Windows 10 aangesloten op tv valt deels buiten beeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Ik heb een beetje een vaag probleem.
Ik heb een Lenovo T430, met daarop Windows 10.

De laptop heeft als videokaart Intel HD Graphics 4000 serie.

De laptop heeft altijd goed gewerkt en is aangesloten op mijn LG 4K tv (niet ingesteld op 4K, maar 1080p).

Tot een aantal dagen geleden was er niets aan de hand, als de laptop aangesloten was op de tv werd mooi alles weergegeven, dus alles viel goed binnen het beeld. Nu sinds een aantal dagen valt een groot deel buiten het scherm, wat echt onwijs irritant is:
Afbeeldingslocatie: http://1.1m.yt/NexPuSrkv.jpg

Ik heb dit kunnen corrigeren door in de instellingen te gaan en daar de beeldverhouding aan te passen, in de foto heb ik dan "hoogte-breedteverhouding aanpassen" gekozen en dit aangepast.

Tot dusver was ik tevreden, tot ik met Kodi (XBMC) een 3D (SBS) ging kijken, dit werkte voorheen perfect, maar nu helaas dus niet meer, ik zie alles met bril een beetje dubbel, en ondertiteling is niet te lezen.

Iemand die me hiermee kan helpen?

Groeten,
Miicker

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt "overscan". Goed de resolutie met refreshrate nalopen, kijken of je driver een optie heeft om dit an te passen en anders hebben sommige tv's ook de mogelijkheid om overscan aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Yep, dat ziet er inderdaad uit of de Overscan functie er een randje vanaf snoept. Nu ken ik de LG's niet maar van de Panasonic TV's ken ik het wel. Is bij mij schakelbaar per ingang.

Het is sowieso aan te raden om uit te schakelen op elke ingang waar je een net beeld binnen krijgt, zoals alle moderne apparaten via HDMI. Dan wordt het beeld 1:1 weergegeven op je 1080 paneel. Bij een 4K TV/paneel zou dit dan netjes 1:4 zijn. Blokjes van 4 pixels op de TV representeert 1 pixel van de bron (1080 HD).

[ Voor 23% gewijzigd door Shaggy_NL op 29-09-2015 22:59 ]

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Het is opgelost...

Achteraf bleek dus dat het kwam doordat ik laatst idd met de instellingen van de tv heb lopen spelen, en ik de verhouding had ingesteld op 16:9, nu staat die weer op "automatisch" en werkt het.

Ik dacht eerst dat het er mee te maken had dat ik ben overgegaan van Windows 8.1 naar Windows 10, toen zag ik dat ik nog kon downgraden "zonder dataverlies", ik ben ook nog zo dom geweest dat te geloven, dacht even snel klaar te zijn door dat te doen.

Resultaat: tijdens het downgraden een aantal blue-screens gekregen of in Winodws 8/10 "=("

Flink balen, nu net een clean install gedaan en ben veel kwijt geraakt, nu dus aan de slag met allerlei recovery tools.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:54
Dat is het eerste wat ik wilde zeggen inderdaad. Heb dit thuis ook. Normaal staat tv op 16:9 en dan pakt die mijn laptop meestal niet goed inderdaad.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hopelijk heb je nu geleerd om degelijke backups te maken. En succes met het herstellen van je data, dit had je ook gewoon via een recovery shell kunnen doen voordat je de clean install deed (zelfs tijdens via de command prompt kan 't!), en als last resort heb je altijd nog de mogelijkheid van een Linux live omgeving om je harde schijf uit te lezen als Windows helemaal fubar is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1