Prijzenoorlog en prijsonderbieding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:08
Bij de recente Intel Skylake processoren bemerk ik dat er 2 webshops telkens onder elkaars prijs gaan zitten om de goedkoopste te zijn en bovenaan het overzicht te blijven.

Alleen ontlopen de prijzen elkaar dan meestal met een verschil van niet meer dan 10 eurocent.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M6d4oQJm.png

Zou het misschien mogelijk zijn om op subtiele wijze prijzen visueel te "groeperen" in de Pricewatch?
Bijvoorbeeld dmv van overeenkomende kleuren of een andere indicatie dat de prijzen vrijwel hetzelfde zijn?

Ik ben geen econoom, maar vind het wel een beetje oneerlijk als webshops elkaar met zeg maar 1 eurocent gaan aftroeven voor een hogere positie -O-

[ Voor 7% gewijzigd door Ketho op 30-09-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ketho schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:17:
Ik ben geen econoom, maar vind het wel een beetje oneerlijk als webshops elkaar met zeg maar 1 eurocent gaan aftroeven voor een hogere positie -O-
Doe je wel eens boodschappen? Het zijn niet alleen webshops die zo werken, de gehele (detail)handel werkt op deze manier. Marginale verschillen om zodoende de goedkoopste te zijn bij prijsvergelijkingen. En het is aan de consument hoe daar mee om te gaan. Niet alleen kijken naar de goedkoopste, maar ook naar zaken als service, klantwaardering van de aanbieder en overige randzaken, zoals verzendkosten en levertijd.

Ik zou echt niet een reden kunnen bedenken waarom Tweakers.net hun pricewatch zou moeten aanpassen om dergelijke 'concurrentie' inzichtelijk te maken. De prijzen zijn zoals ze zijn, het is aan de consument hoe mee om te gaan en deze te interpreteren. Dus niet aan de verkopende partij of diegene die de prijzen inzichtelijk maakt, zoals Tweakers.net middels de Pricewatch doet. Een systeem gaan hanteren zoals jij dat voorstelt is niet alleen technisch bijna onmogelijk, je gaat ook nog eens de klanten van Tweakers.net categoriseren op een manier wat niet echt wenselijk is voor de aanbieders van producten.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Daar heb je wel een punt.

Het was ook wel een beetje te idealistisch van me om te denken dat concurrentie niet hoort puur op minieme prijsverschillen, aangezien er inderdaad ook andere factoren spelen.

Alhoewel ik vind dat het niet echt te vergelijken is als boodschappen doen. Een prijsvergelijker als de Pricewatch, kieskeurig.nl of beslist.nl maakt het zoveel makkelijker om snel te zien wie de goedkoopste is dan bijvoorbeeld in de reclamefolder, het gemak dient de mens.

Misschien ben ik wel de enige die zich om niets druk maakt en is custom css of een userscript afdoende :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

De bezoeker ziet de minimale verschillen ook en kan dan prima een keuze maken obv van andere zaken. Bereikbaarheid, verzendkosten, beoordelingen etc. En welkom in de wereld, zulke minimale verschillen zie je overal terug.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ketho schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:17:
Stel dat we dat zouden doen: er moet er toch een bovenaan staan, welke moet dat dan worden?

En om dat dan te kunnen automatiseren moeten we natuurlijk ook weten wat 'iedereen' een klein verschil vindt, sommigen vinden 1 euro nog klein (afhankelijk van het product) terwijl anderen dat (bij hetzelfde product) al de moeite vinden om een dag langer te wachten...

Bij je specifieke voorbeeld wordt het dan helemaal ingewikkeld omdat Afuture en Azerty dezelfde levertijd en vrijwel dezelfde (hoge) gemiddelde beoordeling hebben. Dan is uiteindelijk de enige onderscheidende factor de iets lagere prijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-09 20:23

Vickiieee

Kritische lezer.

Afgezien daarvan: als consument heb je hier toch alleen maar voordeel mee?! :D Het is de vraag welke van de webshops dit het langst vol kan houden, maar als consument ben je zo alleen nog maar goedkoper uit.

Verder denk ik dat de verdeling van laag naar hoog voldoende is en ook de (van nature) krenterige Nederlanders zullen hier uiteindelijk vast wel op letten ;).

Het gebeurt trouwens ook bij de i5-6600. Maargoed, dat moeten de webshops lekker weten :).

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Inderdaad heb ik als consument niets te klagen, het bevordert alleen maar de concurrentie.

Het zou wel wat zijn als bij wijze van spreken, alle shops een afspraak maakten om met niet meer dan 10 eurocent onder elkaars prijs te gaan zitten. Of is dat nou kartelvorming :?
ACM schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 08:02:
[...]
Stel dat we dat zouden doen: er moet er toch een bovenaan staan, welke moet dat dan worden?
De shop met de meeste karma :+

Het is eigenlijk wel prima zoals het nu is, dat de goedkoopste shop bovenaan staat. Het wordt idd te ingewikkeld en subjectief om uit te maken wat nou een klein verschil is.
(Tenzij je prijzen hebt in bitcoin en ipv 1 eurocent, op 1 satoshi moet gaan filteren >:))

Zelf vind ik onder de 5 eurocent een redelijke grens, waar het geen verschil meer uitmaakt. Dan zou ik een kleurtje aanbrengen op desbetreffende shops dat het vrijwel net zo duur is.

Al denk ik eerlijk gezegd niet meer dat dit een nuttige of gewenste feature zou zijn en beter een userscript kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ketho schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 07:33:
Zelf vind ik onder de 5 eurocent een redelijke grens, waar het geen verschil meer uitmaakt. Dan zou ik een kleurtje aanbrengen op desbetreffende shops dat het vrijwel net zo duur is.
Een groter risico is dat dat kleurtje als highlight gezien gaat worden (en zowel gebruikers als shops gaan klagen) en/of dat we op een gegeven moment de hele top10 gaan markeren en het zijn waarde verliest... Los daarvan vermoed ik dat het ook niet erg duidelijk is wat het betekent en er staat al zoveel informatie in die lijst.

Dus het is denk ik een te lastig fenomeen om duidelijk te maken, waarbij het van het fenomeen bovendien discutabel is of het wel echt een probleem is :)
Pagina: 1