Verwijderd

Topicstarter
Hi allen,

Ik ben voor mijn broer op zoek naar een goede camera, maar zie door de bomen het bos niet meer. Hopelijk kunnen jullie ons helpen. Ik zal proberen de situatie proberen zo duidelijk mogelijk te omschrijven:

Hoe zit het?
Ik heb al een paar jaar een Canon 7D en weet redelijk wat van fotografie. Mijn broer is een leek en kan niet overweg met diafragma, sluitertijd, etc. Hij wil een camera aanschaffen voor de grote reizen die hij zo’n 2 à 3x per jaar maakt. Vroeg mij om hulp, omdat het voor hem een onbekende wereld is.

Wat wil hij?
- dus geen spiegelreflex, maar liefst wel een camera die net zulke mooie foto’s maakt als de Canon 7D. Ja, dat is inderdaad wat tegenstrijdig. Maar: wat komt daar dicht bij in de buurt? De foto’s hoeven niet 2x3 meter uitvergroot boven zijn bed te hangen, het gaat er gewoon om dat hij mooi beeld wil, zoals we dat van mijn camera gewend zijn.

- camera moet niet al te zwaar zijn, medium formaat en wel een zoeker hebben (dus niet alleen op het achter scherm kunnen kijken als je de foto maakt). Zoeker in het midden, dus niet links of rechts op de camera.

- scènestanden zoals portret, landschap, etc. zijn in zijn geval wel handig.

- hij wil een aardige groothoek hebben, maar ook wel wat kunnen zoomen.

- hij gaat geen lenzen verwisselen, wil gewoon 1 goede lens hebben waar hij veel mee kan

- camera hoeft niet zo klein te zijn dat hij in zijn broekzak past, hij zoekt iets tussenin.

- liefst een camera (met lens) rond de 500 à 600 euro

Wat is nu het probleem?
Ik heb me zelf weinig met camera’s beziggehouden na de aanschaf van mijn 7D. Maar toen ik ging Googelen, kwam ik al snel op een systeemcamera uit. Zit tussen de compact en spiegelreflex in, en leek me ideaal voor hem.
Van ’t weekend zijn we naar verschillende fotozaken geweest en advies gevraagd. Zaak 1 gaf goede uitleg en kwam uit op een Olympus EM10. Volgens hen de beste in de systeemcamera’s.
Een andere zaak probeerde ons echter een Sony HX400 aan te smeren. En thuis na een rondje Googelen las ik op verschillende sites dat de Olympus juist niet zo denderend beeld oplevert.

Ik heb nu geen idee voor welk merk we moeten gaan. Nikon en Canon zijn niet thuis in de systeemcamera’s, maar wat is dan beter: Sony, Olympus, Panasonic of weer wat anders?

Lenzen
Punt 2 is de lens. Wat ik veel tegenkom, is de 14-42. Mooie groothoek, maar te weinig zoom.
In een zaak kregen we het advies voor de 14-140 te gaan. Lijkt me een mooie lens voor hem. Maar, dan is hij met body meteen 900 euro kwijt. En voor slechts 2x per jaar gebruik is dat best wat. Ben alleen bang dat hij dat bedrag sowieso kwijt is, mits hij geen standaard lens wil.

De conclusie in die zaak was dat er niet echt een andere optie is. Er bestaat voor de systeemcamera’s blijkbaar geen variant van bijvoorbeeld 15-85 (of iets in die richting ; deze lens heb ik zelf op mijn Canon 7D). Weet iemand of dit klopt?

Zoomen
Tot slot begrijp ik zelf niet goed wat het verschil is tussen het zoomen met een vaste lens en een losse zoomlens die je koopt.
In een winkel kregen we te horen dat de ‘50x zoom’ die op de camera stond, het geweldig deed. Leuk verkooppraatje natuurlijk, maar ik vraag me altijd af of die zoveel keer zoom, wel wat is.
Als je een losse lens koopt (bijvoorbeeld die 14-140), geeft die dan niet veel betere kwaliteit als je inzoomt, dan wanneer je zo’n knopje met 5x, 10x, etc. gebruikt?

Conclusiee
Lang verhaal kort: wie weet er iets van systeemcamera’s af en kan ons wegwijs maken in dit enorme scala aan mogelijkheden. Met name of er kwaliteitsverschil zit in de verschillende merken en voor welke lens hij het beste kan gaan.

Onze dank is groot!

groet,
Tessa.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Hoi Tessa,

Als het per se één lens moet zijn, waarom geen goede "compactcamera"? Zoals de:
pricewatch: Sony DSC-RX10 Zwart

De HX400 kan natuurlijk ook, met een aanzienlijk prijsverschil, maar de sensor van de RX10 is een stuk groter. Hoef je ook niet naast de body nog een losse lens aan te schaffen. De RX10 II is net uit, dat drukt de prijs wat van de oude (ook nog geen twee jaar oud).

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:01
Je zou ook een compactcamera met uitgebreide instelopties en een goede (vaste) lens kunnen overwegen omdat je aangeeft dat er geen lenzen gewisseld gaan worden, zoals pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 II Zwart

Als je een systeemcamera met een 14-140 lens koopt, gaat het compacte ook aardig verloren imho. Ik heb zelf een pricewatch: Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart met kitlens en die bevalt erg goed, Erg mooie camera en indrukwekkende beeldkwaliteit, maar als je nog een extra lens erbij zou kopen kom je wel wat boven budget.

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-11 13:08
Ik heb zelf na wat onderzoek de pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 II R Zi... aangeschaft, en deze bevalt erg goed.

Wellicht het overwegen waardt?

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
TS gaf aan dat beide te weinig bereik hebben...

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 08:47
Waar heeft die het bereik boven de 80mm voor nodig dan, ik mis nog waar die fotos van wil maken? LX100 kun je naar kijken als je toch niet wil wisselen.

Instagram

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:09:
Lenzen
Punt 2 is de lens. Wat ik veel tegenkom, is de 14-42. Mooie groothoek, maar te weinig zoom.
In een zaak kregen we het advies voor de 14-140 te gaan. Lijkt me een mooie lens voor hem. Maar, dan is hij met body meteen 900 euro kwijt. En voor slechts 2x per jaar gebruik is dat best wat. Ben alleen bang dat hij dat bedrag sowieso kwijt is, mits hij geen standaard lens wil.

De conclusie in die zaak was dat er niet echt een andere optie is. Er bestaat voor de systeemcamera’s blijkbaar geen variant van bijvoorbeeld 15-85 (of iets in die richting ; deze lens heb ik zelf op mijn Canon 7D). Weet iemand of dit klopt?
Wil je iets anders als de kitlens ben je al snel meer dan die 900 euro kwijt net zoals bij de E-M10 met een 14-150mm. De Canon 15-85mm is alleen ook al snel over de 600 euro en dan nog een body erbij en je gaat ook richting de 900 euro. Er zijn wel varianten die redelijk vergelijkbaar zijn aan de 15-85mm maar ook die zijn allemaal redelijk prijzig.

Sony heeft een 16-70mm maar ook die is los al bijna 700 euro. Komt er nog een A6000 of een A5100 (Als je geen EVF nodig hebt) en je zit al op een 1000 a 1200 euro. Dan heb je toch ook een redelijk grote lens/body combinatie. Je hebt eventueel nog de Sony 18-105mm deze is iets goedkoper met 500 euro maar met een body erbij zit je toch nog steeds aan die 800 a 1000 euro. Deze lens is nog groter dan de 16-70mm en maakt het geheel bijna net zo groot als de 7D + 15-85mm. Met een Fuji kom je op het zelfde "probleem" uit en heb je ook een set die veel kost en ook niet echt compact is.

Hier trouwens een leuk vergelijk in grote: http://camerasize.com/com...4,521.97,535.445,467,ha,t (Je kunt zelf nog wat meer spelen en vergelijken.)

Ik denk toch dat je broer moet gaan kijken wat ie aan zoom echt denkt nodig te hebben. Een Canon 15-85mm staat gelijk aan 24-136mm als je naar FF omrekent. Een pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 II Zwart is dan misschien nog wel een goede optie deze heeft iets minder Zoom met 28-100mm als je omrekent naar FF maar heeft wel iets meer zoom als de kitzooms maar is compact en gaat mogelijk eerder mee dan de eerdere opties en is daarbij ook nog eens de helft goedkoper. Foto kwaliteit is goed zeker bij voldoende licht en zal iets verliezen ten opzichte van camera's met een grotere sensor als het donkerder wordt.

Of hij moet toch voldoende hebben aan de pancake powerzooms die bij veel camera's zitten tegenwoordig. Welke een bereik hebben van ~ 24-75mm. Dan heb je met bijvoorbeeld een Sony A5100 goede kwaliteit beter dan de 7D en is ook redelijk compact. Je mist dan alleen zoom bereik.

Probleem waar je tegen aanloopt is dat je iets zoekt met een grote sensor. Die grote sensor zorgt ervoor dat de lenzen ook redelijk groot worden zeker als zoom bereik gewenst is en dan ook redelijk prijzig zijn/worden. Je zult dus een compromis moeten vinden in het geheel om zo de beste optie eruit te pakken.

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Tja, als je broer overweg wil met een systeemcamera dan moet hij ook werken met diafragma belichting en iso. En scene-standen heb je er natuurlijk wel op, maar dat geeft geen uitsluitsel voor mooie foto's. Hij moet ze toch leren bewerken achteraf. Leren fotograferen zonder kennis te vergaren zal een moeilijke zaak worden. Dan kan hij misschien beter een bridge- of pocketcamera nemen.
Ik kan je verder niets aanraden.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Olympus OM-d 10 MKII met een 14-140 3.5 of Panasonic G7 met 14-140 3.5

Of inleveren qua zoom en voor de Panasonic LX 100 gaan , zeer grote sensor , 4K video/foto ,zeer goede ergonomie

[ Voor 45% gewijzigd door ramrodwillem op 28-09-2015 13:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hi allen,

Allereerst: dank voor jullie reacties! :D Late reactie van mij, want ik had niet aangegeven een melding te moeten ontvangen bij nieuwe reacties |:(

Mijn broer is op dit moment op reis, met gewoon een zakcameraatje. We hebben besloten er nog eens goed naar te kijken en niet binnen een week (wat nodig was omdat hij wegging), iets te kopen.
Dus zodra hij terug is, geef ik jullie reacties door en gaan we bekijken wat voor hem de beste optie is.
Thanks voor het meedenken! :)

groet,
Tessa.

Verwijderd

Ga voor een bridge camera

reviews: Tweakers Koophulp voor camera's

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 10:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:09:
En thuis na een rondje Googelen las ik op verschillende sites dat de Olympus juist niet zo denderend beeld oplevert.
Daar hoef je je niet zo druk over te maken.
http://www.dxomark.com/Ca...mpus-OM-D-E-M10___619_937

Waarschijnlijk zal de E-M10 betere beelden opleveren dan jouw 7D, althans daar zou het toe in staat moeten zijn. De opvolger is een tijdje geleden ook aangekondigd dus ik neem aan dat de prijs de komende tijd nog wat naar beneden gaat.

Verwijderd

De 7D is (en was) geen wonder in de wereld van digitale camera's, vooral op het gebied van de sensor. Ondanks de kleinere sensor van de Olympus, wil ik best geloven dat deze beter presteert.

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-11 09:09
Ik denk dat je inderdaad goed uit zult zijn met een systeemcamera, de Olympus E-M10 of E-M5 zijn mooie opties, en als je de mark I pakt, wellicht voor een koopje. De Mark II van deze series zijn er ook, maar die zullen meer kosten. Qua lenzen is m43 prima: je kunt budget beginnen en als het leuk wordt uitbreiden naar de meer pro-lenzen.

Verder zou Fuji iets kunnen zijn, bv de X-E2 of de X-T10. Of de Sony NEX serie.

Deze laatste twee hebben het voordeel dat hun sensor groter is (APS-C is ipv m43). Fuji heeft ook weather sealing op sommige body/lens combinaties. Ik kan mij voorstellen als je naar natte of koude oorden reist, dit een grote pre kan zijn.

Vergeet alleen niet dat een camera met EVF meer accu vreet dan een met optische zoeker, dus koop een extra setje accu's van bv. Wasabi.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:25:
Daar hoef je je niet zo druk over te maken.
http://www.dxomark.com/Ca...mpus-OM-D-E-M10___619_937
Waarschijnlijk zal de E-M10 betere beelden opleveren dan jouw 7D, althans daar zou het toe in staat moeten zijn. De opvolger is een tijdje geleden ook aangekondigd dus ik neem aan dat de prijs de komende tijd nog wat naar beneden gaat.
Ik zat die dxomark ratings nog eens goed te vergelijken met mijn eigen voorraadje camera's en lenzen en dan moet ik toch af en toe een wenkbrauwtje fronsen. :+

Nu valt het niet mee je eigen bescheiden pixelgepeep te vergelijken met dat van een pro meetlab als dxomark, maar sommige ratings willen er bij mij niet zo goed in.

Zo is mijn eigen compacte Sony RX100-II een heel aardig ding, maar wat resultaat betreft totaal geen partij voor de Canon 70D met een Sigma 17-50mm f2.8 EX DC OS HSM.
De ratings doen hier wel anders voorkomen.
Bedrieglijk??
Als in: Niet bedoeld om te "bedriegen" maar het zet je wel hier en daar op het verkeerde been volgens mij.

Ook in het 70-200 vergelijk staan ratings die ik niet goed kan thuisbrengen.
Zo komt de Canon EF 70-200mm 1:4.0 L IS USM er op dxomark eigenlijk maar bekaaid vanaf, terwijl iedereen die de lens heeft, weet wat die doet.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:33

Daan_

Alles op zijn tijd !!

DXo bekijk ik zelf nooit. Leuk die charts etc, maar daar maak ik geen foto's van. Real life is beste graad meter. En foto's vergelijken van andere ook maar mee gestopt. Geheugen kaart in de zak en naar de winkel en zelf wat test shots maken en thuis op groot scherm kijken.

Vrij lang met Canon FF gefotografeerd. 5D3 en 5D2 met 24-70 II en 70-200 II etc. En twee jaar terug overgestapt op systeemcamera's en deze hebben mij aangenaam doen verrassen als gaat om de beeldkwaliteit. Zo stond ik versteld van de beeldkwaliteit van de Fujifilm M1. Goedkope camera, maar met de juiste objectieven levert deze erg mooie platen op.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Pagina: 1