Verticale rode kolommen en vreemde karakters

Pagina: 1
Acties:

• somososan
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-11-2025
Tijdens het studeren liep de laptop van mijn broer (elitebook 8560w met firepro m5950) vast. Hierop resette ik de laptop (5 sec inhouden van de aan/uit-knop), echter toen ik hem weer probeerde op te starten liep hij na de windows 10 ronddraaiende balletjes vast.

Wat echter ook meteen zichtbaar waren bij het opstarten waren repeterende verticale rode kolommen. Ik probeerde daarna in safe-mode op te starten wat lukte, maar helaas nog steeds de kolommen.
Om Ram problemen uit te

Om aan te geven wat ik bedoel met de rode kolommen (memtest86):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/45520914/2015-09-28%2022.50.00.jpg

Ik dacht zelf meteen aan de ram van de grafische kaart want als in safe-mode de resolutie word verhoogd komen er meer smallere kolommen.

Weet iemand hoe je dit geheugen kan testen (ook memtest?)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:31

Nemesizz

Untouchable

Ik ben bang dat de grafische kaart defect is (metname het geheugen, of geheugencontroller).
Gezien het een 'dedicated' videokaart is met eigen geheugen (ipv shared wat laptops heel vaak hebben) is het niet te testen met Memtest, die test immers alleen het RAM geheugen.

Je zou misschien nog kunnen kijken of er geen 'tapijtje' in de koeler zit, maar vrees dat het toch een defecte videokaart is ipv oververhitting.

Een 'geluk' is nog dat het een MXM kaart betreft, die eventueel te vervangen is (is vaak lastiger als het klinkt helaas, kaarten zijn schaars dus ook duur, en passen niet altijd omdat de videokaarten onderling soms wat anders zijn qua lay-out waardoor de koeler niet past, en dan hebben sommige fabrikanten er ook een custom BIOS inzitten zodat niet alle kaarten werken in een andere laptop).

Ook weet ik niet zeker of de interne GPU in de processor (ja, CPU) is aangesloten. Wat ik kan vinden gebruikt de laptop de iGPU helemaal niet en alleen de FirePro (of Quadro in bepaalde andere versies).
Anders kon je ervoor kiezen om de Firepro te verwijderen en (tijdelijk?) op de iGPU werken (is immers beter dan niks).