Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJVG
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 12:31

DJVG

Gewoon DJVG

Topicstarter
Goedenavond mede-tweakers,

Binnenkort ga ik voor een periode naar Singapore en ik moet daar op mijn Nederlandse nummer gewoon bereikbaar zijn en kunnen bellen.
Dan kan ik gewoon mijn huidige toestel meenemen natuurlijk, maar aangezien ik daar ook veel op pad zal zijn en ook gewoon mijn mail wil kunnen controleren is mijn plan om daar een simkaart te kopen, dan betaal je 5 euro voor 1GB en dat is een stuk goedkoper dan de honderden euro's die ik anders aan de vrienden van T-Mobile mag afdragen :+

Omdat ik niet met 2 telefoons ga rondlopen is mijn idee dus om een dual-sim telefoon aan te schaffen (in NL, hier via V&A, in Singapore of vanuit China), maar helaas heb ik 0 ervaringen met dual-sim telefoons.

Een aantal vragen zijn dus bij mij opgekomen waar ik het lastig vind om een duidelijk antwoord op te vinden, mijn hoop is dus dat jullie mij hiermee kunnen helpen (en misschien gebruik ik wel de verkeerde zoek woorden en kom ik er daarom niet achter).

- Kunnen beide SIM kaarten tegelijk actief zijn? Ik lees op internet dat dit DSA heet, maar wat dat precies inhoud kan ik niet goed vinden.
- Is het mogelijk om in te stellen welke simkaart er gebruikt moet worden voor het dataverkeer en welke standaard om te bellen (zodat ik lekker kan internetten via de simkaart uit Singapore, maar bellen via NL.)? Of is dit iets wat automagisch gaat?
- Zijn er andere belangrijke dingen (beperkingen?) die ik mee moet nemen in een beslissing voor een bepaalde merk of type?

Alvast hartelijk bedankt!

DJVG

Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb zelf een Motorola dual sim op android (Moto G als ik me niet vergis), kostte me een half jaar geleden 200 euro. Enige beperking die ik ken van dual sims is dat je voor whatsapp wat kuntsgrepen moet uithalen om het goed werkend te krijgen.
Voor de rest: beide simkaarten actief is geen probleem, instellen van welke sim voor dataverkeer ook niet :) Maar dat kan ik je dus alleen bertellen voor mijn Motorola, de rest durf ik niet te zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289295

Ik ben inmiddels aan mijn derde dualsim toestel (Huawei, Alcatel, nu een Wiko Ridge 4G - die laatste is een aanrader) en alledrie kunnen ze alles wat jij noemt. Lijkt me vrij standaard spul allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragao Cell
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-05 01:58
Gebruik zelf een aantal maanden een Samsung Galaxy A3 Duo sim versie. Dit is mijn eerste duo sim smartphone, maar moet zeggen dat ik erg tevreden hierover ben. Had verwacht dat de batterij minder lang zou meegaan maar dit is zelfs beter dan mijn vorig toestel (Galaxy Alpha) en ik gebruik het toestel redelijk veel (voornamelijk bellen, mailen, instant messaging) toch haal ik met gemak het einde van de dag van gaat toestel doorgaans s'nachts aan de lader met nog 20 tot 30 procent batterij capaciteit.

Op mijn toestel kun je aangeven via welke simkaart je spraakoproepen wilt laten verlopen, video oproepen en data (zelfs beide sims kunnen op 4G). Je kun je ook aangeven om beide sims altijd aan te hebben staan bijv. als je in gesprek bent op sim 1 kan je nog steeds telefoontjes binnen krijgen op sim 2, hieraan kunnen overigens wel extra kosten aan verbonden zijn vanuit je provider. Tevens kan ik snel switchen van sims dmv de notificatiebalk.
Doordat ik gebruik maak van Knox heb ik geen issues met WhatsApp, gebruik het zelfs op beide nummers.

Overigens kun je in Singapore verschillende Samsung Galaxy Duo sim toestellen kopen (ook verschillende toestellen uit de A serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019
Er loopt hier nogal wat door elkaar. DSA betekent Dual Sim Active, wat inhoudt dat er 2 antennes in de telefoon zitten waardoor je op beide sims bereikbaar bent, zelfs als je op de ene in gesprek bent. Dual Sim Passive heeft dit niet, op het moment dat je op de ene sim in gesprek bent, ben je op de ander onbereikbaar en gaat hij meteen naar je voicemail als die ingesteld staat. Maar dat is ook eigenlijk het enige echte verschil.
Verder kun je inderdaad instellen welke sim gebruikt moet worden voor je data en welke je standaard oproep sim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:46
Het enige wat wel irritant is dat je maar 1 Whatsapp tegelijk kan draaien. Je kan dus alleen op je NL nummer of op je SG nummer 'bereikbaar' zijn via Whatsapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJVG

DJVG

Gewoon DJVG

Topicstarter
Bedankt voor de goede input!

Whatsapp zal ik weinig tot niet nodig hebben. Gebruik meer WeChat en die heeft voor zover ik weet geen beperking op telefoonnummer.

@Momus: Begrijp ik goed dat als je Dual Sim Passive hebt wel op beide een gesprek kan ontvangen zolang je nog niet in gesprek bent? Het bellen zal ik namelijk voornamelijk doen via mijn Nederlandse nummer, ik heb de Singapore sim-kaart echt nodig voor data.

Overigens kan ik nergens in de pricewatch vinden of het een DSA of DSP toestel is.

Wat rest is dus het uitzoeken van een toestel... wordt waarschijnlijk toch wel een chinaphone als ik alles zo lees!

Nogmaals bedankt voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momus
pelt schreef op maandag 28 september 2015 @ 23:17:
Het enige wat wel irritant is dat je maar 1 Whatsapp tegelijk kan draaien. Je kan dus alleen op je NL nummer of op je SG nummer 'bereikbaar' zijn via Whatsapp.
Onzin, er zijn clone programma's beschikbaar, waardoor je op 2 nummers tegelijk WhatsApp kunt hebben. Op Android dan toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momus
DJVG schreef op maandag 28 september 2015 @ 23:40:
Bedankt voor de goede input!

Whatsapp zal ik weinig tot niet nodig hebben. Gebruik meer WeChat en die heeft voor zover ik weet geen beperking op telefoonnummer.

@Momus: Begrijp ik goed dat als je Dual Sim Passive hebt wel op beide een gesprek kan ontvangen zolang je nog niet in gesprek bent? Het bellen zal ik namelijk voornamelijk doen via mijn Nederlandse nummer, ik heb de Singapore sim-kaart echt nodig voor data.

Overigens kan ik nergens in de pricewatch vinden of het een DSA of DSP toestel is.

Wat rest is dus het uitzoeken van een toestel... wordt waarschijnlijk toch wel een chinaphone als ik alles zo lees!

Nogmaals bedankt voor alle input!
Dit klopt inderdaad. Je bent gewoon bereikbaar op beide nummers. Veel mensen gebruiken data op de ene SIM en willen bellen met de andere SIM, dan is Passive meer dan voldoende.
Meeste Chinaphones zijn overigens Passive.
Wellicht nog een tip, ikzelf heb de Lumia 640 LTE Dual Sim, ben er bijzonder blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-05 21:24
Elke Xiaomi telefoon is dualsim. M'n vrouw gebruikt daadwerkelijk 2 sims. Alles wat je wilt kan. Als je gaat bellen, kun je aangeven met welke sim je wilt bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:46
Momus schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 06:44:
[...]

Onzin, er zijn clone programma's beschikbaar, waardoor je op 2 nummers tegelijk WhatsApp kunt hebben. Op Android dan toch.
Tja. Via een 'illigale' omweg idd wel ja. Zelf vind ik het niet heel fijn al mijn grootste communicatie bron via obscure APK te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momus
pelt schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 07:58:
[...]

Tja. Via een 'illigale' omweg idd wel ja. Zelf vind ik het niet heel fijn al mijn grootste communicatie bron via obscure APK te laten lopen.
Niks illegaals aan.
Verder is de officiële WhatsApp nou ook niet het toonbeeld van veilige communicatie.
Maar goed, dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Momus schreef op maandag 28 september 2015 @ 23:16:
Verder kun je inderdaad instellen welke sim gebruikt moet worden voor je data
Dat kunnen ze ook niet allemaal.
Om maar een populair toestel te noemen, de asus zenfone 2 heeft slechts via 1 simkaartslot 3/4G.
Wanneer je de andere simkaart wilt gebruiken voor 3/4G kun je dit dus niet softwarematig wisselen maar moet je beide simkaartjes fysiek verwijderen en omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momus
ASW1 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:13:
[...]

Dat kunnen ze ook niet allemaal.
Om maar een populair toestel te noemen, de asus zenfone 2 heeft slechts via 1 simkaartslot 3/4G.
Wanneer je de andere simkaart wilt gebruiken voor 3/4G kun je dit dus niet softwarematig wisselen maar moet je beide simkaartjes fysiek verwijderen en omdraaien.
Dat klopt, maar de post van de TS lezende is dat verder niet van belang voor hem/haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Dat het voor TS niet van belang is lijkt me geen goede reden om onjuiste informatie te verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momus
ASW1 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:55:
Dat het voor TS niet van belang is lijkt me geen goede reden om onjuiste informatie te verschaffen.
Incompleet is iets anders dan onjuist. Indien beide simsloten een dataconnectie ondersteunen had ervoor gekund, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 17:35
En GSM + LTE wil zeggen dat 1 SIM alles heeft van ondersteuning en de andere SIM enkel kan gebruikt worden om te bellen en SMS'en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Momus schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:00:
[...]
Indien beide simsloten een dataconnectie ondersteunen had ervoor gekund, inderdaad.
Dat doen ze vrijwel altijd, maar lang niet altijd d.m.v. 3/4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-05 18:07
Momus schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 06:48:
[...]Wellicht nog een tip, ikzelf heb de Lumia 640 LTE Dual Sim, ben er bijzonder blij mee.
Nog een bijzonder blije gebruiker hiervan. Overtreft alle verwachtingen in gebruiksgemak.

Wel even opletten Whatsapp kan je maar aan één telefoonnummer koppelen en je data-verbinding gaat ook over één SIM-kaart naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:59
rookie no. 1 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:26:
[...]

Nog een bijzonder blije gebruiker hiervan. Overtreft alle verwachtingen in gebruiksgemak.

Wel even opletten Whatsapp kan je maar aan één telefoonnummer koppelen en je data-verbinding gaat ook over één SIM-kaart naar keuze.
voor de duidelijkheid:
En je kan je Whatsapp aan simkaart 1 koppelen en via simkaart 2 je Whatsapp berichten daadwerkelijk binnen harken.

Heb zelf tijdens mijn vakantie 'per ongeluk' een 640 XL dual sim gekocht en het beviel me daar prima. (nu eenmaal thuis heb ik er eigenlijk geen profijt meer van, verder wel een prima telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-05 18:07
scrappy.doo schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:31:
[...]

voor de duidelijkheid:
En je kan je Whatsapp aan simkaart 1 koppelen en via simkaart 2 je Whatsapp berichten daadwerkelijk binnen harken.
Volgens mij wel. In elk geval staat data aan op mijn werk-SIM en Whatsapp op mijn privé-SIM en ik krijg ook zonder wifi de berichten, foto's en video's binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 13:22
Deze heb ik zelf goedkoop en werkt prima... bij de Wehkamp nog 50,- cadeaubon.

pricewatch: Acer Liquid E700 (2GB ram/16GB opslag) Zwart

Je NL sim in slot 1, de SG datasim in slot 2, eventueel nog een sim (voice lokaal?) in slot 3. Je kan kiezen in het menu op welke sim je data(3g) wilt en de andere sim(s) blijven actief voor spraak... bel je op een sim dan doen die anderen het gewoon even niet.

Je kan Whatsapp gebruiken op sim 1 en de data laten gaan via sim 2, 2 nummers tegelijk Whatsapp gaat zover ik weet niet.

En.. vergeet nog wat.
Je kan zelfs nog instellen welke sim direct belt, sms verzenden.. of dat je eerst de keuze hebt welke je wil gebruiken of zelfs nog contact x aan sim x koppelen..

[ Voor 13% gewijzigd door mcb1 op 29-09-2015 22:20 . Reden: toevoeging ]

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 23:20
2 nummers whatsapp kan wel, heb ik ook, maar niet officieel. Zoek maar op GBWhatsapp, dat is een losse apk.
En data op 1 nummer en Whatsapp op het andere moet lukken; je krijgt toch een sms met een code? Die voer je dan in bij het andere nummer. Je kunt toch ook de bevestiging door laten bellen naar een vast nummer; dat is de manier om WA op een WiFi-tablet te zetten.

• DJVG

DJVG

Gewoon DJVG

Topicstarter
Mag ik iedereen hartelijk bedanken voor zijn input! Hier heb ik echt wat aan.

Een triple sim toestel zoals de Acer heb ik niet echt nodig.

Wel gebruik ik zelf nu een SM Note 3 en vind ruim 5" toch wel prettig. Dus ik zet te kijken naar Chinaphones van dit formaat. Ze maken het ons niet makkelijk met wel/niet ondersteunende 4G banden, 4G wil ik toch wel echt hebben op mijn "data" sim, ook als ik hem later gewoon in NL wil blijven gebruiken.

Nu kwam ik deze tegen in de V/A: V&A aangeboden: Cubot X15 (2 GB / 16 GB / White, Champagne / FHD)

Dat deze wat mindere GPU prestaties heeft neem ik voor lief, voor het kijken van films pak ik wel mijn laptop en gamen op mijn smartphone heb ik volgens mij nog nooit gedaan.
Als ik het goed begrepen heb ondersteund die ook de door de Telco's hier gebruikte 4G banden: 1800 / 2600 / 800 Mhz

• geerten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-02 12:20
Persoonlijk zou ik voor dat geld toch eerder voor de Motorola (pricewatch: Motorola Moto G (2014) Wit) gaan dan voor zo'n obscure chinees...
Sterker nog, ik ben daarvoor gegaan (maar dan in het zwart).
Pagina: 1