Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 12:33

pclinde

TechGaming.nl

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel bezig met een imago onderzoek naar het beroepenveld / de opleiding accountant. Het gaat hier om AA en RA accountancy. Veel mensen zien het beroepenveld / de opleiding als saai, stoffig en waar veel mensen de motivatie hebben: 'ik wil goed verdienen.' (Dit zijn de aannames)

Zijn hier Tweakers die in het beroepenveld zitten of een opleiding volgen? Hoe ervaren jullie de opleiding of het beroep accountant? Misschien wil je inhoudelijk wat delen, ervaringen en eventueel leuke en minder leuke dingen. Je mag alles delen!

Het gaat hier om een kleine opdracht, waar ik uiteindelijk een informatief artikel over wil schrijven. Je naam of gegevens zal ik niet gebruiken, omdat dit totaal niet nodig is voor het artikel. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen! De kans is groot dat ik doorvraag om tot een diepere essentie te komen. :)

Bedankt alvast!
Pim

[ Voor 10% gewijzigd door pclinde op 29-09-2015 11:00 ]

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:46
Ik kan ervaringen delen die ik van mijn vrouw hoor, die is recent RA geworden.

In de eerste plaats is het ongelooflijk hard werken. Weken waarin 60+ uur wordt gewerkt zijn eerder regel dan uitzondering. Reken er op dat er constant spoedklussen zijn en de werkdruk van bovenaf enorm is. Zeker als je daarnaast nog je studie moet afronden.

In de tweede plaats, groot geld verdienen doe je als een simpele accountant bij een grote firma niet, elders verdien je meer tegen betere secondaire voorwaarden. Starters zijn over het algemeen mensen die uitblinken bij “financieel georiënteerde” studies, dus die zijn gewild in het bedrijfsleven. Bij een groot kantoor zit je om in korte tijd zoveel mogelijk te leren. Vers vanaf de universiteit zit je al snel aan tafel bij de directie van verschillende klanten, dat is natuurlijk super om ervaring en netwerk op te doen. Na een jaar of 2-3 ken je het kunstje en schuif je op richting management taken. Vervolgens moet je besluiten of je dat zo’n 20 jaar volhoudt om partner te worden en dan je zakken te vullen (meer dan 10k per maand, 40k+ per maand als je een succesvolle senior partner bent), of dat je wat anders gaat doen. Mijn vrouw heeft na ruim 5 jaar de stap gemaakt naar het bedrijfsleven en verdient daar gelijk veel meer, met normale werktijden.

Ik plaag haar weleens dat het werk saai is, maar het is maar net wat je leuk vindt. Het eerste half jaar doe je rotklusjes, maar daarna zit je zeker niet meer alleen achter de PC naar cijfers en rapporten te kijken. Het is juist een heel sociaal beroep, er zijn dagen waar ze alleen maar in diverse meetings zit en ze komt bij allerlei denkbare bedrijven, dus je leert zelf ook wat je trekt en wat niet. Ziekenhuizen, aannemers, banken, pharma, levensmiddelen, you name it en ze heeft er in de keuken gekeken, dat is niet wat ik stoffig zou noemen.

Dus kort gezegd, ik denk dat de meeste er zitten vanwege de uitdaging en de persoonlijke ontwikkeling, en dat het topsalaris maar voor weinig accountants is weggelegd, net als bij elk ander bedrijf.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wat betreft de opleiding voor Accountancy kan ik geen uitspraken doen.

Zelf heb ik de opleiding HBO-Rechten gedaan, welke door veel mensen ook als saai en stoffig wordt gezien. Dit is soms het geval, maar vaak ook niet. Ik heb veel plezier gehad in het volgen van een x aantal vakken, maar aan de andere kant heb ik andere vakken helemaal niet gevolgd (niet naar colleges).

Het is vooral persoonlijk, zoals door ph4ge ook wordt aangegeven.

Volg je gevoel :)

edit: Ik zie net pas dat het om een imago onderzoek gaat |:( Ik moet echt beter lezen, voordat ik wat post.

[ Voor 10% gewijzigd door dennisk. op 29-09-2015 11:41 ]

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit is een vorm van een (kwalitatieve) enquete, en dat is zonder voorafgaande toestemming niet toegestaan op GoT. Daarom gaat dit topic dicht. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Krisp op 29-09-2015 13:18 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Dit topic is gesloten.