Vijf jaar oude PC game-klaar maken. Alleen nieuwe VC genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• redfuse
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-12 10:17
Ik heb in 2010 een zeer behoorlijke PC gekocht, om te gamen, foto's te bewerken (Photoshop) en video te editen/bewerken (Premiere pro en After effects). Inmiddels is het geen snelheidsmonster meer, maar hij gaat nog perfect mee voor dagelijks werk. Ik heb echter al een tijdje niet meer serieus gegamed, en nu ik daar weer wat tijd voor heb, zou ik het systeem graag wat opfrissen. Wat ik in ieder geval ga doen is een 2160p ('4K') scherm kopen, die ik voor mijn werk met mijn laptop ga gebruiken (15" macbook pro), maar die ik dan ook meteen met de gaming-PC kan gebruiken. Spellen spelen in 2160p is natuurlijk wel ambitieus, dus in 1080p zou ook kunnen, als het niet realistisch is. Wat ik ervan begrijp is dat je tegenwoordig niet meer de allersnelste CPU nodig hebt, maar dat je met een goede videokaart en een midrange CPU een heel eind komt.

Dus mijn hoofdvraag is of het, gezien mijn huidige systeem, genoeg zou zijn om alleen een nieuwe videokaart te kopen. Immers, als ik een nieuwe CPU nodig zou hebben, moet ik ook meteen een nieuwe moederbord en geheugen. Of, als alleen een nieuwe videokaart echt niet kan, wat ik dan het beste nog meer kan upgraden?

Voor een nieuwe videokaart denk ik aan een GTX 970, of als het nodig is een 980.
Het scherm dat ik wil kopen is Dell P2715Q (of soortgelijk).

Hier mijn huidige systeem:
CPU: Intel i7-930, 4 cores, 8 threads, 2.8 GHz
Mobo: ASRock X58 Extreme3
Mem: 12 DDR3 @ 535MHz
Storage: 238GB SAMSUNG SSD 830 Series, en een paar grotere 7200rpm HDD's
Video: GTX 460

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Als benchmark: ik zou straks graag Fallout 4 spelen in 2160p, of, als dat onmogelijk is, in 1080p

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst zo min mogelijk natuurlijk, maar is niet het meest belangrijke...

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, liefst mijn hele systeem behalve mijn huidige videokaart

Ga je overklokken?
Niet van plan

Wat verwacht je van ons?Ik hoor graag of jullie denken dat als ik alleen een nieuwe videokaart koop (bv. GTX 970 of 980) of de verouderde CPU/geheugen/mobo dan een bottleneck gaan vormen, of dat die prima mee kunnen komen met de videokaart.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Het is op het randje. je cpu is niet heel erg slecht, ik denk dat je met een fatsoenlijke gpu een heel eind gaat komen op 1080p

Ik zou zelf niet veel verder gaan dan een 970 of 290/390 en dan een gebruikte tussen de 200 en 250.
Alleen ff kijken of je voeding het aankan.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je zou eventueel de CPU kunnen overklokken, of een tweedehands hexacore CPU kopen, kost ook maar een paar tientjes en die eventueel overklokken, dan kan de CPU nog prima mee met de moderne CPU's.

De videokaart is vooral traag.

Welke voeding heb je?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Aangezien fallout 4 nog niet uit is, is het lastig in te schatten of dat een beetje goed gaat spelen op een oudere quadcore. Traditioneel gezien zijn de bethesda engines niet extreem zwaar, en gebruiken ze niet heel veel cores. Of die trendt zich doorzet is maar net de vraag. Gezien de Xbone en ps4 wel veel cpu cores hebben verwacht ik wel een iets betere multicore support dan bijv skyrim.

Voor andere games behalve fallout 4 is het een beetje game afhankelijk of je cpu nog lekker mee komt of niet. Battlefield 4 multiplayer op 64 man servers gaat die iig geen steady 60 fps meer halen, maar in andere games gaat die waarschijnlijk nog wel meekomen.

Ik zou in ieder geval beginnen met een betere gpu, en als je dan nog niet de gewenste performance heb toch een cpu upgrade overwegen. Voor je huidige cpu zou ik niets zwaarders dan een r9 380 aanraden.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Een nieuwe videokaart hierin gaat prima werken.

De meeste nieuwe spellen zijn nauwelijks CPU bound, The Witcher en GTA V komen rond de 70% uit op mijn 920. Samen met een GTX960 kan ik er prima nog een jaar of twee mee gamen verwacht ik. Als jij jouw 940 koppelt met een GTX970 verwacht ik absoluut geen problemen. Hell, er zijn zelfs mensen op Tweakers met een i7 920 en GTX 980 Ti...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je hyperthreading aan hebt staan is 70% load wel gewoon alle cores op 100% en wordt er zelfs nog een beetje van HT gebruik gemaakt ook.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• redfuse
Bedankt voor alle reacties!

Als voeding heb ik een OCZ 600W. Ik heb wel een behoorlijk aantal harde schijven, maar ik kan er een paar uithalen die ik toch niet veel gebruik.

Goed om te horen dat meer mensen nog met een i7 920/930/940 gamen. Dus een videokaart als de 960/970 of 380/390 zou een goede investering zijn.

Zou zo'n videokaart trouwens wel in mijn huidige moederbord kunnen?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

-The_Mask- schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:03:
Als je hyperthreading aan hebt staan is 70% load wel gewoon alle cores op 100% en wordt er zelfs nog een beetje van HT gebruik gemaakt ook.
Daar heb je gelijk in. Alleen in GTA V had ik zonder HT een load van rond de 90%. Met HT aan lijkt het beter te lopen en heb ik geen tot nauwelijks framedrops (zeker na de afgelopen patch niet meer). Echte RTS games heb ik niet, maar alle andere spellen zijn eerder GPU limited.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• redfuse
Heeft iemand nog een idee of ik met de voeding (OCZ 600W) en moederbord (ASRock X58 Extreme3) van mijn huidige systeem er zomaar een 970 of 390 bij kan prikken?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Jeroenneman schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:39:
[...]

Daar heb je gelijk in. Alleen in GTA V had ik zonder HT een load van rond de 90%. Met HT aan lijkt het beter te lopen en heb ik geen tot nauwelijks framedrops (zeker na de afgelopen patch niet meer). Echte RTS games heb ik niet, maar alle andere spellen zijn eerder GPU limited.
Het verschil tussen HT en geen HT zit hem niet in de performance van games, maar in dat van Windows. Windows kan prima gebruik maken van HT waardoor de fysieke cores minder belast worden.
redfuse schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:46:
Heeft iemand nog een idee of ik met de voeding (OCZ 600W) en moederbord (ASRock X58 Extreme3) van mijn huidige systeem er zomaar een 970 of 390 bij kan prikken?
Mag geen probleem zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 29-09-2015 13:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Mathoesoe
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-10 22:05
Ik heb dezelfde voeding, maar dan met een i7-860 en een GTX970.
Alles loopt prima bij mij op High / Very High. Ik speel onder andere: The Witcher 3, Far Cry 4 en Shadow of Mordor. :D

• redfuse
Ok, duidelijk - bedankt iedereen!
Pagina: 1