Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Tijdens mijn studie HBO Product ontwerpen ben ik er achter gekomen dat dit niet bij mij past. Nu ben ik opzoek naar wat er wel bij mij past. Na lang denken heb ik het idee dat de IT en met name het netwerk gedeelte goe bij mij zou passen.

Nu wil ik o.a. jullie vragen wat het beste is om te doen. Ik had namelijk advies van een vriend gekregen om mij CCNA te halen. Maar ik weet niet of je alleen met een CCNA al een baan kan krijgen.

Ik heb zelf het idee om te de CCNA bij bijvoorbeeld LOI te halen (aangezien de meeste opleidingen hiervoor vrij kostbaar zijn). Omdat ik werkloos ben zou ik eventueel een 3 maanden durende stage kunnen doen. Waarbij ik na de stage en het behalen van de CCNA certificaat bij het bedrijf als starende functie aan de slag kan. Na dat ik dan gestart ben kan ik eventueel nog een deeltijd HBO ICT Netwerk kunnen doen (hierbij heb je namelijk een baan in de sector nodig waar je je studie in doet). En zo zou ik dan eventueel hoger op kunnen komen.

Wat denken jullie van dit idee of hebben jullie eventueel andere tips?

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik denk dat gemiddeld werkgevers het meest onder de indruk zijn van een afgeronde HBO-opleiding in een relevant gebied. Als je dan ook al CCNA ernaast hebt gehaald is dat mooi, maar geen pre, je krijgt dat namelijk vaak ook al via de werkgever.

Wat voor LOI-opleiding had je voor ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Soulfix,

Dank voor je reactie,

LOI heeft een CCNA opleiding dus had die eventueel in gedachten.

Dus wat ik begrijp over wat jij zegt is dat je echt eerst een HBO opleiding moet afronden. en met een CCNA en een 3 maanden stage niet echt ver komt (ook niet als hulpje ofzo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 11:43
Met alleen een CCNA ga je het niet redden. Wil je de netwerken in, dan is een CCNP een minimale vereiste (en hou er rekening mee dat de bachelor van de Haagsche Hogeschool die standaard al meegeeft!).

Volgens mij had de HvA een bachelor netwerkbeheer?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Met CCNA en wat lichte ervaring zal je bij een detacheerder als Peak-IT nog wel aan de bak komen, en dan vanaf daar hopen/afdwingen dat je steeds een stap maakt en verder komt.
Alleen het gat wat je zal moeten overbruggen met een net afgestudeerde HBO netwerkbeheerder is zo groot dat je misschien beter kan kiezen om nog een HBO opleiding te volgen en dan aan de slag te gaan.

Immers of je nu 4/5 jaar allerhande baantjes doet en certificaten haalt om op HBO niveau + salaris te komen (en dan pak ik het positief) of 4 jaar een opleiding doet en meteen instapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 18:41:
Dus wat ik begrijp over wat jij zegt is dat je echt eerst een HBO opleiding moet afronden. en met een CCNA en een 3 maanden stage niet echt ver komt (ook niet als hulpje ofzo)?
Ten eerste, ik heb nul ervaring in de netwerkwereld, dus ik loop ook maar wat hardop na te denken. Maar ik denk dat een werkgever veel liever een HBO'er aanneemt dan iemand met alleen middelbare school + een of andere certificering omdat een HBO-opleiding een veel completere pakket bevat en een bepaalt niveau aangeeft. Je leert meerdere zaken, waar je dan in je werk weer verbanden tussen kan leggen, je hebt ergens stage moeten lopen dus je hebt al wat ervaring et cetera. Dat alles klinkt een werkgever wel aanlokkelijker in de oren dan iemand die in de avonduren wat heeft lopen blokken. Ze zullen er vast zijn, maar ga er dan maar vanuit dat je voor een karig salaris en met weinig doorgroeimogelijkheden wordt aangenomen (al het kan natuurlijk meevallen).

Daarnaast denk ik dat je ook moet denken aan je toekomst. Stel dat je na vijf jaar in de netwerkwereld naar een andere sector wilt gaan. Certificaten als CCNA e.d. zijn totaal niet interessant voor een andere sector. Een irrelevante HBO-opleiding (zeker als het beroepsveld wel enigszins gerelateerd blijft) zeker wel, omdat het zoals ik al zei een bepaald niveau aangeeft. Op deze manier verf je je niet in een hoek, maar hou je je opties voor later wat meer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank nogmaals voor de reacties.

Wat ik eigenlijk bedoel is. Dat ik wil kijken of het mogelijk is doormiddel met een CCNA en dan nog een stage van drie maanden te kijken of ik dan ergens iets in het netwerk ICT kan doen waardoor naast dat ik geld verdient ook een HBO deeltijd studie ICT kan doen. Want je hebt volgensmij voor de deeltijd opleiding een baan nodig in een richting die aansluit op de studie die je gaat doen. Dus het is meer dat ik met de CCNA en die stage ergens een baantje kan krijgen waardoor ik dus die Deeltijd studie kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt de netwerkkant op wil dan moet je je niet zo blijven vastbijten in CCNA. Het is een leuk instapcertificaat en daar houd het ook wel ongeveer mee op. Als je echt in deze sector aan de slag wil, dan moet je minimaal CCNP hebben en liefst nog CCIE (why not, als je het aankunt?).

Maar wat echt belangrijk is... hands-on ervaring! Dus installeer GNS3, haal ergens IOS images vandaan en ga ermee spelen. De praktische aanvulling op een stuk theorie is onmisbaar, zeker m.b.t. Cisco certificeringen.

Ik heb overigens nog nooit gehoord van een stage buiten een opleiding om, hoe moet ik dat precies zien? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:35:
Als je echt de netwerkkant op wil dan moet je je niet zo blijven vastbijten in CCNA. Het is een leuk instapcertificaat en daar houd het ook wel ongeveer mee op. Als je echt in deze sector aan de slag wil, dan moet je minimaal CCNP hebben en liefst nog CCIE (why not, als je het aankunt?).

Maar wat echt belangrijk is... hands-on ervaring! Dus installeer GNS3, haal ergens IOS images vandaan en ga ermee spelen. De praktische aanvulling op een stuk theorie is onmisbaar, zeker m.b.t. Cisco certificeringen.

Ik heb overigens nog nooit gehoord van een stage buiten een opleiding om, hoe moet ik dat precies zien? :p
Heel erg bedankt voor je advies. GNS 3 heb ik al gedownload en ben er langzaam met wat kennis van het internet bezig wegwijs mee te worden.

Ik heb de mogelijkheid omdat ik werkloos ben een stage te kunnen lopen van 3 maanden als dit mijn kansen op de arbeidsmarkt vergroot. Dus dacht misschien wel mooie kans om zo in een bedrijf mee te lopen en je zelf te bewijzen.
Pagina: 1