Wat is dit ratelende geluid?

Pagina: 1
Acties:

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-11 22:27
Er komt bij hogere snelheden (boven 70) een ratelend geluid uit de voorkant van m'n Seat Ibiza benzine uit 2002, ik gok aan de linkerkant.

Fragment bij 100km/h op cruise

Ik heb zelf wat testjes gedaan en hij maakt het geluid NIET als:
- Stationair / zonder koppeling toeren maken
- Lage snelheid
- Hoge snelheid met koppeling in (heb ook gas gegeven, ook geen geluid)
- Gas los
- Cruise control aan / uit maakt niet uit
- Airco aan / uit maakt niet uit

Feitelijk dus alleen als de motor moet 'werken', als ik het gas diep in druk hoor ik het vaker dan als ik langzaam optrek. Ook lijk ik soms dezelfde tikjes te horen op lagere snelheid in de bocht. Als m'n snelheid hoger ligt, is het ratelen sneller (hoger ritme).

De auto rijd verder prima, stuurt prima, niets aan de hand behalve dus die tik.

Ik ben sowieso al van plan om naar de garage te gaan (deze week), maar mijn APK is midden december, en die zou ik eigenlijk tegelijk willen doen (dus halverwege oktober). Wat is dit en kan dit veel kwaad als ik nog heel even door rij?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je kan je APK tot twee maanden eerder doen met behoud van datum (dus dan heb je max 14 maand).

Ik gok homokineet of fuseekogels, maar aan mijn vermoedens moet je geen waarde hechten 😋

(Dat eerste wist je al nu ik opnieuw lees)

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 29-09-2015 00:20 ]

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-11 18:04
APK mag 2 maanden vooraf.

Maakt het nog uit in welke versnelling je zit?

Mijn gevoel zegt dat het iets anders moet zijn, maar kruip eens onder je auto aan de voorkant en controleer beide stofhoezen op je aandrijfassen eens of die nog heel zijn. Aandrijfassen zijn eigenlijk altijd heel constant in hun geboenk en doen dat vaak in bochten en niet op de rechte stukken. Zou dus de tikjes in de bochten wel kunnen zijn.

Met wat googlen (op ratelen Seat Ibiza) kom ik op Ibiza's uit dezelfde periode uit als de jouwe, met defecte sync ringen of lagers in de bak. Daar lijkt het geluid ook van linksvoor te komen. Ik hoop oprecht voor je dat je niet zoiets hebt, want dat is meestal duur.
Verder lees ik over loslatende kunststof voeringen van spanrollen. Dat baart mij wel echt zorgen, want als je dat verkeerd behandeld (lees: niet laat nakijken), dan kan je distributieriem knappen en is je motorblok total loss.

[ Voor 17% gewijzigd door Pizza_Boom op 29-09-2015 00:23 ]

Verwijderd

Is het niet een aandrijfas (homokineet) waarvan de lagers niet al te goed zijn?
Als je in een bocht gas geeft (en er dus vermogen opzet) is meestal een teken dat je beter kunt kijken voor een nieuwe aandrijfas.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2015 00:25 ]

• Pizza_Boom
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 00:22:
Is het niet een aandrijfas (homokineet) waarvan de lagers niet al te goed zijn?
Als je in een bocht gas geeft (en er dus vermogen opzet) is meestal een teken dat je beter kunt kijken voor een nieuwe aandrijfas.
Eerste wat ik ook dacht, maar mijn ervaring met aandrijfassen is dat deze toch een heel constant geluid maken. Dat is ritmisch en in 1 toon en daar doet het geluid dat we hier horen mij absoluut niet aan denken.

• TheJVH
Klopt, maar dat betekend dat ik hem half oktober op z'n vroegst voor de APK kan laten gaan, dat is nog een dikke twee weken.

Maakt niet uit in welke versnelling zit, ik reed 100 in z'n 3, en toen was de ratel ook hoorbaar, zelfde met 4 en 5.

• Pizza_Boom
Ik kan het vanaf hier niet zeggen. Persoonlijk zou ik even langsrijden en een monteur laten luisteren naar je fragment of meenemen op een proefrit. Als je altijd bij dezelfde tent komt, valt dat naar mijn mening onder service. Laat de monteur maar zeggen op basis daarvan wat hem verstandig lijkt.

Vooral de zoekresultaten met bakschade en spanrolschade staan mijn niet aan.

• TheJVH
Heb inderdaad al gemaild naar een monteur die mij daar mee kan helpen. Hoop inderdaad niet dat het iets met de versnellingsbak is, dat word een dure grap :-( .

Verwijderd

Bak zit waarschijnlijk links naast je motor, dus als ik de post Pizza_Boom lees zou het best daar vandaan kunnen komen

check dit filmpje even
YouTube: Seat Ibiza 1.4 16V (Versnellingsbak geluid, Ratel)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2015 15:25 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zou ook de stabilisatie link kunnen zijn, die versleten is.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Inderdaad, iets met stabilisatie, ophanging, wat losgeschoten is en er nu tegenaan 'kleppert'. Je moet de auto op de brug zetten, dan zou je het zo moeten zien.

Verwijderd

Als er iets los zit dan zou ik het geluid ook verwachten bij lage snelheden of hoge snelheden zonder hoge belasting van de motor/bak; zoals TS aangeeft is het heel specifiek gekoppeld aan hoge snelheden met een hoge belasting.

Verwijderd

Het is misschien een enige tijd geleden. Ik heb heel internet afgezocht en kwam om deze pagina uit!! Nu hoor ik het geluidsfragment. Nu heb ik dus precies hetzelfde probleem!!
Wat was uiteindelijk de diagnose? Ik kom zelf uit ook axiale speling krukas
Pagina: 1