Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRG-81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:09
Ik heb thuis een vrij simpele opstelling:
Een Onkyo SR313 receiver met 5.1 JVC speakers, met als als output de televisie en als inputs
- Humax STB (kabel)
- Apple TV (met name Airplay en Netflix)
- WD TV Live (met name voor het afspelen vanaf de NAS)
- BluRay speler (incidentele bluray voor de kinderen)
- Bluetooth ontvanger (voor geluid van de laptop)

Verder luisteren we ook kabelradio via de Onkyo.

We zijn geen audiofielen en willen vooral een goed ogende setup en daar passen de huidige JVC's niet meer in. Vanwege de WAF zitten grote speakers er niet in en houdt goed ogend vooral in: zo min mogelijk zichtbaar.

Thuis 3 alternatieven besproken;
A Een soundbar, maar daardoor evolueert de Onkyo naar een veredelde HDMI swith en zijn de zaken die niet via de televisie worden afgespeeld (kabelradio, bluetooth ontvanger) niet meer te beluisteren. Wat mij betreft dus geen optie

B Kleine 2.0 of 2.1 opstelling, bijvoorbeeld de Dali Zensors. Deze zijn echter groter dan de huidige JVC en hierdoor worden de speakers dus meer zichtbaar dan nu.

C Een center speaker, bijvoorbeeld Dali Zensor, als enige speaker, eventueel met een sub. Een 1.0 of 1.1 setup dus.

Twee vragen
1 Ik vroeg me af of deze derde optie tot een redelijk geluid leidt, of dat je dan toch te geluid veel mist. Kan ik de Onkyo bijvoorbeeld zo instellen dat alle output die normaliter naar de left en right speaker gaan naar de center worden geleid. Of gebeurt dat automatisch.

2 Mis ik een alternatief waarbij de speaker(s) zo min mogelijk zichtbaar is/zijn, maar het geluid wel acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een center gebruik je naast twee frontspeakers. Dat ding geeft nooit het hele spectrum weer. Geen optie dus. Hooguit kun je naar een 3.0 of 3.1 setup.

Mis je een optie: dat ligt er aan of je een meubel kunt verbouwen of niet. Ik heb mijn center achter speakerdoek in een Ikea meubel staan. Kost even wat huisvlijt maar dan zie je hem niet maar hoor je hem wel :)
En verder snap ik die WAF, maar wat ze feitelijk bedoelt is dat een speaker in het interieur moet passen. Dat doen die plastic JVC dingen sowieso niet :P Maar speakers zijn in vele kleuren te verkrijgen. Enige advies dat ik je verder kan geven is gaan luisteren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Groei een snor en laat het vrouwtje weten wie de baas is. Vinden ze stiekem erg leuk.
Daarna zet je gewoon mannenspeakers neer :Y)

Je kunt nog speakers in de muur of het plafond stoppen. Maar als geluidskwaliteit toch geen klap uitmaakt waarom niet de tv speakers gebruiken en stopt je 2 jvc speakers achter je gordijn of bankstel voor kabelradio.

Audiofiel zijn betekent niet gelijk dat je extreme kwaliteit zoekt. Maar een beetje redelijk geluid is wel aangenaam tv kijken en muziek luisteren. Daar kun je vrij compacte speakers voor vinden. Maar als een stel mini boekenplank speakers al te groot zijn dan vraag je het onmogelijke.

Grijp het vrouwtje even beet om duidelijk antwoord te krijgen. Ze weten nooit wat ze willen en denken dat mannen hun gedachtes kunnen lezen. Wilt ze iets kleins? Iets schattigs? Een kleurtje? Leg haar even uit dat onzichtbare speakers niet bestaan.

Zo te horen zit ze te smachten naar een mannelijke interventie. Geef haar 3 keuzes met een aantal leuke speakers en verder klaar. Dat heb jij nog je ballen en is zij ook tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRG-81
Thanks voor de antwoorden, was niet geheel onverwacht. In iedere geval voer voor een nieuwe discussie thuis!

Geen klap uitmaken is overdreven, net zoals het overdreven is dat audiofielen alleen extreme kwaliteit zoeken.

We zijn op zoek naar een compromis. Redelijk geluid zonder lelijke speakers aan de wand. En wat er nu hangt is inderdaad plastic troep die nooit mooi in je interieur staat.

We gaan eens naar hifi klubben om wat inspiratie op te doen denk ik.

[ Voor 0% gewijzigd door NRG-81 op 27-09-2015 23:12 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eitjes van KEF wellicht iets voor? https://hificorner.nl/spe...-vntelmcgCFRNmGwodp38LPQ#

Ben je goedkoop klaar: http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

NB: ik zou overigens voor "echte" speakers gaan.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRG-81
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:20:
Eitjes van KEF wellicht iets voor? https://hificorner.nl/spe...-vntelmcgCFRNmGwodp38LPQ#

Ben je goedkoop klaar: http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

NB: ik zou overigens voor "echte" speakers gaan.
Doel is ook echte speakers. Maar surround vind ik niet heel erg belangrijk. Tweedehands voel ik eigenlijk weinig voor, en dan liever 2 goede speakers dan 5 minder goede voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NRG-81 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:08:
[...]

Doel is ook echte speakers. Maar surround vind ik niet heel erg belangrijk. Tweedehands voel ik eigenlijk weinig voor, en dan liever 2 goede speakers dan 5 minder goede voor hetzelfde geld.
Tweedehands zijn er ook veel "echte speakers" te koop. Het was maar een voorbeeld overigens. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
Die Onkyo + de kef eitjes + sub geven echt wel een heel volwassen geluid, dit is zeker wel een goed advies.

Mocht je handig zijn, er zijn topics te vinden op het internet waarbij men ze gespoten heeft, daarbij passen ze helemaal in je interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRG-81
mcg_nl schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:39:
Die Onkyo + de kef eitjes + sub geven echt wel een heel volwassen geluid, dit is zeker wel een goed advies.

Mocht je handig zijn, er zijn topics te vinden op het internet waarbij men ze gespoten heeft, daarbij passen ze helemaal in je interieur.
Daar twijfel ik ook niet aan. :)
Ik, of liever gezegd: we, willen echter eerder 2(.1) speakers dan 5(.1).
Dan geef ik dus liever 250,- uit aan twee speakers.
Sub wil ik sowieso waarschijnlijk weer even voor sparen..

Luisteren is in ieder geval belangrijk, lijkt me, en is tweedehands vaak lastiger.

[ Voor 4% gewijzigd door NRG-81 op 09-10-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
Luisteren is zeker belangrijk. Alleen word het geluid voor een groot deel bepaald door akoestiek. En laat de akoestiek in zo'n luisterruimte nou net anders zijn dan bij jou thuis.

En alleen bij het hogere segment mag je volgens mij de speakers mee naar huis nemen om daar te luisteren.
(teufel heeft geloof ik ook zoiets, 8 weken proberen)

Als het budget 'maar' 250 euro is kan je volgens mij zeker beter op de 2de hands markt kijken.
De dali sensor staan ook op MP bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Als je 2de hands gaat kijken, kijk dan ook ook eens naar de mission speakers, die wisselen voor veel te weinig geld van eigenaar. (m72 of 761)

[ Voor 10% gewijzigd door mcg_nl op 09-10-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NRG-81 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:02:
[...]

Luisteren is in ieder geval belangrijk, lijkt me, en is tweedehands vaak lastiger.
Want??? Als jij mijn speakers zou willen kopen sluit ik ze toch even voor je aan. Gewoon als eis stellen en een ieder die kwaliteitsspul aanbiedt snapt dit echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRG-81
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:28:
[...]

Want??? Als jij mijn speakers zou willen kopen sluit ik ze toch even voor je aan. Gewoon als eis stellen en een ieder die kwaliteitsspul aanbiedt snapt dit echt wel.
Dat heeft vooral een praktische oorzaak. Omdat tweedehands door het hele land wordt aangeboden, zal het niet altijd even handig zijn om te gaan luisteren. Doet uiteraard niks af aan de bereidwilligheid van de aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

NRG-81 schreef op zondag 27 september 2015 @ 16:29:
A Een soundbar, maar daardoor evolueert de Onkyo naar een veredelde HDMI swith en zijn de zaken die niet via de televisie worden afgespeeld (kabelradio, bluetooth ontvanger) niet meer te beluisteren. Wat mij betreft dus geen optie
Geen ervaring met soundbars (mijn persoonlijke voorkeur zou ook uitgaan naar ten minste 2 fatsoenlijke speakers), maar kan je zo'n ding niet zo aansluiten dat alle (audio) output van de Onkyo naar dat ding gaat, ongeacht of de TV aan staat?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-10 12:28

mr.paaJ

generatie cmd+z

Afhankelijk van de soundbar. Als die een HDMI IN heeft kan deze het signaal doorlussen naar de TV. Dan blijft de Onkyo een veredelde switch maar zou het wel werken.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRG-81
mr.paaJ schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 11:19:
Afhankelijk van de soundbar. Als die een HDMI IN heeft kan deze het signaal doorlussen naar de TV. Dan blijft de Onkyo een veredelde switch maar zou het wel werken.
En afhankelijk van de Onkyo.
Die kan niet alle audio via HDMI uitzenden, alleen de audio die via HDMI de Onkyo in komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NRG-81 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:54:
[...]

Dat heeft vooral een praktische oorzaak. Omdat tweedehands door het hele land wordt aangeboden, zal het niet altijd even handig zijn om te gaan luisteren. Doet uiteraard niks af aan de bereidwilligheid van de aanbieder.
:? Je kan toch in een bepaalde regio zoeken ;) maar ik ga verder niet bepalen hoe jij je centen wil besteden. Als ik voor hetzelfde geld een veel betere speaker kan kopen dan weet ik het wel. Dan stap ik wel even in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRG-81
Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:29:
[...]

:? Je kan toch in een bepaalde regio zoeken ;) maar ik ga verder niet bepalen hoe jij je centen wil besteden. Als ik voor hetzelfde geld een veel betere speaker kan kopen dan weet ik het wel. Dan stap ik wel even in de auto.
Volgens mij zijn we het eens! :)
Pagina: 1