Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
Weet niet helemaal zeker of dit valt onder casemodding. Maar ik ben dus een hele blije gebruiker van een pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 59442525

1 klein nadeeltje is echter dat er dus geen CD/DVD/ODD in zit. En dus was ik hoopvol dat ik een caddy zou kunnen plaatsen voor een tweede HDD of SDD. En de caddy kan plaatsen lijkt opzich wel te kunnen, maar de SATA aansluiting is er niet. Een bekend fenomeen (naar het schijnt).

Het stoort me echter dat ik daar lege ruimte heb zitten. Nu ben ik niet heel erg handig met electronica soldeerbouten, enz. Maar kan er een SATA of USB aansluiting te voorschijn getoverd worden intern zover bekend? Of zijn er andere zinvolle mogelijkheden voor het opvullen van die ruimte? Ik heb me al helemaal suf gegoogled, maar kan er tot dusver niets over vinden. Mogelijkerwijs omdat deze versie van Z50-70 alleen in aantal landen gedistribueerd wordt(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04:48
Ik denk zelf dat mensen van het elektronica forum je verder kunnen helpen en dat dat misschien ook dé plek is voor zo een vraag: Elektronica

Ik zelf kan je niet helpen helaas. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nee, het kan niet. Er missen teveel parts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 00:09

Chris van der G

Tailchakra

Geen cd? Maar op de foto staat van wel?

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan wel een PCI-e --> USB Adapter er in stoppen, maar dan heb je (waarschijnlijk) geen WiFi meer.
Dan een 128GB USB stick er in, en je hebt een soort van extra schijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:57
Ik kan alleen z50-70 laptops vinden met de juiste aansluiting. Kun je dit er niet in kwijt:

http://www.ebay.nl/itm/Le...36886?hash=item2a52138316

Deze vind ik ook terug in de manual (pagina 51): https://download.lenovo.c...ovo_g_z_50_series_hmm.pdf

Maak anders eens een foto van je moederbord of zoek eentje die er exact op lijkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Bo0bz op 02-10-2015 20:42 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
ja ik moet 'm nog even helemaal openschroeven, nog weinig tijd voor gehad omdat het m'n primaire bak is.

Maar de kaartlezer dan? Daar gaat een flatcable heen, is dat een USB poort intern? Want die gebruik ik toch niet en kan die dan naar de plek van ODD leiden.

*edit* en de wifi zou ook kunnen inderdaad. Daar wou ik eigenlijk een BCM94360CD 802.11ac Wifi Bluetooth instoppen, maar dat blijkt dus geen mini PCI-E aansluiting te zijn (althans qua lengte in ieder geval niet), kwam ik dus gister achter dat dat ook niet past :'( ... kaartje wat erin zit zie helemaal rechts op de foto

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/12122742_527228150768331_4091983711181253436_n.jpg?oh=b6db57643094298700fc6afd9ccd3451&oe=5696ECD5

[ Voor 50% gewijzigd door Rhy op 03-10-2015 11:14 . Reden: wifi aansluiting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
@Bo0bz ... ah thx voor de handleiding link. Had die wel gespot al, maar dit is een handleiding waar ik daadwerkelijk wat aan heb (dacht dat zo'n acer achtige getting started handleiding was). Het blijkt dus een M.2 aansluiting te zijn (pagina 80). Dus ga nu weer kijken of ik daar een SSD op kan aansluiten :) en straks maar eens openschroeven of te kijken of die flatcable aansluiting er zit.

*edit* waarschijnlijk gaat SSD 'm niet worden, vanwege half size verhaal. Hmz. Naja dan maar deze erin http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=BCM94352z stoppen. En dan weer terug naar het ODD/Caddy verhaal. Zijspoor :D

[ Voor 21% gewijzigd door Rhy op 04-10-2015 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy

Rhy

Topicstarter
Oh trouwens heb ook die bron weer kunnen traceren die aangaf dat die hele connector miste, want nergens anders op Internet wordt er met 1 woord over gerept:
Naast de rechter-usb-aansluiting zit een dummy op de plek waar je de dvd-brander zou verwachten. Die is, ongetwijfeld om de prijs te drukken, wegbezuinigd. Het was mooi geweest als Lenovo de sata-aansluiting voor de brander nog wel op het moederbord had laten zitten. Dan was het eenvoudig geweest om met behulp van een bracket een extra harde schijf of ssd aan het systeem toe te voegen. Die connector is helaas ook wegbezuinigd, waardoor de bracket alleen maar onbruikbare ruimte opvult
bron: reviews: Laptop Best Buy Guide - Augustus 2015 ... ze zullen het wel weten ;) maar ik ga nu zelf eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Soldeerbout erbij, sata plug erop solderen?

Anders kan op bijna elk ongebruikt slot wel usb gevonden worden, bluetooth, wifi, 3g/4g modem, etc, al die aansluitingen zijn stiekum voornamelijk gewoon usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Laatst online: 19-03 09:03
Zelfde probleem hier. Had al een HDDcaddy van een andere laptop liggen, denk ik schroef ik mooi de hdd die erin zat naast mijn SSD die ik erin heb gezet.
Maar ik haal net data dummyplastic eruit, en zie dus helemaal geen SATA aansluiting zitten!
Wordt langzaamaan Lenovo een beetje zat, heb ook ontzettend gekut gehad met het vervangen van die k*t wifikaart die erin zat.

Dat kaartje heb ik inmiddels wel weten te vervangen met een broadcom AC kaartje. (exacte partnummer van lenovo opgezocht in de manual en die besteld op aliexpress.com)

Die werkt prima, jammer dat er alleen 1x1 kaartjes inkunnen maar goed, heb nu in ieder geval 5ghz.

Maar is er al een oplossing voor dit probleem? Ik wil gewoon 500gb opslagruimte erbij hebben, waarom beperkt lenovo mij zo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05-2023
Aangezien het dus niet zo gemakkelijk is om er zomaar een schijf bij te plaatsen is het misschien een idee om de huidige schijf te vervangen voor eentje van een grotere capaciteit. Die 500GB er uit en er een van 1 of 2 TB erin. Wat je dan zou moeten doen is de huidige schijf klonen naar de nieuwe schijf. Zo bestaan er huidige pakketten voor dit soort dingen zoals van Kingston pricewatch: Kingston SSDNow V Series Installation Kit 960GB Aangezien dit een 1 TB ssd is en nogal prijzig aangezien de opslag dan net zo duur zou zijn als de laptop zelf is dit misschien niet zo'n goed idee maar een 1 TB HDD is tegenwoordig maar 50 euro

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Laatst online: 19-03 09:03
Ik heb juist de 500gb vervangen voor een SSD, deze heb ik in 120gb genomen omdat ik dacht dat ik die van 500gb naast de ssd kon prikken, niet dus ;(

[ Voor 9% gewijzigd door mdj84nl op 15-11-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05-2023
Ik heb zelf geen ervaring met het modden in een laptop... maar alles zit daar heel compact dus leek me ook nooit een goed idee om zoiets te doen. In een pc zou zoiets geen probleem zijn daar is genoeg plaats voor een HDD maar in een laptop :/

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

Pagina: 1