Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooya
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 23:34
Hoi,

Zoals de titel al zegt ben ik benieuwd wat je zou kunnen vragen voor het aanleveren van het JPG bestand van de bewerkte foto op volledig formaat.

Ik heb al het eea gezocht, maar kom alleen maar oude info tegen.

Ik heb dus een foto gemaakt van een skyline en iemand wil deze graag overkopen. Dan wil ze er kussens / etiketten mee gaan afdrukken voor de verkoop in haar winkel.

Wat is een reeël bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:44

BLN

Ligt er aan hoeveel ze verwacht te verkopen. Maar €1000 + 5% van de omzet is een startbod.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20

Hoite

Goed verhaal

Hoe kom je nu aan die €1000,- ?

______

Er zit nogal een verschil in wat je ervoor vraagt met wat ermee gedaan gaat worden, 1x afdrukken in een krantje, of in een landelijke krant. Foto op de muur bij een particulier of commercieel gebruik.

Dit is in ieder geval commercieel gebruik en ik zou mij hier in ieder geval even goed in verdiepen.
Check dit soort links als startpunt, zoek ook wat online prijslijsten van je collega-fotografen.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooya
Thanks, dit is inderdaad voor iets commercieels.

Maar inden je het weer te duur maakt dan wordt het ook niks :)
Ze kunnen toch ook een foto kopen bij Shutterstock ofzo en dan ben je voor een paar tientjes klaar. Of zie ik dat verkeerd?
Ik heb mijn foto mijn foto met ND filter gemaakt rond zons-ondergang met bewegend water + wolken in beeld, dus dat is net weer wat specialer dan de standaard foto's.

Zal Froknowsphoto eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

Dit is op zich een leuk topic. Vraag me het zelf ook wel eens af.
Denk wel dat het een verschil is als je op een opdracht gaat. Van schiet voor mij een zons-ondergang met bewegend water + wolken.

Of dat jij dacht ik ga vandaag een leuke foto maken en later wil iemand anders hem kopen.

In het eerste geval heb je onkosten om ergens te komen om de opdracht te maken. En heb je een verplichting om iets op te leveren etc.

In het laatste geval wil je zelf iets fotograferen en dan zijn het gewoon je eigen kosten.
Maar die foto zelf is best wel wat waard.
Hou ook rekening of je je jouw foto ook weer mag verkopen aan iemand anders. Of dat zij alleen willen dat het op hun product komt.

Zelf zou ik het eigenlijk ook niet weten. (hou dit topic even in de gaten)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:44

BLN

@Hoite: dat is voor het maken/bewerken van de foto, vergoeding voor de afschrijving van je apparatuur, de tijd die het kost om het bestand drukwerk klaar te maken en een marge. Dat bedrag zit er bij voor het geval het product totaal niet verkoopt. Dan heb je dat afgedekt. Uiteraard staat dat open voor onderhandeling, maar als er een commercieel product van wordt gemaakt lijkt me dat geen gek begin.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schopje naar workflow.

• Mooya
Niemand meer een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 23:09
Volgens mij heb ik dit antwoord nu al 25 keer gegeven hier op GoT, maar vooruit nog een laatste keer :

Het is echt super simpel, je vraagt wat JIJ ervoor wilt hebben, dat kunnen anderen niet bepalen voor je. Jij weet wat de foto waard is, hoeveel kosten je hebt gemaakt voor de foto, hoeveel tijd erin zit etc.

Als jij tevreden bent met 100 euro dan vraag je 100 euro. Kom je je bed niet uit voor minder dan 750 euro dan is dat het bedrag dat je vraagt.

En dan is d'r inderdaad een kans dat je teveel vraagt en dat ze ergens anders gaan shoppen. Of misschien vraag je "te weinig" terwijl ze een groter budget klaar hadden liggen. Dat heeft nou economie ;)

Voor fotografie zijn d'r GEEN vaste prijzen, dat bepaal je zelf als fotograaf/ondernemer.
Pagina: 1