Ik vind het eigenlijk best idioot voor woorden dat deze bepaling in de wet staat. Natuurlijk kan je zeggen dat er tijdens een bestelproces geen menselijke controle meer plaatsvindt, maar daar kiest de ondernemer wel zelf voor. Ondernemersrisico zegt mijn gevoel.
Als je gaat kijken naar het feit dat er genoeg behoorlijk grote spelers op de markt actief zijn die zich graag op deze bepaling een beroep doet met als argument dat het niet de bedoeling is dat voor 1 tikfout de toko failiet moet gaan, dan moet men het systeem anders gaan inrichten.
Je hebt dus Ingrid die handmatige kortingen aan het invoeren is, maar geen Henkie die dat gaat accoderen in het systeem voordat zoiets live gaat, vind ik gewoon slecht ondernemersschap en het afwimpelen van de verantwoordelijkheid die je richting je klanten hebt.
Goed, hier gaat het op een thuiswinkel organisatie, immers heeft de shop in kwestie geen fysiek filiaal met shoproom waar je ook kan shoppen. Dat is met heel winkels wel anders. Ik zie zelf geen verschillen tussen prijzen in een webshop of een fysieke winkel, waaruit ik de conclusie trek dat deze systemen gewoon met elkaar verbonden staat. Een korting van 50% online is ook 50% in het filiaal. Reken je in het filiaal die prijs af, met je pinpas of met cash, dan is de koper niet meer te achterhalen lijkt mij zo.
De prijs in het filiaal komt ook gewoon geen controle meer aan te pas. Immers is het de barcode snannen, het bedrag aflezen, communiceren naar de klant, en je hebt een uitwisseling van goederen tegenover het geld. In deze situatie heeft de leverancier dus geen contact informatie van de klant.
Er is dus in geen enkel geval van een fout de wil om dit te voorkomen door een handmatige menselijke controle in te voeren voordat zoiets live gaat. Als een korting er voor kan zorgen dat een hele grote speler bankroet gaat, is dat dus heel eenvoudig te ondervangen voor een relatief klein investering van 1 of 2 mensen.
Dan heb je weer een ander punt. Wellicht is de invoer geen tikfout geweest van de persoon die het ingevoerd heeft, maar een tikfout van de persoon die opdracht geeft gegeven tot invoeren van een korting, en zal zoeits natuurlijk ook door een extra controle er doorheen glippen. Immers een oepsie maken in een toetsencombinatie zorgt er heel eenvoudig voor dat je ipv 50€ er 50% in zet, omdat die knop gewoon de zelfde is.
Ik heb in het verleden ook hele rare aanbiedingen gezien. Met name de GoogleAds van de V&D. daar kwamen kortingen van 97% voorbij. Een t-shirt 299,- voor 9,99. Kortings percentage is onrealistisch, maar de van prijs vind ik dat net zo min. Een t-shirt van 299 euro? Ik zie ook wel t-shirts die gewoon duurder zijn dan een jeans. Wanneer moet je als klant weten wat wel klopt en wat niet.
Kijkend naar de onderzoeksplicht, vind ik dat ook maar vaag. Stel ik ga vanavond naar de MediaMarkt. Ik zie een artikel waarvan ik denk, hey, dat is een leuke gadget, nog nooit gezien, en voor 25 euro kan je er geen bruek aan tillen mocht het achteraf toch niet naar wens zijn. Vervolgens komt er nog een verkoper naar je toe, en verkopers willen verkopen, en prijzen zoiets de hemel in en zeker vanwege dat het scherp geprijst is. Et Voila, men doet een impulsaankoop. Zo ben ik regelmatig winkels uitgelopen, terwijl ik in geenzins de wil had om uberhaupt maar 1 stuiver in de winkel uit te geven. Als ik waar dan ook over een winkelcentrum kom, zijn dit soort winkels voor mij altijd wel een magneet om even binnen te kijken om te kwijlen naar best gelikt spul.
Moet ik als consument als ik in een supermarkt ben, of een electronicazaak alle concurenten langs om te controleren of de winkel misschien niet een foutje gemaakt heeft? Dan kan je onderhand heel Nederland gaan doorkrossen, immers heb je overal nog wel de speciaalzaken of de kleine ondernemers.
Haal ik een fles cola bij de supermarkt, waar men concureert met prijzen en maar strooit met aanbiedingen van 25% - 30% - 25% om vervolgens na zulke acties de normale prijs nog even met 17% te verhogen (Wat bij de Appie dus gebeurde niet te lang geleden met Amstel halve liters bier). 80ct -> 60ct -> 80ct -> 56ct -> 80ct -> 60ct -> 83ct (bij de jumbo zijn ze overigens 69ct). Nu een actie bij de Dirk v/d Broek 2 voor 1 euro, dus 50ct een blik.
Appie vs Dirk zit nogal een prijsverschil in. Wat bij de ene winkel van 1600 voor 800 is met een 50% actie, en je de normale prijs vergelijkt met een andere speler waar de prijs 1400 ligt, zou ik bijvoorbeeld nooit opkomen dat die 800 euro wel eens een foutje zou kunnen zijn bijvoorbeeld. Iets als concurentie, en genoeg winkels die weer lopen te smijten met laagste prijs garantie.
Maar dit is in de meeste gevallen gewoon ronduit misleidend. Ik heb een Asus X53S laptop. Dat ding is nergens anders te vinden dan bij 1 winkel, en staat zelfs niet op de website van de fabrikant. Er staat wel op de sticker dat het modelversie is van de K35SC, die overal toen der tijd wel te koop was.
Dus hoe ga je producten vergelijken in iets als een onderzoeksplicht waar het artikel maar bij 1 winkel te koop is?
Zelfde geldt overigens voor pastasaus die ik gebruik. Gand Italia. Een pot van 400 gram, over het algemeen bij supermarkten voor ± 2,35. Bij de Xenos hebben ze regelmatig de zelfde saus. 1,25. Dus we halen er 1, nemen de bon mee, gaan naar de Jumbo, die hebben laagste prijsgarantie, maar je wordt gewoon weggestuurd, en je krijgt je product niet gratis mee.
De supermarkten verkopen de 400gram versie, de Xenos heeft een pot van 430 gram, het is niet het zelfde product. De barcode is immers anders, de hoeveelheid van inhoud ook. Ben ik verplicht om elke keer bij de Xenos te verifieren of de prijs niet een foutje is geweest? Immers zijn dit niet eens aanbiedingen, maar gewoon altijd die prijs als ze weer pallets vol hebben.
Zeker kijkend naar de wildgroei in laptop/TV-land met typenummers die behoorlijk lang zijn kan je bijna niet meer goed vergelijken.Kijkend toch weer naar m'n laptop, de X53S gebaseerd op de K53SC, heeft als volledig typenummer: X53SC-SX620V.
Dat ding is toen der tijd alleen bij de Saturn in het assortiment geweest.
Hoe kan een leek weten, ondanks de onderzoeksplicht dat je geen AMD met Intel kan vergelijken, of Ati met Nvidia. Vergelijkbare specs, maar niet iedereen gaat een cursus doen om ook echt daadwerkelijk te kunnen oordelen of ze denken dat ze aan hun onderzoeksplicht hebben voldaan. Kijk maar eens in de pricewatch hoeveel verschillen je van sommige types hebt. Je werd ook helemaal gek dat er 50 modellen van 1 type waren, omdat zelf kleuren een ander nummer hebben. Het lijkt er onderhand op dat elke verandering van een SMD weerstandje op een moederbord al zorgt dat er 20 modellen bijkomen.
Ey!! Macarena \o/