Toon posts:

SBS 2000 netwerk. Hardware advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor vrienden van mij, hun kantoor netwerkje aanleggen. 1 server met SBS 2000
en 4 pc's met win 2000 pro erop.

Ik wil de server en clients zelf bouwen.
Heb wel ervaring in pc's bouwen, maar nog niet voor een netwerk.

Welke moederborden komen in aanmerking (hou het goedkoop aub)

Sterke voorkeur voor AMD procs, door prijs/prestatie verhouding..

Graag jullie, beargumenteerde/gefundeerde adviezen.

Dank Smurk aka smukkel

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kan voor de clients redelijk lichte machines nemen. Dus een Duron op een Via-based moederbord met 128 MB geheugen, een kleine schijf (10 GB) en een simpele video-kaart. Tenzij ze natuurlijk zwaar grafisch gaan werken. Neem een netwerkkaart van een beetje merk, dan heb je in elk geval recente drivers etc. Mijn voorkeur gaat uit naar 3Com.

De server zal ietsje zwaarder moeten zijn
dus als je bij AMD wil blijven weer een Viabased moederbord eventueel met onboard raid en een Thunderbird 1200 of hoger. Zorg voor minimaal 256 Mb geheugen, maar 512 is eigen beter. Voor de videokaart neem de goedkoopste die onder 2000 werkt, je hoeft er toch niet naar te kijken. Neem een kleine schijf voor je OS en neem 1 of 2 grotere voor je data. Als je er twee neemt dan kun je die in een raid hangen.

Voor de rest kleed je ze nog een beetje aan met een cd-rom speler en voor de clients een goedkoop geluidskaartje...

Een dual-processor server is hier een overkill, dus een zware desktop config is genoeg voor die paar clients. Zrg in elk geval voor 100Mbit-netwerkkaartjes en een 100Mbit hub/switch, minimaal 8 poortjes maar als ze gaan uitbreiden op korte termijn is een 16 of meer ports niet dom.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
lees eerst de deployment maar eens, 256 MB minimaal en niet alle hardware werkt

http://www.microsoft.com/sbserver/

• waanders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01-2025
Stop er vooral veel geheugen in, SBS is hier gek op. En inderdaad, kijk bij microsoft of je hardware wel geschikt is. En oh ja... sluit in ieder geval tijdens de installatie van SBS server in ieder geval alvast het modem aan op de server, SBS 4.5 deed altijd moeilijk als dit niet het geval was :?

Verwijderd

Topicstarter
Dank alvast..

Dacht zelf ook aan iets in die richting. Ik weet van chaintech mobo's dat ACPI matig tot slecht geregeld is (advies: standaard uitzetten. Lekker |:( ) Dus denk nu aan MSI, asus of abit. 5 dezelfde mobo's, met alleen voor de server een onboard raid. Geluid gebruiken ze niet, maar zit wel onboard als het kan. proc's voor de clients duron of athlon 900's server 1000 of 1200. Ram 256mb en server 512.

dacht voor grafieskaartje aan een sis 8 mb cloontje pine of zo, werkt dat?

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dinsdag 19 juni 2001 15:42 schreef Smurk het volgende:
Dank alvast..

Dacht zelf ook aan iets in die richting. Ik weet van chaintech mobo's dat ACPI matig tot slecht geregeld is (advies: standaard uitzetten. Lekker|:( ) Dus denk nu aan MSI, asus of abit. 5 dezelfde mobo's, met alleen voor de server een onboard raid. Geluid gebruiken ze niet, maar zit wel onboard als het kan. proc's voor de clients duron of athlon 900's server 1000 of 1200. Ram 256mb en server 512.

dacht voor grafieskaartje aan een sis 8 mb cloontje pine of zo, werkt dat?
Als er 2000 drivers voor zijn wel, maar waarschijnlijk wordt ie al gelijk herkent door win2k, wel eerst ff kijken is het advies.
De HCL kan erg makkelijk zijn. www.microsoft.com/hcl als is het goed heb
Pagina: 1