Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark
De accu is aan jezelf, maar upgraden naar 8GB kan niet, dat kan deze laptop niet aan.
Je kan wel upgraden naar 2 + 4GB maar dan is het geen dual channel meer.
Is dat zo? Onofficieel wordt 2x4Gb ondersteund op mijn Macbook Pro uit 2009. Ik weet niet of de macbook een ander moederboard heeft maar na een EFI firmware update gebruikt mijn macbook pro de volle 8Gb die ik er in heb zitten.Donderstraaltje schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:56:
Ik heb exact deze laptop ook en dezelfde overweging gemaakt (en niet gedaan).
De accu is aan jezelf, maar upgraden naar 8GB kan niet, dat kan deze laptop niet aan.
De accus van apple zijn lastig te krijgen.
Ik gebruik hem niet als hoofd computer dus eigenlijk alleen voor school.
Ik heb de macbook nu 2 jaar in bezit hiervoor had ik een Windows laptop.
Ik denk niet dat ik zo snel een nieuwe MacBook kopen van +1000 euro.
Dan zou het een 2e hands 2011 of nieuwer worden.
Ho, dat klopt niet. Officieel wordt slechts 4GB ondersteund, maar ik heb zelf mijn MB white unibody late 2009 ook uitgerust met 8GB RAM (toentertijd gekocht bij OWC in Amerika, dat was ergens in 2010). Werkt perfect. Het kan dus wel!Donderstraaltje schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:56:
Ik heb exact deze laptop ook en dezelfde overweging gemaakt (en niet gedaan).
De accu is aan jezelf, maar upgraden naar 8GB kan niet wel, dat kan deze laptop niet aan.
Grappig, zat de laatste tijd ook met een dergelijk dilemma. Heb nog geen SSD erin, maar dus wel een vergroting van het werkgeheugen uitgevoerd. Ik was vooral CPU-gelimiteerd (Lightroom) dus ben uiteindelijk voor een nieuwe MBP gegaan, maar voor standaard taken voldeed de MacBook echt nog prima en was een SSD + nieuwe batterij (€160 totaal indien accu third party, €230 met officiële Apple-accu) een stuk goedkoper dan een nieuwe laptop.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Helaas, de mijne (mbp mid 2009) niet. 2+4 werkt, 4+4 was niet meer booten, geprobeerd met kingston mem. Wellicht is er een smc update geweest waardoor het kon maar toen ik het destijds probeerde absoluut niet.tobiasvs schreef op maandag 28 september 2015 @ 19:34:
[...]
Ho, dat klopt niet. Officieel wordt slechts 4GB ondersteund, maar ik heb zelf mijn MB white unibody late 2009 ook uitgerust met 8GB RAM (toentertijd gekocht bij OWC in Amerika, dat was ergens in 2010). Werkt perfect. Het kan dus wel!
Toen ik een tijd terug googlede waren er nog zat mensen waarbij het ook niet lukte. Wellicht mobo revisies in combo met smc firmware.
Inmiddels heb ik de mbo afgeschreven en wacht nog heel ff met een nieuwe kopen binnen nu en +/- 6 maanden. Begeeft hij het voor die tijd dan begeeft hij het maar voor die tijd.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Bij de eerste is het ook mogelijk. Dat is mijn oude laptop die ik heb voorzien van 8GB en een Crucial M4 SSD.tobiasvs schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:59:
Ha, ik zie het verschil al. Je hebt in 2009 verschillende unibodies gehad: aluminium (non-Pro), wit (non-pro) en aluminium (Pro). Bij de laatste twee (in ieder geval bij de tweede) is het wel mogelijk om 8GB te draaien, bij de eerste inderdaad niet. Kan uit de vraag van de TS niet opmaken welk model hij heeft, maar dat kan 'ie zelf uiteraard prima opzoeken
En de TS heeft het over een C2D 2,26Ghz, dat is zeker weten de witte unibody.
[ Voor 6% gewijzigd door Volkan1984 op 29-09-2015 09:45 ]
ja het is inderdaad een witte.Volkan1984 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:44:
[...]
Bij de eerste is het ook mogelijk. Dat is mijn oude laptop die ik heb voorzien van 8GB en een Crucial M4 SSD.
En de TS heeft het over een C2D 2,26Ghz, dat is zeker weten de witte unibody.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Die versie zou het juist wel aan moeten kunnen. Bron: "uitbreidbaar tot 8 GB via de twee SO-DIMM-sleuven".Donderstraaltje schreef op maandag 28 september 2015 @ 19:38:
Helaas, de mijne (mbp mid 2009) niet. 2+4 werkt, 4+4 was niet meer booten, geprobeerd met kingston mem. Wellicht is er een smc update geweest waardoor het kon maar toen ik het destijds probeerde absoluut niet.
Toen ik een tijd terug googlede waren er nog zat mensen waarbij het ook niet lukte. Wellicht mobo revisies in combo met smc firmware.
De MacBook waar TS het over heeft zou 4GB als maximum moeten kunnen benutten (bron).
De vraag bij dit soort problemen is altijd wat je zelf eventueel wil uitgeven. Als ik zo op marktplaats kijk kan jou Macbook 200-300€ opleveren. Een originele batterij kost ongeveer 100€ (je kan ook een goedkopere kopen). Er zullen zat mensen zijn die een laptop op een bureau zetten en dus aan een 40% healthy accu meer dan genoeg hebben. Als je die 100€ niet uitgeeft, 200-300€ voor je huidige macbook vangt en wat bijlegt kan je ook een iets nieuwere kopen. Bijvoorbeeld deze: MBP 13" 2011, 2,3 ghz i5, 8 gb ram en ik gok 500 gb HDD (dus beter wissel je eerst je eigen SSD om). Natuurlijk moet je wel van tevoren even de accu checken. Maar het kan goed zijn dat die accu nog 80% capaciteit heeft. Die van mij heeft 90% en komt uit 11-2013 met 480 loadcycles.
Persoonlijk (maar daar heb jij geen reet aan) zou ik een rMBP op de kop tikken op marktplaats. Laat iemand anders lekker de eerste 6 maanden afschrijving voor z'n rekening nemen (sluit evt. apple care of een laptopverzekering af met het bespaarde geld en houd dan nog geld over). In het verleden kocht ik altijd nieuwe tijdens de BTW actie van Media Markt, helaas voor mij zijn Mac's uitgesloten van die actie dus koop ik mijn volgende op marktplaats.
Toevoeging:
Je kan overigens ook accus voor 40€ kopen, maar persoonlijk heb ik slechte ervaring met hele goedkope electronica. Ik verdiep me altijd goed in dit soort zaken voor ik het koop. Zo zijn nep iPhone laders berucht om hun slechte ontwerp (waardoor ze extra warm worden) en de slechte 5v output.
[ Voor 9% gewijzigd door klonic op 30-09-2015 14:33 . Reden: Toevoeging ]