Nieuwe smartphone met oude SMS-berichten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakkemazz
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-02-2021
Ik heb deze week voor mij vrouw haar verjaardag een Galaxy Note 4 gekocht bij een (nog) niet nader te vernoemen Nederlandse online telecomwinkel.
Alles is goed verlopen, snelle en goede levering.

De Samsung-verpakking was wel in een Oost-Europese taal, maar gezien de concurrentiële prijs en vroegere aankoopervaring verbaasde en stoorde me dit niet. Bij het openen van de Samsung-verpakking merkte ik wel dat ik het Samsung-zegel zonder scheuren kon openen. Maar aan het toestel zelf zag ik niet meteen gebruikssporen.

Toen ik gisteren mijn vrouw hiermee verraste, was ze reuzeblij. Bij het ontdekken van haar toestel zag ze wel dat er al oude SMS'jes van een ander nummer instonden. Ik voel me serieus "in de zeik gezet" - heb ik zoveel betaald voor een refurbished ipv een nieuw toestel?

Heeft er iemand ervaring met dergelijke praktijken en welke stappen ik verder kan nemen?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Simpel. Je stuurt hem gewoon retour en beroept je op je herroepingsrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
jakkemazz schreef op maandag 28 september 2015 @ 09:54:
Ik heb deze week voor mij vrouw haar verjaardag een Galaxy Note 4 gekocht bij een (nog) niet nader te vernoemen Nederlandse online telecomwinkel.

De Samsung-verpakking was wel in een Oost-Europese taal, maar gezien de concurrentiële prijs en vroegere aankoopervaring verbaasde en stoorde me dit niet. Bij het openen van de Samsung-verpakking merkte ik wel dat ik het Samsung-zegel zonder scheuren kon openen. Maar aan het toestel zelf zag ik niet meteen gebruikssporen.

Toen ik gisteren mijn vrouw hiermee verraste, was ze reuzeblij. Bij het ontdekken van haar toestel zag ze wel dat er al oude SMS'jes van een ander nummer instonden. Ik voel me serieus "in de zeik gezet" - heb ik zoveel betaald voor een refurbished ipv een nieuw toestel?

Heeft er iemand ervaring met dergelijke praktijken en welke stappen ik verder kan nemen?

Bedankt
Dit is dus een gebruikte product. Misschien een refurbished product.
Ik zou een retour aanvragen bij winkel met de melding dat het een gebruikt toestel is. je hebt 14 dagen bedenkt tijd dus je zit daar ruim binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 14:53

E-Vix

Nu met sneeuw!

Contact opnemen met de desbetreffende winkel en het toestel om laten ruilen, óf een korting omdat het toestel al gebruikt is.
Het toestel is waarschijnlijk verkocht, en binnen het zichttermijn weer teruggestuurd. Echter aangezien er al een aantal SMSjes op staan is het toestel waarschijnlijk écht in gebruik geweest in plaats van dat het alleen is uitgeprobeerd. Dat had de webwinkel moeten controleren en zo nodig moeten herstellen (factory restore + visuele inspectie op beschadigingen) en vervolgens eventueel met een korting moeten verkopen.
Mijn telefoon (LG G3) komt overigens ook bij een grote Nederlandse webwinkel vandaan (ik vermoed de zelfde die jij hebt gebruikt), en is officieel een Scandinavische uitvoering. Maakt verder niets uit behalve dat er geen Nederlandse handleiding bij zat (die ik toch niet had gelezen). Dit doen ze wel vaker. Ze kopen dan een grote goedkope partij op in het buitenland.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Snoop schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:00:
Simpel. Je stuurt hem gewoon retour en beroept je op je herroepingsrecht.
En wat denk je dat er dan gebeurd?
Iemand bij de webshop pakt hem netjes in en stuurt hem door naar de volgende klant.

Je kunt er een probleem van maken en terug sturen, misschien dat je een beetje korting kunt krijgen bij de webshop. Maar 'vroeger' in de winkel had je ook vaker een 'geopende' doos die gewoon als nieuw werd verkocht. Dat iemand hem een keer vast heeft gehouden of heeft getest betekent niet dat het product ineens '2de hands' is.

Ps. Dit is overigens de leuke spagaat van webshops. Aan de ene kant wil iedere klant een spiksplinternieuw product, maar aan de andere willen ze nog geen euro extra betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakkemazz
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-02-2021
Bedankt voor jullie feedback - ik ga inderdaad eerst met hen contact opnemen en zien hoe ze ons tegemoet willen komen. Aan het toestel zelf is op het eerste zicht niets op aan te merken, maar anderzijds weten we ook niet waarom het dan evt. is teruggestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

TheGhostInc schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:12:
[...]
Ps. Dit is overigens de leuke spagaat van webshops. Aan de ene kant wil iedere klant een spiksplinternieuw product, maar aan de andere willen ze nog geen euro extra betalen.
Het is vooral het gratis terug willen kunnen sturen binnen x-dagen en een nieuw product willen wat een beetje tegenstrijdig is. Je product is in ieder geval niet meer dan een week gebruikt (8 dagen termijn, maar de post heeft ook nog een dag nodig voor je het hebt).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:52
Maar 'vroeger' in de winkel had je ook vaker een 'geopende' doos die gewoon als nieuw werd verkocht. Dat iemand hem een keer vast heeft gehouden of heeft getest betekent niet dat het product ineens '2de hands' is.
1 maal meegemaakt vroeger in de gewone winkel en die ook gewoon omgeruild. Als je voor nieuw betaalt wil je toch ook gewoon nieuw. Het is niet aan mij om te zorgen dat een webshop kan blijven draaien als er veel retour komt, dat is hun bedrijfsvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 16:27
Marzman schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:25:
[...]

Het is vooral het gratis terug willen kunnen sturen binnen x-dagen en een nieuw product willen wat een beetje tegenstrijdig is. Je product is in ieder geval niet meer dan een week gebruikt (8 dagen termijn, maar de post heeft ook nog een dag nodig voor je het hebt).
Welke 8 dagen termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je terugstuurtermijn zonder reden voor webaankopen (die dacht ik al weer verruimd was).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:33
[...]

Iemand bij de webshop pakt hem netjes in en stuurt hem door naar de volgende klant.
Niet het probleem van TS. Je betaalt voor een nieuwe telefoon, dan verwacht je ook een nieuwe telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MarcoC schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:00:
[...]
Niet het probleem van TS. Je betaalt voor een nieuwe telefoon, dan verwacht je ook een nieuwe telefoon.
Je vult een hoop dingen in alsof ze vanzelfsprekend zijn, maar dat helemaal niet zijn.

Je 'betaalt' voor een nieuwe? Is dat zo? Staat er ergens dat het 'doosje' niet geopend mag zijn, of er nog nooit een simkaart in mag hebben gezeten? Niemand mag er 'ooit' naar gekeken hebben?
Een 'nieuwe'? Wat is nieuw, in de fabriek staat je telefoon ook even aan en misschien wordt hij wel extra getest (steekproef gewijs). Is hij dan nog nieuw? Of is hij dan juist meer waard, omdat hij beter is getest?
Als de webwinkel het doosje opnieuw dichtmaakt is het niet goed, maar als de fabriek het zou doen is het wel goed?

Maar het leuke is, het is dus wel het probleem van de TS, want hij wordt er nu mee geconfronteerd. Als de webshop de SMS-jes wel had verwijderd was er niks aan de hand geweest, dus blijkbaar vind de TS de 'illusie' van een 'nieuw' toestel belangrijk.
Wat er met het toestel is gebeurd voordat het arriveert is sowieso een 'raadsel' en af en toe komen er (zelfs) iPhones met foto's uit de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:33
TheGhostInc schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:25:
[...]

Je vult een hoop dingen in alsof ze vanzelfsprekend zijn, maar dat helemaal niet zijn.

Je 'betaalt' voor een nieuwe? Is dat zo? Staat er ergens dat het 'doosje' niet geopend mag zijn, of er nog nooit een simkaart in mag hebben gezeten? Niemand mag er 'ooit' naar gekeken hebben?
Een 'nieuwe'? Wat is nieuw, in de fabriek staat je telefoon ook even aan en misschien wordt hij wel extra getest (steekproef gewijs). Is hij dan nog nieuw? Of is hij dan juist meer waard, omdat hij beter is getest?
Als de webwinkel het doosje opnieuw dichtmaakt is het niet goed, maar als de fabriek het zou doen is het wel goed?

Maar het leuke is, het is dus wel het probleem van de TS, want hij wordt er nu mee geconfronteerd. Als de webshop de SMS-jes wel had verwijderd was er niks aan de hand geweest, dus blijkbaar vind de TS de 'illusie' van een 'nieuw' toestel belangrijk.
Wat er met het toestel is gebeurd voordat het arriveert is sowieso een 'raadsel' en af en toe komen er (zelfs) iPhones met foto's uit de fabriek.
Als er op een webshop niet expliciet vermeld staat het toestel niet nieuw is, dan mag je er vanuit gaan dat het toestel nieuw is. Bron: de vele tienduizenden webshops waarbij dit geldt.

Je kan wel heel erg de grens gaan opzoeken over wat "nieuw" is, maar een telefoon waarin smsjes van de vorige gebruiker staan is zeker niet nieuw. Wie weet wat de vorige gebruiker er nog meer mee heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Dit is gewoon een gevolg van de Wet Koop Op Afstand, wanneer 't toestel er goed uitziet, goed werkt, en compleet in doos is, zie ik 't probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
[...]

Je weet niet waarom het toestel terug is gestuurd door de vorige 'eigenaar' of wel?

Best mogelijk dat er iets aan mankeert ook al zit er gewoon garantie op.

Retour sender.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

Je kunt er een probleem van maken en terug sturen, misschien dat je een beetje korting kunt krijgen bij de webshop. Maar 'vroeger' in de winkel had je ook vaker een 'geopende' doos die gewoon als nieuw werd verkocht. Dat iemand hem een keer vast heeft gehouden of heeft getest betekent niet dat het product ineens '2de hands' is.

Dat kan gebeuren maar hoeft natuurlijk niet. Maar wat doen we moeilijk. Het verwerken van een retourzending is gewoon de verantwoordelijkheid van de webshop en niet van de klant.
Als de TS er niet tevreden mee is dan mag je altijd gebruik maken van je herroepingsrecht en kun je zonder opgaaf van reden van de koop afzien. Je bent dus helemaal niet verplicht om de reden voor het retourneren op te geven. Ik zou dit echter wel doen want de telefoon is duidelijk gebruikt.

Gewoon terugsturen en eventueel vermelden dat je een ander exemplaar wenst te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
Snoop schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:23:
[...]
Ik zou dit echter wel doen want de telefoon is duidelijk gebruikt.
Zou ik ook doen voordat je weer gezeur krijgt dat bij de terugname controle de telefoon als gebruikt bestempeld wordt en de winkel hier een bepaald bedrag voor in mindering brengt bij de terugbetaling (ik geloof dat dat gewoon mag namelijk?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:59

BaRF

bijna kerst

Mandrake466 schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:52:
[...]

Je weet niet waarom het toestel terug is gestuurd door de vorige 'eigenaar' of wel?

Best mogelijk dat er iets aan mankeert ook al zit er gewoon garantie op.

Retour sender.
Inderdaad, misschien krijgt dat ding ineens kuren en blijkt bij reparatie dat er vochtschade is, welke 'de vorige eigenaar' stiekem veroorzaakt heeft...

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
jakkemazz schreef op maandag 28 september 2015 @ 09:54:

Bedankt
Ik zit zelf een stuk in de telecom. Het samsung zegel wil niet zoveel zeggen, die verbreek ik zelf ook regelmatig. Soms moet je zon toestel toch even kunnen laten zien en daarvoor moet de verpakking open. Die verkopen we ook gewoon als nieuw (wat ze ook nog zijn).

Dat het echt een refurbished toestel is lijkt me sterk, de firmas die dit doen zijn meestel wel zo zorgvuldig om de boel dan volledig te wipen en ervoor te zorgen dat je geen verschil meer ziet of merkt. Vaak krijgen deze dan ook een ander imei nummer, die zou je eens kunnen vergelijken met die op de verpakking.

Als de Imei op de doos niet overeen komt met die van het toestel dan hebben ze waarschijnlijk lopen knutselen. BV een gebruikt toestel even weer netjes opgepoetst, vingerafdrukken eraf etc en dat gecombineerd met een complete verpakking van een ander toestel om een 'als nieuw' setje te creeren.
Zou niet netjes zijn.

Je kan ook eens kijken om hoeveel sms'en het gaat en over wat voor periode. Komt vaak ook voor dat zon toestel even x dagen getest word door iemand en dan netjes terug de verpakking in gaat.

Die koop op afstand wet heeft verder nog een nadeel. Als mensen zon toestel bestellen, 2 dagen gebruiken en dan weer terugsturen onder herroepingsrecht wegens bv te groot, waar blijven die toestellen dan? Meeste webshops zullen die toch gewoon controleren op gebruikssporen, compleetheid en weer gewoon opnieuw als nieuw aanbieden. Ze zijn namelijk ingekocht, betaald en de marges zijn klein. Ik denk dat de grootste kans is dat het een dergelijk scenario is.

Hoe dan ook enorm slordig dat ze dat toestel hebben laten vertrekken zonder eerst te controleren dat het echt leeg was.

Je kan het natuurlijk altijd zelf nu terug sturen en iets of ergens anders bestellen.

Of gewoon melden en vragen hoe het zit, misschien valt het wel mee en dat ze een geste kunnen doen zoals een kleine compensatie of gratis accesoires. Is verder natuurlijk je eigen keus.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 17:01
Heb jaren geleden een video camera gekocht als nieuw,zat er nog een tape in van de vorige kopers met hun koppen erop.
Ja dat is lekker dan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Mijn ex vriendin had het zelfde met een telefoon. Netjes in doos, maar er stond een gesprekgeschiedenis in met wat sms'jes. Leek gloedje nieuw. Contact opgenomen met de shop en kreeg een excuus en werd een korting aangeboden. Maar ik had beter moeten weten.

Korting geaccepteerd. En iedereen blij. Tot hij 1,5 week later opeens kuren begon te vertonen. Terug gezonden naar de webshop voor garantie. Komt toestel 5 weken later terug, met status, niet gerepareerd onder garantie wegens waterschade.

Verhaal proberen te halen bij de webshop, maar doordat ik de korting geaccepteerd had (50 euro voor telefoon van 650 euro), konden we nergens aanspraak meer op maken. Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk toch opgelost na bemiddeling van mijn rechtsbijstand. Maar dat traject duurde 5 maanden....

Conclusie, zodra iets zo komt, dan gaat het gelijk retour.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Tja... Hier op Tweakers lees ik vaak topics, waarin TS bij 'n nieuwe telefoon met kuren (kinderziektes kunnen ook bij gloednieuwe toestellen voorkomen) wordt aangeraden, te retourneren onder de WKOA, ipv 't reparatie traject in te gaan, omdat je dan "snel en zonder vragen je geld terugkrijgt en dan elders een nieuwe kunt kopen" :X
Gaat de 'eerlijke' eerste eigenaar dan in op zo'n 'slim' advies, krijgt de volgende eigenaar zoiets, als het bovenstaande. Want webshops kijken alleen, of een geretourneerd toestel er als nieuw uitziet en of alle accessoires nog compleet zijn, indien ja, gaat hij weer gewoon in de verkoop.
Voor wie nu roept, dat dat niet goed is, zeker, het 'zou' niet zo moeten zijn, maar uitgebreid checken kost tijd en tijd=geld. Zoeken jullie niet (bijna) allemaal de goedkoopste shop in de Pricewatch? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Marly op 01-10-2015 02:30 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:38
MarcoC schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:00:
[...]

Je betaald voor een product dat aan de wettelijke eisen voldoet, klein verschil, maar wel zeer belangrijk voor het bestaansrecht van bijv. de WKOA wetgeving. Het kan dus best zijn dat je als consument wanneer je bij een webwinkel besteld je een product krijgt dat al een keer bij iemand anders is geweest voor een zichttermijn, waarbij inderdaad misschien het doosje geopend is, en misschien zelfs het product al eens aangeweest is. Dat hoeft namelijk niet te betekenen dat het product non-conform is.

Het is uiteraard is dit geval niet netjes dat de shop niet even een check heeft uitgevoerd en het toestel gereset heeft naar factory defaults, en je hebt als consument natuurlijk ook zelf het recht om gebruik te maken van de WKOA regeling als dit je niet bevalt. Maar met het bestaan van de WKOA kan je zeker niet altijd verwachten (zeker niet bij kleinere webshops) dat je altijd een product krijgt dat nog niet al eens uitgeleverd is. Als een product optische gebruikssporen bevat na retour via de WKOA zal het vaak een uitverkoop / kortings traject in gaan, zijn deze sporen er niet, dan kan en mag een winkel een product dat geretourneerd is via de WKOA gewoon als zijnde conform aanbieden.
Pagina: 1