€3000 allround PC

Pagina: 1
Acties:

• Ronayke03
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem moet een hele goeie allrounder worden. Het zal gebruikt worden om te gamen op 3440*1440 (Dell U3415W).
Verder zal het systeem gebruikt worden om complexe berekeningen te maken in Matlab! Dus processorkracht is een must. Bestanden die in Matlab worden geladen zijn gemakkelijk 10GB, dus veel en snel RAM geheugen is ook een must.
Overclocken van zowel CPU als GPU zal dus ook aan de orde zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Plus minus 3000 euro, scherm incl.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord: Logitech G15
Muis: Logitech G700s
Audio: Logitech Z2300
Headset: Jabra Revo Wireless (Bluetooth)
TV: Sony 55X8509C in combinatie met soundbar HT-NT3

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een zo stil mogelijk systeem omdat ik in dezelfde ruimte slaap en de behuizing naast het scherm zal komen te staan. Daarom opteer ik voor een Fractal design Define R5. Ik had eerst aan een Define S gedacht, maar uiteindelijk zou die iets luider zijn. Eerst had ik aan waterkoeling gedacht voor CPU en GPU (wat dan in het voordeel van de Define S pleit), maar dit is al snel 600 euro extra.
De 21:9 monitor zou prachtig zijn om te multitasken tijdens programmeren. En natuurlijk is dit ook leuk voor gamen. Een 980GTX Ti is nodig om alle moderne games vloeiend te spelen op 3440*1440.
Daarnaast moet er redelijk wat opslag zijn in het systeem. Ook moet data safe zijn wanneer een harde schijf crasht. Vandaar dubbele aankoop van SSD en HDD om in RAID1 te zetten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor de processor. Nvidea voor de GPU. Anders niet snel een voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Momenteel woon ik in Duitsland. Dus een shop met lage verzendingskosten zou leuk zijn. Hierbij zou het nog interessanter zijn als de shop levert aan een paketshop (bijvoorbeeld Hermes). Dit omdat ik overdag op het werk ben en er niemand thuis is. Of natuurlijk de mogelijk om met alle zekerheid de levering op een zaterdag te krijgen.
Voor de belangrijkste componenten die 'gemakkelijk' stuk gaan, zou ik graag een zeer betrouwbare shop hebben met hele goeie RMA support. Dit gaat om volgende componenten: moederbord, GPU, CPU. Dit omdat ik niet meer zal beschikken over een laptop of dergelijke (mijn vriendin erft deze).

Ga je overklokken?
Ja, overclock van CPU (intel 6700K) en GPU (Asus 980GTX Ti).
Wel is dit de eerste keer dat ik mij aan overclocken zou wagen.

Wat verwacht je van ons?
Natuurlijk wil iedereen een zo goedkoop mogelijk systeem naar gelang de eisen. Dus als er suggesties zijn om bepaalde componenten uit te wisselen voor goedkopere zonder noemenswaardig prestatieverschil, zou dit handig zijn. Ook zou ik graag bevestiging krijgen of alle componenten compatibel zijn met elkaar. Zoals bijvoorbeeld de CPU koeler met het moederbord/RAM.
Alsook of er nog kleine meuk nodig is om het systeem samen te stellen. Speciale kabels, koelpasta enz. Het is mijn eerste build, dus misschien weet ik domme kleine dingetjes niet.

Complete lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 379,8,-€ 379,8,- (Afuture.nl)
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 214,4,-€ 214,4,- (Afuture.nl)
1EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked ACX 2.0+€ 699,8,-€ 699,8,- (Afuture.nl)
2WD Green WD30EZRX€ 94,63,-€ 189,26,- (Mindfactory.de)
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 96,91,-€ 96,91,- (Mindfactory.de)
1Dell U3415W Zwart€ 799,-€ 799,- (Amazon.de)
1be quiet! Dark Rock 3€ 57,65,-€ 57,65,- (Mindfactory.de)
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2666C16€ 231,1,-€ 231,1,- (Afuture.nl)
1Corsair RM850i€ 147,22,-€ 147,22,- (Mindfactory.de)
2Samsung 850 EVO 500GB€ 165,-€ 330,- (Amazon.es)
1Verzending Afuture.nl€ 5,95,-€ 5,95,-
1Verzending Mindfactory.de€ 7,99,-€ 7,99,-
1Verzending Amazon.de en Amazon.es (heb Prime)€ 0,00,-€ 0,00,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3159,08,-

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Je zou eventueel voor een m2 ssd kunnen kijken pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB

Deze zijn een stuk sneller dan sata600 varianten, maar ook duurder

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Ronayke03 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:20:
[Ook moet data safe zijn wanneer een harde schijf crasht. Vandaar dubbele aankoop van SSD en HDD om in RAID0 te zetten.
Raid 1 gok ik dan dat je bedoeld, let op dat raid geen back up is mocht je voeding (die overigens hopeloos overgedimensioneerd is) je HDD/SSD opblazen ben je nog alles kwijt.

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Ik zou raid0 niet adviseren en zeker niet met een hotspare. Het moederbord ondersteund raid5 en raid10. Raid5 met twee hot spares of raid 10 zonder spares zou beter zijn als dat in je budget van 3k past.

Ik begrijp ook niet waarom WD Green hdd's kiest (waarschijnlijk vanwege 3TB per schijf?). Ik zou adviseren 4x 2TB schijven WD black of red in een array is een goedkopere oplossing en je haalt er betere prestaties uit.

[ Voor 47% gewijzigd door donderdraak op 29-09-2015 11:42 ]

• Ronayke03
brid schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:33:
Je zou eventueel voor een m2 ssd kunnen kijken pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB

Deze zijn een stuk sneller dan sata600 varianten, maar ook duurder
Ik heb hier voor gekeken. Maar uiteindelijk vond ik deze iets te duur... Daarom dat ik voor 2 Samsung EVO ga in Raid 1. Redelijk betrouwbaar inzake data loss en ook sneller dan een enkele SSD.
Morocius schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:33:
[...]

Raid 1 gok ik dan dat je bedoeld, let op dat raid geen back up is mocht je voeding (die overigens hopeloos overgedimensioneerd is) je HDD/SSD opblazen ben je nog alles kwijt.
Inderdaad, ik bedoelde Raid 1.
Wat raad je aan inzake voeding? Ik had wat ruimte ingerekend omdat er misschien binnen een jaartje een tweede videokaart bijkomt.
donderdraak schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:36:
Ik zou raid0 niet adviseren en zeker niet met een hotspare. Raid5 met twee hot spares of raid 10 zonder spares zou beter zijn als dat in je budget van 3k past. Ik begrijp ook niet waarom WD Green hdd's neemt. 4x 2TB schijven WD black of red in een array is een goedkopere oplossing en je haalt er betere prestaties uit.
Ik had WD Green gekozen omdat deze stil zijn...? Of zijn die black en red editions dit ook? Want momenteel heb ik twee WD red in mijn Synology DS715, en die zijn toch redelijk luidruchtig. Typische geluiden zoals 'hdd clicking'.
Ik zal mij nog even verdiepen in Raid5 en 10.

[ Voor 53% gewijzigd door Ronayke03 op 29-09-2015 11:48 ]

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:07

Ravhin

no <root>...

Ronayke03 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:40:
[...]

Ik heb hier voor gekeken. Maar uiteindelijk vond ik deze iets te duur... Daarom dat ik voor 2 Samsung EVO ga in Raid 1. Redelijk betrouwbaar inzake data loss en ook sneller dan een enkele SSD.
Zet je SSD en HDD in RAID10 en je bent het heertje qua veiligheid. Wellicht kan een NAS ook een andere (veilige) redundante opslag leveren voor minder geld.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Ronayke03
Ravhin schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:41:
[...]

Zet je SSD en HDD in RAID10 en je bent het heertje qua veiligheid. Wellicht kan een NAS ook een andere (veilige) redundante opslag leveren voor minder geld.
Momenteel heb ik een NAS (Synology DS715 met twee WD Red 4TB in Raid1).

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:17
Ik vraag mij altijd af in zo'n systeem of het niet handig is om voor een Xeon CPU te gaan.

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Ronayke03 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:40:
Ik had WD Green gekozen omdat deze stil zijn...? Of zijn die black en red editions dit ook?
Ik zal mij nog even verdiepen in Raid5 en 10.
WD black hoor je ook een beetje volgens 35db (casefan niveau). Ik heb de WD40EFRX 4TB die knarsen en WD20EFRX 2TB zijn redelijk stil.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Kun je trouwens niet iets met Storage space http://windows.microsoft....ws-8/storage-spaces-pools enige nadeel is dat het niet voor je OS disk kan

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• KevinT
  • Laatst online: 15:17
Intel Core i7-5820K , Is dit geen idee om te halen. Heb je toch net die extra 2 cores en 4 threads meer.

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:59

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

In plaats van SSDs in RAID zetten kun je denk ik net zo goed een dagelijkse backup naar je harddisks maken. Met het geld wat je overhoudt kun je dan kiezen voor een 1TB MX200 (die ik overigens kan aanraden in elke capaciteit) of een 950 Pro.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• Ronayke03
kevtim schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:54:
Intel Core i7-5820K , Is dit geen idee om te halen. Heb je toch net die extra 2 cores en 4 threads meer.
Ik denk niet dat dit het waard is. Heb er vroeger al zitten naar kijken, maar besloten dat het voor mij overbodig is. Als ik ook naar benchmarks kijk, dan denk ik dat een 6700K beter is.
Jeroen schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:55:
In plaats van SSDs in RAID zetten kun je denk ik net zo goed een dagelijkse backup naar je harddisks maken. Met het geld wat je overhoudt kun je dan kiezen voor een 1TB MX200 (die ik overigens kan aanraden in elke capaciteit) of een 950 Pro.
Ik ben wel geïnteresseerd in een Samsung 950 Pro. Dit zou dan in de plaats zijn van twee Samsung EVO 500 GB in Raid 1. Voordeel van het laatste is dat mijn data veiliger is. Nadeel is dat het een stuk trager is! Trouwens, is het prestatieverschil groot tussen een enkele EVO en twee EVO's in Raid1? Iemand ervaring? Ik heb gelezen dat er niet zo een grote prestatiewinst is...

Jammergenoeg is de 950 Pro voorlopig nergens beschikbaar! Iemand een idee waar hij wel beschikbaar is voor een mooie prijs? Of wanneer hij precies komt. Begin oktober?

Alsook: hoe installeer ik deze dan op het moederbord? Die kan toch niet gewoon 'hangen'? :X

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:59

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ronayke03 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:52:

[...]

Alsook: hoe installeer ik deze dan op het moederbord? Die kan toch niet gewoon 'hangen'? :X
Het moederbord heeft een M.2 socket waardoor de kaart parallel aan het moederbord bevestigd wordt, zoiets als dit. Zie ook punt (9) op deze pagina: http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS-VIII-HERO/
Ronayke03 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:52:
Ik ben wel geïnteresseerd in een Samsung 950 Pro. Dit zou dan in de plaats zijn van twee Samsung EVO 500 GB in Raid 1. Voordeel van het laatste is dat mijn data veiliger is. Nadeel is dat het een stuk trager is!
Op zich is het toch nodig om backups te maken naar liefst een externe schijf, en eigenlijk ook offsite. Als je dat regelmatig genoeg doet (dagelijks bijvoorbeeld) dan is de enige data die veiliger wordt van een SSD RAID de data die gewijzigd is in de max. 24 uur sinds de vorige backup. De overweging is dus of je dat liever hebt dan de prestaties van een 950. Je kunt natuurlijk ook elk uur een backup maken (bij mij moet doet Time Machine dat).

[ Voor 45% gewijzigd door Jeroen op 29-09-2015 19:51 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• Ronayke03
Jeroen schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:10:
[...]

Het moederbord heeft een M.2 socket waardoor de kaart parallel aan het moederbord bevestigd wordt, zoiets als dit. Zie ook punt (9) op deze pagina: http://www.asoeuus.com/Motherboards/MAXIMUS-VIII-HERO/

[...]

Op zich is het toch nodig om backups te maken naar liefst een externe schijf, en eigenlijk ook offsite. Als je dat regelmatig genoeg doet (dagelijks bijvoorbeeld) dan is de enige data die veiliger wordt van een SSD RAID de data die gewijzigd is in de max. 24 uur sinds de vorige backup. De overweging is dus of je dat liever hebt dan de prestaties van een 950. Je kunt natuurlijk ook elk uur een backup maken (bij moet doet Time Machine dat).
OK, ik ben overtuigd. Ik zal gaan voor een 950 Pro. Tenminste als die snel beschikbaar wordt... Begin Oktober wordt er gezegd. Ik weet niet of ik nog zo lang kan wachten...
Trouwens heb ik nog een kapotte laptop liggen (Dell XPS m1530) waarvan ik vermoed dat de harde schijf gecrashed is. Misschien kan ik een goedkope SSD kopen totdat de 950 Pro beschikbaar is, en dan kan ik die goedkope SSD in die laptop steken. Even kijken of dat compatibel zou zijn...

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
Ik zit in hetzelfde schuitje. Alleen heb ik geen monitor nodig :)

Ik volg dit draadje dus maar even.
Ik wil sowieso dat de 950 Pro erin komt. Hopelijk is deze snel leverbaar. Ik zie shops met 11 dagen levertijd.
Dus half oktober zal het wel verkrijgbaar zijn.

Het moederbord heeft 26 lanes. 6 voor usb/sata, 16 voor de videokaart, en 4 voor de m2 SSD right?

Verder zie ik dat je 4x 8 DDR4 hebt gekozen. Waarom niet 2x16?
Ik ga het systeem gebruiken om netwerk visualisatie labs op te simuleren. Nu is 32 GB misschien genoeg, maar je kunt met deze chipset tot 64 GB :)
Zonde dan al je bankjes al vol zitten, terwijl je je systeem pas net hebt ;)
Als je over 18.24 maanden een upgrade van 32GB wil doen, of tussentijds een reepje van 16GB dan kan het niet.

En waarom deze videokaart? (beter gezegd waarom dit merk 980 ti, en geen MSI bijvoorbeeld ofzo?)
Ik heb mn research gedaan, dit is de beste 980ti kaart :)

Is de voeding en cpu koeler goed en stil genoeg?

w00t

• Ronayke03
FireStarter schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:23:
Ik zit in hetzelfde schuitje. Alleen heb ik geen monitor nodig :)

Ik volg dit draadje dus maar even.
Ik wil sowieso dat de 950 Pro erin komt. Hopelijk is deze snel leverbaar. Ik zie shops met 11 dagen levertijd.
Dus half oktober zal het wel verkrijgbaar zijn.
Kan je mij vertellen over welke shops je het hebt? ;)
Het moederbord heeft 26 lanes. 6 voor usb/sata, 16 voor de videokaart, en 4 voor de m2 SSD right?
Voor zover ik het uit mijn hoofd kan herinneren, ben je juist.
Verder zie ik dat je 4x 8 DDR4 hebt gekozen. Waarom niet 2x16?

Ik ga het systeem gebruiken om netwerk visualisatie labs op te simuleren. Nu is 32 GB misschien genoeg, maar je kunt met deze chipset tot 64 GB :)
Zonde dan al je bankjes al vol zitten, terwijl je je systeem pas net hebt ;)
Als je over 18.24 maanden een upgrade van 32GB wil doen, of tussentijds een reepje van 16GB dan kan het niet.
Ik had gekozen voor 4x8GB omdat ik alle RAM slots graag vol zie zitten. Ik weet niet hoe 4x8GB zich verhoudt tot 2x16GB qua performance? :?
Verder denk ik dat als ik dan wil upgraden naar 64GB, ik misschien een volledig nieuw RAM kitje koop. Uiteindelijk zullen dezelfde 2x16GB moeilijk te vinden over 2 jaar... Het oog wil ook wat 8).
En waarom deze videokaart? (beter gezegd waarom dit merk 980 ti, en geen MSI bijvoorbeeld ofzo?)
Ik heb mn research gedaan, dit is de beste 980ti kaart :)
Inderdaad, prijs/kwaliteit in deze range kaarten, vond ik deze het beste. En over het algemeen heb ik het gevoel dat EVGA een goeie reputatie heeft.
Is de voeding en cpu koeler goed en stil genoeg?
Ik heb deze speciaal gekozen op hun geluidsniveau. In reviews wordt de be quiet! Dark Rock 3 goed ontvangen qua koelprestaties als geluidsproductie. Onder idle zou die maar een 8.4 dB(A) produceren mede dankzij de PWM fan die dus, zoals de naam zelf zegt, de rotatiesnelheid aanpast naargelang de omstandigheden.
Verder heb ik alleen maar goeie reviews gelezen over Corsair voedingen. Veel van die voedingen zijn bij idle omstandigheden zeer stil, omdat de fan niet draait. Vanaf een bepaald geleverd wattage wordt de fan dan maar aangezet. De RM850i (dus met 'i') heb ik gekozen vanwege meer instelmogelijkheden. Het verschil in prijs met de versie zonder 'i' is niet zo groot.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronayke03 op 29-09-2015 23:12 ]

• FireStarter
Beide spreken me ook aan. Na het lezen van diverse reviews lijkt me dat ook en goede keuze.
Al weet ik niet of de Dark Rock wel in iedere case past.
Ik ga namelijk voor de ASUS Maximus VIII Gene. Dit bobo is een maatje kleiner. Ik probeer alles in een MATX kast te proppen moet goede koeleigenschappen.
Hoe kleiner/stiller hoe beter.
(Hoezo veeleisend :P )

[ Voor 5% gewijzigd door FireStarter op 30-09-2015 19:58 ]

w00t

• Ronayke03
FireStarter schreef op woensdag 30 september 2015 @ 19:57:
Beide spreken me ook aan. Na het lezen van diverse reviews lijkt me dat ook en goede keuze.
Al weet ik niet of de Dark Rock wel in iedere case past.
Ik ga namelijk voor de ASUS Maximus VIII Gene. Dit bobo is een maatje kleiner. Ik probeer alles in een MATX kast te proppen moet goede koeleigenschappen.
Hoe kleiner/stiller hoe beter.
(Hoezo veeleisend :P )
Ik ben wel geïnteresseerd welke kas jij verkiest? :-)

• FireStarter
De Corsair Obsidian 350D
reviews: Matx-behuizingen: kleine kastjes met grote prestaties

Ik ben nu ook aan het kijken of waterkoeling zal helpen in het stil krijgen van dit systeem.

w00t

• FireStarter
Laat trouwens maar zitten. Als ik een pruttelende motor wil horen dan zet ik wel even koffie :)

Het systeem moet gewoon zo stil mogelijk worden.

w00t

• Ronayke03
FireStarter schreef op woensdag 30 september 2015 @ 20:58:
Laat trouwens maar zitten. Als ik een pruttelende motor wil horen dan zet ik wel even koffie :)

Het systeem moet gewoon zo stil mogelijk worden.
Ik ben tot hetzelfde besluit gekomen :-).

Zal eens kijken hoe stil de corsair 350D is ;-).

Nu ben ik ook nog aan het twijfelen over de voeding. Welke is beter: EVGA SuperNOVA 850 G2 of Corsair RM850i?

Edit:
De Corsair 350D zou ook zeer stil moeten zijn, maar zou hij luider zijn dan de Fractal Define R5? Verder vind ik het jammer dat de bovenzijde niet toe kan. Ook zat ik te denken om een fan controller te installeren in een 5.25" bay. Jammergenoeg ziet dit er heel raar uit bij de 350D. Verder zou mijn gekozen CPU koeler niet passen (natuurlijk valt deze te veranderen).

[ Voor 41% gewijzigd door Ronayke03 op 30-09-2015 23:06 ]

• LankHoar
  • Laatst online: 15:02

LankHoar

Langharig tuig

Trouwens, is het prestatieverschil groot tussen een enkele EVO en twee EVO's in Raid1? Iemand ervaring? Ik heb gelezen dat er niet zo een grote prestatiewinst is...
Met RAID1 heb je nooit snelheidswinst, maar dat is ook helemaal niet het idee van RAID1. Gezien de data eerst naar de controller gaat die het op zijn beurt weer doorstuurt naar de schijven zul je juist inputlag hebben. Die zal niet extreem hoog zijn, maar het zal iets trager zijn dan een enkele SSD. Als je op snelheid wilt gaan met meerdere SSD's zul je toch voor RAID0 moeten gaan i.p.v. RAID1. Maar dat zou ik je ook afraden omdat je het echt alleen gaat merken met schrijven van veel data (je zit aan die inputlag), en SSD's zijn al erg rap. Nee, als het je om snelheid te doen is, ga dan voor een m2 SSD i.p.v. SATA, dat ga je wel enigzins merken (hoewel het ook weer afhangt van hoeveel data je gaat schrijven, je OS etc. gaat er niet nog sneller door reageren).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• FireStarter
https://www.alternate.nl/...R&utm_source=tweakers.net

Nog 8 dagen :)

Dan zou het systeem compleet te bestellen zijn.
Ik heb er slechte ervaringen mee dus ik het systeem bij Azerty laten bouwen.
Als ze de 950 Pro nog niet kunnen leveren dan doe ik dat zelf wel :)

Die bovenzijde is ook raar, van de 350D. Als je niets eraan doet dan valt zo het stof er zo in :?
En iedere fan die je daar plaatst maakt extra lawaai. Of valt dat wel mee?

Ik probeer lig de kast zo klein mogelijk te houden. Ik ben bereid daarmee rekening te houden met het mobo (Gene ipv Hero) , en een goede matx kast.

Maar als het niet kan/past dan is het niet anders.
Hoe weet je zo snel dat je koeler niet past in de 350D?

w00t

• Ronayke03
FireStarter schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 21:21:
https://www.alternate.nl/...R&utm_source=tweakers.net

Nog 8 dagen :)

Dan zou het systeem compleet te bestellen zijn.
Ik heb er slechte ervaringen mee dus ik het systeem bij Azerty laten bouwen.
Als ze de 950 Pro nog niet kunnen leveren dan doe ik dat zelf wel :)
Waarom de uitdaging niet aannemen om het systeem zelf in elkaar te steken? :-)
Als je het gebouwd hebt, kan je misschien later ook sneller ingrijpen als er iets stuk gaat ;-).
Die bovenzijde is ook raar, van de 350D. Als je niets eraan doet dan valt zo het stof er zo in :?
En iedere fan die je daar plaatst maakt extra lawaai. Of valt dat wel mee?
Ik vrees ervoor. Natuurlijk zal er gemakkelijk stof in de kast geraken. Al is er natuurlijk wel een oplossing: dustfilters => KLIK
Natuurlijk is er ook niets te doen aan het feit dat je de fans die je daar plaats, meer hoorbaar zullen zijn. Maar dit heb je eigenlijk ook bij de Fractal Design R5. Alleen kan je hier gemakkelijk de kast mooi afsluiten als er geen fan zit.
Ik probeer lig de kast zo klein mogelijk te houden. Ik ben bereid daarmee rekening te houden met het mobo (Gene ipv Hero) , en een goede matx kast.

Maar als het niet kan/past dan is het niet anders.
Hoe weet je zo snel dat je koeler niet past in de 350D?
Heel eenvoudig. Op de site van Corsair vind je dat er maximaal koelers van 160mm hoog kunnen gebruikt worden. Hierbij is de Be quiet! Dark Rock 3 160mm hoog. Dus in principe zou het moeten passen (misschien niet op een millimeter na). Maar daarbij moet je ook rekenen, dat je de fan op de koeler waarschijnlijk hoger zal moeten steken op de heatsink, zodat het eerste RAM slot nog een RAM module kan hebben. Uitleg in volgende filmpje: KLIK

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou je die monitor niet bij een nederlandse aanbieder kopen? Bij afuture is hij 780.

Verwijderd

Ik zou bij een rekensysteem eigenlijk altijd voor een Xeon gaan.

Geen idee hoe belangrijk jouw data is, maar je hebt met een Xeon de volgende voordelen:
1. ECC geheugen
2. Hogere geheugen limiet (768 GB)
3. Upgradable naar 18-core (36 thread) processor!
4. Bijbehorende Moederborden gebouwd voor stabiliteit en betrouwbaarheid (gecertificeerd)
5. Quad channel geheugen, dus al is het geheugen per kanaal langzamer, je totale throughput is gigantisch.

En met een knappe GPU kan je er prima op gamen!

Mijn ervaring met rekenmodellen (Simulaties in c#) is dat je geheugen eerder vol is dan je zou willen. En qua snelheid is in ieder geval voor mij het meeste werk perfect paralleliseerbaar, waardoor de performance nagenoeg lineair schaalt met het aantal cores.

Hoe dan ook, op een gegeven moment past je data niet meer in je geheugen, voor je geheugen bij prikt is een striped raid array op twee snelle SSDs je beste optie. Tot je merkt dat je continu aan je geheugen limiet zit, dan geheugen bij prikken.

Let wel op inderdaad dat je geen goedkope consumenten SSDs gebruikt, de hoeveelheid data die je schrijft kan aardig oplopen en de pro serie van samsung kan gewoon meer hebben dan de EVOs.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2015 11:27 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Heb een aantal aanpassingen gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 399,50€ 399,50
1Asus X99-A€ 247,51€ 247,51
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 748,95€ 748,95
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 112,95€ 225,90
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,95€ 104,95
1AOC U3477PQU Zwart€ 724,79€ 724,79
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 72,95€ 72,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2666C16€ 218,-€ 218,-
1Corsair RM750x€ 114,90€ 114,90
2Samsung 850 EVO 500GB€ 172,78€ 345,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.203,01

Socket 2011-3
met overklokbare 6-core CPU
4x8GB (32GB) RAM, met mogelijkheid tot upgraden.

750W voeding, net nieuw model! Voor eventuele 980 ti upgrade.

Andere 3440x1440 monitor (wegens prijs) als jij die LG wilt is dat uiteraard ook geen probleem.

Goede CPU koeler, wel wat duur. Zou goedkoper kunnen maar dit zijn enkele tientjes. (Als je behuizing met window neemt staan deze zwarte koeler wel netter).

Ook zou een Intel PCI of een samsung M.2. SSD een stuk sneller zijn, met jou werk heb je daar misschien wel baat bij. Echter moet je er daarvan dan ook gelijk weer 2! Dit moederbord heeft maar 1x M.2. dus dan zou je nog voor een ander moederbord kunnen kiezen.

Dus met oog op de toekomst die 4x RAM vrij, en een 6-core CPU die je later nog kan upgraden (eventueel zelfs 2e hands in de gaten houden van een 8 tot 18 core processor!

WD RED schijven 3TB wegens grotere betrouwbaarheid.

Moederbord nog even goed naar kijken, ik heb een goedkope variant gekozen. Wil je meer mogelijkheden voor later (2x M.2. of meer PCI sloten kan je deze uiteraard aanpassen)
Wel kleine extra investering maar qua toekomst bewustheid wel waard.

我的名字是Mirno

• FireStarter
Hier heb ik ook al voor gekeken.

Als je gaat lezen dan maken heel veel mensen deze vergelijking.
Dit is wel een goede vergelijksvideo
YouTube: Intel i7-6700K vs i7-5820K
In games wint de 6700, bij renderen etc wint de 5820.

Ik weet dat als je bv gaat virtualiseren je er 2 cores bij krijgt.
Maar deze draaien wel allemaal wat trager.

Lastig lastig...

Ik ga denk ik alsnog voor de 6700, want VR is erg FPS hongerig.
Al weet ik niet wat een Nvidia Pascal upgrade in de toekomst zou doen in beide setup's?
Als deze de FPS op beide systemen met 30/40% omhoog blaast dan is het misschien weer verstandig om , nu, voor de 5820 te kiezen.

Want dat is nu de door wegende factor bij mij. Als je games 10% minder fps hebben dan ga je dat zien bij 2gen VR games.

Of zouden die 2 extra cores dan toch wel handig zijn met een nvidia pascal upgraden in Q12017?

Hmmm, lastig lastig..

w00t

• Ronayke03
MikeyMan schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:44:
Zou je die monitor niet bij een nederlandse aanbieder kopen? Bij afuture is hij 780.
Ja, inderdaad! Tot enkele dagen terug stond hij aan €806,9 bij Afuture. Heb mij dan gefocused op Amazon.de, omdat die mooie prijs hadden. Hierbij heb ik ook Prime, dus verzending kost niets en is volgende dag (vandaag) dus binnen. Bovendien heb ik nog 5 euro meer gegeven zodat levering vanavond gebeurd. Dus ik heb het scherm nu voor €804 bij Amazon.de besteld. Ook is het misschien een voordeel dat dit scherm van een Duitse site wordt besteld (ik woon namelijk in Duitsland). Als er te veel backlightbleeding/IPS glow is (zoals vaak te lezen is in reviews), kan ik het dan gemakkelijker terugzenden en nieuwe verkrijgen. Ook moet ik dan de verzendkosten niet voorschieten om terug naar Nederland (Afuture) te sturen. Bij Amazon.de gaat dit zeer gemakkelijk: geen verzendkosten voorschieten, gewoon binnenbrengen in een pakketshop (goeie ervaring mee).

Maar moest ik dit geweten hebben, dan had ik inderdaad het scherm ook besteld bij Afuture. Ik heb redelijk goeie ervaring met Dell schermen, dus ik ging het er wel op wagen.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 11:20:
Ik zou bij een rekensysteem eigenlijk altijd voor een Xeon gaan.

Geen idee hoe belangrijk jouw data is, maar je hebt met een Xeon de volgende voordelen:
1. ECC geheugen
2. Hogere geheugen limiet (768 GB)
3. Upgradable naar 18-core (36 thread) processor!
4. Bijbehorende Moederborden gebouwd voor stabiliteit en betrouwbaarheid (gecertificeerd)
5. Quad channel geheugen, dus al is het geheugen per kanaal langzamer, je totale throughput is gigantisch.

En met een knappe GPU kan je er prima op gamen!

Mijn ervaring met rekenmodellen (Simulaties in c#) is dat je geheugen eerder vol is dan je zou willen. En qua snelheid is in ieder geval voor mij het meeste werk perfect paralleliseerbaar, waardoor de performance nagenoeg lineair schaalt met het aantal cores.

Hoe dan ook, op een gegeven moment past je data niet meer in je geheugen, voor je geheugen bij prikt is een striped raid array op twee snelle SSDs je beste optie. Tot je merkt dat je continu aan je geheugen limiet zit, dan geheugen bij prikken.

Let wel op inderdaad dat je geen goedkope consumenten SSDs gebruikt, de hoeveelheid data die je schrijft kan aardig oplopen en de pro serie van samsung kan gewoon meer hebben dan de EVOs.
mirno schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 12:35:
Heb een aantal aanpassingen gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 399,50€ 399,50
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 748,95€ 748,95
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 112,95€ 225,90
1AOC U3477PQU Zwart€ 724,79€ 724,79
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 72,95€ 72,95
1Corsair RM750x€ 114,90€ 114,90
2Samsung 850 EVO 500GB€ 172,78€ 345,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.203,01

Socket 2011-3
met overklokbare 6-core CPU
4x8GB (32GB) RAM, met mogelijkheid tot upgraden.

750W voeding, net nieuw model! Voor eventuele 980 ti upgrade.

Andere 3440x1440 monitor (wegens prijs) als jij die LG wilt is dat uiteraard ook geen probleem.

Goede CPU koeler, wel wat duur. Zou goedkoper kunnen maar dit zijn enkele tientjes. (Als je behuizing met window neemt staan deze zwarte koeler wel netter).

Ook zou een Intel PCI of een samsung M.2. SSD een stuk sneller zijn, met jou werk heb je daar misschien wel baat bij. Echter moet je er daarvan dan ook gelijk weer 2! Dit moederbord heeft maar 1x M.2. dus dan zou je nog voor een ander moederbord kunnen kiezen.

Dus met oog op de toekomst die 4x RAM vrij, en een 6-core CPU die je later nog kan upgraden (eventueel zelfs 2e hands in de gaten houden van een 8 tot 18 core processor!

WD RED schijven 3TB wegens grotere betrouwbaarheid.

Moederbord nog even goed naar kijken, ik heb een goedkope variant gekozen. Wil je meer mogelijkheden voor later (2x M.2. of meer PCI sloten kan je deze uiteraard aanpassen)
Wel kleine extra investering maar qua toekomst bewustheid wel waard.
Bedankt voor de goede input. Helaas heb ik gisteren alles besteld:
Intel 6700K en RAM bij Afuture. Alle andere onderdelen bij Mindfactory.de. Ik heb toch gekozen om moederbord en GPU ook daar te bestellen, omdat er momenteel een cashback actie loopt in Duitsland. €30 terug voor moederbord en €45 terug van Asus 980TI Strix OC. Dus ik heb die Strix nu kunnen krijgen voor de prijs van de EVGA 980TI SC, mooi meegenomen toch. In reviews scoort die Strix beter dan de EVGA 980TI SC (weliswaar marginaal, maar toch), ook qua geluid en overclocken. Ook klopt de vormgeving dan beter met het moederbord. Om het compleet te maken heb ik gekozen voor een stabielere en platinum PSU: corsair AX860i (past terug in kleurschema als ik dan toch nog zou gaan voor een window panel die ik apart zou kopen van Fractal Design).
Verder heb ik 1 Samsung 850 EVO 500GB besteld en 2 WD Green 3TB. Later komt hierbij dus nog een Samsung 950 Pro 500GB. Ik heb hierover nog een vraagje: ik heb in de manual van het moederbord gekeken, en er staat dat als je RAID aanzet op de SATA aansluitingen, dat alles RAID wordt. Ik hoop dat dit een grap is? Ik wil voorlopig namelijk 1 SDD met mijn OS en games op. En dan 2 HDD in RAID 1 om mijn data van het werk op kwijt te kunnen. Is dit mogelijk?
Verder denk ik erover om die WD Green in mijn NAS (Synology DS715) te steken en dus uit te wisselen voor de WD Reds 4TB (NAS geoptimaliseerd) die er nu in zitten. Dit om minder geluid te hebben van knarsende schijven tijdens het TV kijken. Iemand ervaring mee?

Trouwens, ik heb een ZEER GOEDE ervaring tot nu toe met Afuture. Altijd zeer snel reactie op mijn mails omtrent levering aan een pakketshop. Ook zag ik vanochtend dat het RAM geheugen €13,40 gedaald was in prijs en ik had gisterenavond besteld 8)7 . Ik heb mailtje gestuurd of dit aangepast kon worden. Direct kreeg ik een mailtje terug dat het aangepast was en dat er dus €13,40 van de totaalprijs gaat _/-\o_ . Mooie service! 8)

• Ronayke03
FireStarter schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:22:
Hier heb ik ook al voor gekeken.

Als je gaat lezen dan maken heel veel mensen deze vergelijking.
Dit is wel een goede vergelijksvideo
YouTube: Intel i7-6700K vs i7-5820K
In games wint de 6700, bij renderen etc wint de 5820.

Ik weet dat als je bv gaat virtualiseren je er 2 cores bij krijgt.
Maar deze draaien wel allemaal wat trager.

Lastig lastig...

Ik ga denk ik alsnog voor de 6700, want VR is erg FPS hongerig.
Al weet ik niet wat een Nvidia Pascal upgrade in de toekomst zou doen in beide setup's?
Als deze de FPS op beide systemen met 30/40% omhoog blaast dan is het misschien weer verstandig om , nu, voor de 5820 te kiezen.

Want dat is nu de door wegende factor bij mij. Als je games 10% minder fps hebben dan ga je dat zien bij 2gen VR games.

Of zouden die 2 extra cores dan toch wel handig zijn met een nvidia pascal upgraden in Q12017?

Hmmm, lastig lastig..
Inderdaad, een zeer moeilijke keuze.
Voor mij kwam de conclusie op de 6700K om volgende redenen:
- Ik denk niet dat ik direct naar Nvidia Pascal zal gaan. Ik wil dit systeem voor een drietal jaar zo houden.
- Vooralsnog is het zeer moeilijk te zeggen hoe Nvidia Pascal zal reageren in combinatie met 6700K of 5820. Of heb ik het hier verkeerd?
- De 6700K is gemakkelijker te overclocken...?
- Ik zal redelijk wat rekentaken doen voor het werk. Maar niet noemenswaardig veel om een 5820 te rechtvaardigen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ronayke03 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:31:
[...]

Ja, inderdaad! Tot enkele dagen terug stond hij aan €806,9 bij Afuture. Heb mij dan gefocused op Amazon.de, omdat die mooie prijs hadden. Hierbij heb ik ook Prime, dus verzending kost niets en is volgende dag (vandaag) dus binnen. Bovendien heb ik nog 5 euro meer gegeven zodat levering vanavond gebeurd. Dus ik heb het scherm nu voor €804 bij Amazon.de besteld. Ook is het misschien een voordeel dat dit scherm van een Duitse site wordt besteld (ik woon namelijk in Duitsland). Als er te veel backlightbleeding/IPS glow is (zoals vaak te lezen is in reviews), kan ik het dan gemakkelijker terugzenden en nieuwe verkrijgen. Ook moet ik dan de verzendkosten niet voorschieten om terug naar Nederland (Afuture) te sturen. Bij Amazon.de gaat dit zeer gemakkelijk: geen verzendkosten voorschieten, gewoon binnenbrengen in een pakketshop (goeie ervaring mee).

Maar moest ik dit geweten hebben, dan had ik inderdaad het scherm ook besteld bij Afuture. Ik heb redelijk goeie ervaring met Dell schermen, dus ik ging het er wel op wagen.

[...]

[...]

Bedankt voor de goede input. Helaas heb ik gisteren alles besteld:
Intel 6700K en RAM bij Afuture. Alle andere onderdelen bij Mindfactory.de. Ik heb toch gekozen om moederbord en GPU ook daar te bestellen, omdat er momenteel een cashback actie loopt in Duitsland. €30 terug voor moederbord en €45 terug van Asus 980TI Strix OC. Dus ik heb die Strix nu kunnen krijgen voor de prijs van de EVGA 980TI SC, mooi meegenomen toch. In reviews scoort die Strix beter dan de EVGA 980TI SC (weliswaar marginaal, maar toch), ook qua geluid en overclocken. Ook klopt de vormgeving dan beter met het moederbord. Om het compleet te maken heb ik gekozen voor een stabielere en platinum PSU: corsair AX860i (past terug in kleurschema als ik dan toch nog zou gaan voor een window panel die ik apart zou kopen van Fractal Design).
Verder heb ik 1 Samsung 850 EVO 500GB besteld en 2 WD Green 3TB. Later komt hierbij dus nog een Samsung 950 Pro 500GB. Ik heb hierover nog een vraagje: ik heb in de manual van het moederbord gekeken, en er staat dat als je RAID aanzet op de SATA aansluitingen, dat alles RAID wordt. Ik hoop dat dit een grap is? Ik wil voorlopig namelijk 1 SDD met mijn OS en games op. En dan 2 HDD in RAID 1 om mijn data van het werk op kwijt te kunnen. Is dit mogelijk?
Verder denk ik erover om die WD Green in mijn NAS (Synology DS715) te steken en dus uit te wisselen voor de WD Reds 4TB (NAS geoptimaliseerd) die er nu in zitten. Dit om minder geluid te hebben van knarsende schijven tijdens het TV kijken. Iemand ervaring mee?

Trouwens, ik heb een ZEER GOEDE ervaring tot nu toe met Afuture. Altijd zeer snel reactie op mijn mails omtrent levering aan een pakketshop. Ook zag ik vanochtend dat het RAM geheugen €13,40 gedaald was in prijs en ik had gisterenavond besteld 8)7 . Ik heb mailtje gestuurd of dit aangepast kon worden. Direct kreeg ik een mailtje terug dat het aangepast was en dat er dus €13,40 van de totaalprijs gaat _/-\o_ . Mooie service! 8)
No offence, maar je opent hier een topic waarin je om raad vraagt, en laat het vervolgens niet weten als je eruit bent en je spullen bestelt?

• Ronayke03
MikeyMan schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:40:
[...]

No offence, maar je opent hier een topic waarin je om raad vraagt, en laat het vervolgens niet weten als je eruit bent en je spullen bestelt?
Inderdaad. Bij Afuture en Amazon.de heb ik gisterenavond laat besteld. Bij Mindfactory.de vannacht (om verzendingskosten gratis te krijgen). Deze namiddag ging ik een update posten met de bestelde onderdelen. Maar dit heb ik nu gedaan in vorige post.

Sorry als dit irriterend is. Dit is helemaal niet zo bedoeld. :-(

Bij deze dan: de lijst van bestelde onderdelen, behalve de Samsung 950 Pro omdat deze nog niet beschikbaar is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 378,95€ 378,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 206,95€ 206,95
1Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING€ 762,-€ 762,-
2WD Green WD30EZRX€ 97,01€ 194,02
1Dell U3415W Zwart€ 775,01€ 775,01
1be quiet! Dark Rock 3€ 58,95€ 58,95
1Corsair AX860i€ 216,-€ 216,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 172,78€ 172,78
1Samsung 950 Pro 512GB€ 304,50€ 304,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.392,11

Bedankt iedereen voor de waardevolle input! ;) _/-\o_ Het heeft mij veel dingen geleerd die ik nodig heb: zoals info over RAID config en SSD snelheid en opties.
Alleen ben ik er nog niet uit of ik voor RAID1 ga voor de WD Red of WD Green die ik dan zal hebben. Want inderdaad, als de voeding kapot gaat en eventjes een overspanning geeft aan de HDD, dan is toch alles weg van data. Vandaar dat ik waarschijnlijk zal backuppen naar NAS. Maar om dit alles meer te voorkomen, heb ik gekozen voor een stabielere voeding (platinum rated).

[ Voor 78% gewijzigd door Ronayke03 op 02-10-2015 13:59 ]

Verwijderd

't is een mooi systeem geworden.

Een game systeem dat ook goed is voor het draaien van (grote) reken modellen. Voorlopig moet je daar mee voort kunnen. De enige beperking is eigenlijk dat als je met je modellen tegen de grenzen aanloopt, je beperkt voor dat doel kan upgraden.
Het is inderdaad wel; handig als mensen laten weten als ze eruit zijn. Er kan best een leuke discussie doorlopen, maar daar is dit topic eigenlijk niet voor bedoeld.

• FireStarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:36:
't is een mooi systeem geworden.

Een game systeem dat ook goed is voor het draaien van (grote) reken modellen. Voorlopig moet je daar mee voort kunnen. De enige beperking is eigenlijk dat als je met je modellen tegen de grenzen aanloopt, je beperkt voor dat doel kan upgraden.
Het is inderdaad wel; handig als mensen laten weten als ze eruit zijn. Er kan best een leuke discussie doorlopen, maar daar is dit topic eigenlijk niet voor bedoeld.
Klopt maar open vragen :)

Wat bedoel je met beperkt upgraden?
4x8 GB ipv 2x16GB mem?
Of bedoel je nog iets anders?

w00t

• JortJwz
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 17:02

JortJwz

VW golf MK II avance 1987

je zou ook voor de ranger kunnen gaan ipv de hero. vrijwel dezelfde functies voor minder geld. houd je weer over voor een m2 ssd ;)

• FireStarter
Wat is beter dat ik dit topic hijack of ff snel een eigen topic aanmaken?

w00t

Verwijderd

FireStarter schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:12:
[...]

Klopt maar open vragen :)

Wat bedoel je met beperkt upgraden?
4x8 GB ipv 2x16GB mem?
Of bedoel je nog iets anders?
Workstation moederborden voor xeons hebben over het algemeen meer geheugen capaciteit.
Bijvoorbeeld dit bordje van Supermicro.

Op dit bord heb je 8 geheugen slots, je begint met 4 x 8GB of 4 x 16GB en kan er dan nog 4 repen bij plaatsen.

Goede kwaliteit ethernet adapter onboard, heel handig als je grote data sets van en naar een NAS moet pompen.

Bovendien heb je de beschikking over 40 PCI-E 3.0 lanes, dus super voor een SLI systeem. 2x 16 lanes, geen probleem.
edit: dit betekent ook dat je de lanes hebt om een 10Gbit ethernet verbinding te bedienen. Erg handig als je met heel grote datasets werkt. MDan moet je natuurlijk wel een NAS hebben die 10Gb kan vullen, maar daar is een ander topic voor ;-)

En als CPU kan je upgraden naar een beest!

Als je primaire doel is om rekenmodellen door te rekenen met 10GB data sets dan is veel geheugen een must. Als je model paralleliseerbaar is, en tijd een issue is, dan is zo'n xeon snel terugverdient.

Ik werk zelf met modellen die zo een dag draaien voor er uitkomsten zijn. Op dit moment geen wachtlijst, maar gezien de prijs (en de marge) op het doorrekenen is die CPU zo terugverdiend als die wachtlijst wel zou ontstaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2015 17:09 ]

• FireStarter

w00t

• Ronayke03
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:00:
[...]

Als je primaire doel is om rekenmodellen door te rekenen met 10GB data sets dan is veel geheugen een must. Als je model paralleliseerbaar is, en tijd een issue is, dan is zo'n xeon snel terugverdient.
Dat was ook nog 1 van de redenen om voor de 6700K te gaan: mijn model is niet paralleliseerbaar!

• nemesis01
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 13:42
Ik zou wel voor een socked 2011-3 cpu gaan.(dan past hij op een X99 mainboard)
Dan heb je ook meer geheugen snelheid en geheugen upgrade mogelijkheden ten opzichte van een socked 1151 cpu de 6700K I7.

Bijvoorbeeld de i7 5820k
pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-12 13:48
Ik gooi ook even een knuppel in het hoenderhok, met een lijstje;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2620 v3 Boxed€ 435,-€ 435,-
1Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING€ 757,25€ 757,25
1Corsair RM750€ 118,95€ 118,95
2Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 159,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.069,54

Keuze is gevallen op een andere voeding, SSD's om een Xeon met bijpassende mobo (enigszins) mogelijk te maken. Als ik heel eerlijk moet zijn zou ik eerder de back-up van je bestanden sowieso in een NAS te doen, en allleen je ssd dubbel. Voordeel van de Xeon is dat je die 24/7 op turbo kan locken, zonder dat je stabiliteit daar onder lijdt.

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:44
Pak dan wel de pricewatch: Corsair RM750i , beter voeding en nieuwe model :)

Waarom eigenlijk 2x 250gb en niet gewoon 1 pricewatch: Crucial BX100 500GB, pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB

Snelheid merk je toch niet.

Xenon vind ik opzich prima, anders kun je voor een pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed gaan

Sneller en nog goedkoper ook. :)

• Ronayke03
Ik heb ondertussen besteld, zoals je kan zien in een reactie hierboven:
Ronayke03 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:49:
[...]

Inderdaad. Bij Afuture en Amazon.de heb ik gisterenavond laat besteld. Bij Mindfactory.de vannacht (om verzendingskosten gratis te krijgen). Deze namiddag ging ik een update posten met de bestelde onderdelen. Maar dit heb ik nu gedaan in vorige post.

Sorry als dit irriterend is. Dit is helemaal niet zo bedoeld. :-(

Bij deze dan: de lijst van bestelde onderdelen, behalve de Samsung 950 Pro omdat deze nog niet beschikbaar is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 378,95€ 378,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 206,95€ 206,95
1Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING€ 762,-€ 762,-
1Corsair AX860i€ 216,-€ 216,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 172,78€ 172,78
1Samsung 950 Pro 512GB€ 304,50€ 304,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.392,11

Bedankt iedereen voor de waardevolle input! ;) _/-\o_ Het heeft mij veel dingen geleerd die ik nodig heb: zoals info over RAID config en SSD snelheid en opties.
Alleen ben ik er nog niet uit of ik voor RAID1 ga voor de WD Red of WD Green die ik dan zal hebben. Want inderdaad, als de voeding kapot gaat en eventjes een overspanning geeft aan de HDD, dan is toch alles weg van data. Vandaar dat ik waarschijnlijk zal backuppen naar NAS. Maar om dit alles meer te voorkomen, heb ik gekozen voor een stabielere voeding (platinum rated).
Een andere reden dat ik gekozen heb voor een 6700K, is het feit, dat als mijn videokaart het begeeft, ik mijn computer nog altijd kan gebruiken. Bij een Xeon gaat dit niet. Want dit zal het enige systeem zijn dat ik thuis voorhanden heb. ;)

Misschien over drie jaar, als het budget het nog meer toelaat, dan kan ik gaan voor een SLI config. En dan kan ik zeker voor een Xeon gaan :D.

[ Voor 82% gewijzigd door Ronayke03 op 03-10-2015 10:06 ]

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-12 13:48
Ik zou juist nu voor de Xeon gaan, als je dan over drie jaar aan een verbetering toe bent, ram je desnoods deze er in. Twaalf cores, 24 threads en 30 MB level 3 cache. Serieus hij is dan weer sneller dan elke andere PC.

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Pagina: 1