router op channel 11. Mijn nieuwe situatie is alsvolgt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Gyy0qC5.jpg

Ik dacht even dat de problemen voorbij waren, maar nu begint het weer van vooraf aan. Gisteren kon ik met de tablet probleemloos verbinding maken met zowel het Ziggo-modem als de Cisco-router. De telefoon kon alleen verbinding maken met het ziggo-modem (met de router kwam er geen stabiele verbinding tot stand en bleef hij continu proberen). Nu krijg ik echter helemaal geen wifi-verbinding meer met mijn mobiele apparaten. De Cisco-router geeft aan "authenticatieprobleem". Het Ziggomodem blijft verifiëren. Dat terwijl er gisteren "geen" problemen waren. Ik heb geprobeerd via het ziggo-modem de mobiele apparaten een vast ip toe te kennen, evenals dit ingesteld op de apparaten zelf, maar dat geeft geen verschil. Soms geeft het ene apparaat wel aan dat er verbinding is, maar vervolgens krijg ik een waarschuwing dat deze instabiel is. Ik kan er dan ook niet mee internetten. Het andere probleem is dat de cisco-router nu niet meer bereikbaar is. Niet via IP en niet via cisco-connect.
Ik kan de cisco-router wel pingen (evenals het ziggo-modem):
Pinging 192.168.178.100 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.178.100: bytes=32 time=6ms TTL=64
Reply from 192.168.178.100: bytes=32 time<1ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.178.100:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 6ms, Average = 1ms
Wat doe ik fout? |:(

Hieronder staat mijn oude topic-start. Voor de volledigheid zou je dat nog kunnen lezen.

29-09-2015
Hallo allemaal,

Ik worstel al een tijdje met mijn thuisnetwerk.

Mijn verhaal:
Het netwerk heeft het lange tijd acceptabel gedaan. Ik had bijna overal wel verbinding, maar op de eerste verdieping was dat veelal niet stabiel genoeg. Ik raakte regelmatig de wifi-verbinding kwijt. Een oplossing hiervoor dacht ik te vinden in een repeater. Dit gaf inderdaad een betere verbinding, maar deze viel nog steeds wel eens weg. Enkele maanden terug kwam ik op het idee om alle apparaten een vast ip-adres te geven, dit stelde ik in op de router. Ook dit heeft het lange tijd acceptabel gedaan. Kan niet zeggen dat er grote verschillen waren. De reden waarom ik mijn netwerk nog eens onder de loep ben gaan nemen, kwam door vreemde problemen met mijn mediaplayer. Op datzelfde moment had ik ook een nieuwe pc gekocht met Windows 10, wat ook weer problemen met zich mee bracht.

De situatie:
Internet komt binnen via een Ziggo-modem (deze staat niet in bridge-modus). Van dit modem gaat er een cat5e kabel naar mijn Linksys/Cisco E4200 v1. Hierop staat de NAS, hoofdpc en switch (naar media apparatuur) aangesloten. Alle mobiele apparaten zijn verbonden via wifi middels 2.4ghz of 5ghz. Op de eerste verdieping hangt een TP-link WA850RE Repeater.

Het/De proble(e)m(en):
- Allereerst was mijn router niet langer bereikbaar vanaf de nieuwe pc (Cisco-connect werkte niet). Na een hard-reset naar fabrieksinstellingen, kon ik cisco-connect weer gebruiken en via deze software de router bereiken (rechtstreeks via ip-adres werkt vreemd genoeg niet, tenzij ik eerst via cisco-connect verbinding heb gemaakt).
- De verbinding met de router is echter vaak maar van korte duur. Tijdens het aanpassen van instellingen (bijvoorbeeld toekennen van vast IP's) wil hij deze aanpassingen niet meer opslaan. Lees: hij blijft hangen in het DHCP-reserveringen menu. Ik kan de browser opnieuw starten, ik kan de pc opnieuw starten, maar hij blijft direct naar dat menu gaan. Alleen het uit-aan zetten van de router resulteert weer in de bereikbaarheid van alle instellingen.
- WIFI-verbindingen zijn van tijd tot tijd matig. Mijn telefoon (HTC One) lijkt verbonden te blijven, maar m'n tablet (Nexus 7) maakt wel verbinding, maar heeft vervolgens geen internet toegang (uitroeptekentje). Dat terwijl verbinden met het ziggo-modem geen problemen geeft. <- Ik realiseer me nu dat dit ook kan komen door de repeater welke niet goed werkt door verkeerde instellingen.

Netwerken en hun instellingen zijn voor mij altijd al hocus-pocus gewest. Problemen in het verleden kon ik oplossen door verschillende dingen te proberen, maar eigenlijk heb ik nooit geweten wat ik nu precies aan het doen was. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat ik helemaal verkeerd bezig ben en dat bovengenoemde problemen puur zijn ontstaan door mijn onkunde en gebrek aan enige kennis op dit vlak. Aan de andere kant is de router ook alweer enkele jaren oud en kan ik me ook voorstellen dat deze begint te degraderen.

Normaal zou ik me net zo lang inlezen in de materie tot het me duidelijk is, maar dat is me de afgelopen jaren nog niet gelukt (het wil er maar niet in |:( ) en heden ten dagen heb ik er gewoonweg de tijd niet meer voor.

Het zal als vloeken in de kerk zijn, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen of in ieder geval in de juiste richting kunnen wijzen.

[ Voor 33% gewijzigd door LA-384 op 02-10-2015 21:30 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
De hoofdlijnen zijn in ieder geval:
  • Vervang de repeater door een echt access point aangesloten op je router met een kabel
  • Zet je Ziggo-modem in bridge mode, of stel je router in als access point; al zou je de Ziggo-router gewoon moeten kunnen bereiken, kun je hem wel pingen? tracerouten?
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

• LA-384
Repeaters zijn nu even losgekoppeld. Ik heb zojuist de modem gepingt en dat lijkt gewoon te werken. Ik heb dan ook gewoon internet en toegang tot alle apparaten op het netwerk. Ik kan alleen de router zelf niet goed bereiken. Proberen te verbinden met de ip 192.168.1.1 geeft een inlogscherm waarbij ik niet kan inloggen. Verbinden met cisco-connect verbindt mij met die dhcp-reserveringen pagina, maar de rest kan ik niet langer bereiken. Na connecten met cisco-connect, kan ik ook weer ineens verbinding maken via de ip, maar kom ook dan op dezelfde pagina uit.

Ping statistics for 192.168.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

Ziggo modem in bridge moet ik door ziggo laten doen. Zal dit binnenkort eens fixen. Bedankt voor je reactie!

[ Voor 36% gewijzigd door LA-384 op 29-09-2015 22:18 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Zit het modem aangesloten op 1 van de 4 LAN poorten van de E4200 misschien? Dat zou wel het e.e.a. kunnen verklaren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• LA-384
Het modem zit aangesloten op de internet poort. Kabeltje loopt dus van lan1 op het ubee modem, naar internet op de Cisco router

• LA-384
Thralas schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 21:09:
De hoofdlijnen zijn in ieder geval:
  • Vervang de repeater door een echt access point aangesloten op je router met een kabel
  • Zet je Ziggo-modem in bridge mode, of stel je router in als access point; al zou je de Ziggo-router gewoon moeten kunnen bereiken, kun je hem wel pingen? tracerouten?
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Ik heb vandaag de router maar als access point ingezet, omdat ik in het ziggo-modem ook vaste IP's kan toekennen en geen zin had om Ziggo te blijven bellen als die bridge-mode niet bracht wat ik hoopte.

Na wat trial&error werkt alles nu naar behoren en lijkt alles weer toegankelijk te zijn. Nu heb ik ook mooi een sterke wifi-dekking door heel het huis. Mocht nou blijken dat ik in de tuin niet genoeg dekking heb, kan ik daarvoor nog altijd tijdelijk die repeaters gebruiken.

Bedankt voor je tips

• LA-384
BUMP.
De situatie is weer terug bij af. Ik heb de topicstart aangepast.
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57
Zeer illustratief plaatje. Mijn complimenten daarvoor. In mijn ogen is het obvious dat je nieuwe opstelling gewoon niet goed is. Snap dan ook niet wie je dat heeft aangeraden. Je wilt één apparaat als router hebben, het lijkt mij dat je Cisco Router die functie het beste en mooiste kan uitvoeren. De Ziggo modem instellen als bridge en dan kan je die vergeten. Alles aansluiten op de Cisco. Heb je extra wifi repeaters nodig dan ook die aansluiten op de Cisco.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• LA-384
Bedankt voor je vlotte reactie.
Ik was altijd in de veronderstelling dat enkel een medewerker van Ziggo je modem in bridge-mode kon zetten, maar nu zie ik dit tussen de instellingen staan:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dLnEvt1l.jpg
klikbaar

Is dat hetzelfde? Ik ben een beetje huiverig voor bridge-mode, want als de cisco-router niet doet wat ie hoort te doen (ik ben nog steeds bang dat hij defect is), dan zit ik met een ,volgens mij, onveilige internetverbinding. Plus moet ik dan weer opnieuw met ziggo aan de lijn om het weer terug te veranderen (hoe omslachtig).

Ik verbaas me overigens ook dat de nieuwe opstelling niet goed werkt. Ik heb exact gedaan wat ik moest doen om van de cisco-router een access-point te maken. Volgens vele sites is een access-point altijd beter dan een repeater. Plus het feit dat het gisteren wel werkte en nu niet meer 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 02-10-2015 21:58 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Nee, wireless bridging is heeeul wat anders ;). Dit heb echt alleen een medewerker vaag Ziggo doe

Hoi!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 18:39

KrazyJay

Ramon schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:36:
Zeer illustratief plaatje. Mijn complimenten daarvoor. In mijn ogen is het obvious dat je nieuwe opstelling gewoon niet goed is. Snap dan ook niet wie je dat heeft aangeraden. Je wilt één apparaat als router hebben, het lijkt mij dat je Cisco Router die functie het beste en mooiste kan uitvoeren. De Ziggo modem instellen als bridge en dan kan je die vergeten. Alles aansluiten op de Cisco. Heb je extra wifi repeaters nodig dan ook die aansluiten op de Cisco.
Ik hoop dat de TS niet zomaar naar jouw advies luistert, want dan zou hij zomaar niets meer kunnen hebben wat betreft verbindingen. Het lijkt er namelijk op dat zijn Cisco (Linksys?) ingesteld is als Access Point, en niet als router. De verwarring begrijp ik wel, want op het plaatje noemt de TS het steevast nog een router.

Ik vermoed dat jouw (TS) Ziggo-modem wat problemen heeft. Wat gebeurt er als je die uit en terug aan zet? Werkt het dan wel (even)? Laat voorlopig even die Ziggo-modem staan zoals het was, tot dat je weet waar het problem zit. Werkt het als je de Cisco-AP uit zet (en laat)? Zet anders ook even de wifi uit van de ziggo-modem om te testen of dat helpt wat betreft stabiliteit.

• LA-384
bedankt voor je reactie.

Ik heb idd het ziggo-modem gereset en nu maken beide mobiele apparaten weer verbinding met dat modem. Het cisco-AP blijft ontoegankelijk voor wat betreft wifi en instellingen. Het LAN-gedeelte doet het dan weer wel, aangezien ik dit bericht succesvol op het forum zet vanuit de pc die via het cisco-AP verbinding heeft met het ziggo-modem.

Waarschijnlijk zal een restart van het cisco-AP ook dat probleem weer verhelpen, maar ik denk dat het maar tijdelijk zal zijn. Ik ga morgen in elk geval even jouw suggesties uitproberen.

Mogelijk vermeldenswaardig: Ik heb in het ziggo-modem een statisch IP (192.168.178.100) toegekend aan het cisco-AP. De range van het ziggo-modem gaat verder van x.x.x.10 tot x.x.x.90
Is het over het algemeen nou wel of niet verstandig om statische IP's toe te kennen aan alle vaste en reguliere mobiele apparaten? En doe ik dat dan zowel op het modem als op het apparaat zelf (indien mogelijk)?

[edit]
Stond op het punt om de mediaspeler aan te zwengelen, maar kennelijk hebben alle apparaten weer een ander IP-adres gekregen, ondanks dat ik een vast IP-adres had toegekend via static-lease in het ziggo-modem 8)7
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3QDp1SI.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door LA-384 op 02-10-2015 23:29 ]

• KrazyJay

KrazyJay

LA-384 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 23:07:
[...]

bedankt voor je reactie.

Ik heb idd het ziggo-modem gereset en nu maken beide mobiele apparaten weer verbinding met dat modem. Het cisco-AP blijft ontoegankelijk voor wat betreft wifi en instellingen. Het LAN-gedeelte doet het dan weer wel, aangezien ik dit bericht succesvol op het forum zet vanuit de pc die via het cisco-AP verbinding heeft met het ziggo-modem.

Waarschijnlijk zal een restart van het cisco-AP ook dat probleem weer verhelpen, maar ik denk dat het maar tijdelijk zal zijn. Ik ga morgen in elk geval even jouw suggesties uitproberen.

Mogelijk vermeldenswaardig: Ik heb in het ziggo-modem een statisch IP (192.168.178.100) toegekend aan het cisco-AP. De range van het ziggo-modem gaat verder van x.x.x.10 tot x.x.x.90
Is het over het algemeen nou wel of niet verstandig om statische IP's toe te kennen aan alle vaste en reguliere mobiele apparaten? En doe ik dat dan zowel op het modem als op het apparaat zelf (indien mogelijk)?

[edit]
Stond op het punt om de mediaspeler aan te zwengelen, maar kennelijk hebben alle apparaten weer een ander IP-adres gekregen, ondanks dat ik een vast IP-adres had toegekend via static-lease in het ziggo-modem 8)7
[afbeelding]
Het toekennen van vaste IP-adressen is alleen handig als het apparaten zijn die frequent van over het netwerk benaderd moeten kunnen worden, zoals bijvoorbeeld een netwerkprinter. Of je dan moet kiezen voor DHCP reserveringen in de DHCP-server zelf (modem in jouw geval) of statische-IP-adressen in de apparaten zelf, ligt aan jou. Het eerste heeft ongetwijfeld voordelen zoals het voorkomen van dubbel IP-adresgebruik en eenvoudiger management, automatisch ontvangen van juiste DNS, gateway en subnetmask, maar, jouw modem moet het wel goed doen natuurlijk. En als jouw modem onbereikbaar/vervangen wordt, dan gaan die apparaten zelf maar wat kiezen, of krijgen ze een nieuw IP van de DHCP-server van dat moment. Dat is trouwens op te vangen door DNS, en niet naar een IP-adres te surfen maar naar een hostname. Ik zelf kies altijd voor DHCP-reserveringen in te stellen in de DHCP-server voor printers en zulks, behalve voor servers. Aangezien manageability geen groot probleem kan zijn in jouw netwerk, mag je voor je zelf uit maken wat je doet. Normale computers en GSMs moet je geen vast IP-adres geven. Dat soort apparaten vervullen geen functie binnen het netwerk behalve om client te spelen, dus dan maak je het alleen maar nodeloos gecompliceerd.

Heb je jouw Cisco AP een IP-adres gegeven? Heb je dat ding ook ingesteld als Access Point, of heb je echt alleen maar de DHCP-functies uitgezet en de WAN-poort omzeild? Als je nu bijvoorbeeld IP-adressen ziet die niet binnen het bereik passen dat je in de Ziggo-modem hebt ingesteld, zou het dan kunnen zijn dat jouw Cisco-AP stiekem alsnog DHCP-servertje speelt? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je jouw Ziggo-modem uit zet, krijgen apparaten die met de Cisco verbonden zijn nog IP-adressen in dat bereik? Verder is het vaak zo dat als zulke Access Points als die Cisco geen DHCP-functie meer vervullen geen IP-adres meer heeft binnen het netwerk, waardoor de webinterface onbereikbaar wordt. Als je dan nog instellingen wilt aanpassen, zal je op zoek moeten gaan naar het resetknopje :P.

Kom er eerst achter waar jouw apparaten een IP-adres van gekregen hebben, wat hun DNS-server en gateway is, en trek de conclusie of jouw Cisco-AP nog roet in het eten aan het gooien is of niet. Vermoed je van wel, dan weet je wat te doen. Anders denk ik zelf nog steeds aan jouw Ziggo-modem. Misschien zou je met de informatie die je vandaag vindt Ziggo eens een ander modem kunnen laten opsturen.

• LA-384
Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. Ik stond op het punt alles weer naar de oude situatie te brengen (welke beter werkte dan de nieuwe), maar jouw verhaal heeft me nog eens naar de instellingen laten kijken.

Voorheen had ik de how-to gevolgd hier op Tweakers over het gebruik van een draadloze router als access point. Zoals de how-to omschreef had ik de DHCP op de cisco-router/AP uitgeschakeld en een vast IP toegekend wat buiten de dhcp-range lag van het ziggo-modem. Vervolgens had ik de cisco-router/AP verbonden met het ziggo-modem door een netwerk-kabel te koppelen van lan1 (ziggo) naar lan1(cisco). Precies zoals de how-to het aangaf.

Vandaag heb ik het anders gedaan. Ik las op internet dat meerderen last hebben van het probleem dat een op het ziggo-modem statisch ingesteld IP, helemaal niet zo statisch blijkt te zijn. Deze functie heb ik dan ook weer uitgeschakeld en heb (mede dankzij jouw uitgebreide verhaal) gekozen om alleen de NAS en mediaspeler te voorzien van een statisch IP (buiten de dhcp-range) welke ik heb ingesteld op de betreffende apparaten zelf. Vooralsnog lijkt dit wèl te werken en blijven de IP's ook na een restart behouden.

Daarnaast kreeg ik het "briljante" idee om de handleiding van de cisco-router eens op te duikelen een logische handeling die ik veel eerder had moeten doen :F . Hieruit bleek dat ik om de cisco-router als access point te kunnen gebruiken, hem eerst moest instellen in bridge-modus. Vervolgens heb ik nog een vast IP toegekend. Overigens hoor ik de netwerk-kabel nu gewoon in de "internet-poort" te laten.
Het ziet er vooralsnog naar uit dat ook dit nu gewoon naar behoren werkt.

• KrazyJay

KrazyJay

Gelukkig dat het nu beter gaat. Even een paar dagen afwachten en hopen dat het goed blijft gaan.
Pagina: 1