SSD 500GB: betrouwbaarheid > performance

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:05
Ik zoek een...
...nieuwe SSD ter vervanging van mijn, waarschijnlijk, overleden pricewatch: OCZ Vertex 2 120GB.

Waarom deze grootte
Sinds ik een SSD heb (mijn huidige), heb ik eigenlijk zelden meer dan een paar games tegelijk geïnstalleerd staan. Gezien de grootte van moderne games en het relatief kleine prijsverschil wil ik dus voor 500GB gaan - ik denk wel met 256GB uit te komen overigens. Bij verschillende endurance/reliability tests lees ik nog wel eens dat grotere schijven ook minder slijtgevoelig zijn omdat er per cell minder read/write acties zijn. Dit neem ik voor een deel mee, omdat betrouwbaarheid voor mij voorop staat.

Betrouwbaarheid > performance
Omdat ik meer dan tevreden ben over de snelheid van mijn huidige SSD, interesseert mij de performance niet zo heel erg veel. Wel vind ik de betrouwbaarheid belangrijk. Ik bewaar geen bestanden op mijn SSD, maar ik heb geen zin om binnen een jaar weer op zoek te moeten naar een nieuwe. Nu is mijn huidige SSD 4,5 jaar meegegaan dus had ik wellicht zelf iets eerder moeten vervangen, maar ik zou het fijn vinden als ik er weer enkele jaren mee vooruit kan.

Wat is je budget?
€200,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Persoonlijk niet, zie onder voor mijn voorwerk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
In combinatie met Windows 10, voornamelijk voor Office-werk, Gaming en licht Photoshop/Indesign werk.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P67A-GD55 (B3)€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define XL (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
2Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9€ 32,50€ 65,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair HX850W€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 2 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 65,-

Voorwerk
Via de Best Buy Guide en wat recente tests is de keuze niet zo heel moeilijk en kom ik uit op een van deze twee:
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB
pricewatch: Crucial MX200 2,5" 500GB

Beiden ruim binnen budget en vaak 'als beste getest'. Nu gaat het bij die tests echter om performance en meestal niet om reliability. Ik heb twee redelijk recente endurance tests gevonden: techreport en tested.
Die testen natuurlijk een vorige generatie en die vallen of buiten het budget (pricewatch: Corsair Neutron GTX CSSD-N480GBGTXB-BK 480GB) of zijn niet meer goed verkrijgbaar (pricewatch: Samsung 840 Pro 512GB). De enige die binnen het budget zit en redelijk verkrijgbaar is, is de Kingston HyperX 3K (pricewatch: Kingston HyperX 3K SSD 2.5" 480GB) maar daar lees ik dan elders toch wel weer wisselende verhalen over.

Ik ben daarnaast nog wel wat huiverig om voor een nieuwe generatie te gaan op basis van de prestaties van een voorgaande generatie, omdat ik tot nu toe het idee heb dat SSDs net zoiets zijn als financiële producten: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Een gulden middenweg zou echter zijn om dan maar voor de Samsung 850 Pro (pricewatch: Samsung 850 Pro 512GB) te gaan; redelijk boven budget maar waarschijnlijk geen slechte koop.

Iemand iets op aan te merken? Ben ik onterecht bezorgd over de betrouwbaarheid van de 850 Evo en MX200?

[ Voor 0% gewijzigd door Hafermaut op 28-09-2015 12:34 . Reden: Typo plus vraag verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een goedkopere SSD zoals de BX100 is al perfect voor jouw, vele malen betrouwbaarder dan je huidige Vertex 2. Ook omdat je waarschijnlijk relatief weinig lees en schrijfacties zal doen moet zo'n 10 jaar goed te doen zijn normaalgesproken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Een groter formaat ssd nemen om slijtage te ondervangen lijkt me een beetje onzin.

Ook MLC NAND heeft dusdanig veel mogelijke r/w cyclussen dat je er in een paar jaar nooit doorheen slijt met (zwaar) thuisgebruik. Kapotte SSD's zijn volgens mij altijd om andere redenen stuk (met name firmware/controller problemen).