Toon posts:

pc boot op verkeerde schijf (zoek tool om bcd te wijzigen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik een splinternieuwe pc geïnstalleerd.
Er was een backup op een partitie op een oude schijf, die heb ik er als 2de schijf bijgehangen, toen ik de pc helemaal klaar had.
Ik was op deze schijf aan het kijken toen de stroom uitviel.
Ik startte pc opnieuw op en hij meende vanaf de "oude" schijf te moeten opstarten, wat niet kan, want dat was een hele andere configuratie.
Ik krijg de pc nu niet bijgebracht dat hij op de nieuwe 1 Tb schijf op moet starten.
Niet in de bios, niet via de herstelmodus van windows 7 cd.
Bij xp kon je de boot.ini aanpassen, heb gezien dat dit in windows 7 de Boot Configuation Data is, de BCD.
Ik weet nu echter niet hoe ik hierin kom om iets aan te passen want windows start dus NIET op.
Moet ik de pc opnieuw installeren? Of kan ik hem nog ergens bijbrengen dat ie vanaf gewoon de c schijf moet opstarten?
Ik dacht zoiets als een bootable tooltje, maar kan dit niet vinden.

WIE HELPT? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:01

ResuCigam

BOFH

Ik vermoed dat de boot partitie van de oude schijf gebruikt is. Volgens mij kan je dit niet met een tooltje doen want je nieuwe schijf heeft die partitie helemaal niet... Dus opnieuw installeren zonder de 2e schijf aangesloten.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De pc was helemaal klaar met installeren he....was ook al meerdere malen opgestart, zonder die OUDE HD als 2de schijf eraan.
Pc is nu gewoon de weg kwijt.
Opstartherstel vanaf windows instalcd zegt ook d:windows....maar dit moet gewoon c: zijn.

Pfff...balen zeg....weer een nieuwe installatie....thanks voor je advies

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

ResuCigam schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:03:
Ik vermoed dat de boot partitie van de oude schijf gebruikt is. Volgens mij kan je dit niet met een tooltje doen want je nieuwe schijf heeft die partitie helemaal niet... Dus opnieuw installeren zonder de 2e schijf aangesloten.
Enige juiste oplossing. Pas hetzelfde voor gehad met de computer van mijn huisgenoot. Andere huisgenoot had Windows geinstalleerd met de oude installatie nog actief. Dan pakt hij de bootsector van je HDD. Verplaatsen enzovoorts ging gewoon niet werken. Enige manier is inderdaad installeren zonder de schijf aangesloten. Anders blijft hij zelfs in de windows installatie vanaf de CD of USB de bootdisk op je oude HDD maken. Dit gebeurt automatisch en hier heb je geen controle over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Hij heeft de PC geïnstalleerd zonder de 2e HDD erin en daarna meerdere keren succesvol opgestart. Dus dat is het niet.

Ik denk dat door de stroomuitval de schijf met de nieuwe installatie corrupt is, waarschijnlijk een rotte MBR. Daarom vindt Windows herstel de systeem partitie ook niet en probeert de PC van de andere schijf op te starten. Windows kan de boel alleen herstellen als het een systeem en een windows partitie ziet, als die informatie kapot is dan is het no go.

Ik heb dit meegemaakt met een niet helemaal lekker gekloonde schijf, wilde ook niet booten. Dus ik denk, geen probleem even booten van USB en een herstel doen. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:16

MsG

Forumzwerver

Je kan met de herstelcd handmatig de bootpartitie opnieuw aan maken. Dat vergt wel wat gebeuren met commando's, dus als je dat niet ziet zitten is een nieuwe installatie een noodzakelijkheid. Maar het is niet per se een vereiste.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:54:
Je kan met de herstelcd handmatig de bootpartitie opnieuw aan maken. Dat vergt wel wat gebeuren met commando's, dus als je dat niet ziet zitten is een nieuwe installatie een noodzakelijkheid. Maar het is niet per se een vereiste.
Kunt u mij vertellen hoe dit dan in zijn werk gaat, of in ieder geval kan zeggen HOE ik daar kom, dan zoek ik de commando's er via internet wel bij....als dat lukt tenminste... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:16

MsG

Forumzwerver

Hier ook wat leesvoer: http://www.hasper.info/re...ndows-7-uefi-boot-sector/
https://www.google.com/search?q=write+100mb+boot+partition
https://tweakhound.com/20...x-the-windows-bootloader/

Neem dingen niet klakkeloos over en zorg dat je echt weet wat je doet als je dingen intikt.

Als je er geen verstand van hebt is een reinstall sneller.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:07
EasyBCD 2.2 (google it)
EasyBCD 2.3 beta build 202 geschikt voor Win8 en 10

Optie Add new entry om te beginnen. Krijg je ws. een dual boot menu te zien.
als dat werkt kun je daarna het bootmenu aanpassen aan je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TanteBeth schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:25:
EasyBCD 2.2 (google it)
EasyBCD 2.3 beta build 202 geschikt voor Win8 en 10

Optie Add new entry om te beginnen. Krijg je ws. een dual boot menu te zien.
als dat werkt kun je daarna het bootmenu aanpassen aan je wensen.
Maar dit programma werkt toch alleen als windows draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga ermee aan de slag

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Wat gebeurt er als je de 2e schijf afkoppelt

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
r44 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:20:
Wat gebeurt er als je de 2e schijf afkoppelt
Dan weigert ie op te starten en komt hij ook niet door de opstartherstelconsole heen, ook niet die van de windows cd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Krijg ook geen melding zo als l geen boot device of select boot device.
Heb je in de bios deze schijf als 1e boot diks staan.
Als je via de 2e disk opstart zie je de 1e disk wel en wat staat er op?

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na in DOS te hebben geklooid met bcdedit en easybcd ben ik er toch NIET uitgekomen. Enige remedie was een nieuwe installatie, wat ik dus maar gedaan heb. Kost even tijd, maar dan heb je ook wat. Topic kan dus gesloten, ondanks officieel het probleem niet opgelost kon worden.
Thanks guys voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:51
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:07:
Opstartherstel vanaf windows instalcd zegt ook d:windows....maar dit moet gewoon c: zijn.
Dit gebeurt meestal omdat de C:\ partitie "Voor systeem gereserveerd" is van 100mb. De D: is dan je "normale" C: in Windows aangezien die 100mb partitie standaard verborgen is.

http://specs.tweak.to/18230

Pagina: 1