MacBook Air 2013 - Gaat niet aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHeavySoldier
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-04-2024
Hoi,

Ik heb een vraag over mijn MacBook Air (13.3 2013 model). Ik heb deze MacBook van een kennis gekregen omdat deze niet maar aan gaat (Water schade), nu hoop ik dat deze nog wel te redden valt.

Wanneer ik de stroom adapter aansluit dan gaat het lampje op de stroom stekker (oranje / groen) niet branden. Ik heb hem ook opengehaald om te kijken of ik misschien aangetaste componenten kon vinden, maar alles ziet er goed uit. Het enige wat mij op viel was de water schade marker op een ribbon cable, (geloof dat die iets met het audio te maken heeft, was een verbinding tussen het moederbord en het MagSafe logic board) die marker was namelijk rood.

Nu zou ik zelf zeggen dat dus het MagSafe Logic board stuk is en die vervangen moet worden.
Hopelijk is dan het problem opgelost, ik hoop dat de batterij gewoon leeg is en dat hij daarom ook niet aan gaat wanneer de batterij is aangesloten maar dat kan ik dus nog niet zeggen.

Daarnaast, heeft iemand toevallig oude onderdelen van een MacBook Air 2013 13.3", of kent iemand een website die onderdelen voor een redelijke prijs verkoopt (Zag zo'n MagSafe logic board op ebay voor 21,09 dollar, gratis verzenden. Bij Fixyourmac vragen ze daar 40 euro voor)

Met vriendelijke groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik denk dat je zelf al je antwoord gevonden hebt, 21,09 dollar is een prima prijs voor zo'n onderdeel.
Op eBay ben je ook nog eens beschermd voor je aankoop, dus lijkt mij al een goede deal. ;)

Op tweakers doen we trouwens niet aan groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHeavySoldier
Klopt, maar ik vraag mij deels nog af. Zijn er bepaalde dingen die ik kan bekijken om te zien of onderdelen nog goed zijn?

Wanneer ik de circuit borden bekijk zie ik geen fysieke schade. Alleen een rode stip op die kabel. Dat is naar mijn idee ook het enige waar je het aan zou kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Trek altijd de batterij los voordat je intern dingen los gaat halen.

Heb nog een tip voor je:

Koppel de batterij los en Verwijder de batterij uit het apparaat, als het goed is zie je en ribbon cable lopen van het trackpad naar het logicboard, haal deze ribbon cable voorzichtig los aan de kant van het logicboard.
Sluit hierna de magsafe adapter nog eens aan, en klap de macbook voorzichtig een stukje open terwijl deze op de achterkant van het display ligt, de kans bestaat dat de macbook uit zichzelf aanspringt mits het Logicboard/IO Board nog in orde is.

Mocht dat niet gebeuren zal het defect eerder in het I/O Board zitten of het logicboard (hoop voor je dat het 't I/O Board is)

De Macbook moet ook werken zonder de flex cable die jij aan geeft, die over de fan loopt toch?
Deze kan je dus voor de zekerheid compleet afkoppelen.

[ Voor 8% gewijzigd door joon op 29-09-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHeavySoldier
Hey joon, wanneer ik de trackpad ribbon en batterij eruit haal (flex kabel zit er ook niet op) dan spint de fan wel. Hij start dus wel.

Ik gok dan dat het I/O en Logic board het wel doen?

Edit
Het lampje op de MagSafe stekker heeft de eerste keer oranje gebrand daarna is die niet meer aan geweest

Wanneer ik de batterij aankoppel om die als energie bron te gebruiken spint de fan niet
Batterij + stroom stekker gaat hij wel "aan"

[ Voor 41% gewijzigd door TheHeavySoldier op 30-09-2015 01:25 ]

• joon
TheHeavySoldier schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:13:
Hey joon, wanneer ik de trackpad ribbon en batterij eruit haal (flex kabel zit er ook niet op) dan spint de fan wel. Hij start dus wel.

Ik gok dan dat het I/O en Logic board het wel doen?

Edit
Het lampje op de MagSafe stekker heeft de eerste keer oranje gebrand daarna is die niet meer aan geweest

Wanneer ik de batterij aankoppel om die als energie bron te gebruiken spint de fan niet
Batterij + stroom stekker gaat hij wel "aan"
Geeft het apparaat beeld als hij op deze manier aan gaat ?
Heb je de mogelijkheid om een extern toetsenbord aan te sluiten en een PRAM/NVRAM reset uit te voeren als het apparaat inschakelt middels deze procedure ?
Als het apparaat chimed na de pram reset zal het logicboard nog werken, maar beeld moet het apparaat ook geven in deze situatie.

Hoor het wel :)

• TheHeavySoldier
Hij geeft geen beeld op deze manier, ik zal straks even een extern toetsenbord aansluiten, heb jij toevallig een guide om de PRAM/NVRAM te resetten?

Edit
Voor duidelijkheid, trackpad afgekoppeld, batterij afgekoppeld en flex ribbon afgekoppeld.
Extern toetsenbord en de PRAM/VRAM resetten?

Het valt me ook op dat wanneer ik de stroom kabel er aan doe, de fan begint te draaien, die draait dan steeds sneller en vervolgens gaat hij uit, en begint hij opnieuw.
Ik hoor verder niks van de MacBook, geen beeld niks. Ik heb het idee dat het toetsen bord ook niet werkt. (Power knop + batterij erin)

[ Voor 67% gewijzigd door TheHeavySoldier op 30-09-2015 21:05 ]

• joon
TheHeavySoldier schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:31:
Hij geeft geen beeld op deze manier, ik zal straks even een extern toetsenbord aansluiten, heb jij toevallig een guide om de PRAM/NVRAM te resetten?
Google had je ook zo ver kunnen krijgen, bij deze:
https://support.apple.com/nl-nl/HT20406
En voordat iemand over een SMC reset begint, hier zal het apparaat geen baat bij hebben, het loskoppelen van de batterij is namelijk een harde SMC reset.
Voor duidelijkheid, trackpad afgekoppeld, batterij afgekoppeld en flex ribbon afgekoppeld.
Wat je zegt klopt inderdaad.
Het valt me ook op dat wanneer ik de stroom kabel er aan doe, de fan begint te draaien, die draait dan steeds sneller en vervolgens gaat hij uit, en begint hij opnieuw.
Ik hoor verder niks van de MacBook, geen beeld niks. Ik heb het idee dat het toetsen bord ook niet werkt. (Power knop + batterij erin)
En wat je omschrijft van wat er gebeurd.. misschien heb je een ander I/O Board nodig om verder te testen maar ik verwacht dat je er niet veel meer uit gaat krijgen dan dit aangezien het apparaat ook uitvalt.
Ik kan het mis hebben hoor maar ik zou je geen aanschaffen willen aanpraten die wellicht geen baat gaan hebben.

Ik weet niet in welke omgeving je woont, er zijn een aantal tweakers verspreid over nederland die dit soort spullen (misschien) hebben liggen om te kunnen testen of het logicboard nog goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHeavySoldier
Ik heb die guide gevonden inderdaad, maar kreeg het niet voor elkaar dus had het idee misschien een verkeerde guide.
Onder deze omstandigheden gebeurd er ook niks.

Woon zelf in Zwolle.

Maar goed, ga nog even verder kijken en anders laat ik het hier bij.
Toch erg bedankt voor je hulp. :)
Pagina: 1