Ik heb in 2010 een zeer behoorlijke PC gekocht, om te gamen, foto's te bewerken (Photoshop) en video te editen/bewerken (Premiere pro en After effects). Inmiddels is het geen snelheidsmonster meer, maar hij gaat nog perfect mee voor dagelijks werk. Ik heb echter al een tijdje niet meer serieus gegamed, en nu ik daar weer wat tijd voor heb, zou ik het systeem graag wat opfrissen. Wat ik in ieder geval ga doen is een 2160p ('4K') scherm kopen, die ik voor mijn werk met mijn laptop ga gebruiken (15" macbook pro), maar die ik dan ook meteen met de gaming-PC kan gebruiken. Spellen spelen in 2160p is natuurlijk wel ambitieus, dus in 1080p zou ook kunnen, als het niet realistisch is. Wat ik ervan begrijp is dat je tegenwoordig niet meer de allersnelste CPU nodig hebt, maar dat je met een goede videokaart en een midrange CPU een heel eind komt.
Dus mijn hoofdvraag is of het, gezien mijn huidige systeem, genoeg zou zijn om alleen een nieuwe videokaart te kopen. Immers, als ik een nieuwe CPU nodig zou hebben, moet ik ook meteen een nieuwe moederbord en geheugen. Of, als alleen een nieuwe videokaart echt niet kan, wat ik dan het beste nog meer kan upgraden?
Voor een nieuwe videokaart denk ik aan een GTX 970, of als het nodig is een 980.
Het scherm dat ik wil kopen is Dell P2715Q (of soortgelijk).
Hier mijn huidige systeem:
CPU: Intel i7-930, 4 cores, 8 threads, 2.8 GHz
Mobo: ASRock X58 Extreme3
Mem: 12 DDR3 @ 535MHz
Storage: 238GB SAMSUNG SSD 830 Series, en een paar grotere 7200rpm HDD's
Video: GTX 460
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Als benchmark: ik zou straks graag Fallout 4 spelen in 2160p, of, als dat onmogelijk is, in 1080p
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst zo min mogelijk natuurlijk, maar is niet het meest belangrijke...
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, liefst mijn hele systeem behalve mijn huidige videokaart
Ga je overklokken?
Niet van plan
Wat verwacht je van ons?Ik hoor graag of jullie denken dat als ik alleen een nieuwe videokaart koop (bv. GTX 970 of 980) of de verouderde CPU/geheugen/mobo dan een bottleneck gaan vormen, of dat die prima mee kunnen komen met de videokaart.
Dus mijn hoofdvraag is of het, gezien mijn huidige systeem, genoeg zou zijn om alleen een nieuwe videokaart te kopen. Immers, als ik een nieuwe CPU nodig zou hebben, moet ik ook meteen een nieuwe moederbord en geheugen. Of, als alleen een nieuwe videokaart echt niet kan, wat ik dan het beste nog meer kan upgraden?
Voor een nieuwe videokaart denk ik aan een GTX 970, of als het nodig is een 980.
Het scherm dat ik wil kopen is Dell P2715Q (of soortgelijk).
Hier mijn huidige systeem:
CPU: Intel i7-930, 4 cores, 8 threads, 2.8 GHz
Mobo: ASRock X58 Extreme3
Mem: 12 DDR3 @ 535MHz
Storage: 238GB SAMSUNG SSD 830 Series, en een paar grotere 7200rpm HDD's
Video: GTX 460
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Als benchmark: ik zou straks graag Fallout 4 spelen in 2160p, of, als dat onmogelijk is, in 1080p
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst zo min mogelijk natuurlijk, maar is niet het meest belangrijke...
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, liefst mijn hele systeem behalve mijn huidige videokaart
Ga je overklokken?
Niet van plan
Wat verwacht je van ons?Ik hoor graag of jullie denken dat als ik alleen een nieuwe videokaart koop (bv. GTX 970 of 980) of de verouderde CPU/geheugen/mobo dan een bottleneck gaan vormen, of dat die prima mee kunnen komen met de videokaart.