Budget stille desktop (non gaming)

Pagina: 1
Acties:

• SambalBoterham
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-05-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Basic spul; browsen, office, muziek, filmpjes, etc > geen games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vast bedrag in gedachten, maar ik wil het graag goedkoop houden. Erg intensief wordt de pc niet gebruikt en ik zit in de eindfase van mijn studie dus de euro's zijn mij nu nog even flink wat meer waard dan over 1 à 2 jaar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, muis, toetsenbord, boxjes, dvd, cardreader en de oude video kaart(?) > een NVIDIA GeForce 9600 GT

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou het erg fijn vinden wanneer het systeem zo weinig mogelijk herrie maakt

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Tips? :) Zit ik goed met deze samenstelling? Trekt de voeding het zo? Past het allemaal in de kast? Zijn er betere opties voor een paar euro's extra? Kan het goedkoper? Kan het stiller?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 67,90€ 67,90
1ASRock H81M-HDS€ 48,95€ 48,95
1Cooler Master Silencio 352€ 56,23€ 56,23
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,95€ 40,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,93

Bij voorbaat dank indien je een suggestie voor me hebt! Wordt zeer gewaardeerd.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Je cpu heeft geintergreerde graphics: je oude 9600 kan je dus weer achterwege laten wat weer herrie bespaard.

Je moederbord heeft slechts 2 ddr3 sloten. Nu is dat geen probleem maar mocht je in de toekomst willen upgraden dan kan je er geen geheugen naast doen. Ik zou nu een stick van 8 gig kopen, en er later een stick van 8 bij stoppen.

Ook zou ik kijken naar semi-passieve voedingen: daarvan gaat de fan niet aan totdat er een belasting van ong 30% op de voeding zit. In idle zal de voeding iig geen geluid maken.

Ook zou ik voor een aftermarket cpu koeler gaan. De stockkoeler is niet de allerstilste.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:40

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan ook voor zoiets als dit gaan:

pricewatch: HP ProDesk 400 G2.5 SFF (M3X18EA)

En dan zelf ff een SSD en extra geheugen erin zetten. Zal in ieder geval erg stil zijn.

Btw, pak ipv de BX100 de MX200

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ardjee schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:24:
Je cpu heeft geintergreerde graphics: je oude 9600 kan je dus weer achterwege laten wat weer herrie bespaard.
Idd, mocht die wel mee moeten dan heeft de voeding trouwens niet de juiste aansluitingen, neem dan de be quiet! Pure Power L8 300W, ook nog eens stiller.
Ook zou ik kijken naar semi-passieve voedingen: daarvan gaat de fan niet aan totdat er een belasting van ong 30% op de voeding zit. In idle zal de voeding iig geen geluid maken.
Semi passief is een kostenbesparing en beperkt ook nog eens de levensduur van de voeding. Daarnaast zijn er ook geen budget voedingen die eraan doen. Semi-passief is het maskeren van vaak relatief slechte fan, met een minder groot bereik of waarbij het lager geluid maakt. Maakt de voeding ook nog eens onnodig warm, wat dus slecht voor de levensduur is.
Ook zou ik voor een aftermarket cpu koeler gaan. De stockkoeler is niet de allerstilste.
Niet de allerstilste maar met PWM aangestuurd op een stil schema wel erg stil. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• SambalBoterham
Ardjee schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:24:
Ja ik vroeg me al af hoeveel meerwaarde het zou hebben om hem over te zetten, maar als het iets toevoegt leek het me zonde om het niet te doen ;) Maarr bij een gebruiker zoals ik (even los van het geluidsaspect) is het overbodig? Ook niet bij films of als ik sporadisch eens een video wil bewerken oid?
Ik zou nu een stick van 8 gig kopen
Deze? pricewatch: Crucial CT102464BA160B Klinkt verstandig ja! Zelfs goedkoper. Ik vraag me nu alleen af waarom ik in veel andere topics dat duo ding van m'n beginpost zie? Is die sneller op de een of andere manier? Of kiezen ze dat voor de looks oid? In principe verwacht ik geen 16gb nodig te hebben tussen nu en het volgende volledige systeem.
Klinkt interessant? Iemand tips voor een budget ding?
Zelfde vraag als hierboven :)
Ik had hier wat naar gegoogled en het leek alsof er in de praktijk weinig verschil bleek? Het 10je meer of minder is natuurlijk geen ramp, maar is het niet overbodig?

• timicool
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

(overleden)
SambalBoterham schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:04:
Deze? pricewatch: Crucial CT102464BA160B Klinkt verstandig ja! Zelfs goedkoper. Ik vraag me nu alleen af waarom ik in veel andere topics dat duo ding van m'n beginpost zie? Is die sneller op de een of andere manier? Of kiezen ze dat voor de looks oid? In principe verwacht ik geen 16gb nodig te hebben tussen nu en het volgende volledige systeem.
Omdat je dan gebruik kan maken van dual channel ram. Dit zou voordelen opleveren (weet zo even niet uit mijn hoofd welke). Verder lijkt me 16 gig inderdaad enorm overbodig. Je zou het waarschijnlijk zelfs met 4 gb ram nog wel halen.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Dual channel geeft in de praktijk alleen weinig voordeel. Tijdje geleden had tweakers een test gedaan wat het invloed vna dual channel is op daadwerkelijke prestaties. De conclusie was dat het ergens tussen de 1 en 5% scheelt. Niet erg significant dus.

Dat semi passief bij lagere vermogen voedingen een slecht idee is had ik mij nog niet gerealiseerd. Ik had daar zelf misschien ook wat beter over moeten nadenken.

• SambalBoterham
-The_Mask- schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:00:
Idd, mocht die wel mee moeten dan heeft de voeding trouwens niet de juiste aansluitingen, neem dan de be quiet! Pure Power L8 300W, ook nog eens stiller.
Ik gok dat ik een verouderde aansluiting heb? Is het dan ook zo dat ik op deze L8 voeding in de toekomst geen goedkoop 2e hands video kaartje kan aansluiten? Kans lijkt me klein dat het gaat gebeuren, maar ik wil m'n opties wel graag duidelijk hebben :) En als de voeding stiller is; compenseert dat de extra kaart niet tot het punt dat er toch meerwaarde in zit? Voor een hééél sporadisch simpel spel oid zeg maar?
Semi passief is een kostenbesparing en beperkt ook nog eens de levensduur van de voeding. Daarnaast zijn er ook geen budget voedingen die eraan doen.
-
Niet de allerstilste maar met PWM aangestuurd op een stil schema wel erg stil. :)
Ok, ja kostenbesparing heeft voor mij wel meer prioriteit dan stilte (is voor mij meer 'leuk meegenomen' als het niet te duur is).

• -The_Mask-
  • Niet online
Als dual-channel voordeel heeft is erg afhankelijk van de CPU. Een snelle AMD APU heeft dit namelijk sowieso nodig, anders kun je wel de helft van je prestaties verliezen doordat het geheugen ook als videogeheugen wordt gebruikt. Voor een i7 of i5 liever ook dual-channel, maar een Celeron of Pentium gebaseerde Haswell heeft maar de helft van de rekenkracht van een i5, de helft minder geheugenbandbreedte is dan ook niet echt een probleem.

AMD Nieuwsdiscussie

• -The_Mask-
  • Niet online
SambalBoterham schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:19:
[...]

Ik gok dat ik een verouderde aansluiting heb? Is het dan ook zo dat ik op deze L8 voeding in de toekomst geen goedkoop 2e hands video kaartje kan aansluiten? Kans lijkt me klein dat het gaat gebeuren, maar ik wil m'n opties wel graag duidelijk hebben :) En als de voeding stiller is; compenseert dat de extra kaart niet tot het punt dat er toch meerwaarde in zit? Voor een hééél sporadisch simpel spel oid zeg maar?
De System Power 7 300W heeft geen PEG stroomconnector voor de videokaart, de Pure Power L8 300W wel.

Met de Pure Power L8 300W kun je dus nog je 9600GT aansluiten of een nieuwe GTX 950, 960 of Radeon R7 370 bijvoorbeeld. Bij een System Power 7 300W is de max een videokaart zonder externe voeding, zoals een GTX 750 Ti.

Wat bedoel je trouwens met dat stukje na compensatie? Snap die zin niet helemaal.

AMD Nieuwsdiscussie

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
Je kan ook een NUC nemen, goedkoop en stil.

Deze zit een Braswell Celeron N3050 in.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC5CPYH€ 133,85€ 133,85
1Crucial CT102464BF160B€ 38,95€ 38,95
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
Importeer productenTotaal€ 252,75

• SambalBoterham
-The_Mask- schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:40:
Wat bedoel je trouwens met dat stukje na compensatie? Snap die zin niet helemaal.
Ik vraag me af of ik de video kaart er in wil. Het argument wat ik lees om het niet te doen is dat het extra herrie oplevert, maar als deze andere voeding weer een tikkeltje stiller is zou de extra herrie van de kaart weer een tikkie gecompenseerd zijn? Wat ik eigenlijk nodig heb is iemand die aangeeft hoeveel verschil het ingebouwde graphics spul is tov de oude kaart. Een snelle google zegt mij dat ik hem er beter wel in kan gooien (kost me toch geen cent), maar is dat slim wanneer je -in principe- niet aan games doet?

NUC heb ik ook naar gekeken ja, maar die processors lijken wat traag in de prijscategorie waar het loont tov een echte kast (ruimte is totaal geen probleem voor mij). Draai nu op een core 2 quad q6600 en ik wil natuurlijk wel wat vooruitgang :)

• -The_Mask-
  • Niet online
SambalBoterham schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:47:
[...]
Ik vraag me af of ik de video kaart er in wil. Het argument wat ik lees om het niet te doen is dat het extra herrie oplevert, maar als deze andere voeding weer een tikkeltje stiller is zou de extra herrie van de kaart weer een tikkie gecompenseerd zijn?
Compenseren iig niet, sowieso zijn beide gewoon stil en zal de videokaart ze waarschijnlijk gewoon duidelijk overstemmen zodat je weinig verschil zal horen. Maar omdat het prijsverschil best wel klein is, is denk ik de Pure Power L8 300W wel de beste optie, kun je altijd nog upgraden naar een leuke stille videokaart.
Wat ik eigenlijk nodig heb is iemand die aangeeft hoeveel verschil het ingebouwde graphics spul is tov de oude kaart. Een snelle google zegt mij dat ik hem er beter wel in kan gooien (kost me toch geen cent), maar is dat slim wanneer je -in principe- niet aan games doet?
Neem de Pure Power L8 300W en je kan het testen. :p
NUC heb ik ook naar gekeken ja, maar die processors lijken wat traag in de prijscategorie waar het loont tov een echte kast (ruimte is totaal geen probleem voor mij). Draai nu op een core 2 quad q6600 en ik wil natuurlijk wel wat vooruitgang :)
Dan is het idd geen vooruitgang, alleen qua geluid en verbruik ga je er waarschijnlijk ook vooruit. Overigens is een Q6600 helemaal ook niet zo traag, wil je je huidige systeem niet upgraden?

AMD Nieuwsdiscussie

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
SambalBoterham schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:47:
[...]

Ik vraag me af of ik de video kaart er in wil. Het argument wat ik lees om het niet te doen is dat het extra herrie oplevert, maar als deze andere voeding weer een tikkeltje stiller is zou de extra herrie van de kaart weer een tikkie gecompenseerd zijn?
Zo werkt geluid helaas niet. Een krijsende baby wordt niet ineens minder irritant door er een lief slapende baby naast te zetten. Je hoort gewoon het onderdeel dat de meeste herrie maakt en dat zal met je beoogde setup ongetwijfeld de videokaart zijn.
Daarnaast heb je ook nog kans dat door het toegenomen verbruik en warmtelast de overige onderdelen ook meer moeten ventileren.
Wat ik eigenlijk nodig heb is iemand die aangeeft hoeveel verschil het ingebouwde graphics spul is tov de oude kaart. Een snelle google zegt mij dat ik hem er beter wel in kan gooien (kost me toch geen cent), maar is dat slim wanneer je -in principe- niet aan games doet?
Dat is niet helemaal waar, zo'n videokaart heeft een behoorlijke impact op het energieverbruik en kost je dus wel degelijk geld. Niet superveel voor, maar als je hem niet nodig hebt is het toch zonde. Met het door jou beoogde gebruik heb je echt meer dan genoeg aan de integrated graphics, en lijkt het me heel stug dat je het verschil gaat merken. Misschien dat een hele enkele keer snel scrollen op een zware webpagina iets vloeiender zou gaan, maar of je daar nou wakker van moet liggen...

Ik ben het eigenlijk wel met -the_mask- eens, neem een voeding met pcie-aansluiting en probeer het zelf.

• SambalBoterham
-The_Mask- schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:53:
wil je je huidige systeem niet upgraden?
Overweeg ik wel, maar het systeem is inmiddels zo'n 9 jaar oud, lijkt een stuk trager dan voorheen en begint steeds vaker te crashen met blauwe schermen en steeds weer andere foutmeldingen. Ik houd hem nu draaiende door om de zoveel tijd het ram om te draaien (Dit reset de boel? Lijkt het voornaamste probleem momenteel) en het stof te verwijderen, maar ik vrees dat de pc op sterven na dood is en ik vraag me af of dingen zoals de koeling het nog wel goed doen na al die tijd.

Wat valt te adviseren indien ik het toch wil proberen? Nieuwe ram, ssd en eventueel voeding en kast? Puntje van geluidsdemping is bij dat laatste denk ik wel echt van meerwaarde. Ik vraag me echter af hoe lang het moederbord nog mee kan en ik geloof dat mijn "MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD G31TM-P35 (MS-7529)" alleen op DDR2 draait? Lijkt een stuk prijziger dan DDR3, dus ik neig momenteel naar een nieuw systeem.

Wat die videokaart betreft raak ik redelijk overtuigd :) Bedankt voor de tips, die andere voeding klinkt goed icm uittesten.

Loont het overigens nog om voor bijvoorbeeld dit andere moederbord te gaan? pricewatch: ASRock B85M Pro4 Ik zie hem veel voorbij komen in de andere topics, maar heb het idee dat ikzelf er weinig profijt van zou hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door SambalBoterham op 29-09-2015 11:19 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
SambalBoterham schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:16:
[...]

Overweeg ik wel, maar het systeem is inmiddels zo'n 9 jaar oud, lijkt een stuk trager dan voorheen en begint steeds vaker te crashen met blauwe schermen en steeds weer andere foutmeldingen. Ik houd hem nu draaiende door om de zoveel tijd het ram om te draaien (Dit reset de boel? Lijkt het voornaamste probleem momenteel) en het stof te verwijderen, maar ik vrees dat de pc op sterven na dood is en ik vraag me af of dingen zoals de koeling het nog wel goed doen na al die tijd.
Dan moet je eerst die problemen zien op te lossen, anders heeft upgraden weinig zin.
Loont het overigens nog om voor bijvoorbeeld dit andere moederbord te gaan? pricewatch: ASRock B85M Pro4 Ik zie hem veel voorbij komen in de andere topics, maar heb het idee dat ikzelf er weinig profijt van zou hebben?
Nee één van de voordelen zijn de vier geheugensloten, maar als je toch éénmaal 8GB neemt dan maakt dit ook geen verschil, voor de rest is er weinig voordeel voor jouw.

AMD Nieuwsdiscussie

• SambalBoterham
-The_Mask- schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:38:
Dan moet je eerst die problemen zien op te lossen, anders heeft upgraden weinig zin.
Ha, ja het lijkt er op dat in ieder geval 1 van de problemen op te lossen is met nieuwe (dure) ddr2 ram, maar dat lijkt mij dus wat zonde indien het moederbord bijvoorbeeld over een maand of 2 het loodje legt. Is het realistisch dat computer onderdelen het veel lang doen dan een jaar of 10? Ze zijn zeker in het begin vrij intensief gebruikt.

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 14:05
De standaard intel koeler staat er niet om bekend om stil te zijn.
Je kan overwegen om een wat stiller model aan te schaffen. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Je kan daarnaast nog wat euro's besparen door voor deze processor te gaan. pricewatch: Intel Pentium G3250 (SR1K7) Boxed
Ik ben niet heel erg in de pentium wereld thuis maar volgens mij is het voordeel (en enige verschil) van de g3258 tov. de g3250 dat hij overklokbaar zou zijn. Je geeft aan dit niet te willen doen dus zou ik het extra geld er niet in steken.
Pagina: 1